kmw

Børn

14 posts in this topic

Jeg er lidt i krise omkring et punkt i forhold til gæstelisten.. Børn.. Vi har selv to børn der vil være hhv 3 år og 1,5 år når vi skal giftes. Derudover vil der være 2 niecer på 3,5 år, en nevø på 1,5 år og et sæt tvillinger på knap et år..

Vi havde snakket om at hyre en barnepige til at lege med børnene, men det er jo mange børn for en person at holde styr på.. Ærligt er jeg blevet i tvivl om jeg overhovedet har lyst til at de skal være med til selve festen.. Selvfølgelig er de velkomne i både kirken og til receptionen, men jeg har svært ved at se hvordan så små børn skal syns det er særlig spændende at være med til en fest hvor vi sidder i mange timer og spiser og hører taler.. Jeg har ikke selv lyst til at skulle tænke på at passe mine børn den aften, og med børn i den alder er det jo ikke sikkert at de vil finde sig i at det er barnepigen de skal gå til hvis mor og far sidder inde ved siden af.. Samtidig har jeg også den muligvis egoistiske tanke, at jeg ville være rigtig ærgerlig over hvis en romantisk tale fra min kæreste skulle blive afbrudt af en der råbte "moooooaaaaar" og ville have opmærksomhed..

Egentlig har jeg jo nok ret meget bestemt mig for at jeg helst vil have at børnene bliver passet, og det vil ikke være et problem, hverken med vores egne, eller min kæreste nevø og niece.. Formentlig heller ikke min ene søsters tvillinger.. MEN min anden søster har enormt svært ved at slippe kontrollen, og har først nu hvor hun er 2 år kunne få hende passet med en enkelt overnatning, så de kunne få en kærestetur til Malmø.. Derudover er det KUN min mor der har fået lov at passe min niece, og det kan hun jo ikke lige den dag ;)

Egentlig tænker jeg at et år er rigelig varsel til at de kan nå at få kørt en veninde i stilling til at kunne passe min niece en enkelt nat, men tror ikke min søster vil være vild med det..

Mit spørgsmål er så om vi godt kan tillade os at "forvente" at de finder en løsning med fare for at min svoger måske bliver hjemme med datteren?

0

Annonce ♥

Vi har selv to børn på 4 og 2 når vi skal giftes. I starten tænkte vi at børnene da helt sikkert skulle være med til vores store dag, men nu er vi så nået frem til at de (og andres børn) kun skal med til kirke og reception.

Jeg tror ikke at så små børn overhovedet vil hygge sig en så lang aften, med mad der først bliver serveret omkring deres normale sengetid, lange taler mv...

Vi har, som din søster, heller ikke haft børnene passet særlig meget. Max. En overnatning og kun hos min mor eller min søster. Men vi løser det således at min mors veninde passer børnene i enten vores eget hjem eller i mine forældres hjem så de kender omgivelserne rigtig godt. Vi sørger for at der kan laves livretten til aftensmad, der sørges for slik og en ny tegnefilm.. Desuden sørger for for at børnene for set min mors veninde meget de kommende pr måneder, så de er trygge ved hende...

I kunne evt foreslå en lign. løsning, og hvis det bare ikke er muligt, så må de jo blive hjemme... For i bestemmer... Jeg syntes ikke at man kan tillade sig at sige at man ikke må have sit barn med hvis det bliver ammet eller er spæd.. Men et barn på 2 kan godt have en aften uden mor- især til sådan en aften, hvor de vil blive trætte...

0

Vi inviterede med børn (min kusine er den eneste med små børn på 1 og 4), vi holdt med overnatning så tænkte at der var mulighed for at putte ungerne når de blev trætte, men min kusine og hendes mand valgte at få dem passet og tog en dag og nat alene.... Jeg synes også det kommer meget an på børnene, altså om det er nogen der er meget pylrede/opmærksomhedskrævende eller om de er gode til at underholde sig selv (generelt set, jeres mindste gæster er jo meget små, og der vil blive noget larm, det er svært at undgå)

0

I kan sagtens tillade jer at lade festen være børnefri, det er der mange, der vælger.

I risikerer jo bare som du skriver, at svoger bliver hjemme, men mon ikke de kan nå at få kørt en i stilling til at passe, når de nu ved det et år før?

Held og lykke med det.

0

Annonce ♥

Jeg åbnede snakken med min h2b i går.. Han var heldigvis helt med på den, og kunne sagtens forstå mine argumenter.. Det havde været helt anderledes hvis det havde været børn på 7-8 år.. De kan finde ud af at lege selv... Men så små børn som der er tale om i vores familie, kan jo ikke aktivere sig selv en hel aften..

Så nu har vi besluttet at det bliver uden børn, og så går vi i tænketank i forhold til hvem der skal passe vores børn. Det er jo et helt andet dilemma at skulle finde en man stoler nok på til at overlade sine små børn til, men ikke er tæt nok på til at de skal med til brylluppet..

0

Vi havde også tænkt os at invitere de nærmeste børn med til festen, indtil min veninde/eks svigerinde sagde at hun ville få den mindste passet efter vielsen, så hun kunne have en "voksen" fest med os.så spurgte vi H2B søster hvordan hun havde det. og hun ville gerne have tøserne med til Vielsen men derefter bliver de hentet så de kan få en voksen fest. Vi ville være glade uanset hvad, dog nervøse for at nogen ville gå tidligt..

Nu har forældrene selv valgt, og alle er glade.. :biggrin:

0

Har I ikke en ung pige i jeres nærområde? Vi har nogle genboer, som har 4 døtre. Den ældste startede med at passe vores søn, da han var en 3 år ca. Nu er hun flyttet og pasningen er nu overgået til den næstsældste. Synes det er dejligt, at det er en familie man kender + skulle der ske noget, så er de voksne som regel lige indenfor rækkevidde.

:)

0

Jeg åbnede snakken med min h2b i går.. Han var heldigvis helt med på den, og kunne sagtens forstå mine argumenter.. Det havde været helt anderledes hvis det havde været børn på 7-8 år.. De kan finde ud af at lege selv... Men så små børn som der er tale om i vores familie, kan jo ikke aktivere sig selv en hel aften..

Så nu har vi besluttet at det bliver uden børn, og så går vi i tænketank i forhold til hvem der skal passe vores børn. Det er jo et helt andet dilemma at skulle finde en man stoler nok på til at overlade sine små børn til, men ikke er tæt nok på til at de skal med til brylluppet..

Hei,

Jeg tenker at jeres børn vel går i børnehave eller hos dagplejemor? Måske man kunne overtale dagplejemor eller en pædagog til at tage tjansen den nat? Måske deres yndlingspædagog?

Jeg ved at dette har været gjort før, men det kræver måske et tæt forhold til dagplejemor eller børnehave....

:-)

0

Annonce ♥

Jeg har fra start sagt at festen skulle være børnefri, ja, måske endda også vielsen..

Jeg har så haft problemet med nogen kommende teenagere. Jeg vil et eller andet sted gerne have dem med, men når jeg tænker tilbage på nogen af de andre fester de har været med til, har det været mig de alle sammen har ville være tættest på og have fat i. Det er jo så ikke muligt den aften..

Men jeg tror nu de kommer med alligevel, og så er alle under 13 ikke inviteret.

0

Vi inviterer børnene med til vores bryllup. Men der er også tale om 14 børn. Der er to helt små på ca 6 mdr, resten er fra 4 år og op til 12-14 år for de ældste og det bliver holdt i et forsamlingshus med legeplads uden for og med plads til et stort børnehjørne med madrasser, puder, tv, legetøj osv.

Når det er så små børn det handler om i jeres tilfælde så ville jeg nok også overvejer at invitere uden børn. Der er jo god tid til at de kan finde en barnepige og kan man ikke give slip på sine børn i den alder så er det vidst mere forældrene den er gal med og ikke jer :-) Forældrwrne for måske heller ikke så meget ud af festen med børn i den alder. De fleste som skal med hos os er netop meget selvkørende og vil lege med de andre børn og passe sig selv det meste af aftenen... De fleste er i skolealderen...

Edited by Malu82
0

Hei,

Jeg tenker at jeres børn vel går i børnehave eller hos dagplejemor? Måske man kunne overtale dagplejemor eller en pædagog til at tage tjansen den nat? Måske deres yndlingspædagog?

Jeg ved at dette har været gjort før, men det kræver måske et tæt forhold til dagplejemor eller børnehave....

:-)

Det er ikke en hel dårlig plan.. Min ældste søn elsker sin dagplejemor og vi håber på at kunne få den lille ned til den samme, men det ser desværre ikke rigtig realistisk ud..

Vi har snakket om at prøve at spørge hende.. Ellers er der her i byen et gæstehus hvor børnene kan komme hen når deres egen dagplejemor er syg eller på ferie, og der arbejder 2 af min mors veninder, så en af dem kunne også være en mulighed da vores ældste søn i hvert fald kender dem lidt dernede fra..

0

Vi har sagt, at børn er velkomne i kirke og til reception, men festen er for voksne.

Det drejer sig om 10 børn i alderen 1-13 år, så det har også noget med økonomi at gøre, for selvom de måske er billigere end voksne, så koster det jo stadig.

Dog bliver der måske en undtagelse - min kusine fra USA kommer formentlig sammen med datteren, og alle dem her i landet, som hun kender, skal med til brylluppet.

0

Annonce ♥

I kan gøre lige hvad I vil men jeg har selv oplevet "barnepiger" til bryllupsfester som har beskæftiget 8-10 børn uden problemer. Derudover har jeg oplevet et hav af bryllupsfester med børn hvor det slet ikke har været nødvendigt fordi de beskæftigede sig selv. Det handler bare om at der skal være nogle aktivitetsmuligheder for dem og gerne i et andet rum end der hvor middagen holdes. Dermed er lokationen heller ikke helt uden betydning. Et feststed i indre by hvor der måske er 3-5 forskellige fester på én gang er ikke optimalt i forhold til et feststed eller et forsamlingshus hvor man har alt for sig selv.

0

I skal gøre lige præcis som I vil. Synes I det kunne være alle tiders, så skal de da bare med. Føler I ikke for at have børn med til jeres fest, så skal de selvfølgelig ikke inviteres med.

Vi havde ikke børn med, og det var vi glade for. Vi havde inviteret 90 gæster og blev 83. Havde vi inviteret børn med, havde der været måske 10-15 af dem. Vi havde ikke selv børn (vi har dog en "kage i ovnen" nu), så vi syntes ikke, det var oplagt, at der skulle være børn med. Også fordi vi gerne ville have, at fx min svigermor var med som mor og svigermor, og ikke som farmor til svogers lille øjesten. Ikke lige dén aften i hvert fald.

Min storesøster var dog lidt fornærmet over, at vi ikke havde børn med, for så skulle de finde pasning til deres to piger på 8 og 10 år (AK! Så er det op ad bakke). Hun meldte ud rimelig hurtigt at så kom hendes mand ikke, for han skulle blive hjemme og passe tøserne. Men det laver vi altså ikke vores fest om for. Så måtte det blive sådan, hvis det var. Min storebror og hans kone skulle også have passet deres 2 børn i nogenlunde samme alder, og det fik de uden problemer hendes forældre til - som de to andre tøser så kunne få fordel af. Så alle voksne kom med.

Vi inviterede i juledagene og brylluppet var i august, så jeg vil mene, at vil man med, så må man også acceptere præmisserne og så finder man en løsning, hvis man vil - og ellers må man lade være.

0