lottejan

stramt budget

21 indlæg i dette emne

skal giftes næste år d 27 juni men vi har et stramt budget så søger nogle ideer. fx holder vi festen her i vores hus, vi vægler at blande bordet med 2 slags tallerkner og to slags bestik og så sætter vi engangskamera på bordet så gæsterne også kan tage nogle billeder. Min tvillingesøster lave kagen hun skal bare have pengene til tingene. og så overvejer jeg at lave mad selv, nemt mad som farsbrød. flødekartofler og lasagne med forskellige flutes og salater og dessert er jeg ikke lige helt kommet frem til endnu men måske jordbær trifli. Invitationerne har jeg selv lavet, og pynt overvejer jeg at det skulle være noget fra naturen af. Og så skal vi til tyskland og købe drikkelse. Kunne være dejligt at høre hvad i andre med stramt budget vil gøre eller har gjort :)

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Ja en bruger herinde ved navn Rose ved jeg har gjort det godt, trods stram budget og de har haft en fantastisk eventyrlig og naturlig bryllup, hvor de gjorde godt brug af naturen og de kontakter de havde nær ...

Her er hendes planlægningstråd http://www.bryllupsklar.dk/forum/84966/romantik-og-hygge-beretning-slut-d-3-fotografbilleder-s-47.html/

Så kan du evt finde noget inspiration der

2

Del dette indlæg

Der er også rigtig meget inspiration at hente på pinterest, mange af opslagene er jo amerikanske, men en del kan laves næsten lige så billigt i Danmark....

Ebay, etsy, grafical, cchobby osv er steder hvor du kan finde materialer til DIY projekterne billigere og tag også et kig i køb/salg herinde det kan jo være nogen har noget i overskud som du skal bruge

0

Del dette indlæg

Vores budget er 15.000,- kr. for 25 overnattende gæster.

Gommens tøj er alt sammen noget han har i forvejen. Det eneste nye jeg skal have på, er kjolen som er genbrug. Hår og make-up ordnes af en veninde. Fotografen er én vi kender. Vi kender en slagter som leverer kødet med 20 % rabat. Vi låner en helt almindelig bil til transport. Gæsterne tager salat, brød og kage med. Vores forældre står for receptionen. Feststedet er stille og roligt. Pynt er fra naturen eller noget vi har lånt og fået. Det er kun mig der får ring. Indbydelser, bordkort og lign. laver jeg. Musik er playliste.

Mit bedste råd er at I skal benytte de kontakter I har. Man har mange flere end man tror, og langt de fleste mennesker er villige til at hjælpe. Vi har ikke været bange for at bede om hjælp, og vi er på intet tidspunkt blevet afvist.

Mit næstbedste råd er at man skal være realistisk. Jeg har meget svært ved at forestille mig en tyldrøm på en herregård med guldkaret for 20.000,- Man må afstemme forventningen ud fra budgettet.

Held og lykke med det.

Redigeret af ANMU5EDE
0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Vi er på budget. Ca 30.000 for en fest med ca 75 gæster. Vi har valgt at vi gerne vil inviterer hele familien og de nærmeste venner da det er det som er vigtigt for os. Til gengæld sparer vi på lokale, mad, tøj osv da vi hellere vil inviterer dem vi har lyst til frem for at måtte skærer kraftigt ned på gæstelisten for så at holde det et fint sted med overnatning osv.

Som det er nævnt er det rigtigt godt at trække på sine kontakter. Vi troede ikke at vi "kendte nogen". Men da først vi nævnt bryllup var der hurtigt mange som tilbød deres hjælp.

Vi holder festen i en festsal hvor min mor og stedfar bor. Den er tude grim ude fra, men koster kun 2000 kr for en hel weekend og der er køkken, borde, stole, service mm. Jeg laver selv pom pom'er af silkepapir til at pynte op med i loftet osv.

Min ene bror er i gang med at uddanne sig som tjener så han har et par venner som hjælper til på dagen og en kokke elev til køkkenet. Vi har så valgt vin fra så det "bare" bliver "øl og vand". Øl bliver købt når der er tilbud og sodavand bliver de billige 1/2 liters fra rema og netto. For os kan det ikke betale sig at køre til Tyskland. Men kommer nok an på hvor man bor. Min bror har en ven som spiller i et band så de kommer og spiller to timer om aftenen for 1500 kr og ellers havde det stået på playliste.

Maden bliver helstegt pattegris hvor min stedfar kender en som har en bror som tager ud og steger gris og det kan vi få for 4500 kr. Forretten bliver laks som min mor har en veninde på Bornholm som derigennem kan skaffe laksen billigt. En af mine veninder tilbød med det samme at lave bryllupskagen som hendes gave til os.

Har en fætter som kører veteranbil og vil spørge ham om kørsel da han har gjort det tidligere. Vi holder ikke reception med der vil være velkomstdrinks og snacks efter kirken. Man kan med jævne mellemrum få 5 poser chips til 50 kr på tilbud :-)

Brudekjolen hedder max3500 kr og bliver udsalg eller genbrug. Gommens tøj bliver købt i en outlet hvor vi kan få hans tøj til max1000 kr. Vielsesringene bliver en billig sølvring da det er det de symboliserer der er vigtig og ikke hvad de er lavet af eller hvad de har kostet.

Indbydelser, bordkort mm laver jeg selv.

Google er klart din ven. Det kan sagtens betale sig at bruge lidt tid på at søge rundt for at finde det billigste. Papir og karton er fx billigt his cchobby og grafical og satinbånd til 8,50 for 25 m hos kija design og tyl kan man få kastet i nakken hos cti party. Så find ud af hvad der er vigtigt for jer og spørg så jeres familie og bekendte. De fleste vil rigtig gerne hjælpe eller kender nogen som kan et eller andet :-)

Inde i DIY-forummet og i bryllupstrådende er der massevis af ideer til billige gør det selv løsninger på alt fra invitationer, til pynt, til favours, til foto væge mm. God jagt :-)

Redigeret af Malu82
0

Del dette indlæg

Umiddelbart vil jeg dog sige: Drop engangskamera. De er dyre (måske ikke i indkøb men i fremkaldelse) i forhold til at kvaliteten er meget lav, lad folk tage billeder med deres mobiler eller medbragte digitalkameraer i stedet, og få dem til at sende/overføre billederne til jer efterfølgende, det er gratis og så kan I selv vælge ud hvilke billeder I vil fremkalde.

Vi har også et meget lille budget (15-20.000 til 30-35 gæster). Vi forsøger at spare på de store poster - lokaler, mad osv. som jeg også kan se I gør. Hele mit outfit må max koste 2.000, bl.a. kommer jeg til at bruge undertøj jeg har i forvejen, sko jeg har i forvejen.. Ellers betaler jeg småting ud af det daglige budget eller egne "lommepenge". Jeg laver al pynten selv, af papir osv.

Brudebuket, pynt osv. er der en masse penge at hente, ved at holde sig til ting man kan få fat på gratis eller rigtig billigt.

0

Del dette indlæg

Vi bliver kun omkring 15 da det kun er den nærmeste familie og venner vi har kontakt til så har vi valgt at dem vi ikke rigtig snakker med ikke skal med. Som jeg nævnte tidligere laver min tvillingesøster bryllupskagen hun er rigtig god selvom hun ikke er uddannet eller er i gang med en uddannelse inde for bager, så der sparer vi penge da hun kun skal have penge til ingredienserne. Det med engangskameraerne er mere så der også er lidt sjovt på borderne. Min tvillingesøster kom med den ide, og selvfølgelig bliver der også brugt mobilernes kamera. Jeg kan muligvis snakke med en bekendt om at tage de prof billeder han er godt nok lige begyndt men han er rigtig god af en nybegynder at være. Valget med mad er enten fra kokken og jomfruen eller hjemmelavet mad jeg ved ikke rigtig hvad der kan betale sig når vi kun er 15 pers.

0

Del dette indlæg

Vi bliver kun omkring 15 da det kun er den nærmeste familie og venner vi har kontakt til så har vi valgt at dem vi ikke rigtig snakker med ikke skal med. Som jeg nævnte tidligere laver min tvillingesøster bryllupskagen hun er rigtig god selvom hun ikke er uddannet eller er i gang med en uddannelse inde for bager, så der sparer vi penge da hun kun skal have penge til ingredienserne. Det med engangskameraerne er mere så der også er lidt sjovt på borderne. Min tvillingesøster kom med den ide, og selvfølgelig bliver der også brugt mobilernes kamera. Jeg kan muligvis snakke med en bekendt om at tage de prof billeder han er godt nok lige begyndt men han er rigtig god af en nybegynder at være. Valget med mad er enten fra kokken og jomfruen eller hjemmelavet mad jeg ved ikke rigtig hvad der kan betale sig når vi kun er 15 pers.

Når i ikke bliver flere, så vil jeg sige at hjemmelavet mad godt kan betale sig

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg tror med jeres antal at maden skal være op til hvor meget I selv magter at stå for. Og kan jeres køkken håndtere at lave flere retter til 15 personer uden at I stresser?

0

Del dette indlæg

Tror sagtens jeg ville kunne få min mor og svigermor til at lave noget også hvis vi vælger at lave maden selv. og med hensyn til at varme maden op så har vi en fin ovn til det plus en miniovn og en microbølgeovn så miniovnen og microbølgeovnen kan bruges til at varme småting i.

0

Del dette indlæg

Vi er en del herinde som har et budget på under 30.000 , vi er godt nok ikke i flertal, men vi er her :tunge:

Noget af det vi har gjort, er at skære ALT det fra som i vores øjne var unødvendigt. Så har vi valgt at holde festen i det festlokale der er herude hvor vi bor, det koster kun 500.- for en hel weekend. Jeg laver selv forretten, svigermor laver dessert, bryllupskage og kransekage (marcipan og chokolade har jeg fået gratis af Odense marcipan, da jeg har udnyttet mine kontakter). Min mor bager flutes til forret, og har lavet saft. Hovedretten er buffet bestilt fra et lokalt slagtehus.

Derudover har vi spurgt vores forældre, om de ikke ville give et tilskud til festen, i stedet for at give os en gave. Det har de alle sagt ja til, men de insistere alligevel på at vi også skal have en gave. Mine svigerforældre har betalt vores ringe, min mor og stedfar betaler drikkevarer og blomster til bordene, og min far betaler brudebuket+brystbuketter+pynt til kirken.

Min stedfar og en veninde skal være fotografer på dagen, min stedfar er selvstændig fotograf, og min veninde er en dygtig amatør. Vi forventer dog ikke noget af dem, da de også skal nyde festen, men min stedfar går meget op i det, men det er så hans eget valg :)

Ved at skære en masse fra, har vi så også kunne tilvælge noget som vi ellers ikke havde råd til, f.eks slikbuffet. Vi har f.eks også valgt reception fra, da vi kun har inviteret folk vi ønsker at have med hele dagen.

Det med engangskameraer ville jeg også springe over, jeg oplever altid at folk har deres egene kameraer med, og ellers tager billeder med mobiler osv. Så vi har tænkt os at bede folk sende os de billeder de har taget, hvis de har lyst.

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Mht. billeder findes der en app der vist nok hedder "Wedding Party"- der kan I oprette Jeres bryllup med en kode vist nok, og så kan samtlige Jeres gæster lægge deres billeder op. Så er det jo bare at vælge de bedste, og så få dem trykket :)

0

Del dette indlæg

Der er en app, der hedder wedding party, hvor gæsterne igennem der kan dele deres billeder med brudeparet GRATIS. Så spare i engangskamerane, de vild dyre at fremkalde, da jeg fyldte 30 havde jeg sådan nogle på bordene, de kostede over 400 kr for 4 kamera at få fremkaldt.

0

Del dette indlæg

Jeg vil virkelig gerne se et budget på 20,000kr til 60 pers??? Nogen som vil dele ? :-)

Vi bliver mellem 65-70pers og vi kan da på ingen måde gøre det for under 40.000kr. I den pris er der hverken fotograf el bil da vi trækker på forbindelserne. Maden kommer fra en kok som er ven af familien, tjenere er min h2b`s gymnaster som arbejder proff som tjenere. Min kjole må gerne være genbrug, vores ringe bliver lavet af min oldemors gamle guldhalskæde, lokalet var dyrt men min mor ønsker at betale halvdelen, duge og servietter får vi lov at låne gratis da vi kender en der arbejder med udlejning af tekstil.

Kagen bliver også lavet at en semi proff bekendt så den koster ikke mere end 1500kr. På denne måde betaler vi ikke fuld pris for ret meget, men vi havner da langt over 20,000kr alligevel :blink:

0

Del dette indlæg

Vi regner med ca 56 pres i alt.

Jeg satser på, at vi er på maks 23.000kr.

Helstegt pattegris til 3500kr,

Lokale 700kr

Kjole betaler svigermor

Brudebuket betaler mine forældre .

Regner med 2500kr til h2b

Brudetøj til mine børn 1500kr

Frisør og makeup 1500kr

Ring til H2B 800kr jeg bruger min forlovelsesring

Kage 1250 kr

Dertil mangler drikkelse, pynt, salatbar, m.m. Fotograf er en ven. Kørsel bliver måske egen bil.... Kommer an på budget

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Forløbet budget til 80 personer.

Helstegt pattegris m. Buffet 6500

Forret og dessert 2000

Kage (laves af en ven af familien) 500

Kjolen og tilbehør bliver købt brugt el på tilbud max 3000

Frisør (veninde)

Gommens tøj på tilbud max 1000

Drikke vare hentes i Tyskland 2000-3000

Div. DIY ca. 2000

Blomster ( fra egen og venners have)

Transport. Karet har vi selv inkl. Hestene der skal for den

Feststed, forældres lade.

Fotograf ( prof. Ven af familien)

Musik ( ven af familien) 1000

Toiletter 1500

Ringe, alm hvidguld ( ved ikke hvad de kommer til at koste)

Børnene skal havde en pæn skjorte og alm. Bukser på så det ikke så stor en post.

Vi kommer til at trække rigtigt meget på de mange forbindelser vi har, kun derfor kan vi gøre det til en pris vi har råd til.

Redigeret af LMW
0

Del dette indlæg

Vi regner med en flaske vin pr. person, vi køber højssandsynlig papvin og hælder på karafler. 6 rammer cola, 6 rammer blandet sodavand, sput og div juice til opblanding og så får vi et par kammerater til at stå i baren ved dansegulvet hvor vi ved de allegevel ville være at finde til festen ;) og de er geniale til at blande drinks :)

Edit: og selvfølgelig bobler som ikke vil være champagne men asti da jeg bedre kan lide det, og et par rammer mokai o.lin.

Edit 2: og 3-6 rammer øl.

Det hjælper selvfølgelig også at h2b arbejder et sted hvor han får ekstra rabat på drikkevarer 😉

Redigeret af LMW
0

Del dette indlæg

Vi regner med en flaske vin pr. person, vi køber højssandsynlig papvin og hælder på karafler. 6 rammer cola, 6 rammer blandet sodavand, sput og div juice til opblanding og så får vi et par kammerater til at stå i baren ved dansegulvet hvor vi ved de allegevel ville være at finde til festen ;) og de er geniale til at blande drinks :)

Edit: og selvfølgelig bobler som ikke vil være champagne men asti da jeg bedre kan lide det, og et par rammer mokai o.lin.

Edit 2: og 3-6 rammer øl.

Det hjælper selvfølgelig også at h2b arbejder et sted hvor han får ekstra rabat på drikkevarer 😉

Det var godt noget helt utrolig lidt øl og sodavand. Vi bliver ca 75 og skal nok have 3-400 1/2 liters sodavand og MINDST 100 liter øl - vi ender nok på 14-16 kasser. Vi skal så heller ikke have vin. Men selvom vi skulle have haft vin så ved jeg at der er mange, inkl mig selv som ikke drikker vin eller som hellere vil have øl.

Så meget bliver der nok ikke drukket, men der skal ikke mangle noget...

Til min svigerfars bryllup for 4 år siden var der vin til maden og derudover havde de købt 75 liter fadøl og de løb altså tør!

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

12 rammer sodavand tror jeg godt nok heller ikke er nok til 80 mennesker, men det kommer selvfølgelig også an på ens gæster osv. Ved os ved vi at mange skal køre hjem, ergo vil der jo nok ryge en del sodavand , med mindre de fleste bare drikker vand.

Vi har 9 rammer cola, 3 rammer fanta, 3 rammer 7-up og 3 rammer exotic. Og vi bliver 40 personer. Derudover har vi 6 rammer øl, en masse vin ( der har vi 100 procent for meget, men min mor købte rigeligt, for så gemmer de bare resten til fødselsdage og jul) , 2 rammer cider med alkohol, knap 3 rammer cult, 3 flasker vodka, lidt over 2 liter morgan rom, 2 flasker wiskey , 2 flasker gajol, baileys og portvin. Og så vil der også være hjemmelavet saft i drinksdispensere, og isvand på bordene, og selvfølgelig kaffe og te.

Vi ønsker ikke en vild drukfest, og de fleste gæster skal også køre hjem ( pånær dem der bliver hentet eller tager taxa) , så det har vi selvfølgelig også købt ind efter.

0

Del dette indlæg

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.

OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.

LOG IND HER

Annonce ♥

Annoncer