D+T

Hvordan siger man det uden at såre nogen?

16 indlæg i dette emne

Vi havde oprindeligt spurgt min bonusfar, om han ikke ville tage nogle billeder af os til brylluppet, hvilket han meget gerne ville.

Han er meget engageret, super sød og tager mange billeder. Men han er ikke altid lige god til at fange personer på billeder og vi er simpelthen jordens mest ufotogene par!

Derfor besluttede vi for nogen tid siden, at betale os fra en fotograf og det er vi så glade for.

Men vi har endnu ikke vidst, hvordan vi får sagt til min bonusfar, at vi altså har valgt en professionel fotograf.

Så al hjælp modtages med kyshånd!

Jeg forestillede mig, at kunne sige, at vi har valgt en fotograf for, at han kunne slappe af og også være med på billederne sammen med os. At han er velkommen til at skyde løs efter fotografen er gået og at han kan tage nogle aftenbilleder af os.

Men lyder det ikke lidt fesent? Jeg ved, at han vil føle, at vi ikke synes han er god nok. Hvilket jo i og for sig er sandt nok, men derfor kan vi jo godt sige det på en pæn måde!

Hjælp!

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes da sagtens at I kan sige til ham, I har valgt en prof fotograf, så han også kan slappe af og nyde bryllup og fest. Og at I stadigvæk håber på at han vil lave nogle gode billeder til jer. Det giver jo et vist pres at tage billeder til et bryllup, der skulle jo gerne blive nogle billeder der bliver gode ;) Det slipper han jo for, og kan bare skyde løs og hygge sig :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for alle Jeres svar :)

Det er nogle gode bud og jeg tror, at vi vil sige det med, at vi oprindeligt ikke havde pengene til det, og det passer jo meget godt, for vi har ændret meget i hele brylluppet, så de ved, at det er blevet biligere for os. Og så det her med, at vi gerne vil have ham med på billederne og at han selvfølgelig bare skal give den fuld gas og tage alle de billeder, som han gerne vil :)

Jeg håber, at han vil tage det pænt. Han er en følsom type ;)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Han ved jo at I har ændret meget (eller gør han???) og det kunne jo godt have stået på den oprindelige "ønskeseddel"

Det ved han, at vi har :) Vi talte om det så sent som i dag, hvor jeg nævnte, at nu havde vi jo mere luft i budgettet til andre ting.

Det virker nok meget naturligt.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

I kan jo også sige til ham, at hvis han har lyst, er han velkommen til at tage billeder, selvom fotografen er der. Altså hvis han gerne vil stå der også, så kunne han vel sagtens det?

Vi har fra start af bedt min stedfar tage billeder til vores bryllup, da han er selvstændig fotograf, og vi VED at han tager gode billeder. Dernæst har vi ikke råd til at hyre en fotograf. Efterfølgende har en af mine veninder så også tilbudt at tage billeder, hun er virkelig dygtig med et kamera. Og jeg regner da bare med at de begge får lov til at gå amok , og hvis de begge gerne vil tage billeder efter vielsen, jamen så får de lov til det. Ved min indgang i kirken skal de også tage fra hver deres ende af kirken, så vi får billeder fra begge sider :)

Se det som et plus at I nu har to der kan tage billeder, så kan I får samme situation fra flere vinkler, det er da bare et ekstra plus :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er selv amatørfotograf og har fotograferet til en del bryllupper, men når jeg selv er med som gæst, så tager jeg konsekvent aldrig mit kamera med, for så ved jeg, at der bliver tomt stort set hele aftenen på min plads ved siden af H2B, og sådan synes jeg ikke, det skal være.

Jeg synes, I skal sige til ham (hvis han altså har "en date"), at han skal nyde festen sammen med hende, og ikke føle sig forpligtet til at fotografere jer, men kun gøre det hvis han har lyst og ellers nyde festen. Han er jo også relativt tæt på parret - det var noget lidt andet, hvis det var en lidt fjernere onkel.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vil sige det samme som Rikke. Der er intet der forhindrer ham i at tage billeder imens fotografen er på ligesom det ikke forhindrer andre gæster i at tage billeder hvis det kun havde været ham der var på. Det er jo ikke sådan at fotograferne stiller sig op monopolagtigt. Tværtimod så er en af de største kvaliteter som kendetegner gode og dygtige fotografer- udover det at tage billeder - at de er gode til at gøre sig usynlige så man ikke rigtig bemærker dem.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vil sige det samme som Rikke. Der er intet der forhindrer ham i at tage billeder imens fotografen er på ligesom det ikke forhindrer andre gæster i at tage billeder hvis det kun havde været ham der var på. Det er jo ikke sådan at fotograferne stiller sig op monopolagtigt. Tværtimod så er en af de største kvaliteter som kendetegner gode og dygtige fotografer- udover det at tage billeder - at de er gode til at gøre sig usynlige så man ikke rigtig bemærker dem.

Præcis, jeg ved da også at min svigerfar med garanti render rundt med hans kamera, ja og det er der helt sikkert også andre gæster der gør. Det er da bare ekstra fedt med en masse forskellige vinkler, øjeblikke osv. Jeg ser det bare som et kæmpe plus :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jep. Da jeg så overskriften troede jeg faktisk det var noget med hvem der skulle følge bruden op af kirkegulvet eller noget i den stil. Derudover handler det jo ikke om hvorvidt han er god nok men om at man som udefrakommende fotograf, DJ whatever har en anden indgangsvinkel og ikke mindst en anden funktion end man har som gæst til et bryllup hvor man ikke kan fokusere 100% på det at skyde billeder o.l.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Tak igen for Jeres svar.

Jeg vil dog lige understrege, at det ikke handler om, at han ikke må tage billeder. Alle må tage alle de billeder de vil.

Vi har tilføjet en fotograf, fordi vi ikke synes, at min bonusfars billeder er helt gode nok. Han tager billederne for sin egen skyld og ikke for vores, hvis man kan sige det sådan. Han har endnu ikke fanget hverken min kæreste eller jeg på en god måde og lige den dag, vil vi gerne have nogle gode billeder. Og hvis han så fanger nogle, så har vi bare flere gode.

Og det ER noget, som går os begge på herhjemme. For han elsker simpelthen at tage billeder og går virkelig meget op i, at han skal tage vores bryllupsbilleder. Så selvom det lyder som et luksus problem, så bliver det svært at sige, at vi altså også har valgt en fotograf, fordi det på en eller anden måde jo er at sige til ham, at hans billeder ikke er gode nok til os.

Jeg ved ikke, om jeg har fået forklaret det godt nok, men det er altså ikke sådan, at han ikke må tage billeder af os. Og han bliver såret over, at vi også har valgt en fotograf - uanset hvordan vi siger det.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hvad med at sige at i har valgt at få en proff fotograf også fordi bare gerne ville være dækket ind med hensyn til billeder. At i ville sikre jer at han på den måde også kan føle han må slappe af og huske at nyde dagen også.

At i på ingen måde siger at han ikke godt må tage billeder, men at i netop har sikret jer at alle vinkler er dækket ind så godt at i nærmest hver overflod af billeder at vælge imellem...

Tror du har ret at ligemeget hvordan i vælger at sige det, så vil han nok blive såret. Men det er jo selvfølgelig en øv fornemmelse når man ikke ønsker at såre :(

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Først og fremmest er der jo ingen grund til at sige at han ikke er god nok fremfor at sige at I ønsker at han deltager med det hovedsigte at være gæst men at han selvfølgelig er velkommen til også at tage billeder.

Dernæst kan jeg genkende hans situation hos mig selv (og flere kolleger) for mange år siden. Dengang vi var nystartede. I dag når jeg kommer ud til fester som gæst eller besøger en kollega så lader jeg mig inspirere af vedkommendes arbejde. Tidligere - hvilket er mange år siden - kunne man ikke komme ud til en fest som gæst uden at være irriteret over at man ikke selv stod bag roret og til tider kunne man også finde på at "kritisere" vedkommende. Selvom det altid kribler lidt i fingrene når man er ude blandt "andre" så er det dog et spørgsmål om at kende sin rolle på dagen/stedet og kan man ikke abstrahere fra det så er det da bare med at få det lært.

Så sig til ham at I ønsker at han er der som en nær del af familien og derfor har I valgt at hyre en egentlig fotograf og lad det med at han er ikke er god nok ligge. Det tror jeg I kommer længst med. I kunne også konkretisere det yderligere ved at du herinde har læst om andre som har fortrudt at de ikke hyrede en egentlig fotograf på dagen fordi man som gæst ikke har 100% fokus på billederne.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER

Annonce ♥


Annoncer