Angel84

Forlover, brudepige osv - forklar mig lige..

8 posts in this topic

Hvad ligger der af forventninger/opgaver til forlover, brudepiger osv til et bryllup? Kan se mange for spurgt folk om at fylde disse roller, men hvad indebærer de egentlig? :)

0

Annonce ♥

Prøv at søge her på BK oppe i søgefeltet, så får du en masse læsestof frem :7himmel:

0

Hvad ligger der af forventninger/opgaver til forlover, brudepiger osv til et bryllup? Kan se mange for spurgt folk om at fylde disse roller, men hvad indebærer de egentlig? :)

Forlover: Som regel den person, der står ved siden af gommen i kirken og som regel er forlover også den person, der står opført, som vidne i kirkebogen.

Brudepige/svend: Et barn (maks. 18 år), som går sammen med bruden ind i kirken enten foran eller bagved - mest brugt i danske kirker er det, at brudepiger/brudesvende går bag ved. Der er ikke mange opgaver forbundet med at være brudepige andet end at se yndig ud.

Brudeterne: En voksen kvinde (min. 18 år), som også kan gå sammen med bruden ind i kirken enten foran eller bagved - igen mest brugt i danske kriker, at de går ind bag bruden. Brudeterne sørger for, at brudekjolen ligger perfekt, inden indgang i kirken; at sløret sidder pænt og at slæbet ligger perfekt.

Det er sådan lige, hvad jeg kan komme i tanke om :)

0

Man kan vel også sige at man jo kan vælge at give dem de opgaver, man nu selv føler for. Jeg ved godt at mange gerne vil gå total efter traditionerne, men altså ingen vil jo se skævt til en, hvis man ender med at vælge noget andet.

Vi har kun en forlover, og han er ja bare forlover. Han står sammen med kæresten i kirken, og det er det. Brudepiger/brudeterne ( som jeg aldrig havde hørt om før jeg kom herind), har jeg intet af. Er sikker på at min moster eller far, nok lige skal rette på slæbet når jeg ankommer til kirken ( min moster og onkel køre mig i kirke).

0

Annonce ♥

Man kan vel også sige at man jo kan vælge at give dem de opgaver, man nu selv føler for. Jeg ved godt at mange gerne vil gå total efter traditionerne, men altså ingen vil jo se skævt til en, hvis man ender med at vælge noget andet.

Vi har kun en forlover, og han er ja bare forlover. Han står sammen med kæresten i kirken, og det er det. Brudepiger/brudeterne ( som jeg aldrig havde hørt om før jeg kom herind), har jeg intet af. Er sikker på at min moster eller far, nok lige skal rette på slæbet når jeg ankommer til kirken ( min moster og onkel køre mig i kirke).

Helt enig :)

0

Begrebet brudeterne kendte jeg heller ikke før jeg kom herind og jeg bruger det ikke. :rolleyes:

Min lillesøster er 23 og hun vil altså være brudepige (hun kender heller ikke det andet begreb). Hun får til opgave at holde mig rolig og holde styr på min taske hvis jeg har sådan en. Vi skal vies borgerligt så alle traditionerne omkring kirken har vi naturligvis ikke.

0

Nu blev jeg gift i lørdags og vores hjælpere endte med følgende opgaver:

Forlover: passede gommen natten før brylluppet ;-), stod ved siden af gommen i kirken, sad med os ved alters, stod som vidne i kirkebogen, holdt en tale, dansede med bruden.

Brudepige/terne (min søster på 21): holdt mit slør da vi gik til kirken, rettede kjolen til, gik efter mig ind i kirken, sad med os ved alters, stod som vidne i kirkebogen, hjalp med sløret når det faldt ud, holdt brudebuketten når den lige var i vejen, var med ude til photoshoot og var assistent for fotografen (havde hun selv sagt hun meget gerne ville), holdt tale/underholdning, dansede med gommen

0

Vi har hverken valgt forlover eller brudrterne... Min kæreste har to kammerater til at overnatte natten inden bryllupsdagen. Mest af alt bare for at rå-hygge. Jeg har spurgt forskellige af mine veninder om at hjælpe mig på dagen. En overnatter hos mig, en tager med til location billeder... Så det er ikke et must at udvælge. Jeg vil gerne inddrage flerr af dem, og det er jeg 100% tryg ved!

0

Annonce ♥