Frk. dm

Hvordan starter man?

11 indlæg i dette emne

Inspireret af Marie E's to do liste kunne jeg godt tænke mig at høre hvordan man får startet op på bryælipsplanlægningen?

Hvad starter man med og hvordan får man samtalen igang med den anden halvdel?

Tænker at det ikke er alke mænd der kan tage stilling 1 år eller mere før den store dag 😉

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Inspireret af Marie E's to do liste kunne jeg godt tænke mig at høre hvordan man får startet op på bryælipsplanlægningen?

Hvad starter man med og hvordan får man samtalen igang med den anden halvdel?

Tænker at det ikke er alke mænd der kan tage stilling 1 år eller mere før den store dag

tak :blush: er glad for at kunne inspirerer andre

Vi tog i fællesskab beslutningen om datoen, og snakkede løst om hvordan vi ønskede dagen :floejt: vi havde i starten forskellige ønsker, men manden min siger bare at han har fuld tiltro til mig ang. planlægningen dog vil han gerne være med til at tage de store beslutninger :blush: men han opfattede først efter jeg ringede fra kirkekontoret hvad jeg sku bruge hans cpr til :lol:

Den med at ha den indstilling til at der er længe til, ja så har han ændret lidt i den indstilling, for han er begyndt at sige at tiden går en smugle stærkt :blink: der er jo stadig lang tid endnu, men ved godt den vil flyve afsted

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi tog en snak umiddelbart efter vi blev forlovet om hvad vi i hovedtræk ville med brylluppet:

Landsdel (H2B er fra Jylland, jeg er fra Bornholm og vi bor i Malmö)

Festform (hotel, forsamlingshus, spejderhytte, telt osv)

Budget (hvor meget har vi og hvor meget vil vi ofre)

DIY eller pakkeløsning?

Vigtige ønsker (f.eks. var det vigtigt for H2B at vi kunne tilbyde overnatning til alle gæster)

Kirke, rådhus eller i det fri?

Dato?

Reception?

Stil, tema, stemning

Farve

Når I er blevet enige om de store træk kan i booke følgende:

Feststed

Evt receptionssted

Kirke

Evt musik

Evt fotograf

Kok/catering hvis I ikke går efter pakkeløsning

Herhjemme er Sune kun med ind over de større ting fordi jeg er studerende og han arbejder fuldtid og læser ved siden af og fordi at han ikke går sindssygt meget op i de små detaljer, andet end at han synes de er super fede når jeg har lavet dem....

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi blev først enige om at brylluppet hvert fald ikke skulle være det år som vi blev forlovet. Dernæst talte vi om formen og antal gæster, og fandt derefter et sted der lige var os. Derfra er det faktisk gået slag i slag :)

Med hensyn til samtalen med den anden, så synes jeg er det er ret åbenlyst at man begynder at tale om bryllup når han har friet (hvis det altså er sådan det er foregået).

Det er typisk kvinden der arrangerer det meste, hvilket oftest er helt fint for manden. Men husk at det er jeres begges fest. Det er en fin balance at have ham med inde over ved de ting der er vigtige og så blot holde ham orienteret om de mindre vigtige ting, så han ikke drukner i bryllupsplanlægning.

Hos os er det mig der står for de fleste ting. De ting han synes er sjovt at have med planlægger han helt selv, mens de ting han ikke synes er særlig vigtige, såsom pynt og lign., får jeg lov at muntre mig med. Det er han ligeglad med, så lad være med at tvinge sådanne - reelt ligegyldige - ting ned over ham. Det er de færreste mænd der går op i farvetema og lign., og hvis han er ligeglad så lad være med at gøre det til et problem.

Det er vigtigt at have respekt for at selvom I elsker hinanden, er det ikke sikkert at I går lige meget op i de samme ting. Det må man bare acceptere.

Edit: De dér to do-lister er rigtig gode, men hold manden udenom dem. Han bakker sandsynligvis bare ud hvilket ikke er i nogens interesse.

Redigeret af ANMU5EDE
0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi skal først giftes til Maj 2016 men er begge MEGET MEGET glade for det, og er nærmest gået i banjo over alt det som vi gerne vil lave(finde skabeloner osv til indbydelser, kirkehæfter osv) Men her er hvad vi har fået lavet (vi blev forlovet i Juni i år) i parantes er vores valg :)

- Dato (14-5-16)

- Kirke eller rådhus (Kirke)

- Feststed (Samlingsstuen i Kerteminde ER BOOKET)

- Budget ( vi ligger på ca. 35.000)

- Invitationsliste ( Vi invitere 32 hvor de 6 er børn)

- Menu ( vi har styr på vores )

- Farve /Tema (grøn/fersken/Lilla)

- Fotograf (vi kan muligvis få en vens ven som er amatørfotograf til det)

- Kørsel (min mor kører mig og bagefter os)

- Hvilke poster er vigtige og kan bruges flere penge på, og hvilket er mindre vigtige.
- Musik (vores bliver noget pc lignende noget da lokalet ikke har mulighed for band og det egentlig heller ikke er vores stil)

Det var lige hvad jeg kan huske :D

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Egentlig faldt planlægningen meget naturligt. Alt det med pynt, dekorationer, invitationer m.v. var mig der har fået lov at stå for det, men har naturligvis vist ham og snakket med ham om mine idéer, men ikke noget han har blandet sig i. Alt det andet praktiske som H2B skulle ind over som feststed, musik, transport m.v. er noget han har været inde over, men det vigtigste at få plads først er følgende:

* Dato

* Kontakte kirkekontoret, hvis der er en bestemt kirke i gerne vil vies i eller rådhuset hvis det er det i ønsker.

* Lave gæsteliste.

* Evt. lave og udsende Save-The-Date-kort afhængig af datoen. Vores ligger lige op til den officielle efterårsferie. Ikke alle holder den, men for en sikkerhedsskyld.

* Kigge på feststeder og booke.

* Musik, Transport, Fotograf (Hvis man ønsker noget bestemt er det godt at være i god tid, specielt hvis det er i højsæsonen i skal giftes).

Mht. H2B ja, så er det svært for dem at forholde sig til 1 år før, men fortæl at det er meget normalt at man finder dato, booker kirke, feststed m.v. 1 år før.

Kig evt. her... Bryllupsklar herinde har faktisk nogle rigtigt gode artikler:

http://www.bryllupsklar.dk/bryllupsplanlaegning/bryllup-for-nybegyndere.html

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi fandt først det feststed vi ønskede, da vi vil vies ved Vesterhavet, og sikre overnatning til alle gæster, så blev det i spejderhytte. Vi ville gerne holde festen i år, men da det var vigtigst, at det var i august, så ringede vi til hyttens udlejer med det samme, og kunne så vælge imellem d. 23. og d. 30. august. Hvis ikke det havde været ledigt, så havde vi ventet til næste år. Så kontaktede vi præsten og fik ham til at sende en ansøgning om kirkelig vielse udenfor det kirkelige rum til biskoppen, og gik så småt i gang med planlægning. STD ud så hurtigt som muligt, så alle kan komme med, bookede band (vær hurtig ude), invitationer, tema, mad (lidt en udfordring, book i god tid). Vi er ikke de store planlægningsfreaks nogen af os, og heldigvis er vi enige om det meste. Vi har taget det stille og roligt, og er alligevel godt med. Det vigtigste er Kirke/rådhus/udendørs vielse, feststed, musik, mad og drikke (for os i hvert fald), så er det andet kommet lidt hen ad vejen :loveshower:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi startede 1½ år før bryllup. der er ikke mange ting man kan men alligevel en del. han synes det var for tidligt men jeg blev ved med at insitere så tilsidst lyttede han når jeg bragte noget op om bryllup.

Det vigtigste er jo at i har et budget. Vores startede på 30.000 men er nu på 65.000.
Udarbejd en gæsteliste.
Skaf adresser og navn på alle gæster (beslut om der skal børn med)
Hvor skal det holdes? er der overnatningsmuligheder / offentlig transport i nærhedend er kunne være værd at oplyse gæsterne om?
Skal brylluppet have et tema?
Farver til brylluppet
Er der nogle ting der er et MUST at der skal med / ske
Hvilken kirke skal det holdes i ? Hvis der skal ske noget specielt under cermonien kan det være en god ide at aftale møde med præsen ½ år før brylluppet så i kan nå at finde en nødløsning hvis han/hun ikke er med på den
Hvorfor noget mad skal der serveres


Synes den liste der er herinde på bryllupsklar under planlægningsværktøjer er virkelig god og hjalp mig rigtig meget, men der er en million andre små ting man lige selv må tænke over

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Som en nybegynder kan jeg fortælle:

  • Hvis I har en fast dato, så skal i booke ASAP.

Gæstelisten finder i ud af når I finder pris pr kuvert, for så har i en ide om jeres rådighedsbeløb

Vi havde ikke en fast dato, så vi har bare besøgt nogle rare steder og hørt hvornår DE kan.

Det er dog altid en god ide at være i god tid.

  • Derudover, så overvej om I vil gøre det på hotel eller i haven. Vi gider ikke rydde op, og vi vil i øvrigt også gerne have folk overnatter, så vi tager hotel/konference center
  • Hvor mange penge vil i bruge skal også overvejes.

Igen har vi fokuseret på at vi ikke vil gå på kompromis med stedet, så det er der vi lægger vores energi. Men hvis man sparer det ene sted, kan man bruge mere det andet sted...

Det er det allerførste i skal undersøge.

For mig kom dernæst 2 ting:

1) Brudekjole

- hellere være for tidlig end for sent. Det er ærgerligt at gå på kompromis med brudekjolen, så start asap og få et indtryk. Det kan være du finder den perfekte kjole med det samme, men det kan også være det tager længere tid. Igen: det er ærgerligt at gå på kompromis med kjolen

2) Indbydelsespakke

- Vi vil gerne sende Save the Date kort ud og det skal gøres når vi har datoen og dermed også stedet fastlagt. Det skal også alt sammen være i samme stil, så det er nemmere at bare købe en indbydelsespakke med Save the day-kort, invitationer, menukort, drinkskort og takkekort og alt det hurlumhej, så det kigger vi på nu. Når vi finder endelige dato (start august), så køber vi det hele på én gang.

Mere er jeg ikke nået til :)

Redigeret af ise87
0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi skal giftes næste sommer, min H2B er ikke interesseret i at være specielt meget med til planlægningen.

mit problem er at det 90 % er ham der betaler da jeg er studerende og han har et velbetalt fuldtidsjob. Deri ligger problemet at han synes vi har massere af tid! og vi (mig) ikke skal begynde at planlægge og slet ikke skal købe noget før febuar (vi skal giftes i juli).

Personligt har jeg mere eller mindre besluttet mig for hvordan det skal være mht. dekoration undtaget blomster. Og det piner mig når i andre brude sætter noget super billigt til salg sån 1/3 af prisen som er lige det nøjagtigt det jeg skal bruge, og jeg så ikke kan købe det.

Jeg frygter lidt vi skal ud og købe noget til fuld pris og så ender det med at gå ud over noget andet jeg ønsker mig til mit bryllup. :-( så jeg prøver at smide alle mine tanker og ting og sager i hovedet på ham i håb om han også bliver en smule stresset og siger jeg skal se at komme i gang :floejt:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi skal giftes næste sommer, min H2B er ikke interesseret i at være specielt meget med til planlægningen.

mit problem er at det 90 % er ham der betaler da jeg er studerende og han har et velbetalt fuldtidsjob. Deri ligger problemet at han synes vi har massere af tid! og vi (mig) ikke skal begynde at planlægge og slet ikke skal købe noget før febuar (vi skal giftes i juli).

Personligt har jeg mere eller mindre besluttet mig for hvordan det skal være mht. dekoration undtaget blomster. Og det piner mig når i andre brude sætter noget super billigt til salg sån 1/3 af prisen som er lige det nøjagtigt det jeg skal bruge, og jeg så ikke kan købe det.

Jeg frygter lidt vi skal ud og købe noget til fuld pris og så ender det med at gå ud over noget andet jeg ønsker mig til mit bryllup. :-( så jeg prøver at smide alle mine tanker og ting og sager i hovedet på ham i håb om han også bliver en smule stresset og siger jeg skal se at komme i gang :floejt:

Hos os er det også gommen der betaler 90 pct af regningen fordi jeg er studerende og han tjener rigtig gode penge, vi har en bryllupskonto som jeg kan bruge til de ting vi på forhånd har i budgettet og en ekstra "skøre indfald"-pulje og så køber jeg småting fra min egen konto....

Min H2B har været indover de helt store ting og ellers har jeg frit valg

Jeg har netop sparet rigtig meget på at slå til når der har været gode tilbud og når jeg lige er faldet over det rigtige på ebay

Redigeret af Camilla_krøier
0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER

Annonce ♥


Annoncer