badefeen

Spørgsmål til navneændring

17 posts in this topic

Jeg har for snart længe siden søgt om navneændring i forbindelse med brylluppet.

Hvordan ved man om man har fået det godkendt?

0

Annonce ♥

Man får vidst ikke besked hvis det bliver godkendt, hvorimod man får besked hvis man får afslag ( ja der kan jeg jo så melde mig på banen, modtog det "skønneste brev igår) :pokey:

0

Man får vidst ikke besked hvis det bliver godkendt, hvorimod man får besked hvis man får afslag ( ja der kan jeg jo så melde mig på banen, modtog det "skønneste brev igår) :pokey:

åh det er jeg ked af at høre. Sikke en skam!

0

Jeg skrev bare til kirkekontoret, og spurgte, og så fik jeg afvide, at vores navneændring er godkendt fra vores bryllupsdag :7himmel:

0

Annonce ♥

åh det er jeg ked af at høre. Sikke en skam!

Jeg tager det videre til kirkeministeriet nu, afslaget var fra statsforvaltningen hvor vores sag var sendt ind fra kirkekontoret da vores sag er lidt kringlet. Men det er stadig mega irriterende og træls, når man nu bare gerne vil hedde det navn, og gerne vil hedde det samme. Det er det eneste navn vi kan blive enige om .

0

Vi har heller ikke hørt noget. eller, dvs. min HTB skulle betale for at få slettet noget af sit navn, og har modtaget en besked hvor det er godkendt. men jeg har intet hørt, og regner faktisk ikke med at høre noget. jeg går ud fra det er iorden. men du kan jo altid skrive derind på mail eller ringe og høre hvordan processen er gået, så du er sikker.

0

Vi har heller ikke hørt noget. eller, dvs. min HTB skulle betale for at få slettet noget af sit navn, og har modtaget en besked hvor det er godkendt. men jeg har intet hørt, og regner faktisk ikke med at høre noget. jeg går ud fra det er iorden. men du kan jo altid skrive derind på mail eller ringe og høre hvordan processen er gået, så du er sikker.

Hvorfor skulle han betale for at slette noget af sit navn? I forbindelse med bryllup skal man da ikke betale for det, jeg skal da ikke betale for at ændre mit fornavn, selvom det jo intet har med vielsen eller min kæreste at gøre .

0

Hvorfor skulle han betale for at slette noget af sit navn? I forbindelse med bryllup skal man da ikke betale for det, jeg skal da ikke betale for at ændre mit fornavn, selvom det jo intet har med vielsen eller min kæreste at gøre .

Mit navn er pt joan Helene Knudsen. Hans er Steffen Baden Nørgaard Nielsen. Han ville gerne have slettet Baden og Nielsen så han kun hed Steffen Nørgaard. Vi sendte en ansøgning ind på samme måde som jeg gjorde og skrev det var i forbindelse med vielsen. Men han fik bare et afslag uden en egentlig grund, og fik af vide han skulle betale 500 kr. for ændringen. Det var så ligemeget fordi man ikke kunne betale med mastercard eller visa inde på deres side eller betale hos kommunen. Men hvis han ikke slettede det så kunne jeg ikke komme til at hedde Joan Helene Nørgaard. Så endten måtte han betale for at få det slettet eller jeg skulle hedde Joan Helene Nørgaard Nielsen.

Det var en irriterende oplevelse. men nu er hans navn blevet ændret og jeg er soon to be Fru. Nørgaard.

Men vi fik ingen grund. men såvidt jeg ved kan kvinden ændre som hun vil når hun tager mandens efternavn, men hvorfor der kom problemer? no clue

0

Annonce ♥

Mit navn er pt joan Helene Knudsen. Hans er Steffen Baden Nørgaard Nielsen. Han ville gerne have slettet Baden og Nielsen så han kun hed Steffen Nørgaard. Vi sendte en ansøgning ind på samme måde som jeg gjorde og skrev det var i forbindelse med vielsen. Men han fik bare et afslag uden en egentlig grund, og fik af vide han skulle betale 500 kr. for ændringen. Det var så ligemeget fordi man ikke kunne betale med mastercard eller visa inde på deres side eller betale hos kommunen. Men hvis han ikke slettede det så kunne jeg ikke komme til at hedde Joan Helene Nørgaard. Så endten måtte han betale for at få det slettet eller jeg skulle hedde Joan Helene Nørgaard Nielsen.

Det var en irriterende oplevelse. men nu er hans navn blevet ændret og jeg er soon to be Fru. Nørgaard.

Men vi fik ingen grund. men såvidt jeg ved kan kvinden ændre som hun vil når hun tager mandens efternavn, men hvorfor der kom problemer? no clue

Hmm det lyder da underligt. Jeg spurgte nemlig om jeg skulle betale for at ændre mit fornavn, og evt. for at tage et andet efternavn ( altså ikke kærestens), det skulle jeg ikke. Vi kæmper lige videre med det vi gerne vil hedde, men hvis det nu igen bliver afslag, så ændre jeg efternavn til mit familienavn, fremfor det jeg har nu, og mit fornavn skal som sagt også ændres.

0

Jeg har ringet til kordegnen flere gange, for at være sikker på at de har alle papirerne og de har sagt at alt er okay til brylluppet :7himmel:

0

Et par dage efter at vi havde søgt om navneændring, fik vi en besked i e-boks om, at navneændringen var gennemført.

Edited by mabj
0

Hvis det var mig, så ville jeg gå kommune på klingen! Det er i forbindelse med et bryllup gratis for BEGGE parter at skifte navn, det er det i øvrigt op til tre uger efter brylluppet. Min H2B får slettet sit efternavn, og det skal vi ikke betale en rød reje for. Umiddelbart så synes jeg det lyder som om, at de 500,- er uretmæssigt opkrævet, hvilket jeg lidt synes er noget svineri fra kommunens side.

Omkring betaling for navneskift står der på borger.dk's hjemmeside følgende:

"Hvad koster det?

Det koster ikke noget at ændre navn i forbindelse med en vielse, hvis ansøgningen er indgivet senest 3 måneder efter vielsen, og der opnås en form for navnefællesskab. Hvis dette ikke er tilfældet koster navneændringen 500 kr. (2014) i administrationsgebyr."

Da jeg kan se at I skal giftes d. 16/8, så er det jo ikke tilfældet. Det lyder på dig også som om I kommer til at hedde det samme, og de er dermed ikke berettede til at opkræve de 500,-

0

Annonce ♥

Hvis det var mig, så ville jeg gå kommune på klingen! Det er i forbindelse med et bryllup gratis for BEGGE parter at skifte navn, det er det i øvrigt op til tre uger efter brylluppet. Min H2B får slettet sit efternavn, og det skal vi ikke betale en rød reje for. Umiddelbart så synes jeg det lyder som om, at de 500,- er uretmæssigt opkrævet, hvilket jeg lidt synes er noget svineri fra kommunens side.

Omkring betaling for navneskift står der på borger.dk's hjemmeside følgende:

"Hvad koster det?

Det koster ikke noget at ændre navn i forbindelse med en vielse, hvis ansøgningen er indgivet senest 3 måneder efter vielsen, og der opnås en form for navnefællesskab. Hvis dette ikke er tilfældet koster navneændringen 500 kr. (2014) i administrationsgebyr."

Da jeg kan se at I skal giftes d. 16/8, så er det jo ikke tilfældet. Det lyder på dig også som om I kommer til at hedde det samme, og de er dermed ikke berettede til at opkræve de 500,-

Det er netop også derfor jeg syntes at det lyder MEGET underligt. For jeg fik fortalt at vi kunne ændre alt det vi ville ved vores navne ( selvfølgelig indenfor reglerne), og det ville ikke koste noget, når det er i forbindelse med brylluppet.

0

Vi skal have slettet vores sen-efternavne, og kommer så til at hedde Øland Bidefordt begge to, hvor Øland er mit mellemnavn og Bidefordt er Kims. Vi har intet skulle betale, og det gik igennem med det samme. Jeg synes I skal ringe til kommunen og få en udførlig forklaring på, hvorfor I skal betale, når det er gratis for andre og I får et navnefællesskab

0

Har nu haft fat i sognet.

Det viste sig at de ikke havde modtaget dokumentationen for at jeg kunne tage mellemnavn - det er nu fikset.

Lidt pudsigt dog at de ikke havde givet lyd fra sig om at der manglede noget.

Jeg skifter både mellemnavn og efternavn og er ikke blevet opkrævet noget (i al fald ikke endnu). Forventer heller ikke at blive opkrævet yderligere :-)

1

Jeg har lige lavet min. På vores kvittering stod der gratis pga bavneændring ved ægteskab....

0

Annonce ♥

Godt der kom styr på det :7himmel:

0