kristinnamaabjerg

Min kæreste vil have en spillemand :-(

19 indlæg i dette emne

Nå tøser, jeg har brug for jeres inputs!

Vi snakker lige for tiden meget musik herhjemme, og jeg har også fået et tilbud hjem fra Diskobil (som jeg har hørt så meget godt om her på siden) og en anden musiker fra min arbejdsplads som også fungerer som mobilt diskotek.

Problemet er at efter jeg har hentet de her tilbud hjem, så er han begyndt at bakke totalt ud af at ville have den slags musik og vil hellere have en gammeldags spillemand som selv synger sangene (og måske siger SKÅL engang imellem). Det er jeg bare slet ikke til da jeg synes det hører fortiden til.

Det skal så også siges at han synes det blev dyrt for musik gennem mobildiskotekerne, men jeg har bare hørt fra så mange at musikken er utrolig vigtig, og vi har da også selv oplevet det ude til de bryllupper vi var til hvor der bare ikke var styr på det (en cd-afspiller i en hjørne uden playliste er altså ikke et hit).

Er jeg gal på den når jeg ikke vil have en gammeldags spillemand?

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Åh nej da! Åh jeg kan så godt følge dig for jeg kan bare overhovedet heller ikke have der der spillemænd! Åh gys!

Har selv haft mange diskussioner med min kæreste omkring det. Her var det dog diskobil vs playliste og det var et økonomisk spørgsmål. Vi fandt pengene da H2B fik en del overarbejde udbetalt og nu her et par måneder efter er H2B simpelthen så glad for at han lyttede til mig.har desværre ikke lige den gyldne sætning som får ham på bedre tanker. Men gys hvor kan jeg godt forstå du ikke vil have en spillemand!

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Tak fordi du er enig - et øjeblik tænkte jeg "er det mig der er ved at blive vanvittig nu og ikke har forstand på musik"? Men jeg vil bare så gerne have diskobil og kan også høre på mine kollegaer at de synes H2B er fuldstændig åndsvag... Nå, jeg må hjem og overtale BIG TIME!

Tak for støtten :-)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Uha hvilken tillid . :) Den diskussion skal I naturligvis tage og blive enige for der er og skal - hvis du spørger mig - også være forskel på en spillemand og en DJ. Jeg oplever af og til bryllupskunder som siger at man godt må lave lidt sjov under middagen og spille skålesange. Til det plejer jeg at sige at jeg ikke kan lave sjov på kommando og primært "taler" gennem musikken. Man kan lave meget gennem musik og effekter. Ønsker folk mere aktivitet på det punkt så får de det og det samme med skålesange men stadigvæk alt med måde og "pauseklovn" bliver jeg aldrig.

Min fornemmelse og erfaring er bare at mange af dem som ønsker den slags underholdning ofte gør det fordi de er bange for at selskabet ikke kan underholde sig selv - hvad de som regel godt kan ledsaget af god musik og god stemning.

For en del år siden oplevede jeg en spillemand til et bryllup som spillede i et tilstødende lokale. Da jeg så at folk stod op og klappede op mod spillemanden mens der blev spillet en form for skålesang krummede jeg tæer. Fordi det er stik imod min egen opfattelse af at det er brudeparrets fest og dem som skal være i centrum. I hvert fald til og med brudevalsen. Et andet sted hørte men så jeg ikke at der var en spillemand i det andet rum. Han spillede så højt at folkene i det selskab som jeg spillede for ikke kunne tale sammen. Gu ve hvordan det så har været for gæsterne i det pågældende selskab. . :)

Når det så er sagt findes der også gode spillemænd som forstår at tilpasse sig og samtidig skabe stemning og om I skal vælge det ene eller det andet kan kun I afgøre. Jeg er i hvert fald ikke den rette til det. . :) Det eneste gode argument jeg kan give dig her og nu er at vi som DJ's kan spille mere bredt og alsidigt end en spillemand (eller en musiker) og vi kan også spille dansk top, etc. hvis det ønskes. Argumentet vedr. spillemandens sluttidspunkt, hvor vi spiller til festen slutter, kan jeg desværre ikke bruge her hvad jeg umiddelbart kan se.

Ellers napper vi da bare kollegerne og den næste firmafest . :) . :)

PS. Mon det var derfor bossen kom og spurgte efter nogle eksempler på playlister fra bryllupsfester (udskrifter) her forleden . :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Lad jeres toastmaster være "den sjove mand" i stedet for... Nu havde vi playliste fordi vi valgte at prioritere andet højere og så havde vi i øvrigt ikke musik til maden da vi af erfaring ved hvor meget vores familier snakker og jeg selv bliver træt af alt for meget baggrundsstøj.... Men til gengæld havde vi valgt den helt rigtige toastmaster der brød ind med små kommentarer og anekdoter når der var små pauser til frisk luft, skåle, kysserunder osv osv... Han bandt så at sige hele festen sammen, uden at tage fokus fra os....

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Nogle har det i sig. Andre har det ikke. Jeg har oplevet toastmastere som bare kunne det der og hvor det faldt helt naturligt men også nogle hvor det virkede meget "påtaget" og hvor man kunne fornemme på folk at det blev "lidt" for dominerende.

Generelt plejer gæsterne at være gode til at lave en god, uformel stemning med meget humor. Og man kan sagtens tale uforstyrret sammen i et selskab hvor der også er musik hvis lydniveauet er tilpasset til det. Også selvom gæsterne snakker meget. Det er en kunst i sig selv og kræver også en del løbende tilpasning. Jeg ved ikke hvor mange "ældre" gæster jeg har set som har været lidt ængstelige da de ankom men som undervejs og efterfølgende har rost lydniveauet til skyerne. De er jo opvokset med fester hvor der har været musik men ikke hvor de også har haft mulighed for at snakke sammen uforstyrret. :) Men selvfølgelig er der også dem som siger at de ikke vil have musik under middagen og al respekt for det.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Åhh nej dog! En spillemand er ikke et hit i min bog heller. Som diskobil siger er et godt argument at det er ensidigt, og det andet har større bredde. I får jo heller ikke lys osv med en spillemand. Syntes det høre ældre generationer til. Jeg har også oplevet en del af dem som var direkte tåkrummende pinlige.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Nej nej nej... hvor jeg føler med dig. Det er bare SÅ old school. Til en 70 års og op efter er det sikkert stadig et stort hit, men må altså tilstå at det bare ikke siger mig noget som helst. Det er så, det ved jeg ikke engang hvad jeg skal bruge af ord for at beskrive det.

Spillemand er NO go for mig og det fornemmer jeg også det er for dig. Hold på dit og så håber vi at han forstår at det hører til hvis man er gammel og grå (beklager hvis jeg træder nogle over tæerne)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hehe vi stod samme sted - så tjekkede vi priser, og jeg fandt en Dj var billigere end de 2 musikere/spillemænd (altså 2 som spillede sammen) som manden havde fundet, og det afgjorde sagen.
Men jeg er så også 'modstander' af de der fællessange som gæsterne kommer med som skal synges, håber inderligt vi ingen får :biggrin:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg har så som sagt også oplevet "spillemænd" der var gode. Spillede 40 års fødselsdag i et telt for en del år siden hvor der var spillemand på under middagen. Han gjorde det godt og kunne virkelig sætte stemning men til en bryllupsfest ville de fleste nok betakke sig.

Vedr. den med fællessangene/festsangene. Det er jeres fest så hvis du/I ikke ønsker/håber at der kommer sange så kan I jo frabede jer dem.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Nu har vi aldrig været i tvivl om hvad vi ønsker af musik, og derfor har vi valgt DJ som kender os godt :) MEN havde vi stået i din situation, tror jeg at jeg var endt med at gå på krompromis med at hyre begge dele, også selv om jeg på ingen måder er fan af " spillemænd"

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Nu har vi aldrig været i tvivl om hvad vi ønsker af musik, og derfor har vi valgt DJ som kender os godt :) MEN havde vi stået i din situation, tror jeg at jeg var endt med at gå på krompromis med at hyre begge dele, også selv om jeg på ingen måder er fan af " spillemænd"

Det er en god pointe du har: en DJ som kender jer godt.

Det er jo vigtigt at den person man hyrer (spillemand eller DJ) bliver sat ind i brudeparrets ønsker til dagen. Her gælder nok et andet råd når man hyrer leverandører; SPØRG! Altså lad være med at brænde inde med spørgsmål fordi man tror at leverandøren bliver fornærmet eller at det er "dumme" spørgsmål. Det er alt for sent at skulle afstemme forventninger når festen er gået i gang :-)

Tak Jesper vi glæder os også til Bent sparker festen i gang :) Men ved også at du har været til bryllupper før hvor Bent også har været, det kan jo være du når at hilse på ham til vores bryllup :wink:

Redigeret af Marie E
0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu har vi aldrig været i tvivl om hvad vi ønsker af musik, og derfor har vi valgt DJ som kender os godt :) MEN havde vi stået i din situation, tror jeg at jeg var endt med at gå på krompromis med at hyre begge dele, også selv om jeg på ingen måder er fan af " spillemænd"

Det er en god pointe du har: en DJ som kender jer godt.

Det er jo vigtigt at den person man hyrer (spillemand eller DJ) bliver sat ind i brudeparrets ønsker til dagen. Her gælder nok et andet råd når man hyrer leverandører; SPØRG! Altså lad være med at brænde inde med spørgsmål fordi man tror at leverandøren bliver fornærmet eller at det er "dumme" spørgsmål. Det er alt for sent at skulle afstemme forventninger når festen er gået i gang :-)

Tak Jesper vi glæder os også til Bent sparker festen i gang :) Men ved også at du har været til bryllupper før hvor Bent også har været, det kan jo være du når at hilse på ham til vores bryllup :wink:

Super! Så er I jo i gode hænder hos Bent :-)

Det er vi helt sikkert

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi skal have spillemand. 👍 vores familie elsker at danse og der er bare noget over en der kan de gode gamle klassikere. Han gør som vi ønsker. Der kommer en del sange under middagen og det er vigtigt han kan spille til det. Han har lysshow med og en disco kugle 👍😜

I hans pauser har vi en playliste med nogle af de nye hits der spiller på hans anlæg.

Vi kunne ikke forestille os andet. 😜

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg forstår hvad du siger Friberg men nu spiller en god Dj jo meget andet end deciderede discorytmer. . :) Live bliver det godt nok aldrig men mere alsidigt. Jeg har også været ude til iranske, arabiske, og andre internationale bryllupsfester og ja der er en helt anden stemning men det er også en helt anden festkultur hvor der danses under hele middagen og faktisk også under receptioner.

Tak for ordene Jesper. Det er altid sjovt når man møder dig (og andre fotografer/kolleger) på job. Der er lidt strategi i det når jeg diskret ´går ned "bag" selskabet nogle gange i løbet af middagen. Lidt det samme med rygepauser. Udover selve det at "tune" og tilpasse lydniveauet er det nemtlig også et signal til gæsterne om at det er noget man har fokus på og at det er tilladt at sige til hvis man syntes det er for højt, komme med ønsker etc. Da jeg gjorde det i går hvor jeg stod et sted hvor jeg var lidt hæmmet af støj fra bar og et tilstødende festlokale fik jeg lige en kommentar med fra toastmasterens kæreste: Perfekt niveau :) I går var der vist 6 festsange under middagen og kunne være med på dem alle. Det samme med ønsker, herunder også danske klasikkere :) Men man skal vælge den løsning man helst vil have og nej der er ingen facitlister. Længere er den ikke.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

HURRA HURRA HURRA!!!

Efter at have diskuteret frem og tilbage hele weekenden vandt jeg slaget, og slipper dermed for spillemanden (selvfølgelig findes der gode spillemænd, men jeg kender ikke lige nogen og den risiko tør jeg altså ikke tage til vores bryllup).

I stedet har vi hyret en DJ som nogle bekendte har anbefalet os - og så viser det sig også at jeg faktisk deler arbejdsplads med ham. Så jubiiiiii nu tror jeg på det bliver en god fest :-)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Fint at I fandt en løsning og at du vandt slaget. .:) Han kan lige så godt vænne sig til det. I langt de fleste ægteskaber er det kvinden der får det afgørende ord .:) .:) Og mon ikke han bliver glad for løsningen når det endelig er.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER

Annonce ♥


Annoncer