Sign in to follow this  
Followers 0
Frk. dm

Forret inspiration?

16 posts in this topic

Annonce ♥

Jeg ville lave nogle forskellige kolde retter, der kan serveres i skåle, man sender rundt mellem hinanden ved bordet. Det er sådan vi gerne vil have forretten til vores bryllup - også selvom der er andre, der laver maden.

Det kunne være marinerede pil-selv rejer, tarpanader, brød, røget laksesalat - eller endnu nemmere kunne man gå for parmaskinke, oliven, artiskokker og brød og dyp.

Hvis du er til det portionsanrettede kunne det være anrettet i flotte patentlågsglas eller mason jars. Det kunne fx være laksemousse, salater i lag, en kold agurkesuppe med rejer, gazpacho osv.

gsalat3.jpg

0

Det vil komme meget an på hvordan det skal serveres og hvad årstid.

Jeg vil faktisk anbefale at I enten tallerken servere eller fadservere. Eventuelt hvor fadet kommer ind på bordet. Hvis man laver en forretsbuffet, risikere man at gæsterne spiser alt for meget forret, og derved ikke kan spise noget hovedret. (Har serveret til MANGE fester og forsamlinger, og det er altid ovenstående scenarie, hvis forretten bliver serveret som buffet.

Jeg elsker fisk, så der skulle klart indgå noget fisk i forretten.

Gerne noget råmarineret laks - det virker hele året rundt, og så med årstiden grønt til og en olie.

Ellers er der nænsomt stegt fisk generelt, med en bund af årstiden grønt. jeg ville undgå for meget stivelse, da det vil ligge sig tungt i maven, det samme til hovedretten :)

Edited by RiivaB
0

Annonce ♥

Det er til maj.

Jeg tænker selv lakseroulade med spinat?

Men frygter også det er lidt dyrt at lave selv til så mange pers.

hm, det tror jeg nu er fornuftigt nok - hold øje med laks på tilbud ;) det kommer jo også an på hvor mange de skal have på tallerkenen. hvis det kun er to på en bund af salat, tror jeg ikke det bliver voldsomt - men dyrt er jo et subjektivt term.

0

Vi skal have tørsaltet varmtrøget andebryst i tynde skiver på salatbund med blomkålspure og kuvertbrød til. Det er også dejlig nemt at lave. Vi skal faktisk lave al maden selv, og så har vi hyret nogle venner som skal anrette for os.

Men lakseroulade er en god ide. Vi har lavet mad til en del selskaber som også ville have lakseroulade hvor vi gav den et lille twist. Har skrevet nogle forslag til dig forneden. Du er velkommen til at skrive en pm hvis du ønsker flere forslag, så hjælper vi gerne.

Ideer til tallerkenservering:

Dansk lakseroulade møder japansk magirulle. Spinatbund smurt med laksecreme ( røget laks blendet med smøreost neutral) røget laks i skiver lægges på den ene halvdel af bunden, agurkstave lagt ude i siden på laksen, sushiris rullet i en pæn rulle og lagt ved siden af agurkstavene. Rul den så sammen som en roulade og skær den tykkelse skiver du nu vil have. Jeg er ikke til laks, så vi har med succes lavet den med kylling også.

Anderledes rejecocktail. Vi kalder den for highball. Dampet laks i tern i bunden af et højt glas, fintsnittet iceberg ovenpå, krebsehaler eller rejer og gentag til glasset er fyldt. Lav en hjemmelavet thousand island dressing eller Rhode island dressing til. Serverer med kuvertbrød. Pynt med en "drinkpind" bestående af trægrillskyd med agurk, tomat og en citronbåd.

Panache af laks med ærtepure. Dampet laks, fersk røget laks, pure af grønne ærter. Serveres med en grovhakket tomatsalat og kuvertbrød.

Serranoskinke på bund af grønne asparges i vinegrette. 4 grønne asparges i vinegrette, 2 skiver skinke tvistet hen over, salat på toppen. Evt. ekstra pynt, pocheret vagtelæg.

0

Vi skal have tørsaltet varmtrøget andebryst i tynde skiver på salatbund med blomkålspure og kuvertbrød til. Det er også dejlig nemt at lave. Vi skal faktisk lave al maden selv, og så har vi hyret nogle venner som skal anrette for os.

Men lakseroulade er en god ide. Vi har lavet mad til en del selskaber som også ville have lakseroulade hvor vi gav den et lille twist. Har skrevet nogle forslag til dig forneden. Du er velkommen til at skrive en pm hvis du ønsker flere forslag, så hjælper vi gerne.

Dansk lakseroulade møder japansk magirulle. Spinatbund smurt med laksecreme ( røget laks blendet med smøreost neutral) røget laks i skiver lægges på den ene halvdel af bunden, agurkstave lagt ude i siden på laksen, sushiris rullet i en pæn rulle og lagt ved siden af agurkstavene. Rul den så sammen som en roulade og skær den tykkelse skiver du nu vil have. Jeg er ikke til laks, så vi har med succes lavet den med kylling også.

Anderledes rejecocktail. Vi kalder den for highball. Dampet laks i tern i bunden af et højt glas, fintsnittet iceberg ovenpå, krebsehaler eller rejer og gentag til glasset er fyldt. Lav en hjemmelavet thousand island dressing eller Rhode island dressing til. Serverer med kuvertbrød. Pynt med en "drinkpind" bestående af trægrillskyd med agurk, tomat og en citronbåd.

Panache af laks med ærtepure. Dampet laks, fersk røget laks, pure af grønne ærter. Serveres med en grovhakket tomatsalat og kuvertbrød.

Serranoskinke på bund af grønne asparges i vinegrette. 4 grønne asparges i vinegrette, 2 skiver skinke tvistet hen over, salat på toppen. Evt. ekstra pynt, pocheret vagtelæg.

Wow, det lyder sygt lækkert alt sammen - jeg snupper lige til inspiration :) Har du skrevet om hele jeres menu på din planlægningstråd endnu - for det bliver jeg også meget nysgerrig på :)

0

Jordskok suppe med hvidvin og citron, og så torske stykker som bare er kogt i suppen i 5 min.

Bare kog 75% jordskokker 25% kartofler. Held lidt fløde i og blænd med stavblænder, til den bliver blød og cremet. Held en masse hvidvin i og noget citron. Skær din torsk i skiver (ca 2 cm tykke) smid skiverne i den færdige suppe og lad koge i 5 min.

Du vil blive så overrasket over hvor godt det smager!! de søde jordskokker går SÅ godt sammen med hvidvinen mmm... Det skal vi ihvertfald have :-) jeg lavede det også som forret til nytår, meget nemt!

0

Annonce ♥

Wow, det lyder sygt lækkert alt sammen - jeg snupper lige til inspiration :) Har du skrevet om hele jeres menu på din planlægningstråd endnu - for det bliver jeg også meget nysgerrig på :)

JUHUUU... jeg inspirerer dig :cheerleader3:

Nej, jeg har ikke fået det gjort endnu, fordi vi har først lige her til morgen 100% fastlagt den. Dog skal det siges at den endnu ikke er afprøvet og derfor kan der forkomme ændringer. :wink:

0

Til 75 personer ville jeg lave noget som kunne forberedes i forvejen og som så kun skulle anrettes evt. lige laves det allersidste.

Vi har haft succes til mange mennesker at lave et letrøget stykke laks (kan købes eller laves selv hvis I har en rygeovn/på grillen med rygeflis - måske I kender nogen der har en rygeovn?), med en cremefraiche creme med urter fx kørvel/persille, rugbrødscrumble (allerbedst hvis den er lun men kan også sagtens gå hvis den er lavet dagen før) og et par grillede asparges og frise ærteskud.

Her er et billede fra da vi lavede den til nytår. Det smager SÅÅ godt :smiley-eatdrink026:

post-62798-0-54861500-1425028827_thumb.j

0

Annonce ♥

Kunne man servere en madmuffin fx med kylling og spinat/feta på en bund af salat?

Jeg synes mest af alt det kommer an på hvilken slags fest i gerne vil holde, og hvad for noget mad I ellers vil servere. Jeg synes at pointen med forretter er at pirre nogle smagssanser og at give en værdig introduktion til resten af festen - så hvis du bare laver verdens bedste madmuffins, der smager forrygende og ikke mætter for meget, så synes jeg det er en fin idé.

Dit første spørgsmål lød på, hvad vi ville lave, så her er mit svar i forhold til det: Jeg ville ikke selv lave en madmuffin, for jeg er bange for at de bliver tørre, at de ser kedelige ud på tallerkenen, de opskrifter jeg kender passer bedst til brunch, og så synes jeg ikke det passer til at servere palet cleansers, oksemørbrad og gateau marcel efterfølgende. Så for mig - nej - for dig, måske en god idé :)

0

Annonce ♥