Sign in to follow this  
Followers 0
HappyBride2015

Er det præsten der bestemmer?

8 posts in this topic

Vi har snakket med vores præst omkring salmer til vores bryllup. Vi ville gerne synge 'smuk og dejlig', men det vil præsten ikke være med til.

Nu kan jeg ikke finde ud af, om det normalt bare er præsten der bestemmer. Og om det måske er en dårlig ide med 'smuk og dejlig'.

Skal det helst være salmer alle sammen?

0

Annonce ♥

Det er suverænt præsten som bestemmer. I nogen kirker må man jo så gerne komme med sine ønsker. Men i sidste ende skal præsten altid godkende det. Nogen vil så gerne sik ok til at der fx kommer en sangerinde eller lignende og synger en anden sang til sidst. Men det er ikke noget man "bare" kan regne med.

Jeg sys da det er en fin sang i gerne vil synge. Men lige præcis i kirken som en af de 3-4 salmer sys jeg man skal holde sig til salmerne. Tror heller ikke der findes ret mange præster som vil accepterer andet. Så skal det netop være som et ekstra indslag til sidst.

Den kan jo indgå i jeres bryllup og synges på alle mulige andre tidspunkter. Ellers skal i nok ud i en borgerlig vielse "i naturen" for at det kan lade sig gøre...

0

Præsten bestemmer suverænt - ingen tvivl om det.

Derudover kunne det også blive en kostelig affære. Lad os lege med på, at præsten sagde ja til. Så skal organisten også spille og sangeren skal synge. De skal have penge for at øve sig, for de er kun forpligtet til at spille/synge det, som står i koralbogen. Det kan også være, at organisten siger, at dén vil han/hun ikke spille, så skal der vikar ind. Det er heller ikke billigt. Sangeren er måske ikke rytmisk orienteret, så det vil ikke lyde pænt. Nå, men tilbage til det økonomiske.

Organisten og sanger skal have penge for at øve sig og for at synge noget, som ikke står i koralbogen. Det kan let løbe op i et par tusind kroner. Den æder menighedsrådet sandsynligvis ikke. Så er det kun en tilbage til at tage regningen: Dig!

Noget andet er så, at en sådan sang slet ikke vil lyde godt på orgel. Det er ikke alle kirker, der også har et klaver.

Men ja, det er præsten, der bestemmer og skal kunne stå inde for den gudstjeneste, som et bryllup er.

0

Vi har selv valgt sange og salmer, men 1 af de 4 er "I skovens dybe stille ro", som er en folkeslag og ikke findes i salmebogen. Vores præst havde ikke noget imod den, men organisten skulle lige godkende den, for han skal jo lige nå at lære den. Vi ville høre noget hurtigt, hvis ikke det kunne lade sig gøre, og det har vi ikke, så den skulle være godkendt :-)

Men jeg ville også sige, at det måske var bedre at få en sanger til at synge den som et indslag i kirken i stedet for at have den som én af salmerne.

0

Annonce ♥

og så er der jo også den lille hage ved "smuk og dejlig" at det er en sang fra en kvinde til en anden kvinde og det er jo heller ikke alle præster der er lige ivrige med det homoseksuelle budskab..

Personlige elsker jeg også den sang og synes ikke den er specielt lesbisk.... :)

0

desværre er det helt op til præsten. Vi rendt ind i et lignende problem, da vores vielse er på engelsk (så der kan den danske salmebog sjovt nok ikke bruges). Vi har i stedet for at bruge "specialsange" (prisen for engelske sange var simpelthen for dyrt) valgt at lade kirkekoret synge 3 latinske salmer.

0

desværre er det helt op til præsten. Vi rendt ind i et lignende problem, da vores vielse er på engelsk (så der kan den danske salmebog sjovt nok ikke bruges). Vi har i stedet for at bruge "specialsange" (prisen for engelske sange var simpelthen for dyrt) valgt at lade kirkekoret synge 3 latinske salmer.

Så vidt jeg ved, kan man ellers finde en del af teksterne på de "almindelige" bryllupssalmer på engelsk - men I var måske slet ikke til salmer?

0

Så vidt jeg ved, kan man ellers finde en del af teksterne på de "almindelige" bryllupssalmer på engelsk - men I var måske slet ikke til salmer?

Det kan man nemlig. Jeg har endda sat en række herind, så de findes her på foraet :)

Jeps, se her: http://www.bryllupsklar.dk/forum/82658/salmer-og-ritual-paa-engelsk.html/

Edited by GoldRumble
0

Annonce ♥