Elisa og Morten

Feedback på tale til min mand

4 posts in this topic

Jeg skal giftes på lørdag d. 9. maj og har endelig fået skrevet min tale.

I må meget gerne komme med konstruktiv feedback :)

Kunne ikke vedhæfte, så den kommer bare til at ligge her:

Bryllup 9. maj 2015

Så blev det endelig den 9. maj. Dagen, som vi har planlagt længe, dagen som vi har glædet os til, dagen, hvor vi har sagt ja til hinanden og er blevet gift. Jeg tror ikke helt jeg var klar over, hvad jeg gik ind til, den dag for snart 10 år siden i bussen på vej til skole, hvor jeg spurgte Mette om hendes nye kæreste ikke havde en sød ven jeg kunne blive præsenteret for. Men jeg skal love for at det lige ramte plet. Så tusind tak for det Mette..

Men inden jeg fortæller videre, er der nogle mennesker her i dag, som jeg gerne vil takke.

Først og fremmet, tusind tak til jer alle fordi i er kommet her i dag, for at fejre vores kærlighed, og gøre det til en dag vi aldrig glemmer.

Tusind tak til jer mor og far som har hjulpet os en del med planlægningen af dagen og som har støttet os hele vejen. Tak fordi I altid har været der for mig, tak for den måde I har opdraget mig på. Selvom jeg ikke altid har været enig i jeres beslutninger er jeg alligevel taknemmelig for at jeg er blevet som jeg er. Jeg har arvet noget af dit spejdergen mor og noget af dit konkurrence og sportsgen far. Tak fordi I har taget så godt imod Morten lige fra starten. Far du var jo bare glad for at han var cykelrytter, så havde du en at snakke om cykling med, og du behøvede ikke længere at tvinge mig til at se tour de France sammen med dig. Mor dig og Morten I kan hurtigt lige få arrangeret en tur ud i det grønne. Det kan være alt fra en gåtur i Skarrild til en cykelferie på Bornholm. Det er super fedt.

Tusind tak til jer søde svigerforældre. Både fordi i altid har taget så godt imod mig, og fået mig til at føle mig som en del af jeres kærlige familie, lige fra jeg mødte Morten. Jeg nyder altid at være sammen med jer. Tak fordi vi altid kan ringe til jer, hvis vi har brug for hjælp. I er altid klar til at springe til, hvad enten det er små eller store ting vi skal have hjælp med. Men mest af alt, tak fordi i har skabt Morten, det har i gjort godtJ

Så vil jeg selvfølgelig også lige takke Henriette og Jannie for alt det i har hjulpet med her op til brylluppet. Men også tak for at i altid har været der for mig. Det er ikke altid let at være søskende og vi har da også haft vores kampe. Men inderst inde ved vi jo, at vi altid vil være der for hinanden. Henriette tak fordi du ofte ringer til mig bare for at snakke og tak at vi må få lov at være en del af Sofie, Nanna og Maries liv. Jannie tak fordi du altid er sjov at være sammen med, især når du sætter lidt musik på - så kan du jo næsten få mig til hvad som helst.

Tak til de mest fantastiske venner og veninder, for en helt igennem fed polterabend. Kanon dag i havde planlagt, lige vores min ånd med masser af konkurrence, sjov og ballande. Jeg føler mig meget heldig over at have så gode venner som jer.

Nu vil jeg så vende tilbage til den dag i bussen for snart 10 år siden. Den dag der forandrede mit liv for altid. Mette fortalte om sin nye kæreste, og jeg spurgte hende om, han ikke havde en kammerat til mig? Hun skrev til dig og ikke lang tid efter fik jeg en besked fra dig. Jeg husker ikke længere, hvad du skrev, men jeg kan huske, at vi begyndte at skrive sammen på msn. Hver dag, jeg kom hjem fra skole tændte jeg computeren og loggede på msn. Efter tre uger blev vi enige om at mødes. Vi gik godt nok på samme skole, men havde ikke haft mod til at mødes før det. Vi skulle i stedet mødes i byen. Første gang vi havde aftalt det dukkede du ikke op. Dagen efter fik jeg en sms om at du havde drukket for meget og derfor ikke kunne komme. 2. gang lovede du mig så at komme. Jeg kan huske at Mette og jeg sad på Crazy dayzy i Herning og du skrev til mig at du var på vej. Da jeg fik øje på dig var jeg helt solgt. Du stod der i den her gule t-shirt og et par cowboybukser. Tror mine første ord var ”det var meget bedre end jeg havde forventet” tror ikke der gik 5 min før vi kyssede hinanden. Vi havde aftalt at jeg skulle sove hos dig, da jeg ikke kunne komme hjem på anden måde. Siden den dag har vi været kærester. Jeg husker også at jeg ret hurtigt blev godt modtaget af familien. Laura sad uden for og kradsede på døren hele næste morgen sammen med Luffe. Da vi ikke åbnede begyndte hun at synge kaeokey højt. Det endte da også med at jeg skulle af sted og Laura og Camilla mødte mig i døren. Jeg kan stadig huske, at du Anne Marie fortalte at Laura synes godt om mig. ”Hun er sød, hun sagde hej til mig” J

I starten faldt jeg nok for dit udseende, du ser jo hamrende godt ud. Men jeg fandt også hurtigt ud af, at du var en interessant fyr, som havde noget specielt at byde på. Jeg blev især fascineret af din store passion for cykelsporten og din vilje til at gå 100 % ind for det. Selvom det regnede, sneede eller blæste, så skulle du ud at cykle og jeg har da også være med til et par cykelløb gennem årene. Selvom du ikke cykler mere, så har du stadig den motivation og gejst for at hvis du sætter dig nået for, så skal det gennemføres. Det er virkelig fedt.

Der gik ikke lang tid fra vi mødte hinanden, før du fik en speciel plads i mit hjerte. For noget helt specielt, det er du! Du har så mange egenskaber som gør dig til den du er og helt unik, og jeg elsker næsten dem alle.

Jeg elsker alt det vi kan være fælles om. Gå lange ture, Cykler, løber, sejler kajak, være i natur, spil (du er endda begyndt at foreslå - nogle gange kan jeg også mærke at du gør det for min skyld).

Jeg elsker at du er blevet morgenmenneske lige som mig, og at vi næste hver weekend vågner kl. 7 - kigger på hinanden og bliver enige om, at vi lige så godt kan stå op.

Jeg elsker dig for din underlige viden. Du ved alt mulig om kendte personer. Hvor du får det fra aner jeg ikke. Fx kom jeg hjem fra London, hvor jeg fortæller, at vi så Orlando Bloom - din kommentar - viste du godt at han er ordblind. Eller vi sidder og ser håndbold og snakker om Niclas Landin - han er døv på det ene øre - mange troede han var arrogant fordi han ikke svarede. Sådan har du altid nogle sjove kommentarer.

Selvom jeg ikke altid vil indrømme det elsker jeg også at din interesse for musik. Det første du gør er ofte at sætte musik på, om det så er for at vi skal lave mad i 10 min eller du skal i bad, så skal der musik på. Og hvis der ikke er musik på så synger du bare selv. Nogle gange gør du begge dele og så er jeg lige ved at gå ud af mit gode skind J

Nogle gange kan jeg irritere mig over at du er så langsom. Det er altid dig vi venter på. Du har aldrig travlt og bliver aldrig stresset. Jeg kan endda blive helt stresset over at du skal ud af døren til et bestemt tid. Men du har jo ret, vi når det altid og herre gud, hvad sker der, hvis man kommer 5 min for sent.

Vi har da også vores skænderrier, men jeg synes altid vi er gode til at få talt ud om tingene og de løser sig altid. Din kommentar er ofte: ”prøv lige at se sur ud for en 5’er - hold, hold, hold jeg er ikke millionær”. Hvem kan stå for det.

Jeg nyder altid at tilbringe tiden sammen med dig. Hos dig er jeg hjemme og er tryg, og jeg synes altid vi har det så sjovt og dejligt i hinandens selskab. Du er den jeg deler alt med, glæder, sorger, tanker, fredagsslik, ja ALT., og jeg er så glad for at vi altid er der for hinanden.

Jeg har i dag giftet mig med min bedste ven, den jeg lever og ånder for og drømmer om. Du er den person som forstår mig bedst. Det gør mig stolt, lykkelig og helt varm indeni, at kunne kalde dig for min mand. Du fylder mig med glæde og lyst til at opleve fremtiden.

Jeg har fundet den person, som jeg aldrig kan leve uden.

Jeg glæder mig til vores fremtid sammen, og til alt som livet vil berige os med.

Jeg elsker dig for altid, og når altid ikke er længere, så for evigt.

Vil i rejse jer og udbringe et leve for min dejlige mand – SKÅL.

0

Annonce ♥

Flot tale ja - Først og fremmest vil jeg sige at du ikke kan "dumme dig". .:) Du holder talen i et selskab med nogle folk som er der for at fejre jer og det er ikke et eksamensprojekt eller noget hvor du skal sælge en vare - det håber jeg da ikke det er.:) Det at holde en tale, og en følelsesladet tale for sin mand, er noget helt andet. Selv for den bedste taler. Derfor må nedenstående kun betragtes som et par guidelines. Det vigtigste er at du er dig selv.

Lav nogle overskrifter i form af enkelt ord på de enkelte afsnit til dit eget brug (dagen, tak til, mødet, aktiviteter, etc). Del dem evt. op i forskellige sedler. Fordi der vil være nogle afbrydelser hvor du nemt kommer ud af det - latter, en gæst der råber skål etc. - men også for at det kommer til at virke mindre oplæst og det giver dig bedre mulighed for at komme med noget spontant du lige falder over inden hvis du står med et helt tætskrevet A4 ark foran dig hvor du nemt glemmer hvor du er nået til. Lav også gerne selv nogle skålepauser undervejs til lige at få ro.

0

Annonce ♥