Malu82

Hvad ville i vælge. Salater vs. salatbar

13 indlæg i dette emne

Jeg er pludselig kommet i tvivl. Hvad ville i vælge som tilbehør til helstegt pattegris?

Vi skal have helstegt pattegris som buffet og der kommer flødekartofler og små ovenstegte kartofler, bearnaise og rødvinssovs til. Men er meget i tvivl om vi så skal vælge salatbar til med en masse forskellige salater og grøntsager, kerner og salatost. Eller skal vi hellere få lavet nogen forskellige salater? Personligt elsker jeg både rødbedesalat med rå, revet rødbede og æbler, dressing og valnødder "on the side". Rødkålssalat elsker jeg også. Stort set det samme; rå, fintskåret rødkål med appelsin, dressing og igen valnødder ved siden af. Udover det tænker jeg tomatsalat, måske broccoli salat og måske en femte salat.

Min mor elsker salatbaren, men jeg er faktisk mere til salaterne. Tror min kæreste er ligeglad... Og skal vi evt også have ovnbagte rodfrugter eller er de to slags kartofler nok? Der bliver inviteret ca 75 inkl en del børn...

Eller måske en blanding? Så der er 4-5 salater og så måske lidt forskellige børnevenligt grøntsager som agurk, gulerødder, peberfrugt, ærter og majs? Så er der også lidt til min mor hi hi

Redigeret af Malu82
0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg syntes I kan vælge begge dele, det kommer an på hvad I selv mest er til. Hvis I vælger blandede salater, syntes jeg dog I skal sørger for at der ikke er dressing på dem alle, og måske have en alm. portion blandet grøn salat.

Syntes 2 slags kartofler er rigeligt, og så salat og kød. Det er også hvad vi selv skal have.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Helt klart salatbar :lol: Elsker selv at kunne blande - det ser også så dejlig friskt ud :lol: Et godt salatbord har jo så også forskellige dressinger/eddiker/mayonaiser/lign., men også nødder og kerner, så man har mulighed for at blande sig en traditionel salat :)

Er enig i at hvis I vælger at blande på forhånd, så er det en super ide, hvis der er alternativer uden dressing :) Jeg er en af dem, som virkelig ikke kan lide nogen former for dressinger :rolleyes: Men elsker salat, så bliver så skuffet, hvis jeg ikke kan få noget salat uden dressing :rolleyes:

Redigeret af Rose90
0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Helt klart salatbar :lol: Elsker selv at kunne blande - det ser også så dejlig friskt ud :lol: Et godt salatbord har jo så også forskellige dressinger/eddiker/mayonaiser/lign., men også nødder og kerner, så man har mulighed for at blande sig en traditionel salat :)

Er enig i at hvis I vælger at blande på forhånd, så er det en super ide, hvis der er alternativer uden dressing :) Jeg er en af dem, som virkelig ikke kan lide nogen former for dressinger :rolleyes: Men elsker salat, så bliver så skuffet, hvis jeg ikke kan få noget salat uden dressing :rolleyes:

Jeg kan netop heller ikke lide dressing, og ELSKER grøntsager , så jeg bliver også altid total øv når alt bare er sovset ind i dressing :)

Jeg troede faktsk det var salatbar vi skulle have, men da jeg ringede ud til dem der skal lave maden, fandt jeg ud af det var 6 forskellige blandede salater, skal måske lige have fat i dem igen, for lige at høre HVAD det er , for vil altså gerne selv kunne spise noget grønt. Ved dog at det er med dressing ved siden af, men hvis de nu putter rødbede , ost, oliven og bladselleri i allesammen, så er der intet for mig :tunge:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Dressing på rødkåls og rødbedesalat er så heller ikke dressing-dressing hvis i forstår :-) Det er olivenolie blandet med honning og lidt salt og peber. Det skal hældes over salaterne mindst nogen timer i forvejen. Det bliver bittert og uspiseligt uden. Men valnødder skal selvfølgelig være ved siden af og det samme med evt andre salater. Jeg bryder mig heller ikke selv om ikke selv at kunne vælge dressingen.

Kom dog i tanke om bagefter at både rødbeder, rødkål og appelsiner jo nok ikke er til at skaffe i ordentlig kvalitet til maj :-S Ellers mine yndlingssalater og de går rigtig godt sammen med gris. De er super lækre friske, sprøde og fulde af vitaminer og kostfibre mm.

Jeg sys så til gengæld nogen gange at en salatbar kan blive så helt igennem KEDELIG med det samme grønt uanset hvor man kommer. Sys der er langt imellem de gode variationer og det går jeg selv ofte død i. Til gengæld har vi nok alle prøvet at stå til en buffet hvor der kun var færdige salater og noget i samtlige salater man ikke kan lide. Det har jeg jo netop heller ikke lyst til... Personligt kan jeg ikke selv fordrage tomater og det er bare med i rigtig mange salater :-S Så kan sagtens forstå hvad i mener.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Dressing på rødkåls og rødbedesalat er så heller ikke dressing-dressing hvis i forstår :-) Det er olivenolie blandet med honning og lidt salt og peber. Det skal hældes over salaterne mindst nogen timer i forvejen. Det bliver bittert og uspiseligt uden. Men valnødder skal selvfølgelig være ved siden af og det samme med evt andre salater. Jeg bryder mig heller ikke selv om ikke selv at kunne vælge dressingen.

Kom dog i tanke om bagefter at både rødbeder, rødkål og appelsiner jo nok ikke er til at skaffe i ordentlig kvalitet til maj :-S Ellers mine yndlingssalater og de går rigtig godt sammen med gris. De er super lækre friske, sprøde og fulde af vitaminer og kostfibre mm.

Jeg sys så til gengæld nogen gange at en salatbar kan blive så helt igennem KEDELIG med det samme grønt uanset hvor man kommer. Sys der er langt imellem de gode variationer og det går jeg selv ofte død i. Til gengæld har vi nok alle prøvet at stå til en buffet hvor der kun var færdige salater og noget i samtlige salater man ikke kan lide. Det har jeg jo netop heller ikke lyst til... Personligt kan jeg ikke selv fordrage tomater og det er bare med i rigtig mange salater :-S Så kan sagtens forstå hvad i mener.

Jeg spiser nu rødkålssalat hvert år uden dressing , og syntes bestemt ikke det er uspiseligt, jeg presser bare lidt appelsinsaft udover, og vender rundt :tunge:

Det er alle dressinger jeg ikke spiser, heller ikke f.eks olie.eddike dressing.

Redigeret af Rikke aka rapanden
0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Dressing på rødkåls og rødbedesalat er så heller ikke dressing-dressing hvis i forstår :-) Det er olivenolie blandet med honning og lidt salt og peber. Det skal hældes over salaterne mindst nogen timer i forvejen. Det bliver bittert og uspiseligt uden. Men valnødder skal selvfølgelig være ved siden af og det samme med evt andre salater. Jeg bryder mig heller ikke selv om ikke selv at kunne vælge dressingen.

Kom dog i tanke om bagefter at både rødbeder, rødkål og appelsiner jo nok ikke er til at skaffe i ordentlig kvalitet til maj :-S Ellers mine yndlingssalater og de går rigtig godt sammen med gris. De er super lækre friske, sprøde og fulde af vitaminer og kostfibre mm.

Jeg sys så til gengæld nogen gange at en salatbar kan blive så helt igennem KEDELIG med det samme grønt uanset hvor man kommer. Sys der er langt imellem de gode variationer og det går jeg selv ofte død i. Til gengæld har vi nok alle prøvet at stå til en buffet hvor der kun var færdige salater og noget i samtlige salater man ikke kan lide. Det har jeg jo netop heller ikke lyst til... Personligt kan jeg ikke selv fordrage tomater og det er bare med i rigtig mange salater :-S Så kan sagtens forstå hvad i mener.

Jeg spiser nu rødkålssalat hvert år uden dressing , og syntes bestemt ikke det er uspiseligt, jeg presser bare lidt appelsinsaft udover, og vender rundt :tunge:

Det er alle dressinger jeg ikke spiser, heller ikke f.eks olie.eddike dressing.

Det må så være smag og behag :-) Hvis jeg først har fået lavet salaten og hældt dressing over lige inden jeg skal spise så sys jeg det er okay. Men har det stået i køleskab et par timer eller natten over så er det bare mums :-) Til gengæld kommer jeg aldrig balsamico eddike eller hvidvins eddike eller andre "sjove" ting i som ofte står i opskrifterne, for ad det kan jeg godt nok ikke lide :-S

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Ja vi står selv for det hele. Skulle vi vælge noget catering ville det hurtigt blive op omkring 20.000 kr og det kan vires budget slet ikke holde til.

Her er det noget med min mors mands arbejdskollegas bror som tager ud og steger gris. Det skal vi give ca 4500 for til ca 75 pers og så er det min brors ven som er kokkeelev som står i køkkenet.

Jeg sys nemlig også det er lækkert med nogen salater, men min mor kan ikke lide det. Hendes udgave af en salat er så stort set altid kun kinakål med lidt dåsemajs, agurk, tomat og måske lidt dåseananas ;-) Ja det smager da fint. Men det bliver jeg dælme hurtigt træt af og sys ofte det er lidt der en salatbar ender...

Men overvejer faktisk lidt en blanding med 4-5 salater og så en mindre salatbar med fx salat, agurk, peberfrugt, ærter og majs og lidt forskellig topping så det ikke bliver for voldsomt. Skal lige have det vendt med kæresten og så er jeg gået i tænketank :-)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Til min mors bryllup for 3 ugers tid siden fik vi også helstegt pattegris. Her valgt hun at lave salatbar + et par blandede salater. Fordelen ved de blandede salater er også at de ser lidt flottere ud når de er anretttet. Det fungerede rigtigt godt, og folk spiste lige meget af de blandede salater og af bland-selv salaten.

Redigeret af Katha
0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg ville 100 % vælge at have nogle færdige salater! så bliver folk ofte overrasket over hvor gode salater kan være :-) personligt synes jeg salatbar er forfærdeligt... men du kender selv din familie og din egen smag bedst, så det er meget svært at give råd om hvad der er bedst i din situation.

Personligt er jeg ofte blevet positivt overrasket over nogle mulighedder som jeg ikke selv ville have overvejet. Synes lidt det er den slags man gør til særlige lejlighedder, man viser gæsterne noget man selv kan lide og giver dem nogle nye oplevelser. Så kan de lave deres egen salat derhjemme til hverdag.

Men det er også nemt for mig at sige, da min familie spiser nærmest alt. Der er ikke folk som kommer til at side og pille halvdelen fra.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hvis det var mig, ville jeg helt klart vælge salater (og med dressing, olie mv. ved siden af), af hensyn til at få jeres gæster bespist på nogenlunde samme tid.

Jeg tror, der går for lang tid, hvis folk skal blande en salat hver, der skal fyldes op osv. Jeg ville i stedet vælge en simpel grøn salat til dem, der er lidt mere kræsne. Jeg synes selv det er spændende at prøve nogle anderledes salater, så det kan de 3-4 andre jo være.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER

Annonce ♥


Annoncer