nillemor3

endnu en om drikkevarer

6 posts in this topic

jeg finder simpelthen så mange forskellige bud rundt omkring, så nu prøver jeg lige her og håber nogen ved det.

hvor mange øl og sodavand skal man beregne til reception, hvor gæsterne får bryllupskage? de får et glas asti som velkomstdrink og så er der frit slag med kaffe, øl og sodavand indtil middagen. vi bliver 36 voksne og 3 børn til receptionen.

efterfølgende, hvor mange øl, sodavand mv skal man så have? her er vi 61 personer til fest. der vil være rødvin og hvidvin til forret og hovedret og så baileys og lignende til desserten.

vi vil have øl, sodavan (faxe kondi, fanta, cola både alm og zero og måske exotic), egekilde og sprut til festen.

vin har vi fået at vide, at der skal være 1 flaske rødvin pr mand og 1/2 flaske hvidvin pr mand.

så har jeg læst at der skal være 5 øl pr mand og det dobbelte af sodavand.

jeg tænker bare at 10 sodavand/egekilde pr mand lyder af meget?

0

Annonce ♥

lidt indledende spørgsmål:

Hvor lang er receptionen?

Forventer i mange taler/underholdning under jeres middag?

Efter middagen ville jeg ikke forvente mere end 6-8 flasker sprut, da gæsterne allerede har drukket vin inden, de tager måske en drink eller to, og så er det det. Hvis det er et festligt selskab, som skal holde til den lyse morgen, skal der selvfølgelig mere til. Men det er jo forskelligt fra fest til fest.

Til receptionen ville jeg måske gå ud fra 1-2 genstande pr. mand. Dette er både sodavand og øl. Så en fin blanding af det. Altså i alt 80 genstande til receptionen.

Til middagen ville jeg gå ud fra 1 flaske vin pr. person. Dette er både rød og hvid. Der er jo nogen der kun drikker rød, og andre der kun drikker hvid. Som hovedregel ville jeg købe i ratio af 2-1, altså dobbelt så meget rødvin, som hvidvin.

Sodavand ville jeg sørge for der var 3-4 pr. mand. Igen er samme problematik at nogen drikker det hele aftenen og ikke alkohol og omvendt.

Hvis du skal bruge det, som mixer til drinks efterfølgende, ville jeg påregne 2-3 mere pr. mand. Men ikke mere!

Øl ville jeg nok regne med samme, som sodavand.

10 er godt nok et højt tal mht sodavand/egekilde!

men det er jo meget forskelligt fra fest til fest. Hvis det er rent "abegilde" og maks gas, skal der flere til. Hvis ikke de drikker voldsomt meget skal der mindre. men ovenstående plejer at ramme meget godt når jeg er ude og servere og har givet råd :)

Tillykke!! Det er jo lige om lidt! :)

0

Vi har sørget for at købe RIGELIGT, jeg gider simpelthen ikke frygte om der nu er nok. Det er sodavand og vin hvor vi altså ved der er MERE end rigeligt, men vinen tager min mor og stedfar bare med hjem igen, så bruger de den til de kommende fødselsdage ( 3 på 3 måneder), jul osv. Og sodavand kan de også altid få med hjem, og vi kan også sagtens selv få drukket nogen.

Vi bliver 40 i alt, og de fleste skal køre hjem . Men vi har købt følgende:

6 rammer øl

20 rammer sodavand ( coca cola, fanta, exotic, 7-up og pepsi max)

42 flasker rødvin

36 flasker hvidvin

ca. 3 rammer cult

2 rammer cider

3 flasker vodka

2½ liter morgan

2 flasker whisky

2 flasker baileys

1 flaske portvin

1 flaske andet dessertvin.

Derudover er der kaffe/te , og 3 slags hjemmelavet saft . Ja tørste skal vi i hvert fald ikke på nogen måde :lol:

0

Man kan jo også sige at sådan noget som sodavand og øl sagtens kan blive drukket efterfølgende. Hvis I nu vælger at købe vin i nærområdet (altså ikke Tyskland :P) er der mange steder man kan aflevere det resterende tilbage, så det var jo en mulighed! :)

0

Annonce ♥

Man kan jo også sige at sådan noget som sodavand og øl sagtens kan blive drukket efterfølgende. Hvis I nu vælger at købe vin i nærområdet (altså ikke Tyskland :P) er der mange steder man kan aflevere det resterende tilbage, så det var jo en mulighed! :)

Havde vi ikke haft en masse fødselsdage i familien , konfirmation til maj osv, så havde vi nok også bare købt vin/øl i den lokale brugs, netop fordi man ofte kan lave en aftale om at aflevere uåbnede flasker tilbage.

0

Vi var ca 65-70 til receptionen og der blev drukket:

3 rammer øl

Ca 12 liter blandet sodavand

Ca 8 liter hyldeblomstdrik

Ca 14 liter lemonade (det var populært)

Ca 3 liter vand på flaske

0