LBBMSK

Hvem står for ris/andet uden for kirken?

24 posts in this topic

Hej alle,

Jeg er blevet noget forvirret - så jeg håber, nogen kan hjælpe :-)

Er det brudeparret selv, der skal sørge for, at der er ris/andet til gæsterne uden for kirken?

Hvis en anden skal sørge for det - hvem plejer så at gøre det?

Knus fra

Line

:7himmel:

0

Annonce ♥

Det er meget forskelligt. Mange tager selv ris med (det har vi i hvert fald altid haft til de bryllupper vi har været til), og nogle gange har enten brudeparret, den nærmeste familie eller en brudepige også sørget for noget, men ikke altid. Jeg laver risposer til vores svoger og svigerindes bryllup.

Hvis der ikke må kastes med ris, synes jeg det er vigtigere at der er nogen, der tager opgaven på sig med at finde konfetti, sæbebobler, fuglefrø, men igen kan det være alle mulige.

0

Jeg regner ihvertfald ikke med at jeg selv skal tænke på det! min mor har spurgt til det, så hun sørger måske for noget, men det er ikke aftalt. Det er en moderne ting det med at brude tror de selv skal sørge for det, jeg vil mene det traditionelle er at gæsterne tager med.

0

Vi har valgt selv at stå for at tage ris med :) mest fordi jeg synes det er hyggeligt at sidde og ordne og jeg kan få det som jeg gerne vil have det.. Plus at jeg ved at risene er skyllet inden de bliver kastet :)

0

Annonce ♥

Traditionelt er det vist brudens mor der sørger for det, hvis jeg ikke har hørt andet har jeg dog altid en pose ekstra ris med til bryllupper, hvis det er blevet glemt....

Til vores eget lavede jeg selv risposer da jeg så vidste at de var skyllet godt og ikke efterlod pletter på Sunes tøj

0

Vi skal slet ikke have ris. Vi har besluttet at udlevere en lille folder med nogle ting, vi gerne ser at folk overholder som de vil få udleveret sammen med en fin lille æske (som er i produktion) med rispapirsommerfugle i, som vi ser gerne ser ,de kaster istedet for ris.

Det er som regel andre som står for det. Dog er det blevet mere moderne at det er brudeparret selv som står for det. Men ellers kan man lade små bemærkninger falde om at man er i tvivl og så kan det jo være andre i jeres omgangskreds vil fortælle om hvad de plejer. Det plejer at være en god indikator.

0

Hvis nogen vil smide noget efter os må de sørme selv sørge for det 😉

0

Hvis nogen vil smide noget efter os må de sørme selv sørge for det 😉

Ha ha fed kommentar! ;-)

Som jeg har oplevet det er ris normalt noget gæsterne selv har med eller nogen blandt dem organiserer det. At det så er blevet moderne selv at lave risposer eller andre ting som passer til brudeparrets tema er en helt anden side af sagen. Men smid evt en bemærkning hos forældre, veninder mm. Så kan man prøve at vejre stemningen...

Vi sørger selv for sæbebobler, men det er fordi man ikke må kaste med ris ved kirken.

0

Annonce ♥

Jeg har lagt mærke til en meget geografisk afgrænsning. I jylland har man det med selv og man har meget!! :tunge:

I Københavnsområdet derimod, har brudeparret selv sørget for det, og derved også undgået nær så meget ris.

Jeg regner med at vi laver selv, forhåbentligt er det noget min mor gerne vil være med til. Så kan vi begrænse det, og sørge for at det er noget, som ikke smitter af på tøjet :lol:

0

Hvis nogen vil smide noget efter os må de sørme selv sørge for det

Det er den bedste kommentar jeg har læst på hele bryllupsklar :cheerleader3:

Ærligt så gider jeg virkelig ikke ris, så har ikke tænkt mig at tage noget med, og går faktisk også og lufter mine følelser omkring ris til min familie. (Bryder mig ikke om at "bestemme" hvad folk må og ikke må) Men ja, vil de kaste med noget, må de selv medbringe det. :wink:

0

Glemte at skrive;

Hvis det er vigtigt for dig, at alle har ris, kan du selv lave nogle eller aftale med nogle at de laver små poser. :) Ellers er der ALTID nogen der har med, synes jeg :)

0

Det er lidt pudsigt med det riskastning, for i begyndelsen var det forbeholdt de gæster, som var med om aftenen. Men efterhånden, som globryllup blev populært, så tog glogæsterne sig den frihed at smide med ris foran kirken. Egentlig kaster man jo med ris, for at hjælpe brudeparrets frugtbarhed på vej og nu ved jeg det jo ikke med sikkerhed, men jeg har på fornemmelsen, at mange først :a1093: efter festen og ikke lige efter kirken - men måske tager jeg fejl :tunge:

0

Annonce ♥

Det er lidt pudsigt med det riskastning, for i begyndelsen var det forbeholdt de gæster, som var med om aftenen. Men efterhånden, som globryllup blev populært, så tog glogæsterne sig den frihed at smide med ris foran kirken. Egentlig kaster man jo med ris, for at hjælpe brudeparrets frugtbarhed på vej og nu ved jeg det jo ikke med sikkerhed, men jeg har på fornemmelsen, at mange først :a1093: efter festen og ikke lige efter kirken - men måske tager jeg fejl :tunge:

Vi fik godt nok ris efter kirken (og 5 kg fordelt i hele bryllupssuiten) men det må altså være mere holdbart, ihvertfald venter vi baby til september, vores gæster mener at det må være deres fabelagtige riskastning ;-)

1

Nu læser jeg lige om risene bliver skyllet... Det har jeg slet ikke overvejet.

Skyller I dem bare I en si og hvordan ligger I dem til tørre?

0

Vi sørger ikke for noget. Dem der vil kaste må medbringe. Jeg er jo jyde, så sådan er det altid her ;)

0

Det er så et sidespring i forhold til hvem der står for ris men ovenstående om hvornår der traditionelt kan kastes med ris skal nu ikke stå alene fordi der også er nogle praktiske/sikkerhedsmæssige ting at tænke på. Ris efter eller under brudevalsen burde være bandlyst for ris på et dansegulv er livsfarligt og særligt i kombination med højhælede sko og god stemning/humør. Særligt hvis vi taler om gulve hvor der ikke er tæppe på. .:) Når jeg oplever det dæmper jeg musikken og beder nogle om at hente en kost, underforstået at der først kommer rigtig gang i dansegulvet igen når risene er væk. Alt andet er uforsvarligt.

0

Annonce ♥

Jeg har faktisk nogle enkelte gange oplevet folk gøre det under selve brudevalsen og der har jeg godt nok været meget urolig. . :) I dag er det nok tvivlsomt hvor mange bryllupsfester der kastes ris til når brudeparret forlader festen. Langt de fleste brudepar i dag forlader nemlig festen som nogle af de sidste og ofte som de allersidste. Det er sket mange gange at brudeparret og jeg selv har været de sidste der forlader stedet og nogle gange har de også lige fået et lift med på vejen. Dog kan det forekomme de steder hvor der er et fast sluttidspunkt på festen (Det ser jeg så typisk ikke for de steder ved man også godt at personalet gerne vil hjem) :)

0

Vi fik godt nok ris efter kirken (og 5 kg fordelt i hele bryllupssuiten) men det må altså være mere holdbart, ihvertfald venter vi baby til september, vores gæster mener at det må være deres fabelagtige riskastning ;-)

Jeg mener nu det er mosterstøv som jeg sendte over til sverige gav resultatet :lol:

0

Selvom jeg ofte er det sidste ansigt brudeparret ser på deres bryllupsdag/bryllupsfest udover dem selv så er jeg ikke med hele vejen og kan derved ikke udtale mig om den del .:) Men jeg har en formodning om at flere af de brudepar man siger farvel til er så trætte - og for nogles vedkommende måske også så påvirket - at det nok kan være meget begrænset hvor meget produktivitet en eventuel aktivitet på det punkt kan føre til. .:) .:) .:) Men fedt at det lykkedes.

0

Jeg mener nu det er mosterstøv som jeg sendte over til sverige gav resultatet :lol:

Haha.....jeg er sikker på at bryllupsris og mosterstøv er en fantastisk baby cocktail :-)

0

Annonce ♥

Jeg har faktisk nogle enkelte gange oplevet folk gøre det under selve brudevalsen og der har jeg godt nok været meget urolig. . :) I dag er det nok tvivlsomt hvor mange bryllupsfester der kastes ris til når brudeparret forlader festen. Langt de fleste brudepar i dag forlader nemlig festen som nogle af de sidste og ofte som de allersidste. Det er sket mange gange at brudeparret og jeg selv har været de sidste der forlader stedet og nogle gange har de også lige fået et lift med på vejen. Dog kan det forekomme de steder hvor der er et fast sluttidspunkt på festen (Det ser jeg så typisk ikke for de steder ved man også godt at personalet gerne vil hjem) :)

Vi havde sæbebobler til gæsterne under brudevalsen, det gav nogen fantastiske billeder og vores gæster synes det var sjovt at kunne foretage sig noget...

0

i siger i skyller risene... Ehm koger i dem før i skyller dem eller er de rå ???

0

i siger i skyller risene... Ehm koger i dem før i skyller dem eller er de rå ???

De skal skylles når de er rå, ellers bliver de dårlige.... Og så skal de være helt tørre før du pakker dem og gemmer dem, ellers mugner de

0