NatRavn

Bryllup - 2 studerende

10 posts in this topic

Hej allesammen! :-)

Så er jeg sgu blevet FORLOVET!! <3
Der er bare lige det minimale problem...: Bryllupper er DYRE!!
Jeg har kigget op til flere af emnerne igennem herinde, og når et bryllup er 'billigt', taler vi om 30.000 kr.

Min forlovede og jeg er begge studerende på universitetet - vores penge er derfor RIGTIG små og vi er ikke ude i, at vi vil tage et så stort et lån for at få en dejlig bryllupsdag.
Vi formoder derfor, at det primært vil bestå af, at vi hiver fat i kontakterne (familie og venner, samt deres venner) og låner de fleste ting via dem (såsom telt, borde og stole, samt kørsel + andet, hvad vi ellers kan komme på)

Men gode råd tages altså med KYSHÅND!
Hvad ville I gøre, hvis I stod i vores situation? (Og spar endelig ikke på detaljerne!) :-)

De venligste hilsner
Natasha (og min wife-to-be; Anja)

0

Annonce ♥

Til min kusines første barns barnedåb inviterede de til et sammenskudsgilde, hvor alle familier hver især tog mad med til familiens størrelse (koordineret af dåbsbarnets mor). Al maden blev så sat på et bord, hvor der var buffet. Jeg var ikke selv med, men forstod på de andre gæster, at det var rigtig godt lavet.

Der er selvfølgelig forskel på en barnedåb og et bryllup, så det kommer også an på hvordan I ville have det med det og hvordan I forventer, at jeres gæster ville tage imod det.

Andre spareråd må være at købe tøjet brugt eller på udsalg og minimere mængden af pynt/DIY - især på DIY kan prisen hurtigt løbe op, hvis man ikke er opmærksom på de enkelte deles pris, hvis man ikke kan begrænse sig eller hvis man ændre mening undervejs. Nogle gange ender det også med at blive så grimt, at man alligevel skal ud og investere i noget færdiglavet.

Bryllupskagen kan i få bagt af en amatør, selv bage den eller vælge en mindre traditionel løsning med hjemmebagte muffins, cupcakes el. lign.

0

Tror jeg har skrevet det før, men nu får du også listen...

- lav en liste over need to have og nice to have, man kan hurtigt blive forført af gode ideer

- brug jeres kontakter (som du også selv skriver)

- gæstelisten...jo flere gæster jo dyrer

- prut om prisen, bryllupsting er dyrer så pres sælgerne

- jo mere man selv laver jo billigere

- overvej "gratis" pynt f.eks. grene, strandsten eller lign

- undersøg markedet (f.eks. eBay )

- købt brugt (tøj, dekoration mm det meste kan fås brugt)

- ønsk jeg tilskud til brylluppet af f.eks. forældre i stedet for gave

- slå til på de gode tilbud (have en lille opsparing så I kan slå til når der kommer noget fra jeres need to have liste på tilbud)

Det var vidst lige hvad jeg kunne finde på

0

Vælg blomster der er i års tiden og vælge at stille enkelte blomster i stedet for rigtige dekorationer, der kan man spare en del.

Vi holder bryllup for 30.000 for 75 mennesker og vi har virkelig måtte spare på mange ting også selvom vi trækker på alle vores mange forbindelser, men det kommer an på havde man forventer af sådan en dag, vi vil stadig gerne holde den store fest og havde nogle af traditionerne, mad, musik, fotograf osv.

Men er man ikke til det kan det gøre rigtigt billigt ved evt invitere de nærmeste på kinesisk restaurant efter vielsen.

Hvad er jeres ønsker til dagen?

0

Annonce ♥

Mit forslag er lidt anderledes, og enten er man til det eller ej :)

Nu ved jeg ikke hvor lang tid I har tilbage af studiet, men der er jo også den mulighed at holde en lille intim vielse og kun invitere f.eks. jeres forældre og tage ud og spise på en restaurant efterfølgende..

Når I så er færdiguddannede og begge tjener penge kan I få en velsignelse i kirken som det helt store bryllup og så der invitere alle dem i vil have med, og holde den fest i drømmer om..

Men det kommer selvfølgelig an på hvad jeres drømme er :)

0

Brug bryllupskagen som dessert så i 'sparrer en ret', eller drop måske bryllupskagen og find et (billigere) alternativ - måske bare kagebord, hvor i får et par stykker til at medbringe deres yndlingskager?

Hold øjnene åbne og deltag i alle konkurrencer i ser - vi vandt f.eks. bryllupskagen, og der var kun omkring 30 med i konkurrencen, fordi det var på en hjemmeside som der ikke var så mange, der så.

Sørg selv for hår og make-up eller få veninder til det.

Drop evt vielsesringe - det er jo egentlig ikke en del af vielsesritualet. Som alternativ kan i måske vælge nogle billige nu og opgradere, når i får flere penge. Eller i kan være heldige, at nogle i familien vil donere gamle smykker, der kan smeltes om.

Få venner og familie til at tage billederne.

Hvis ikke det skal være sammenskudsgilde, så lav evt nogle salater mm selv og køb jer til kødet.

Aflever så mange invitationer som muligt selv. Porto er faktisk ret dyrt!

De største poster i vores budget var nok lokale, maden, tøjet, pynt (det løb overraskende hurtigt op, selvom vi fandt en masse ting på loppemarkeder) og fotograf. Hvis i kan låne jer til borde, stole, telt og en have, tror jeg i er kommet langt. Vi var også begge studerende det meste af tiden op til vores bryllup. Min mand var i arbejde de sidste 5 mdr op til, hvilket selvfølgelig hjalp meget. Men inden da levede vi vitterligt af ingenting. Vi havde godt nok også begge SU lån ved siden af hver mdr (men det havde vi også inden vi blev forlovede, så det var ikke pga brylluppet) og tog alt det arbejde vi kunne finde, og tror det lykkedes os at lægge 2-3000kr til side hver hver måned. Vil godt indrømme det ikke var særlig sjovt, men vi ville hellere have flere penge til brylluppet:) og så brugte vi så halvandet år på at spare op og forberede det.

0

Jeg var selv studerende, men sparede enhver krone, jeg kunne i et halvt år- vi betalte selv for brylluppet, og vi lånte ingen penge til det.

Vi havde et bryllup for knap 90 mennesker med alt der hører sig til. Så det kan godt lade sig gøre for "større" beløber også.

Ellers så hold det low-key og kreativt. Jeg ville skyde efter sommer, hvis det er ude/hjemme hos Jer selv/i en have etc.

Et bud på et "billigt" bryllup kunne være:

- Kjole på udsalg/brugt kjole (findes mange steder, man kan finde dette)

- Kirkevielse/borgerlig vielse

- Reception i en park/Have (brug tæpper, puder, balloner i træerne som pynt og servér cava/muscato)

- Lav selv en kage/få en bekendt eller anden til det billigt

- Hold festen i et forsamlingshus eller hjemme hos Jer selv/en I kender

- Få alle gæsterne til at tage billeder (lav evt. et hashtag til Instagram/brug en app) og spar derved på fotografen, hvis I er ok med manglende prof. billeder

- Lav selv maden/led efter group-on tilbud eller lignende/nøjes med snacks/pindemadder etc.

- Køb sprut/drikkevarer billigt i Tyskland eller på udsalg løbende

- Brug Jeres familie/venner til det de kan, hvis de vel og mærke har lyst- prof. fotograf, konditor, blomsterbinder etc. etc.- langt de fleste er beærede over at blive valgt til det på Jeres store dag, og det er langt fra unormalt

- Vi lavede en handlingsplan og en spareplan, og ordnede så små ting hen af vejen op til selve bryllluppet

Tillykke og held og lykke med det :)

0

Annonce ♥

Nå ja - lige en tilføjelse: en af mine veninder var til et bryllup, der var bygget op lidt alternativt, eller måske som jeg har lidt indtryk af at man ofte gør det i USA:

De blev viet på rådhuset om formiddagen og tog derefter ud og spise frokost med deres aller aller nærmeste. Om aftenen var mine veninde og alle deres andre venner og familie inviteret til fest i et pakhus på Refshaleøen i Kbh hvor der var receptions mad og bryllupskage. Det hele startede med en lille slags kærlighedceromoni hvor der blev læst op af nogle digte og lidt forskelligt. Så der var en slags ceremoni, men de var så blevet viet tidligere på dagen. Men ingen lang middag eller faste pladser. Udenfor havde de gjort klar med alverdens lege (slå søm i træstub, ram et eller andet med en lille sandsæk, se om du kan ramme kartoflen, der triller ud af røret mm). Hver gang nogen ville holde en tale, gik toastmaster rundt med en klokke og kaldte folk sammen. Så samledes de indenfor for at høre talen (der var vist endda en lille scene).

Noget andet end man er vant til, men også en måde at gøre det på, som potentielt kunne være meget billigere. Og tror brudeparret havde rigtig god tid til at gå rundt og snakke med folk - noget man ellers ofte angler tid til :)

0

Nå ja - lige en tilføjelse: en af mine veninder var til et bryllup, der var bygget op lidt alternativt, eller måske som jeg har lidt indtryk af at man ofte gør det i USA:

De blev viet på rådhuset om formiddagen og tog derefter ud og spise frokost med deres aller aller nærmeste. Om aftenen var mine veninde og alle deres andre venner og familie inviteret til fest i et pakhus på Refshaleøen i Kbh hvor der var receptions mad og bryllupskage. Det hele startede med en lille slags kærlighedceromoni hvor der blev læst op af nogle digte og lidt forskelligt. Så der var en slags ceremoni, men de var så blevet viet tidligere på dagen. Men ingen lang middag eller faste pladser. Udenfor havde de gjort klar med alverdens lege (slå søm i træstub, ram et eller andet med en lille sandsæk, se om du kan ramme kartoflen, der triller ud af røret mm). Hver gang nogen ville holde en tale, gik toastmaster rundt med en klokke og kaldte folk sammen. Så samledes de indenfor for at høre talen (der var vist endda en lille scene).

Noget andet end man er vant til, men også en måde at gøre det på, som potentielt kunne være meget billigere. Og tror brudeparret havde rigtig god tid til at gå rundt og snakke med folk - noget man ellers ofte angler tid til :)

Ej det lyder vildt fedt og sjovt :-)

0