Malu82

Bryllupskage ide - hvad sys i og kan man det?

17 indlæg i dette emne

Det er en af mine veninder som skal lave vores bryllupskage. Har gået og tænkt meget over den uden egentlig at være helt tilfreds. Har så fået en ny ide efter inspiration fra "den store bagedyst" på dr. Here it goes:

Chokoladebunde med fyld af blåbærmousse og hele blåbær, chokoladebund, hyldeblomstmousse og evt et tyndt lag af noget lidt "crunch-agtigt" som pt ikke er nærmere defineret. Nogen ideer til sådan noget? Kan man bare bruge æblekage rasp? Eller er det for kikset?

Så vil jeg gerne have den smurt op med flødeskum da jeg ikke bryder mig om smørcreme. Men kan man det?

Kan også langt bedre lide marcipan til at overtrække den med end fondant. Men kan man farve marcipan Hvidt?

Den skal så pyntes med turkise gerbera i fondant og med nogen pink ind imellem.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville da kaste mig ud i en prøvekage? Min søster bager vores, og vi havde prøvesmagning på første forsøg for to uger siden.. og selvom den var et hit, så var der mange gode ideer fra min familie som vi vil prøve af...

mht. marcipan, så tror jeg nok odensemarcipan er begyndt at lave og sælge marcipan der er farvet helt hvid - så mon ikke du enten kan finde deres eller købe det gennem nogen andre...

og mht. æblerasp - jeg ville prøve det, men umiddelbart tænker jeg at der er stor risiko for at det ikke bliver ved med at være sprødt men i stedet bare bliver mærkeligt hvis det er i kontakt med mousse eller flødeskum... Jeg tror jeg ville vælge at blande lidt groft hakket chokolade i moussen... Hvis det er hyldeblomst, så kunne det måske være lækkert med hvidchokolade...

Men synes helt sikkert du skal afprøve det.. Personligt kan jeg godt forestille mig at hyldeblomst-smagen forsvinder lidt når den både bliver sat sammen med chokoladebunde og blåbær, men har aldrig smagt det, så go for it :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville da kaste mig ud i en prøvekage? Min søster bager vores, og vi havde prøvesmagning på første forsøg for to uger siden.. og selvom den var et hit, så var der mange gode ideer fra min familie som vi vil prøve af...

mht. marcipan, så tror jeg nok odensemarcipan er begyndt at lave og sælge marcipan der er farvet helt hvid - så mon ikke du enten kan finde deres eller købe det gennem nogen andre...

og mht. æblerasp - jeg ville prøve det, men umiddelbart tænker jeg at der er stor risiko for at det ikke bliver ved med at være sprødt men i stedet bare bliver mærkeligt hvis det er i kontakt med mousse eller flødeskum... Jeg tror jeg ville vælge at blande lidt groft hakket chokolade i moussen... Hvis det er hyldeblomst, så kunne det måske være lækkert med hvidchokolade...

Men synes helt sikkert du skal afprøve det.. Personligt kan jeg godt forestille mig at hyldeblomst-smagen forsvinder lidt når den både bliver sat sammen med chokoladebunde og blåbær, men har aldrig smagt det, så go for it :)

Vi har aftalt at vi skal have et "kage-møde" engang inden jul :-) Der skal helt sikkert prøvebages. Men hun bor på Langeland og jeg i Kbh. Så det er begrænset hvor meget vi kan prøve og jeg lige kan komme og smage ;-)

Må lige tjekke Odense marcipan. Vil nemlig gerne have kagen hvid. Men kan bedst lide marcipanen. Ja der er jo ingen som har sagt st det skulle være nemt ;-)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi havde hakket chokolade i vores, det gav en god crunch effekt.... Den hvide marcipan er modelleringsmarcipan og smager anderledes end ren rå marcipan

Må man stille dumme spørgsmål på en lørdag aften? :tunge: kan man ikke bare "farve" marcipanen hvid med hvid pastafarve??

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi havde hakket chokolade i vores, det gav en god crunch effekt.... Den hvide marcipan er modelleringsmarcipan og smager anderledes end ren rå marcipan

Må man stille dumme spørgsmål på en lørdag aften? :tunge: kan man ikke bare "farve" marcipanen hvid med hvid pastafarve??

Åh ja hvid pasta farve lyder som en god ide. Når nu jeg gerne vil have både marcipanen og den hvide farve :-)

Den hakkede/revne chokolade er herned noteret :-)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi havde hakket chokolade i vores, det gav en god crunch effekt.... Den hvide marcipan er modelleringsmarcipan og smager anderledes end ren rå marcipan

Må man stille dumme spørgsmål på en lørdag aften? :tunge: kan man ikke bare "farve" marcipanen hvid med hvid pastafarve??

Du kan farve den i en hvis grad, men den bliver aldrig lige så hvid som man kender det fra fondant ligesom andre farver heller ikke vil blive lige så klare som når man farver fondant

Hvis det er en privat kagebager så vær sikker på at vedkomne er vant til at arbejde med marcipan, rigtig marcipan er meget sværer at arbejde med end fondant som de fleste bruger

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Den kommer nok ikke til at fremstå helt skarp, hvis du opsmører med flødeskum - især ikke efter den lige har stået lidt.

Jeg smører op med chokoladeganache - kan gøres helt skarpt og smager godt :)

Tror ikke du får marcipan som er helt hvid, men som det bliver nævnt så har Odense Marcipan en som er EXTRA HVID :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi havde hakket chokolade i vores, det gav en god crunch effekt.... Den hvide marcipan er modelleringsmarcipan og smager anderledes end ren rå marcipan

Må man stille dumme spørgsmål på en lørdag aften? :tunge: kan man ikke bare "farve" marcipanen hvid med hvid pastafarve??

Du kan farve den i en hvis grad, men den bliver aldrig lige så hvid som man kender det fra fondant ligesom andre farver heller ikke vil blive lige så klare som når man farver fondant

Hvis det er en privat kagebager så vær sikker på at vedkomne er vant til at arbejde med marcipan, rigtig marcipan er meget sværer at arbejde med end fondant som de fleste bruger

Det er ikke en privat kagebager, det er min veninde. Jeg har set på Odense marcipans hjemmeside i går aftes at de er begyndt at lave marcipan som er rullet ud og lige til at lægge over kagen. Så hvis det er for svært at arbejde med på en prøvedage så kan vi altid bruge det.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Den kommer nok ikke til at fremstå helt skarp, hvis du opsmører med flødeskum - især ikke efter den lige har stået lidt.

Jeg smører op med chokoladeganache - kan gøres helt skarpt og smager godt :)

Tror ikke du får marcipan som er helt hvid, men som det bliver nævnt så har Odense Marcipan en som er EXTRA HVID :)

Det er netop også det der med at den måske ikke bliver så pæn og om flødeskummen "smelter" som jeg tænker på. Jeg kan ikke fordrage ganache. Sys det er alt for sødt og kvalmende. Men tak for ideen :-) Lyder som om vi må holde os til smørcreme og så tilsætte noget citron/lime eller lignende til at tage noget af den kvalmende smag...

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Den kommer nok ikke til at fremstå helt skarp, hvis du opsmører med flødeskum - især ikke efter den lige har stået lidt.

Jeg smører op med chokoladeganache - kan gøres helt skarpt og smager godt :)

Tror ikke du får marcipan som er helt hvid, men som det bliver nævnt så har Odense Marcipan en som er EXTRA HVID :)

Det er netop også det der med at den måske ikke bliver så pæn og om flødeskummen "smelter" som jeg tænker på. Jeg kan ikke fordrage ganache. Sys det er alt for sødt og kvalmende. Men tak for ideen :-) Lyder som om vi må holde os til smørcreme og så tilsætte noget citron/lime eller lignende til at tage noget af den kvalmende smag...

Om smørcreme er kvalmende kommer vel også an på mængden........? For har man sit håndværk i orden, så kan man også smøre den pænere op uden et kæmpe tykt lag?

Lidt ligesom med fondant, hvor jeg oplever tit, at private kager har et kæmpe lag på, så man ender med at bare pille fondanten af, fordi den er for kvalmende at spise i den tykkelse......

Hmm.... Det har du nok ret i...

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg putter philidelphia i min smørcreme samt limeskal, den bliver ikke klam....

Igen er jeg næsten sikker på at de færdig udrullede marcipanplader er modelleringsmarzipan så prøvesmag lige noget....

Den kan man nemlig godt få en del mere hvid end ren rå marcipan.....

Nu har jeg ikke selv brugt det, men det er bare min umiddelbare erfaring med den type produkter

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Den kommer nok ikke til at fremstå helt skarp, hvis du opsmører med flødeskum - især ikke efter den lige har stået lidt.

Jeg smører op med chokoladeganache - kan gøres helt skarpt og smager godt :)

Tror ikke du får marcipan som er helt hvid, men som det bliver nævnt så har Odense Marcipan en som er EXTRA HVID :)

Det er netop også det der med at den måske ikke bliver så pæn og om flødeskummen "smelter" som jeg tænker på. Jeg kan ikke fordrage ganache. Sys det er alt for sødt og kvalmende. Men tak for ideen :-) Lyder som om vi må holde os til smørcreme og så tilsætte noget citron/lime eller lignende til at tage noget af den kvalmende smag...

Haha okay det forstår jeg ikke ^^ :metteholm Det skal bare laves med halvt fløde og halvt (minimum) 55 % chokolade og ja så behøver laget ikke være særlig tykt, hvis man bare laver resten af kagen godt :) Jeg bryder mig slet heller ikke om smørcreme - har endnu ikke smagt en der smagte ok (men mon ikke opskriften på det findes :) ) og derudover er det især konsistensen jeg har det svært med, så snart der er smør i en creme, Men igen - en flot stablet kage behøver kun et tyndt lag :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg putter philidelphia i min smørcreme samt limeskal, den bliver ikke klam....

Igen er jeg næsten sikker på at de færdig udrullede marcipanplader er modelleringsmarzipan så prøvesmag lige noget....

Den kan man nemlig godt få en del mere hvid end ren rå marcipan.....

Nu har jeg ikke selv brugt det, men det er bare min umiddelbare erfaring med den type produkter

Okay ja så må vi i gang. de noget prøvesmagning osv :-)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Den kommer nok ikke til at fremstå helt skarp, hvis du opsmører med flødeskum - især ikke efter den lige har stået lidt.

Jeg smører op med chokoladeganache - kan gøres helt skarpt og smager godt :)

Tror ikke du får marcipan som er helt hvid, men som det bliver nævnt så har Odense Marcipan en som er EXTRA HVID :)

Det er netop også det der med at den måske ikke bliver så pæn og om flødeskummen "smelter" som jeg tænker på. Jeg kan ikke fordrage ganache. Sys det er alt for sødt og kvalmende. Men tak for ideen :-) Lyder som om vi må holde os til smørcreme og så tilsætte noget citron/lime eller lignende til at tage noget af den kvalmende smag...

Haha okay det forstår jeg ikke ^^ :metteholm Det skal bare laves med halvt fløde og halvt (minimum) 55 % chokolade og ja så behøver laget ikke være særlig tykt, hvis man bare laver resten af kagen godt :) Jeg bryder mig slet heller ikke om smørcreme - har endnu ikke smagt en der smagte ok (men mon ikke opskriften på det findes :) ) og derudover er det især konsistensen jeg har det svært med, så snart der er smør i en creme, Men igen - en flot stablet kage behøver kun et tyndt lag :)

Lyder som om vi må i gang med noget prøvesmagning og nogen eksperimenter :-)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER

Annonce ♥


Annoncer