DenUngeBrud

DJ eller CDer?

16 indlæg i dette emne

Hej

Vi skal holde vores fest i et relativt lille lokale (jeg frygter i hvert fald endnu lidt for pladsen) i forhold til at have en DJ stående (plus, vi vil egentlig gerne spare udgiften, da budgettet ikke er så stort).
Men har nogen nogle (gode) erfaringer med bare at have en ipod/stak CDer klar? Og hvor meget har I så planlagt med spillelister osv?

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi kørte bare playliste og det fungerede super godt, gom og forlover havde lavet en super playliste med en god blanding så der var noget for alle... Vi er ikke dem der går monster meget op i musik så vi sløjfede hurtigt DJ på budgettet og brugte de penge på noget der gav os mere værdi, men det kommer jo helt an på ens smag

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

En DJ behøver ofte ikke meget mere plads end et lille hjørne tæt ind mod væggen hvor man alligevel aldrig ville placere gæster men selvfølgelig er det jo individuel sag om man vil betale hvad det koster (og ønsker en DJ løsning) .:)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg har overvejet samme scenarie, bare hvor det er en iPod eller lignende der spiller. Men det er også fordi jeg ikke tror der vil blive det store danseri til ud på natten, men samtidig har jeg en far, der allerede har foreslået one man band og jeg skal komme efter dig, og så vil jeg langt hellere have en DJ.

Men selve udgiften kunne jeg nu godt være uden :)

men hvis det nu er det er med cd'er, så er der muligheden for at bede om folks ynglings sang når de skal RSVP, så sørger man for at man rammer alles musiksmag :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I givet fald bør man lægge det ind i en playliste via en computer så man undgår pauser og ophold mellem numrene og ikke mindst at nogle tager "selvtægt" på dem. En ting man også skal huske på er at musik til et bryllup er meget andet end decideret dansemusik. Bl.a. er det jo også musik (akkompagnement) til de festsange gæsterne kommer med og der kan en computer, ipad, o.l. ikke være med. Fordi der vil være ophold, impulsive skålepauser m.v. og den/de kan heller ikke fornemme gæsternes naturlige tempo som kun sjældent matcher det tempo som festsangene er indspillet i.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi havde bare cdèr til vores bryllup, og det fungerede ganske fint. Vi havde udvalgt cdèr med blandede numre på, altså ikke bare samme kunstner. Min svigerfar havde musiktjansen, og havde derfor fjernbetjeningen , og vidste hvor cdèrne var.

I vores lokale var der slet ikke plads til at have haft en dj, heller ikke i et hjørne. For lokalet er så lille, at der sad gæster tæt på alle hjørner, eller der stod mad/drikke. Så vi vidste fra start , at det hed enten cdèr eller playlister. Vi ønskede så heller ikke en vild fest , og vores venner/familie er ikke typerne der går amok med dans.

Efterfølgende er jeg så hamrende glad for vi ikke havde brugt penge på musik, for vi var hjemme fra festen kl. 01.15 , hvilket passede mig perfekt, for der var jeg klar til at hoppe på hovedet i seng.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi var til bryllup for nyligt. De havde en der spillede orgel under middagen og agerede dj senere - vi gik derfra og var enige om at musik ikke er der vi vil spare, så pyt med om der bliver serveret kaviar eller frikadeller (så længe det er tilberedt så det smager godt) :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi har valgt DJ, netop fordi jeg har en kommende mand der elsker musik, og ved at vennekredsen elsker der er gang i den :loveshower: , derfor har vi valgt Diskobil, det var ikke engang til debat og vi glæder os. Dog har vi været til bryllup, hvor der var playlister i stedet for live musik /DJ, hvor det har fungeret helt fint uden problemer.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så længe man har styr på det tænker jeg ikke det gør noget. Så længe man huske at slukke for det når derbliver givet en besked. Har selv oplevet til et bryllup, hvor der blev snakket hen over musikken og det var slet ikke til at hører fordi musikken kørte og oplevede at folk ikke opfangede der blev sagt noget

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg har kun oplevet playlister 2 gange - og det fungerede bare ikke. Den der havde ansvaret for at starte og stoppe musikken under taler mm. fik ikke startet musikken igen efter et indslag, så det var noget rod. Man er også mere låst af en playliste tænker jeg, hvor en DJ kan lurer stemningen og spille det der lige passer til selskabet. Det er jo dog bare min egen oplevelse.. for andre kan det jo sagtens fungere :)

1

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Der er mange som tror at en DJ's funktion under middagen blot er at stoppe og starte musik efter taler/indslag og sådan er der helt sikkert også nogle DJ's der praktiserer dinnermusik. Det er typisk også dem som i egne rækker siger at det er kedeligt :) Men vi er mange som gør mere ud af det. Nogle endda for meget efter min smag. I min terminologi har folk hyret en DJ og ikke en suppe, steg og ismusiker, så man er ikke pauseklovn og taler gennem musikken og det er altid en balancegang baseret på situationsfornemmelsen: Hvad er det pågældende brudepar/selskab til. Det er meget forskelligt.

Udover musik til festsangene er det også noget med at følge taler og indslag op af egnet musik og dermed at "overraske" og give folk en oplevelse. Her tænker jeg i særdeleshed på gom og evt. bruds' taler som ofte kan følges op af et kærlighedsnummer som bare siger spar to. Særligt når man inden har talt med dem om hvad de er til af musik. Er gommen eksempelvis til U2 er det oplagt at følge brudens tale op med "One". Men det kan også være andre ting. Forrige weekend hvor jeg havde brudeparrets 7-årige søn stående oppe ved mig i perioder fortalte han mig at bruden ville forære gommen en luftmadras i forbindelse med sin tale. Så var det jo oplagt at spille "Hvor skal vi sove i nat" da den kom ind og skulle pakkes op og dermed give ikke blot gom men også brud en overraskelse. Ved en anden lejlighed så jeg at der var placeret to ethjulede cykler ude foran festlokalet lige før et indslag skulle på og så kunne man lægge 2 og 2 sammen så de fik Poul Kjøller :) Men ellers fornemmer man det først i nuet og så er man priviligeret ved at kunne finde bestemte musiknumre eller jingler lynhurtigt samtidig med at man overvejer om det nu også passer ind i forhold til den der holder talen/indslagets ønsker. Det er som sagt en balancegang. Det samme med kysserunder og "op på stolene". Man fornemmer hurtigt om det pågældende brudepar er til det eller ej og derved om det er noget som skal opildnes via musik når folk begynder at trampe i gulvet eller noget som blot skal forbigås.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Der er mange som tror at en DJ's funktion under middagen blot er at stoppe og starte musik efter taler/indslag og sådan er der helt sikkert også nogle DJ's der praktiserer dinnermusik. Det er typisk også dem som i egne rækker siger at det er kedeligt :) Men vi er mange som gør mere ud af det. Nogle endda for meget efter min smag. I min terminologi har folk hyret en DJ og ikke en suppe, steg og ismusiker, så man er ikke pauseklovn og taler gennem musikken og det er altid en balancegang baseret på situationsfornemmelsen: Hvad er det pågældende brudepar/selskab til. Det er meget forskelligt.

Udover musik til festsangene er det også noget med at følge taler og indslag op af egnet musik og dermed at "overraske" og give folk en oplevelse. Her tænker jeg i særdeleshed på gom og evt. bruds' taler som ofte kan følges op af et kærlighedsnummer som bare siger spar to. Særligt når man inden har talt med dem om hvad de er til af musik. Er gommen eksempelvis til U2 er det oplagt at følge brudens tale op med "One". Men det kan også være andre ting. Forrige weekend hvor jeg havde brudeparrets 7-årige søn stående oppe ved mig i perioder fortalte han mig at bruden ville forære gommen en luftmadras i forbindelse med sin tale. Så var det jo oplagt at spille "Hvor skal vi sove i nat" da den kom ind og skulle pakkes op og dermed give ikke blot gom men også brud en overraskelse. Ved en anden lejlighed så jeg at der var placeret to ethjulede cykler ude foran festlokalet lige før et indslag skulle på og så kunne man lægge 2 og 2 sammen så de fik Poul Kjøller :) Men ellers fornemmer man det først i nuet og så er man priviligeret ved at kunne finde bestemte musiknumre eller jingler lynhurtigt samtidig med at man overvejer om det nu også passer ind i forhold til den der holder talen/indslagets ønsker. Det er som sagt en balancegang. Det samme med kysserunder og "op på stolene". Man fornemmer hurtigt om det pågældende brudepar er til det eller ej og derved om det er noget som skal opildnes via musik når folk begynder at trampe i gulvet eller noget som blot skal forbigås.

Personligt kan jeg så ikke udstå sådan noget... Vi valgte slet ikke at have musik til maden, jeg synes meget hurtigt det kan blive til støj og et irritationsmoment når der samtidig bliver snakket og grinet rundt omkring...især hvis lokalet ikke er så stort

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Og det er jo præcist det der ligger i ordet balancegang. Man kan som regel tydeligt fornemme om det er noget folk er til eller ej. Såvel via de drøftelser man har med dem inden som via deres "kropsprog". Hvad musik under middagen angår så er det en individuel sag men det var så den del jeg ikke nævnte. Nemlig tilpasning af lydniveauet så folk kan tale sammen ubesværet og det ikke virker generende men behageligt. Det sikrer man ved at sørge for at lyden kommer op over folk så den bliver spredt i lokalet men også ved løbende tilpasning og det er en af de ting som mange - særligt de lidt ældre - roser. Fordi de jo gennem deres opvækst har været vant til "spillemænd" som har det med at spille meget højt og sætte sig selv i centrum.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg havde tænkt på at booke et par jazz-folk på sax og kontrabas eller noget i den stil under maden, men manden syntes, vi skulle droppe det og køre playliste. Det endte vi med, og det fungerede rigtig godt. Jeg lavede en liste med nogle blandede, stille og rolige sange, som blev sat på shuffle, og så kørte den ellers bare i baggrunden. Min mands bror fik tjansen med at skrue ned under taler og indslag og op igen efterfølgende. Han og toastmaster kørte det med hård hånd, så der var fuldstændigt styr på det :-)

Efter brudevalsen havde vi et band af min mands studiekammerater til at sætte ild i dansegulvet, og jeg var rigtig glad for, at vi prioriterede det sådan :-)

Vi havde frabedt os sange, men havde en del indslag, så meget af tiden ville der ikke være musik alligevel og heller ikke musik til indslagene. Så var det fint løst med playlisten, synes jeg. Det tog ikke lang tid at lave den heller.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER

Annonce ♥


Annoncer