lottejan

kommende efternavn

33 indlæg i dette emne

Fik lige lyst til at lave en lidt anderleds tråd.

Nogle får mandens efternavn og nogle får kvindens efternavn. Jeg skal fx ændre mit efternavn til mim kommende mands efternavn, jeg kunne også vælge at beholde mit eget efternavn men da mit efternavn ikke har nogle betydning for mig så tænkte jeg at jeg ligeså godt kunne ændre mit efternavn, da jeg var mindre ville jeg gerne have haft min mors efternavn fra da hun var barn som var nielsen, men gjorde ikke noget ved det, jeg blev døbt Jørgensen efter min far, men da jeg intet kontakt har til min far og har stort set ikke haft det efter min mor og far bkev skilt føler jeg ikke noget for mit efternavn, alligevel bliver det lidt underligt at skulle skrive kramer i stedet for Jørgensen tror det er noget man lige skal vænne sig til. :)

Hvem skifter efternavn ved jer? Og hvad skifter man fra og til? :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Her skifter vi faktisk begge to. Jeg har et specielt mellemnavn sim er beskyttet og så hedder jeg Møller som jeg bare hader som pesten og altid har gjort. I skolen syntes jeg at det var direkte pinligt! H2B har så kun sit meget alm fornavn og en sen efternavn. Så han tager mit mellemnavn og jeg skifter det forhadte Møller ud med sen. Så vi kommer til at hede mit mellemnavn og så hans sen efternavn. Det hedder vores fælles søn også, så det passer mig rigtig fint :-) Jeg tror ikke jeg skal vænne mig så meget til det. Men jeg er jo vant til at den yngste hedder det. Så det er i forvejen en del af min hverdag...

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg skrifter fra mit eget Christensen til min kærestes Jørgensen. Og så bytter jeg også et af mine mellemnavne ud med et af hans, og beholder et enkelt mellemnavn. Så jeg har fire navne nu, og får også fire navne bagefter. Jeg kan gode lide, at vi hedder det samme, og så synes jeg at Jørgensen var federe end Christensen... Så det var egentlig ikke nogen svær beslutning for mig :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Glitter synes også man skal have samme efternavn når man er gift. Min kæreste har også et mellemnavn som er schjødt men der har jeg bestemt jeg ikke vil have da mit fornavn i forvejen er langt, og har heller ikke normalt et.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg var meget glad for mit Jensen, bl.a. fordi det er fra min far. Jeg har i forvejen (selvfølgelig) fornavn og så et mellemnavn, og jeg syntes, det ville være for langt med fire navne, dvs. hedde min mands efternavn plus mit eget. Min mand ville bare ikke hedde Jensen, men jeg måtte selv bestemme, hvad jeg valgte. Jeg valgte hans efternavn, og det var nemt at vænne sig til efter brylluppet, synes jeg. Nu blev vi ligesom én enhed, og det føles godt. Men indtil beslutningen var taget, var jeg godt nok splittet. Men altså, det er jo bare et navn et eller andet sted.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er altid noget man kan blive enig om det :) jeg sagde til min kæreste at jeg ville have hans efternavn da mit ikke har noget betydning for mig og så er hans også mere sjældent end mit er. :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg beholder mit mellemnavn og skifter mit efternavn til H2B's. Dvs. jeg får et navn, som endnu færre kan stave til, end det jeg har idag. Det er godt nok moderne med specielle navne, men jeg er vokset op med det og synes det er irriterende, at ingen kan stave til det.

Egentlig kan jeg bedre lide mit efternavn end mellemnavn - efternavnet behøver jeg nemlig ikke stave for folk, hvilket så gør, at det ikke bliver stavet rigtigt, men det er ikke altid, jeg gider rette det. Så overvejede at gøre mit efternavn til mellemnavn, som er totalt håbløst at stave til, men ville mit mellemnavn blive et sen-navn, og så et efternavn som ikke er et sen-navn. Synes det så lidt spøjst ud.

Og da H2B ikke har tænkt sig at ændre navn, må jeg nøjes med bare at tage hans efternavn istedet for mit eget, og så ende med mellemnavn og efternavn, som skal staves hver gang.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg skifter mit efternavn ud og kæresten får mit mellemnavn. (Han har ikke noget i forvejen). Det der bliver dejligt er, at så hedder vi begge to det samme som vores børn og kan endelig få lavet os et 'familienavneskilt', ha ha ha...(vi har joker med i mange år, at der ikke bliver købt et skilt til døren, før vi alle hedder det samme) :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

vi får mit mellemnavn, og så tager vi faktisk hans fars efternavn, fordi jeg på ingen måde vil hedde Madsen :p Så det bliver istedet Petersen, hvilket jeg godt kan lide i forhold til mit mellemnavn som er beskyttet og med B. Det er han så også gået med til :a1221:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Fik lige lyst til at lave en lidt anderleds tråd.

Nogle får mandens efternavn og nogle får kvindens efternavn. Jeg skal fx ændre mit efternavn til mim kommende mands efternavn, jeg kunne også vælge at beholde mit eget efternavn men da mit efternavn ikke har nogle betydning for mig så tænkte jeg at jeg ligeså godt kunne ændre mit efternavn, da jeg var mindre ville jeg gerne have haft min mors efternavn fra da hun var barn som var nielsen, men gjorde ikke noget ved det, jeg blev døbt Jørgensen efter min far, men da jeg intet kontakt har til min far og har stort set ikke haft det efter min mor og far bkev skilt føler jeg ikke noget for mit efternavn, alligevel bliver det lidt underligt at skulle skrive kramer i stedet for Jørgensen tror det er noget man lige skal vænne sig til. :)

Hvem skifter efternavn ved jer? Og hvad skifter man fra og til? :)

Uha- det var noget af det sværeste for os, da vi skulle giftes, da vi begge er indehavere af beskyttede og sjældne navne.

Til at starte med forsøgte vi at få et helt nyt efternavn sammen. Det blev til fire afviste ansøgninger. Det ledte os så til at tænke alternativt- da vi ikke kunne få de navne, vi gerne ville have.

Jeg havde to beskyttede navne og min mand ét. Så der var megen frem og tilbage med hvordan og hvorledes.

Det endte med:

- Han "fjernede" hans "-sen" efternavn

- Vi tog hans beskyttede mellemnavn som efternavn begge to

- Han tog ét af mine navne som mellemnavn

Derfor har nu de samme to sidste navne- og jeg har herudover beholdt min mors efternavn som mellemnavn, da det er et meget sjældent navn- og beskyttet.

Derfor har han tre navne, hvilket han også havde før, og jeg har fire navne...

Nu arbejder jeg lidt på at få ham med på en bindestreg, så begge navne får status som efternavn (belastende at der skal bindestreg til for det)

Men på den måde har vi begge fået et nyt efternavn- og de samme navne!

:)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har begge usædvanlige navne. Og til at starte med ville jeg egentlig bare have skrottet mine egne navne, og have taget hans efternavn. Vi har begge to efternavne, forstået på den måde at vi begge har hvert et mellemnavn som egentligt er efternavne. Han har så også to fornavne. Så han har fire navne: Thomas "Fornavnsmellemnavn" "Efternavnsmellemnavn" "Efternavn". Jeg hedder Daisy Nielsen Reedtz. Jeg fjerner så mit Nielsen, selvom det er fra min bedstefar, så forbinder jeg det ikke med ham da det også var hans mellemnavn. Havde jeg heddet Østergaard, som var hans efternavn så havde jeg beholdt det. Reedtz bliver så mit mellemnavn. Først ville jeg have skrottet det, men det er alligevel så indgroet en del af hvordan jeg opfatter mig selv, at jeg ikke nænner det. Så jeg bliver så Daisy Reedtz *Efternavn*. Thomas beholder sine navne. Egentlig ville han gerne skrotte sine mellemnavne, men da de er fra hans far er han bange for at såre sin fars følelser, så han beholder dem.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Åh de efternavne... Her i huset er vi langt fra kommet frem til en løsning endnu.

Vi vil begge gerne have det samme efternavn - så langt så godt. Jeg har et ikke så almindeligt -sen navn, og ingen mellemnavne. H2B har efternavn og mellemnavn. Jeg synes jo det ville være mest rimeligt hvis vi tog et navn fra begge. Det kan H2B også godt følge, men han vil helst ikke have mit til sidst, og synes det lyder dumt med et -sen navn som mellemnavn - og et navn der lyder dumt vil han da slet ikke have :rolleyes: Han foreslår så, at vi bare tager hans mellemnavn begge to, for så er vi jo begge gået af med noget. Jeg foreslår så, at jeg bare beholder mit efternavn som mellemnavn, og så tager et af hans som efternavn - og mener så selvfølgelig at vores forhåbentlig kommende børn skal hedde det "blandede navn", som så bliver det samme som mig, men H2B mener at børnene selvfølgelig skal hedde det samme som ham :happy:

Men det er da rart at høre at i andre har fundet ud af det - så er der måske håb endnu :wink:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg sletter mit mellemnavn da det er fra min Eks, og h2b sletter et ekstra for/mellemnavn og så har vi valgt at sætte vores to efternavne sammen med bindesteg da de begge betyder rigtigt meget for os og tage h2b's mellemnavn til mellemnavn så vi får fire navne hver. Vores navne er alle beskyttet og med den måde vi sætter dem sammen er vi de eneste der hedder det så vil helst ikke offentlig skrive dem men vores initialer bliver, mine: LBEW (nuv. LFE og før jeg skiftede navn for år tilbage LEM) og h2bs: MBEW (nuv. MEBW) så han sletter et E navn og får et andet ☺️

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg sletter mit mellemnavn da det er fra min Eks, og h2b sletter et ekstra for/mellemnavn og så har vi valgt at sætte vores to efternavne sammen med bindesteg da de begge betyder rigtigt meget for os og tage h2b's mellemnavn til mellemnavn så vi får fire navne hver. Vores navne er alle beskyttet og med den måde vi sætter dem sammen er vi de eneste der hedder det så vil helst ikke offentlig skrive dem men vores initialer bliver, mine: LBEW (nuv. LFE og før jeg skiftede navn for år tilbage LEM) og h2bs: MBEW (nuv. MEBW) så han sletter et E navn og får et andet ☺️

Kan jeg godt forstå. Mig og mine børn er også de eneste i dk med vores navne...

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Her er jeg på helt bar bund hvad jeg skal gøre. Jeg er islænding og islændinge får jo ikke navne på samme måde som danskere. Vi får vores fars navn plus dóttir eller son (datter/søn - lidt ligesom jensen osv.)

I island er det ikke normalt at man "tager hinandens navne" kun hvis man har et specielt familienavn.

Jeg synes dog ideen er fin og vil gerne tage min kærestes kommende efternavn (han betaler sig til en lille navneændring hvor han tager sin fars mellemnavn og mors efternavn i stedet for hans mors efternavn og fars efternavn der er jensen) altså kommer hans efternavn til at være Munch.

Jeg vil ikke af med mit islandske "dóttir" navn. Men egentlig hellere ikke resten af mit navn (fornavn og mellemnavn) men jeg aner ikke om munch skal komme inden eller efter mit "dóttir" navn!

Vi er blevet enige om at han ikke skal have et navn fra mig da det ikke ville give mening :)

Men for søren jeg er i tvivl! :(

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Her er jeg på helt bar bund hvad jeg skal gøre. Jeg er islænding og islændinge får jo ikke navne på samme måde som danskere. Vi får vores fars navn plus dóttir eller son (datter/søn - lidt ligesom jensen osv.)

I island er det ikke normalt at man "tager hinandens navne" kun hvis man har et specielt familienavn.

Jeg synes dog ideen er fin og vil gerne tage min kærestes kommende efternavn (han betaler sig til en lille navneændring hvor han tager sin fars mellemnavn og mors efternavn i stedet for hans mors efternavn og fars efternavn der er jensen) altså kommer hans efternavn til at være Munch.

Jeg vil ikke af med mit islandske "dóttir" navn. Men egentlig hellere ikke resten af mit navn (fornavn og mellemnavn) men jeg aner ikke om munch skal komme inden eller efter mit "dóttir" navn!

Vi er blevet enige om at han ikke skal have et navn fra mig da det ikke ville give mening :)

Men for søren jeg er i tvivl! :(

Jeg ville sætte Munch til allersidst :) Så du kommer til at hedde Fornavn Mellemnavn Farmandsdóttir Munch. Eller helt undlade at tage hans navn. :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Her tager jeg hans efternavn, men beholder mig eget som mellemnavn, så jeg kommer til at have initialerne EMWH og han tager så mit efternavn, men bruger det ikke, så det er mere for at glæde mig, da jeg ikke vil af med mit, da det er et slægtsnavn hvilket hans også er. Så hans initialer bliver KTWH. Det er et godt kompromis, synes jeg selv. På denne måde har vi begge hinandens navne og datteren vil stadig have del i det, da hun hedder W til efternavn, men da han tager mit efternavn ind i sit navn, bliver vi en familie. Hun kan ikke komme til at hedde WH, da han desværre ikke er hendes biologiske far. Hendes egen far tog mit efternavn da vi blev gift og da han er blevet gift igen, tog han sin nye kones navn, så min datter hedder stadig mit efternavn og ville gerne have vi kom til at hedde det samme, næsten ihvert fald. Hun er ihvert fald ok med denne løsning

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER

Annonce ♥


Annoncer