Akoesterby

Augustdrøm i gult - 9 måneder efter bryllup kommer ....

825 indlæg i dette emne

Endnu en gang stort tillykke med bryllup og tak fordi du vil dele alle Jeres fine billeder og din beretning med os... ;)

Hvor ser I bare smaskhamrende forelskede og glade ud... Der er i hvert fald ingen tvivl om, at glæden lyser ud af Jer og når man læser beretningen, kan man jo sagtens forstå hvorfor.. Glæder mig til at læse mere.. -hvor er det vildt at I havde så mange til receptionen - det forstår jeg godt at det varmer dig om hjertet..

Og AK - hvor ser du super super smuk ud i den skønne kjole *ss*

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

De søde kvinder i køkkenet havde ret travlt, og de endte med at få min søster og et par andre til at hjælpe med at stille bryllupskagen frem – hvilket betød, at min søster fik den til at se PRÆCIS ud som jeg drømte om. Hun virkede også som om hun synes det var et ret hyggeligt punktum at sætte for vores projekt. Vi skar den for og madede hinanden som traditionen foreskriver, og imens hældte nogle af vores gode venner asti op. Vi endte med en Le Fonde – fontana fredi, som vi fik en god pris på i SuperBrugsen. Det er efter min mening den bedste asti, man kan få for rimelige penge herhjemme. Kage og asti vakte begejstring, og flere var forbavsede over at basilikum i en kage fungerede så godt som det gjorde. Jeg glæder mig helt vildt til at vi skal spise toppen om et år :)

mkj70y.jpg

34ql10l.jpg

wk65pj.jpg

2ezpcmv.jpg

al0t9s.jpg

33z6wdu.jpg

2sahzsh.jpg

Alle billeder er taget af Jakob Vibe

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Imens der blev spist kage, fik vi vores familier med ned i haven og tog familiebilleder. Det gik meget stærkt og var en superfin måde at gøre det på, for vi var fri for en hel masse, der også gerne ville tage billeder, og der var ingen der opdagede at vi var væk. Herefter snakkede vi lidt mere, inden fotografen, min søster og os tog afsted til fotografering. Vi sagde farvel til de fleste af dem, der ikke skulle med videre, og det var meget rart at have tid til. Mine forældre sørgede for at “lukke festen” på gården derefter.

ddnm6s.jpg

2hzti7c.jpg

Alle billede er taget af Jakob Vibe

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Fotograferingen var skøn – og her får billederne lov at tale for sig selv. Dog lige en opfordring til at få en hjælper med. Det var så rart ikke at skulle tænke på noget som helst! Det var dejligt at gøre det på dette tidspunkt, for nu var vi klar til at fordøje indtryk – og så var lyset helt fantastisk flot nu.

fbjrmf.jpg

1zf046r.jpg

2hz01u1.jpg

wgrscy.jpg

24y9r7k.jpg

von6ly.jpg

5vau1g.jpg

Alle billeder er taget af Jakob Vibe

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Fotografering fortsat..

2heim9e.jpg

oa5hg5.jpg

1eavqd.jpg

2llljxh.jpg

ayk8wi.jpg

2z4d029.jpg

166nbir.jpg

Det sidste billede her er jeg helt vild med - min søde lillesøster hjælper mig med at lægge kjolen ordentlig, få de rette sko på (hælene sank ned i jorden), rette til, ordne, sætte hårnåle i og alt det, som jeg ikke selv kunne gøre eller vidste skulle gøres. Det var guld værd - ligesom hun er :heart:

2vi05c8.jpg

Alle billeder er taget af Jakob Vibe

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Det er så dejligt med alle jeres søde kommentarer! Tak!

Jeg mangler stadig billeder fra min kusine af bordopdækning mm, så beretningen trækker lidt ud.

Jeg er ved at få fyldt ting i min salgstråd, jeg håber der er nogen af jer der har lyst til at overtage noget af vores overskud :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Virkelig smukke billeder I har fået taget - I klæder hinanden godt :loveshower:

SÅ nice bryllupskage(r )! Jeg er ved at overveje om vi skal anskaffe os et stativ eller om vi skal stable kagen som I har gjort. Hvor skar I henne? For tænker at man ikke skal skære i toppen, og så bliver min logiske sans altså udfordret.... :tunge:

Redigeret af Carinnnna
0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Virkelig smukke billeder I har fået taget - I klæder hinanden godt :loveshower:

SÅ nice bryllupskage(r )! Jeg er ved at overveje om vi skal anskaffe os et stativ eller om vi skal stable kagen som I har gjort. Hvor skar I henne? For tænker at man ikke skal skære i toppen, og så bliver min logiske sans altså udfordret.... :tunge:

Tak! Jeg er også meget glad for hvordan kagen endte med at se ud og især smage. Vi skar i det midterste lag. Med det indvendige stativ holdt den rigeligt fint til at vi kunne skære der.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Mens jeg sidder og læser din beretning bliver jeg nysgerrig på jeres tidsplan.. Kan jeg lokke den ud af dig?

Særligt tiden i forhold til receptionen og derefter tiden med fotografen er jeg nysgerrig på, fordi jeg synes vores bliver liiige stram nok hvis vi også skal have tid til at køre ud et sted og få taget billeder.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Mens jeg sidder og læser din beretning bliver jeg nysgerrig på jeres tidsplan.. Kan jeg lokke den ud af dig?

Særligt tiden i forhold til receptionen og derefter tiden med fotografen er jeg nysgerrig på, fordi jeg synes vores bliver liiige stram nok hvis vi også skal have tid til at køre ud et sted og få taget billeder.

Selvfølgelig :)

12:30 Vielse

14:00 Reception

15:30 Bryllupskage

16:30 Fotografering

17:45 ankomst ved middagen

Vores tidsplan var også ret stram, men det opdagede vi ikke selv, udover da vi skulle afsted fra fotograferingen igen. Vi kunne have brugt flere timer på det! Vi skulle kun køre ganske få km mellem kirke, gård, fotografering og forsamlingshus, og derfor var det stort set ikke regnet ind i planen.

Vi havde en aftale med fotografen om, at det var os der bestemte hvor lang tid vi havde til fotograferingen. Jo længere tid, des flere billeder - men på et kvarter kan man også få pletskud i kassen, hvis man da ikke er dødhamrende nervøs og utilpas ved et kamera :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mens jeg sidder og læser din beretning bliver jeg nysgerrig på jeres tidsplan.. Kan jeg lokke den ud af dig?

Særligt tiden i forhold til receptionen og derefter tiden med fotografen er jeg nysgerrig på, fordi jeg synes vores bliver liiige stram nok hvis vi også skal have tid til at køre ud et sted og få taget billeder.

Selvfølgelig :)

12:30 Vielse

14:00 Reception

15:30 Bryllupskage

16:30 Fotografering

17:45 ankomst ved middagen

Vores tidsplan var også ret stram, men det opdagede vi ikke selv, udover da vi skulle afsted fra fotograferingen igen. Vi kunne have brugt flere timer på det! Vi skulle kun køre ganske få km mellem kirke, gård, fotografering og forsamlingshus, og derfor var det stort set ikke regnet ind i planen.

Vi havde en aftale med fotografen om, at det var os der bestemte hvor lang tid vi havde til fotograferingen. Jo længere tid, des flere billeder - men på et kvarter kan man også få pletskud i kassen, hvis man da ikke er dødhamrende nervøs og utilpas ved et kamera :)

Den matcher meget vores kan jeg se, bortset fra at vi først skal vies 13:15 og planlægger ankomst ved feststedet 17.30.

Vi har kortere tid til receptionen end I havde, men vi bliver også kun halvt så mange som jer så der er ikke nær så mange mennesker der skal nå at have mad, kage m.m. og langt færre vi skal nå at tale med jo.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

ARRRRRRRHHHHHH AK, alt er bare så gennemført... lige fra jeres kage, til jeres billeder til, ja alt!! :loveshower::loveshower::loveshower::loveshower::loveshower::loveshower:

Hvor er i bare skønne at se på, hvor er det flotte billeder af jer.

Kagen ser bare MEGA mums ud. :metteholm

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er vild med det, og glæder mig meget til at læse mere. Jeg har slet ikke lige kunne overskue at gå igang med den beretning, da der bare er så ekstremt mange billeder, og at de som du siger skal downloades og uploadet og man skal skrive og det er ligesom bare en lidt besværlig proces. Men din beretning er fantastisk, så keep up the good work!!!

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Bryllupskagen – DIY!

33z6wdu.jpg

I denne weekend har vi spist et stykke af bryllupskagen, der har været gemt i fryseren i et halvt år. Vi havde gemt den, så søde venner, der ikke kunne være med til brylluppet, også kunne smage - det var ikke planen at der skulle gå så lang tid, men sådan blev det nu engang. Vi har selvfølgelig også gemt toppen til 1 års bryllupsdagen ;)

Jeg blev helt rørt og nostalgisk ved smagen, og da en sød, kommende brud skrev til mig her til aften for beskrivelse af hvordan vi havde bagt kagen, tænker jeg at det nu må være tid til at jeg får sat nogle ord på det. Jeg ved godt at min beretning aldrig er blevet færdig .. måske det kommer i slipstrømmen på dette indlæg ;)

Jeg vil dels beskrive processen med at lave kagen og dels får I opskriften.

Jeg lavede 2,5 testbagninger: Første gang var en regulær testbagning, som man kan læse om her

Den gjorde os klogere på opgavens omfang (som blev vurderet som overskuelig) og det endte faktisk med at være både chokoladesmørcremen og bundene fra denne kage, der blev den endelige. 2. Gang jeg forsøgte at bage kagen, ville jeg øve mig i at stable lagene; kagen smagte af irish coffee og s’mores og var Steffens fødselsdagskage (dagen, der endte med at være vores polterabend). Den sidste gang jeg bagte, var da min veninde og jeg cirka 3 uger før brylluppet bagte bundene. Her lavede vi nogle forskellige mousser og legede testsmagning med mine forældre (mens S sleb på arbejdet hjemme i Aarhus). Vi havde lavet en myntemousse, en hyldeblomstmousse og en basilikummousse, og fandt her ud af, at hvis man spise lidt hylde og meget basilikum sammen smagte det helt fantastisk – og sådan fandt vi den rette smag. Steffen godkendte den efter et par dage med et “du har altid ret om sådan noget her” J

11356368_119567058388892_1840949018_n.jp

Inden Lea og jeg bagte bunde, havde jeg regnet og regnet og regnet – jeg fandt noget undervisningsmateriale fra en konditorskole ved at google en masse, og der beskrev de at man normalt regnede 150-220 ml kage pr person, alt efter hvornår den skulle serveres. Vi regnede med et stort stykke på 220 ml pr person, og ville lave kage til 180 mennesker, så det blev til totalt 40 liter kage. Det virkede underligt sådan at beregne det i liter, men da jeg først havde fået gennemskuet det, virkede det meget fornuftigt. I kan se i screendumpet her, hvordan mit excell-ark (som på alle andre tidspunkter) reddede mig!

25r19qg.png

Vi endte med at bage 5 bunde a’ 30 cm, 5 bunde a’ 23 cm og 2 bunde a’ 15 cm. Vi havde ok meget kage til overs, jeg kunne nok have nøjedes med 4, 4 og 2, men på den anden side er det simpelthen så fedt at have en rest på bordet lige nu, så det er jeg glad for at vi ikke gjorde ;)

Bundene flækkede jeg, inden de blev frosset ned (husk at sætte den på et helt lige underlag i fryseren, så de ikke får buler af eksempelvis helt vildt mange hjemmelavede chili-cheese-tops. Bare et forslag…) og de kom først op igen onsdag før brylluppet. Onsdag fik vi hjælp af gode venner til forberedelserne, og der lavede vi smørcremen med hvid chokoladen. Den kom i sprøjteposer og på køl, hvor den lå til torsdag eftermiddag, hvor min søster og jeg samlede kagerne.

25oynpx.jpg

Jeg skar/klippede cirkler i falsæskekarton, der passede til størrelserne på bundene (jeg tegnede bare af efter springformene), og kagerne blev samlet på disse. Dette gør den stabile og gør det muligt at flytte rundt på dem. Vi lavede mousse, lagde bunde op og sprøjtede smørcreme på i et væk; hver gang en bund havde fået smørcremen på, røg den tilbage i køleskabet for at sætte sig på ny, for det var virkelig lækkert og varmt vejr i ugen op til brylluppet. Smørcremen blev sprøjtet på med en stjernetyl, og det gav lige det look vi var ude efter. Smørcremen er rimelig fast, lige når den kommer ud af køleskabet, men bliver ret hurtigt medgørlig J

Moussen kom i, og da begge lag var fyldte, kom de i ekstra-køleskabene. Senere på aftenen skar jeg rundstokke til, der blev stukket i kagen for at sikre at de ville kunne stå stabilt uden andet stativ i det varme vejr. Jeg satte 3-8 pinde i hver, alt afhængig af størrelsen. Kombinationen af rundstokke, falsæskekarton og den faste chokoladesmørcreme gjorde, at jeg ikke var et sekund bekymret for om kagen ville kunne bære sig selv.

På dagen satte min søster og de søde køkkenfolk kagen op og pyntede den med læssevis af bær fra haven (og supermarkedet..). Folk var meget begejstrede for smagen og der gik megen snak om basilikum-moussen. Nogen mente, at det kunne ikke være dét, det smagte af, for det kan man jo ikke putte i en kage, mens andre kender mig godt nok til at vide, at der ikke er grænser for hvad jeg mener man kan og ikke kan, så længe det smager godt ;-)

Til kagen serverede vi en Manfredi Moscato d’asti, som perler let, men ikke er alt for boblende, samt den hjemmebryggede øl. Det hele var friskt og behageligt og passede så godt til sommervarmen, vi heldigvis blev velsignet med.

2sahzsh.jpg

Hvis jeg skulle bage bryllupskage igen … ville jeg gøre nøjagtigt det samme som jeg gjorde. Jeg ville lige have et par stykker mere i køkkenet til receptionen, sådan at de ville have lidt bedre tid til at hygge sig med at hjælpe – men de to gæve landsbynaboer vi havde klarede nu alt til UG! At bage kagen selv står tilbage som et ret overskueligt, meget besparende og meget personligt projekt. Jeg hyggede mig med det sammen med gode veninder og min søster, og selvom der selvfølgelig er en del arbejde i det, synes jeg det var til at overkomme. Alle gode anbefalinger til projektet herfra!

mkj70y.jpg

Bunde:

250 g sukker

3 æg

50 g smeltet smør

2 dl mælk

250 g mel

2 tsk bagepulver

1 tsk vanilje

Sukker og æg piskes længe til det er let og luftigt, smøren tilsættes mælken, så det bliver lun og mælke-smørblandingen vendes forsigtig i æggene. Mel, bagepulver og vanilje sigtes i dejen og vendes forsigtig i. Beklæd en springform med bagepapir på bunden, og smør sidderne med smør. Dette sikrer pæne kanter og jævn hævning.

Bages ved 190C i ca. 25 min

Smørcreme med hvid chokolade:

112 g smør

1,25 dl flormelis

100 g smeltet hvid chokolade

Smør og flormelis piskes grundigt, til det er let og luftigt. Den hvide chokolade piskes i, smørcremen kommes i en sprøjtepose og på køl.

Basilikummousse

1,5 bl husblas, lagt iblød i koldt vand

1 citron

0,25 dl hyldeblomstsaft (den hjemmelavede med brun farin)

125 g skyr

100 ml fløde

4 stængler basilikum

Baslikumbladene, hyldeblomstsaft og skyr blendes sammen. Husblas og citron smeltes over vandbad og piskes i skyr-blandinge. Fløden piskes til bløde toppe og vendes i moussen. Fyldes i kagen og stivner natten over – og hvis fløden har lang holdbarhed, kan den sagtens laves flere dage i forvejen.

wk65pj.jpg

.. og sådan her ser den ud, efter et halvt år i fryseren, og uden friske bær i sæson :)

28cpvec.jpg

alle billeder er taget af Jakob Vibe og Anne Kathrine Østerby Muldbjerg

Redigeret af Akoesterby
0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

9 måneder efter bryllup kommer ..... DIY-artikler til bryllupsklar :wink:

Bryllupper er sådan en herlig ting, og derfor er jeg helt vildt glad for at jeg har fået lov at lave lidt artikler til siden her. I kan se den første om at binde brudebuket her. Det er altså ret skønt at "lege bryllup" igen :)

(og ja - på billedet nedenfor hev jeg lige min brudekjole på en onsdag aften for at tage billeder med den hjemmebundne buket. Jeg er SÅ glad for at jeg ikke har solgt min kjole - og for at jeg stadig kan passe den :tunge:)

 

Bryllupsklar_web-5472.jpg

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER

Annonce ♥


Annoncer