Susannestege

Hjælp, der må ikke kastes ris ved kriken

36 indlæg i dette emne

Hvad gør vi.

Ville lave små risposer,men læser nu, at der ikke må kastes ris ved kirken. Præsten anbefalede solsikkefrø...

Er der mon andre alternativer? Nogle med billeder af solsikkefrøposer??

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi må heller ikke kaste med ris. Det sys jeg er ærgerligt. Min mor siger så at det får vi nok når vi kommer til feststedet i stedet. Kirken foreslog også fuglefrø, men det sys jeg er lidt fesen. Rosenblade er da vildt romantiske, men tror de er svære at kaste med og få noget fremdrift pga deres minimale vægt. Jeg har dog ikke prøvet. Derfor har jeg valgt at købe sæbebobler selvom det løber op i 500 kr øv! Til gengæld ser det rigtig flot ud på billeder. Det giver en super effekt :-)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Du skal købe de specielle sæbebobler der ikke pletter på tøjet, det fra legetøjsforretninger og lign laver skjolder... Vi brugte sæbebobler til brudevalsen, det gav nogen fantastiske billeder...

Man kan også få specielle "ris" der bliver opløst når det regner...

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hvor købes disse specielle sæbebobler?

Tror jeg går efter rosenblade... Mon det må være kunstige blade? Tænker de er nemmere at holde pæne, hvis jeg laver små bladposet

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg ville hører med de blomsterblade først for nogen skal jo rydde op efter det bagefter.... især hvis de er kunstige så de ikke forurener naturen bagefter når de bliver blæst ud over det hele... Bare en tanke...

Jeg købte vores sæbebobler hos specialkoebmanden.dk der var de billigere end at købe dem hjem fra udlandet

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi havde sæbebobler og hvide solsikkefrø. Sæbeboblerne ser vildt flot ud på billederne. Solsikkefrøene kostede 15kr hos en dyrehandler. Vi har faktisk en hel pose tilbage, hvis du er interesseret i at købe den ;)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

AS2014 har du billede?

Billeder af hvordan sæbebobler ser ud eller af fuglefrøene?:) Er i USA lige nu, så kan nok først lægge nogle billeder op i næste uge. Tror dog der er billeder af hvordan sæblebobler ser ud, hvis du følger linket til min planlægningstråd.. Og et eller andet stred har jeg billederne af fuglefrøene i en salgstråd... Men er på fra mobil, så det er ikke så nemt lige at finde og linke til..

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det med at det er farligt for fuglene er en skrøne biologerne punkterede for flere år siden, det er mere et spørgsmål om at kirkerne ikke gider rydde op efter det

Nu studere jeg biologi, og kan sige det giver nogle grimme reaktioner når rå ris rammer mavesyren - mennesker får også ondt i maven af ukogte ris. desuden kan der findes parasitter i ris, som vi ikke har et naturligt forsvar imod her i norden.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Det med at det er farligt for fuglene er en skrøne biologerne punkterede for flere år siden, det er mere et spørgsmål om at kirkerne ikke gider rydde op efter det

Nu studere jeg biologi, og kan sige det giver nogle grimme reaktioner når rå ris rammer mavesyren - mennesker får også ondt i maven af ukogte ris. desuden kan der findes parasitter i ris, som vi ikke har et naturligt forsvar imod her i norden.

Det kan godt være du studerer biologi, men:

1. Der findes altså adskillige foderblandinger til fugle som indeholder ris.

2. Hvis det var så giftigt for fugle skulle man jo også se en del syge eller døde fugle omkring kirkerne efter bryllupper og det gør man jo ikke.

3. De fugle som spiser korn og dermed også ris, er biologisk indrettet til at spise kornsorter som ikke er tilberedt. Det er mennesker ikke. Vi får ondt i maven af alle kornsorter hvis de ikke er tilberedte inden vi indtager dem.

4. Fugle i lande hvor der dyrkes ris, har ris som en vigtig del af deres kost.

Jeg kan ikke finde en eneste troværdigt dokumenteret artikel på nettet på hverken dansk, engelsk eller tysk, som bekræfter at ukogte ris er skadeligt for fugle at spise eller har forårsaget sygdom/dødsfald hos danske fugle grundet parasitter eller lignende, men har du en så modtager jeg den gerne.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Det med at det er farligt for fuglene er en skrøne biologerne punkterede for flere år siden, det er mere et spørgsmål om at kirkerne ikke gider rydde op efter det

Nu studere jeg biologi, og kan sige det giver nogle grimme reaktioner når rå ris rammer mavesyren - mennesker får også ondt i maven af ukogte ris. desuden kan der findes parasitter i ris, som vi ikke har et naturligt forsvar imod her i norden.

Det kan godt være du studerer biologi, men:

1. Der findes altså adskillige foderblandinger til fugle som indeholder ris.

2. Hvis det var så giftigt for fugle skulle man jo også se en del syge eller døde fugle omkring kirkerne efter bryllupper og det gør man jo ikke.

3. De fugle som spiser korn og dermed også ris, er biologisk indrettet til at spise kornsorter som ikke er tilberedt. Det er mennesker ikke. Vi får ondt i maven af alle kornsorter hvis de ikke er tilberedte inden vi indtager dem.

4. Fugle i lande hvor der dyrkes ris, har ris som en vigtig del af deres kost.

Jeg kan ikke finde en eneste troværdigt dokumenteret artikel på nettet på hverken dansk, engelsk eller tysk, som bekræfter at ukogte ris er skadeligt for fugle at spise eller har forårsaget sygdom/dødsfald hos danske fugle grundet parasitter eller lignende, men har du en så modtager jeg den gerne.

der findes også mange slags ris, og ja det er ikke alle der er skadelige for bestemte arter. Især fugle omkring rismarker spiser ris. Men det indgår ikke i danske fugles naturlige kost. Men det betyder ikke at alle fugle kan tåle ris.

Og ja, der kan være parasitter - men her tænker jeg på smittefare til andre dyr. (Parasitter har forskellige livsstadier, hvor de bruger forskellige værtsdyr).

Syge fugle vil sandsynligvis blive fanget af rovdyr, da jeg ikke har hørt eller kan læse mig til at de dør af at spise ris. Eller overleve, men måske vil dette have andre konsekvenser for fuglens fitness.

Tror ikke der er lavet store studier omhandlende hvorvidt fugle kan tåle ris eller ikke, men faktum er at ris kan få visse dyrs mave til at reagere negativt (tror endda hovdyr er følsomme, men dette må du ikke hænge mig op på), så jeg syns ikke man skal fodre dyr med ting der ikke indgår i deres normale kost, så er man sikker på ikke at gøre skade.

Jeg siger bare; at ja, der kan være nogle bivirkninger for fuglene. Men hvis "du" meget gerne vil bruge ris, så gør det. Jeg ville nok bruge fuglefrø istedet.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Personligt vil jeg helst være fri for at få noget som helst kastet på mig hvis jeg skal være helt ærlig.

Så så længe det ikke er påvist at det er skadeligt for fugle, og så længe de zoologer og andre som har forstand på fugle, som er blevet interviewet om emnet, afviser at risene skader fuglene, så længe nægter jeg at tro på at det gør den store forskel om der kastes med det ene eller det andet og så længe vil jeg undlade at sprede hvad der ud fra den dokumentation jeg har kunnet finde lader til at være en myte.

Jeg forstår godt at man ikke ønsker at der kastes med ris af diverse andre årsager dog.

Som alternativ ville jeg dog ikke vælge fuglefrø, da de er ret store og hårde og for nogles tilfælde også spidse, så jeg forestiller mig at det må være endnu mere ubehageligt at få kastet på sig end ris. Jeg ville vælge noget konfetti i et bionedbrydeligt materiale så det ikke skder naturen eller sæbebobler. Alt efter hvad kirken/rådhuset giver tilladelse til.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Personligt vil jeg helst være fri for at få noget som helst kastet på mig hvis jeg skal være helt ærlig.

Så så længe det ikke er påvist at det er skadeligt for fugle, og så længe de zoologer og andre som har forstand på fugle, som er blevet interviewet om emnet, afviser at risene skader fuglene, så længe nægter jeg at tro på at det gør den store forskel om der kastes med det ene eller det andet og så længe vil jeg undlade at sprede hvad der ud fra den dokumentation jeg har kunnet finde lader til at være en myte.

Jeg forstår godt at man ikke ønsker at der kastes med ris af diverse andre årsager dog.

Som alternativ ville jeg dog ikke vælge fuglefrø, da de er ret store og hårde og for nogles tilfælde også spidse, så jeg forestiller mig at det må være endnu mere ubehageligt at få kastet på sig end ris. Jeg ville vælge noget konfetti i et bionedbrydeligt materiale så det ikke skder naturen eller sæbebobler. Alt efter hvad kirken/rådhuset giver tilladelse til.

Nu har jeg søgt lidt rundt på nettet, og dyrelæger og biologer anbefaler ikke man fodre fugle med ris. Self. er der også folk der mener noget andet, desuden skal man holde for øje hvornår de forskellige kilder af fra - naturviden ændres ofte.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Altså vi fik jo ris, og jeg synes på ingen måde det var ubehageligt eller gjorde ondt. Tværtimod, så synes jeg det var hysterisk morsomt :lol:

Så man skal ikke vælge ris fra af den årsag. Jeg er normalt ret ømskindet skal det i øvrigt siges.

Omkring hvorvidt det er skadeligt for fuglene, så har jeg søgt vidt og bredt, og har ikke fundet nogen egentlig dokumentation for at det var skadeligt. Det vildeste jeg fandt var en artikel på ekstrabladet/bt, og de jeg på ingen måde stoler på deres evne til at formidle noget som helst videnskabeligt, så giver jeg ikke meget for det.

Jeg sætter ikke spørgsmålstegn ved, hvorvidt der kan findes parasitter i ris, det gør der garanteret. Men jeg vil til gengæld meget gerne stille spørgsmålstegn ved, hvorfor disse ikke for længst skulle være spredt til danske fugle. Det er jo på ingen måde en ny skik at kaste med ris i Danmark, og selvom vi ikke har rismarker i dk, så må der var nogen steder, hvor omgivelserne kan efterligne forholdene.

Jeg havde i hvert fald ingen kvaler what so ever ved, at der blev kastet med ris til vores bryllup.

1

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hvor købes disse specielle sæbebobler?

Tror jeg går efter rosenblade... Mon det må være kunstige blade? Tænker de er nemmere at holde pæne, hvis jeg laver små bladposet

Man kan købe smukke frysetørrede rosenblade på eBay, men også bionedbrydeligt confetti ✨

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tænker lidt, at sæbeboblerne er rigtig fine. Ved ikke lige, om budgettet er til det, det må jeg se senere

Jeg har fornylig købt sæbebobler fra speciallæbmanden. De koster kun 100 kr for 36 styk og er dem som ikke skulle plette. Det er det billigste jeg har fundet og sys det er en overkommelig pris...

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Altså vi fik jo ris, og jeg synes på ingen måde det var ubehageligt eller gjorde ondt. Tværtimod, så synes jeg det var hysterisk morsomt :lol:

Så man skal ikke vælge ris fra af den årsag. Jeg er normalt ret ømskindet skal det i øvrigt siges.

Omkring hvorvidt det er skadeligt for fuglene, så har jeg søgt vidt og bredt, og har ikke fundet nogen egentlig dokumentation for at det var skadeligt. Det vildeste jeg fandt var en artikel på ekstrabladet/bt, og de jeg på ingen måde stoler på deres evne til at formidle noget som helst videnskabeligt, så giver jeg ikke meget for det.

Jeg sætter ikke spørgsmålstegn ved, hvorvidt der kan findes parasitter i ris, det gør der garanteret. Men jeg vil til gengæld meget gerne stille spørgsmålstegn ved, hvorfor disse ikke for længst skulle være spredt til danske fugle. Det er jo på ingen måde en ny skik at kaste med ris i Danmark, og selvom vi ikke har rismarker i dk, så må der var nogen steder, hvor omgivelserne kan efterligne forholdene.

Jeg havde i hvert fald ingen kvaler what so ever ved, at der blev kastet med ris til vores bryllup.

Går ud fra denne var henvendt lidt til mig :wink:

Det ved vi heller ikke om der er - tit opdager man først udbredelse af parasitter (især invasive) når de er i voldsomme udbrud. Dette er en meget biologisk samtale efterhånden, og man er nød til at forstå at noget ikke behøver være dødligt for at være skadeligt. Desuden skal man huske at mennesker i dag tilsætter stoffer og manipulere vores fødevare meget, og derfor kan det ikke altid samlingens med lignende fødevare for 100 år siden. Igen, nu begynder det at blive lidt nørdet. Jeg ønskede bare at kaste lys på et emne jeg kan se er lidt følsomt for mange. Har en følelse af at jeg skal undskylde, men at kaste med ris kan have konsekvenser for naturen - også selvom at det ikke kan ses med det samme. Jeg har ikke hørt om at ris kan være dødligt for fugle, men ja de kan være skadelige. Man kan ikke sammenligne alle fugle og deres kost med hinanden - ligesom vi ikke kan tåle alt som en ged spiser. Og ligeledes kan man ikke slå alle korn- eller frøtyper til samme fødevare. Og har snakket lidt med en af mine lærer på universitetet og han er enig med mig. Men der er mange måske'er og hvis nu'er.

Håber dette hjælper. :wink:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi har et par alternativer som nogle kirker, der ellers ikke accepterer almindelige ris, accepterer i stedet.

Første mulighed er de søde små hjerteris der er lavet af noget "sukkervand". De skader ikke fuglene, og de forgår i naturen meget let.

Anden mulighed er Rice Butterflies som er et riskorn der er pålimet rispapir. Antallet af riskorn minimeres kraftigt, og de er lette at feje op (er biologisk nedbrydelige).

http://www.twohearts.dk/rice-butterflies-

http://www.twohearts.dk/til-cermonien#sp

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER

Annonce ♥


Annoncer