HanneKris

Erfaringer med kaffe/kage-delen som dessert?

20 indlæg i dette emne

Hej :)

I forbindelse med, at vi skal giftes til sommer, har vi gjort os nogle tanker om, at slå desserten sammen med den traditionelle kaffe/småkage-seance, der følger efter, at man har forladt bordene og inden dansen. Der er flere grunde til, at vi overveje denne model, blandt andet for at komme hurtigere på dansegulvet. Desuden spiser M ikke is, så desserten vil alligevel blive et kage-traktement samt at M altid savner kaffe til desserten :)

Men........ vi har mødt en del forskellige reaktioner, de steder vi har fortalt om ideen.

Er der nogle af jer, der har samme ide i tankerne eller har gjort jer nogle erfaringer i den retning?

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er ret normalt at få bryllupskagen til dessert sammen med kaffen hvis ikke man har spist den til fx reception om eftermiddagen. Så hvis det er det som passer jer bedst så er det da det i skal gøre. Desuden er det ikke ret mange som kan sidde og spise 3-5 retter inkl dessert og så skulle have kaffe og kage bagefter...

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi slår det også sammen. Men har valgt at leje en softice maskine til dem som gerne vil have is. Incl mig. :-) Også bliver der serveret sommerbird flødeboller samt chokolade i alle afskygninger .... Efter brylkupskage om eftermiddagen samt forret og efterfølgende helstegt pattegris. Tror jeg ikke folk kan spise så meget mere alligevel. Men noget sødt skal vi have. Og derfor bliver det lagt sammen...

Har godt nok også tænkt hvad mon gæster siger. Men har besluttet at skrive den i menu så de forberedt

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Okay, så er det da ikke helt unormalt.

Men nu kommer næste spørgsmål - hvordan gør I med logistikken? "Normalt", når gæsterne får kaffe, bliver der ryddet af bordene og gjort klar til dansegulv - så enten skal desserten/kaffen indtages i et andet rum eller........... Hvad gør I? :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi holder vores i telt. Så alle bord og stole bliver hvor de er, ved at der nok er ti 15 stk der tager hjem efter brudevals pga alder. Så bliver de borde tømt og skubbet af vejen. Så vi tvinger folk lidt tættere på hinanden buffe bord der nok bliver rykket til siden og alkohol og div kommer frem. Og stillet på det bord. Er stadig under planlægning. Grinee

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Uanset om man vælger at servere bryllupskagen som dessert, for sig selv eller om eftermiddagen så har folk altid godt af et pusterum efter middagen så der sender man normalt folk ud og trække frisk luft så personalet kan rydde af og evt ændre bordopstillingen imens, inden kaffen.

Nogle steder - mærkeligt nok i Jylland .:) - har jeg oplevet at der både blev serveret bryllupskage med kaffe som dessert og efterfølgende kaffe igen.

Andre steder - faktisk her på Sjælland har jeg oplevet personale som mente at der skulle dækkes op med kaffeborde på dansegulvet og - et andet sted - at bryllupskagen selvfølgelig skulle stå midt på dansegulvet. I begge situationer var de af den opfattelse at der skulle være siddepladser til alle (selvom mange står op). I begge tilfælde blev det klaret med toastmasters hjælp og i det ene tilfælde også brudeparret.

Så et godt råd er at sætte det med efterfølgende bordopstilling på "listen""drøftelserne med personalet for i ovenstående tilfælde var det ikke noget brudeparrene havde overvejet. De tog det for givet at man gjorde mere plads .:)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Det vi tænker er kagebuffet til dessert (inkl. bryllupskagen) og så må buffeten sådan set gerne blive stående selvom dansen går i gang, så de, der enten vil have mere kage eller mere kaffe, kan fortsætte med den del, mens vi andre kan slå os løs på dansegulvet.

Men det kræver lidt logistik.... hvis vi udelukkende har kagebuffet og efterfølgende strække-ben-pause, mens bordene bliver ryddet, er frygten, at buffeten trækker ud og så er formålet med at kombinere kaffe og dessertdelen forsvundet :(

Festen skal holdes i et stort lokale, hvor der også kan åbnes op til et lille side-gemak, så der er forholdsvis meget plads - men hvordan man kommer fra "A til B" har vi endnu ikke regnet ud. Evt. kan man jo tage frisk-luft-pausen efter hovedretten og inden dessert/kaffe-delen? Eller er det no go?

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nej det lyder som en fornuftig løsning. At man ligesom laver en skillelinje mellem middagen efter hovedret og det efterfølgende inkl. dessert. "jydemodellen" vil jeg i hvert fald ikke anbefale. Der var mange der undrede sig over at de skulle have kaffe to gange men det var "personalets værk". En af fordelen ved ikke at servere bryllupskage efter middagen er jo netop at kaffen bare kan blive stående som et supplement til det øvrige efterfølgende traktement. Præcist som jeres kagebuffet kan.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

De bryllupper jeg har været til, hvor bryllupskagen er blevet severet som dessert eller til kaffen, har den mistet fokus. Det betød at ikke alle så det, fordi de lige var ude og ryge eller strække ben.

Så derfor er jeg ikke den store tilhænger af at det bliver gjort efter, samtidig er der også mulighed for at man er i et tids dilemma, fordi der har været flere indslag end forventet, og så skal man nå at have brudevalsen inden midnat osv.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Det kan jeg bestemt godt følge dig i Riiva B for jeg har tit selv stået med samme fornemmelse.

Har endda oplevet at nogle folk er kommet hen i forbindelse med at brudeparret skulle til at skære kage for og har spurgt hvorfor jeg stoppede musikken hvad jeg jo gør fordi der ikke skal være musik når brudeparret skærer kagen for men naturligvis efterfølgende. Tilsvarende har jeg oplevet folk der bare har stået og snakket et andet sted.

Serveres kagen først efter brudevalsen m.v . er det endnu værre og samtidig bliver det set for os som udøvere og det vi leverer også en mere rodet forestilling, men det er jo bare ikke alle der har muligheden for det eller ønsker at servere kagen om eftermiddagen.

Derudover handler det nok meget om selskabet. Jeg oplever da også ind i mellem folk der er ude og ryge,strække ben eller står og taler udenfor selvom der er taler m.v. Jeg tænker mit men lader det ligge i baghovedet da det ikke er min "kamp". Det samme vil man nok gøre som brudepar.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi spiser kagen til receptionen, og så vil der være andet kaffe og kage til dessert. vi får kun en 3 etager bryllupskage til 85 mennesker, så det er mest symbolsk og folk lige skal smage, det bliver ikke til at folk kan spise et ordenligt stykke. så der bliver en masse jordbær m. chokolade og små sandwichs sammen med.

Men hvis der var bryllupskage nok, så ville vi også have serveret den som dessert (kaffe og kage) :-)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hej :)

I forbindelse med, at vi skal giftes til sommer, har vi gjort os nogle tanker om, at slå desserten sammen med den traditionelle kaffe/småkage-seance, der følger efter, at man har forladt bordene og inden dansen. Der er flere grunde til, at vi overveje denne model, blandt andet for at komme hurtigere på dansegulvet. Desuden spiser M ikke is, så desserten vil alligevel blive et kage-traktement samt at M altid savner kaffe til desserten :)

Men........ vi har mødt en del forskellige reaktioner, de steder vi har fortalt om ideen.

Er der nogle af jer, der har samme ide i tankerne eller har gjort jer nogle erfaringer i den retning?

---- Vi havde forret, hovedret og så kaffe og små chokolader etc. Kagen blev serveret som dessert, mens folk stadigvæk sad ved bordene- godt og vel en time ca. inden vores dans- og det fungerede altså fint for os.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for input :)

Det vi reelt forestiller os er, at efter hovedretten, bliver den en strække-ben-pause, hvor der bliver gjort klar til dansegulv, åbnet op til sidelokalet, hvor der vil være plads til nogle af gæsterne og resten forbliver så i den store sal, hvor dansen også skal foregå. Derefter vil man kunne indtage desserten (som består af kaffe/kagebuffet) - formentlig vil de lidt ældre vælge sidelokalet, og en 20-30 min. inde i desserten, vil der blive spillet op til dans.

Kaffe/kagebuffeten vil blive stående, så folk kan forsyne sig under dansen.

Det skal siges, at sidelokalet hænger sammen med det store lokale med en hel væg, så det vil ikke blive som at sidde i to rum.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Er du sikker . :) Min erfaring er at det ofte netop de ældre (og pigerne) som er først på dansegulvet og det er også det jeg selv tager afsæt i musikmæssigt: At der fra start skal være noget som de ældre også kan være med på og så bygger derop fra. Man skal så ikke gøre folk ældre end de er for de fleste kan være med på meget. Planen er i øvrigt rigtig god. Dog vil man jo normalt starte op med brudevalsen :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Ja, vi starter selvfølgelig med brudevalsen :)

Nu tænkte jeg ældre som i 80+........ resten skal nok give den gas og langt de fleste ville kunne være i den store sal, men for at få dansegulv, så skal der rykkes rundt. Det skal siges, at selvom der bliver rykket rundt og nogle kommer til at sidde i sidelokalet, vil alle stadig kunne være med, hvis der skal være indslag senere. Selvom vi vil forsøge at holde alle indslag inden desserten/kagebordet.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER

Annonce ♥


Annoncer