Lisim

Udendørs vielser..?

14 posts in this topic

Vi overvejer at blive viet i haven på godset, hvor vi holder festen - men hvilke muligheder er der at vælge imellem til at få til at vie en? Kan man få en præst ud? E borgmester? Eller hvem er det ellers der gør det?

Det som vi er mest bekymret for ved denne måde at gøre det på, er hvis det går alt for hurtigt. Vi har været med til 2 rådhusbryllupper hos vennepar og der gik det bare MEGA hurtigt. Brudeparret trådte frem, blev spurgt om de ville have hinanden, sagde ja og kyssede. Og så skrev de under og vi kunne alle gå igen (videre til festen). Det føltes bare ret upersonligt og lidt for hurtigt overstået. Jeg kunne godt tænke mig at der var lidt mere ceremoni over det og der blev sagt nogle ord eller sunget lidt... Er det en mulighed ved udendørs løsningen?

0

Annonce ♥

Personligt skal jeg selv om lidt under 3 uger vies i en herregårds park (samme sted som festen holdes) , af en præst og det betegnes således som en kirkelig vielse. I følge aftale med vores præst kommer det til at foregå på følgende måde:

Indgang til spanskguitar spil

Læsning og tale

Musikalsk indslag af guitarspiller

Vielsesritualet og fadervor

Salme

Velsignelse

Udgang

Men tror bestemt at det afhænger af den pågældende præst osv :-)

0

Men som smbl skriver kan i sagtens blive viet ude er det en fuld ud kirkelig handling og kan kræve noget mere arbejde.

Vores kirkelige handling tog ca 30-45 min og var en helt alm vielse med salmer og det hele bare flyttet ud, ville vores præst ha og var perfekt.

Vi havde et stort åben fest telt, stole til alle gæster, borde til alter, computer til musik, bænk at knæle på, sang hæfter alt dette måtte vi selv slæbe sætte op og tage ned da vi blev viet ved en lokal bro på offenlig grund, vi havde en fantastisk præst der to det super cool at teknikken drillede lidt og at teltede var ved at lette da det blæste lidt, så min familie måtte til at holde teltet fast og surre det fast men præsten forsatte bare

Erman typen der får stress over tingende ikke løber perfekt skal man overveje det igen for der er visse ting man ikke er herre over, blæst, det står ned i stænger mm.

Vi var ved at være noget nervøse dagende op til vores bryllup lovede regn, regn og mere regn hvilket ikke er fedt så gæster er våde og kolde inden de når til festen. Men det hold tørt og kun blæsten drillede lidt men var bare en hyggelig detalje.

Ang borgelig vielse er det forskelligt hvor meget man selv har indflydelse på hvor man vil vies, i esbjerg kommune hvor vi bor har kommunen fast sat nogle steder de tager ud gratis ellers kostede det noget mener 1000 kr + km penge.

Personligt ville jeg aldrig gøre det anderledes hvis vi havde muligheden. det var perfekt og de fejl der var var bare en del af fornøjelsen ved at gøre noget alternativt. ❤️❤️

0

Annonce ♥

Det lyder meget godt, tak piger :)

Vi ved ikke endnu om det skal være en præst eller en borgerlig vielse - det vigtigste for os er bare at det ikke går alt for hurtigt/er for intetsigende, men at der bliver holdt lidt tale, er noget musik osv.

Jeg vil lige undersøge hvad man gør i den kommune vi skal giftes i så (Lejre kommune tror jeg det er) og ellers prøve at tage kontakt til nogle præster.

Jeg læste et sted at nogen havde fået en frikirke præst ud, men er ikke helt med på hvad det er.. betyder det at det ikke nødvendigvis er kristent, men at man er fri til at tolke religionen som man vil eller?

0

Jeg spiller ind imellem til vielser, herunder også udendørs vielser. Det har typisk bestået af 1 indgangsnummer, 1-2 fællessang under vielsen og 1 udgangsnummer (og noget "lounge" musik efterfølgende). Det har været en af byrødderne der har forestået selve vielsen. Der er nogle kommuner hvor de er ganske friske på sådanne ting.

0

Jeg var til et bryllup i Århus, hvor det var en udendørs borgerlig vielse, og der var det en ret fin ceremoni med tale mm. - så jeg tror at man kan få en borgerlig vielse til at være præcis som man vil have det, alt efter hvem man får til at forestå vielsen.

Min mor var en gang borgmester, og har prøvet både at blive gemt til en havefest og komme frem til surprise-bryllup og alt muligt andet - så kontakt dem da bare og hør hvad de kan charmes til :)

0

Jeg var til et bryllup i Århus, hvor det var en udendørs borgerlig vielse, og der var det en ret fin ceremoni med tale mm. - så jeg tror at man kan få en borgerlig vielse til at være præcis som man vil have det, alt efter hvem man får til at forestå vielsen.

Min mor var en gang borgmester, og har prøvet både at blive gemt til en havefest og komme frem til surprise-bryllup og alt muligt andet - så kontakt dem da bare og hør hvad de kan charmes til :)

Haha hvor skægt :lol: Vi må forhøre os lidt rundt omkring!

Edited by Lisim
0

Annonce ♥

Den sidste vielse jeg var inde over var faktisk også i Århus (godt nok ikke udendørs). Vedkommende giftefoged fra Århus kommune holdt en meget personlig tale for parret og man kunne høre at de havde talt sammen inden. Det var ikke "bare" en formel handling som skulle overstås.

0

Nu er det godt nok et stykke tid siden, der er blevet skrevet i dette indlæg, men jeg faldt lige over det, og jeg har også nogle spørgsmål :)

Men som smbl skriver kan i sagtens blive viet ude er det en fuld ud kirkelig handling og kan kræve noget mere arbejde.
Vores kirkelige handling tog ca 30-45 min og var en helt alm vielse med salmer og det hele bare flyttet ud, ville vores præst ha og var perfekt.
Vi havde et stort åben fest telt, stole til alle gæster, borde til alter, computer til musik, bænk at knæle på, sang hæfter alt dette måtte vi selv slæbe sætte op og tage ned da vi blev viet ved en lokal bro på offenlig grund, vi havde en fantastisk præst der to det super cool at teknikken drillede lidt og at teltede var ved at lette da det blæste lidt, så min familie måtte til at holde teltet fast og surre det fast men præsten forsatte bare
Erman typen der får stress over tingende ikke løber perfekt skal man overveje det igen for der er visse ting man ikke er herre over, blæst, det står ned i stænger mm.
Vi var ved at være noget nervøse dagende op til vores bryllup lovede regn, regn og mere regn hvilket ikke er fedt så gæster er våde og kolde inden de når til festen. Men det hold tørt og kun blæsten drillede lidt men var bare en hyggelig detalje.
Ang borgelig vielse er det forskelligt hvor meget man selv har indflydelse på hvor man vil vies, i esbjerg kommune hvor vi bor har kommunen fast sat nogle steder de tager ud gratis ellers kostede det noget mener 1000 kr + km penge.
Personligt ville jeg aldrig gøre det anderledes hvis vi havde muligheden. det var perfekt og de fejl der var var bare en del af fornøjelsen ved at gøre noget alternativt. ❤️❤️

Hvor henne i landet blev I viet? Vi overvejer nemlig også en udendørs vielse, da feststedet (Jomfrubakken i Mariager) er godkendt til dette. Men jeg ved ikke hvilken præst, man skal spørge om vielse (vi vil helst have kirkelig vielse).

Og havde I musik til salmerne på computeren?

Synes det er meget forvirrende det hele :D

0

Nu er det godt nok et stykke tid siden, der er blevet skrevet i dette indlæg, men jeg faldt lige over det, og jeg har også nogle spørgsmål :)

Hvor henne i landet blev I viet? Vi overvejer nemlig også en udendørs vielse, da feststedet (Jomfrubakken i Mariager) er godkendt til dette. Men jeg ved ikke hvilken præst, man skal spørge om vielse (vi vil helst have kirkelig vielse).

Og havde I musik til salmerne på computeren?

Synes det er meget forvirrende det hele :D

I skal spørge præsten, der er tilknyttet jeres sognekirke eller den kirke, hvor jeres kirkelige vielse skal finde sted, hvis det skal være indendørs :)

0

Okay mange tak :) Problemet er, at de kirker, vi er tilknyttet til (den i vores sogn og den, jeg ellers ville giftes i) begge ligger omkring en time fra Mariager. Så ved ikke hvilken der er smartest at spørge, da det jo ikke rigtig har nogen tilknytning til nogen af kirkerne/ præsterne.

0

Annonce ♥

Okay mange tak :) Problemet er, at de kirker, vi er tilknyttet til (den i vores sogn og den, jeg ellers ville giftes i) begge ligger omkring en time fra Mariager. Så ved ikke hvilken der er smartest at spørge, da det jo ikke rigtig har nogen tilknytning til nogen af kirkerne/ præsterne.

Så ville jeg kontakte den lokale præst i det sogn, hvor jeres udendørs vielsessted ligger :)

0

Kære brud

Måske har du fået organiseret en ceremoni - men ellers kig på vores hjemmeside www.livsceremonier.dk

Vi laver lige præcis den ceremoni du ønsker - uden for Folkekirken. Vi besøger jer inden og tilrettelægger hele ceremonien med musik - sang - takst - løfter og interviewer jer til en personlig tale om jeres kærlighed og håb og drømme og fremtid sammen. Vi prøver at spejle jer så godt som muligt og tilstræber en blanding af højtideligt og afslappet og meget personligt. Vi har været rigtig mange gange på Sonnerupgård - tal med dem om os - de kender os godt. Og vi har har også haft et byrådsmedlem med - til at ordne det formelle samtidig - hvis I ønsker det.

Du er velkommen til at ringe og sludre, hvis du har lyst: 26 12 26 29

MVH

Ane Christensen, ceremonileder.

0