Anejan14

Når budgettet stikker helt af....

21 indlæg i dette emne

Sad lige idag og gennemgik budget og konto.. Og ja, det stemmer ikke helt overens.....

Der er fuldgang i planlægningen med knap 3 måneder til den store dag.

Vi valgte et havebryllup for at spare lidt, meeeen der var alligevel ikke så meget spare.. Vi er ca 30.000 over budget :/

Er det kun mig der åbenbart ikke kan styre min planlægning?

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi er også gået over budget. Vi startede med at ville bruge 60.000, men nu kommer vi nok til at bruge 80-85.000 i stedet. Vi har taget flere med til middagen, tilvalgt mad til receptionen (så der er lidt mad til kagen) og valgt en dyrere fotograf end planlagt. Jeg synes det er enormt mange penge at bruge på EN dag, men der er ikke rigtig nogle af tingene jeg vil undvære. Vi har også pengene stående, så det første budget var kun fra hvad vi syntes vi ville give.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vil også sige, at Excel er jeres ven (nok lidt sent, men alligevel). Havebryllup er virkelig en lusket størrelse, fordi det lyder udgiftsmæssigt billigt, men kan i de fleste tilfælde faktisk være mindst lige så dyr eller dyrere end en selskabslokaleløsningen, fordi ALT nærmest skal lejes, medmindre man har virkelig gode forbindelser. Derfor er netop havebryllup en god idé at have et stramt overblik over.

Vi havde et rimeligt gennemarbejdet overblik over, hvad der skulle afsættes til hver post inden vi gik i gang, så,vi ikke fik nogen ubehagelige overraskelser, men så der var lidt at give og tage af på hver post. Det holdt rimeligt godt stik.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi havde en ide om et budget på ca 30.000 for 70 mennesker. Endte på ca 40.000 for knap 60. Vi havde lagt et budget fra starten af. Der kom så nogen poster til undervejs, men det var fordi de kom lidt ekstra penge i kassen som gav mulighed for det. For os har det handlet om at gøre alting så billigt som muligt og stadig få det vi ønskede os. Der gik faktisk lidt sport i det :-) Men har også brugt MANGE TIMER på reseach hver gang jeg skulle købe noget.

Et Havebryllup kan godt være en snyder som nogen af de andre også er inde på. Telt med gulv, borde, stole mm er hurtigt meget dyrt at leje.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi bliver 71 og budgettet er landet på 125.000,00 for et havebryllup!

Vi havde håbet på 100.000,00. Hvordan kan I overhovedet lande på 40.000 for så mange mennesker??? :pokey::help:

Alene telt, gulv, service mm ligger på 19.000.. Mad på 20.000.. så kommer alt det andet kjole, drikkevarer, ringe dekoration mm...

Er jeg blevet en bridezilla med absolut ingen fornuft :shopping:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Det er meget enkelt .:) Fordi det som regel er en billigere løsning hvis man kan få fat i et billigt forsamlingshus eller nogle selskabslokaler og det var hvad Malu82 gjorde. Samtidig havde de en musikløsning som tog hensyn til budgettet .:) .:)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Det store spørgsmål er vel, om I har råd til at gå over budgettet?

Hvis svare er Ja, så synes jeg I skal sætte jer ned og lave et nyt budget, hvor I får overblik over alle de udgifter, I har haft endnu, og de udgifter der kommer til, så I ved hvad I har at gøre med og ikke ender med at blive overraskede endnu en gang

Hvis svaret er Nej, skal I også sætte jer ned og få overblik over alle udgifterne, og så skal I finde ud af hvilke elementer, I kan spare på. Er der en musiker, I kan afbestille, kan I vælge en billigere vin at drikke, er der noget I kan sælge bagefter og få penge hjem igen på, kan I ønske jer bryllupskagen af forældre/svigerforældre eller lignende.

Du er helt sikkert ikke en bridezilla uden fornuft, men det er relevant at få skabt overblik over økonomien, så der ikke går luksusfælde og lukkede øjne i bryllupsplanlægningen. Så kan I nyde dagen meget mere, det er jeg helt overbevist om :)

(Ps. Vi holder havereception og forsamlingshusfest for hhv 150 og 90 personer, og vi ender på 85.000. Jeg har svært ved at se hvordan den type fest kan gøres meget billigere, men sådan her er det realistisk og stadig sjovt :) )

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi bliver 71 og budgettet er landet på 125.000,00 for et havebryllup!

Vi havde håbet på 100.000,00. Hvordan kan I overhovedet lande på 40.000 for så mange mennesker??? :pokey::help:

Alene telt, gulv, service mm ligger på 19.000.. Mad på 20.000.. så kommer alt det andet kjole, drikkevarer, ringe dekoration mm...

Er jeg blevet en bridezilla med absolut ingen fornuft :shopping:

syntes 125000,00 er rigtigt mange penge for et havebryllup... (ikke at der er noget i vejen med at have bryllup) vi var ca. 80 , vi holdt det i København ved Rådhuspladsen og vi betalte ca. 85000,00 for det hele inkl velkomstdrink, snak, 3 retters menu, vin, vand,blomster, servietter, natmad, kaffe , cognac, fri øl vin vand sprut, og brude suiten , det eneste vi kom med var kagen og lidt bordpynt ...

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er rigtig mange penge . :) også for et havebryllup . :)

Nu bliver der sagt 19.000 DKK til telt og service, og 20.000 til mad (hvilket er billigt) "og så er der alt det andet" Jo men det er jo netop alt det andet der løber løbsk. Der er immervæk 86.000 kr. tilbage op til de 125.000 kr. når de mest basale udgiftsposter (bortset fra drikkevarer er betalt) og det er jo der der kan sættes ind. . :)

Det er klart at skal man ud og købe bryllupskage, fotograf, musik, ringe og brudekjole/tøj til en stykpris på 16.000 DKK så er man hurtigt deroppe men det skal man nødvendigvis heller ikke. Det er en personlig sag.

Man kunne lave en lidt grov sammenligning med Malu82's eksempel hvor jeg ved at der ikke manglede noget .:) De brugte 40.000 og var knap 60 personer. Så ville vi her tale ca. 47.000 kr. for 71 personer og man kan så lægge ca. 15.000 DKK til i merudgift vedr. teltleje og service. I alt 62.000 DKK. Vi har da også flere kunder som har holdt havebryllupsfester med et budget på 60.000 DKK og også lavere. Men jeg er så heller ikke sikker på at det er alle som har eksempelvis ringe med i deres budget. . :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Det er rigtig mange penge . :) også for et havebryllup . :)

Nu bliver der sagt 19.000 DKK til telt og service, og 20.000 til mad (hvilket er billigt) "og så er der alt det andet" Jo men det er jo netop alt det andet der løber løbsk. Der er immervæk 86.000 kr. tilbage op til de 125.000 kr. når de mest basale udgiftsposter (bortset fra drikkevarer er betalt) og det er jo der der kan sættes ind. . :)

Det er klart at skal man ud og købe bryllupskage, fotograf, musik, ringe og brudekjole/tøj til en stykpris på 16.000 DKK så er man hurtigt deroppe men det skal man nødvendigvis heller ikke. Det er en personlig sag.

Man kunne lave en lidt grov sammenligning med Malu82's eksempel hvor jeg ved at der ikke manglede noget .:) De brugte 40.000 og var knap 60 personer. Så ville vi her tale ca. 47.000 kr. for 71 personer og man kan så lægge ca. 15.000 DKK til i merudgift vedr. teltleje og service. I alt 62.000 DKK. Vi har da også flere kunder som har holdt havebryllupsfester med et budget på 60.000 DKK og også lavere. Men jeg er så heller ikke sikker på at det er alle som har eksempelvis ringe med i deres budget. . :)

Lige præcis! Vi har fx valgt at holde det i en festsal hvor nogen sys de brune stole er grimme, der var byggerod udenfor, der var nogen grimme gule vinduer mm. Der var absolut ingen som lagde mærke til det - gæsterne så kun bordopdækningen, pom pom'erne jeg selv havde lavet mm. Kjolen købt på lagersalg hos Lilly, manden og drengenes tøj købt i en outlet og ringene var vidst ca 1800 kr inkl gravering :-) alle sys de var så flotte og blev overraskede over at de "bare" var sølv :-) brudebuket og 6 brystbuketter blev vidst ca 1200 kr. Så meget er jo hvad man gør det til :-)

Da vi fik lidt ekstra penge prioriterede vi at bruge nogen af dem på diskobil og det er vi bare så glade for :-D Min ældste søn bliver 9 og holder havefest den sidste lørdag i august. Han drømmer om at diskobil kommer og spille til hans fest hi hi

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Umiddelbart ja så lyder det som om der er nogle poster der er løbet løbsk, til sammenligning holdt vi vores for ca det samme men på et hotel med betalt overnatning til alle gæster....

Har I løbende lavet regnskab og overvejet hvilke poster I vil skrue op på og hvilke I så må skrue ned på? Vi valgte i løbet af planlægningen at sætte ekstra penge på nogle poster, til gengæld var der så også andre ting der ikke betød så meget for os som vi skar ned på eller droppede...

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Det var ikke så slemt så først antaget.. Jeg havde åbenbart ikke regnet med det vi har betalt. Så går det bedre op med det vi har på kontoen ☺️ Hovedet er begyndt at være fyldt godt op med en masse ting nu.. Så panikken ramte for en kort stund!

Jeg er bare ekstra opmærksom nu og forhåbentlig kommer der ikke flere store uforudsete poster

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vores budget er 80.000 men ser ud til at ene omkring de 75.000. For 104 gæster hvis da alle kommer). Vi har prioriteret IKKE at gå over budget, da vi ikke vil have gæld pga bryllup, så det er kun opsparingen der må røres. Det har så hen ad vejen ændret på posterne i budgettet, men vi holder os stdig under ;-)

Fx valgte jeg en totalt smuk kjole på udsalg til kun 1875 (sat ned fra 9200). Vi henter drikkevarerne i Tyskland ca en måned før, og jeg laver selv desserterne. Herudover har vi lejet en sognegård, hvor festen skal holdes, da hotellet vi ville have haft koster ligeså meget alene, som hele festen nu gør tilsammen. Det er ene og alene et spørgsmål om prioritering. Er man villig til at gå på kompromis nogle steder, for at få lige det man ønsker sig andre steder i budgettet...????? ;-)) Pøj pøj med det herfra

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Det er rigtig mange penge . :) også for et havebryllup . :)

Nu bliver der sagt 19.000 DKK til telt og service, og 20.000 til mad (hvilket er billigt) "og så er der alt det andet" Jo men det er jo netop alt det andet der løber løbsk. Der er immervæk 86.000 kr. tilbage op til de 125.000 kr. når de mest basale udgiftsposter (bortset fra drikkevarer er betalt) og det er jo der der kan sættes ind. . :)

Det er klart at skal man ud og købe bryllupskage, fotograf, musik, ringe og brudekjole/tøj til en stykpris på 16.000 DKK så er man hurtigt deroppe men det skal man nødvendigvis heller ikke. Det er en personlig sag.

Man kunne lave en lidt grov sammenligning med Malu82's eksempel hvor jeg ved at der ikke manglede noget . :) De brugte 40.000 og var knap 60 personer. Så ville vi her tale ca. 47.000 kr. for 71 personer og man kan så lægge ca. 15.000 DKK til i merudgift vedr. teltleje og service. I alt 62.000 DKK. Vi har da også flere kunder som har holdt havebryllupsfester med et budget på 60.000 DKK og også lavere. Men jeg er så heller ikke sikker på at det er alle som har eksempelvis ringe med i deres budget. . :)

De fleste kan udmærket spare en del på ringene - 16.000 er meget for et par ringe, hvor det halve egentlig kan gøre det lige så godt. :) Symbolværdien er den samme.

Så det er vel vigtigt, at man fra starten lægger vægt på - hvad er der af alternative muligheder på alle områder, hvis man da ikke vil lukke øjnene og sige "fuld skrue" og så vågne op med "flade lommer" bagefter, hvor hverdagene egentlig skulle være sjove og dejlige.

egeart

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Med 70gæster og et bryllup hvor feststedet står for al mad og drikke til os og gæsterne i næsten 1døgn, tøj til mig og børnene, dekorationer, musik, transport så regner jeg med at vi lander på omkring 125000. Men så står jeg med så lidt som muligt selv.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi skal også holde havebryllup.

Vores budget er 30.000, men indtil videre ser det ud til, at vi kan holde det på 20.000. Det er mit mor-spare-hjerte glad for ;)

Jeg har så også ønsket mig hovedretten betalt af mine forældre, da de er gode venner med én, der styrer et forsamlingshus. Jeg laver selv bryllupskage og dessert. Min far kender én der har et stort festtelt vi kan leje for kun 500, stole og borde lånes af gode naboer på vejen. Alt dekoration mht. blomster står jeg selv for, da jeg ELSKER blomster og går rigtig meget op i buketbinderi mm. :) Lyskæder kan jo lånes af familie og venner som belysning, jeg har gemt gamle syltetøjs, asie, agurkesalat, opløsningskaffe-glas osv., som skal være små lanterner. Drikkervarer hentes i Tyskland. Etc. etc.

Så det er reelt kun fotograf, leje af dansegulv, kjole til mig, tøj til mindstemanden (mandens og datterens tøj har vi allerede) og et portabelt toilet, da vi kun har ét badeværelse, der kommer til at koste penge. Vi har så også valgt at vi blot bruger vores forlovelsesringe som vielsesringe, da min kæreste ikke bryder som ringe alligevel og det så vil være fjollet at bruge penge på et nyt sæt.

Jeg tror, at man kan spare rigtig mange penge, hvis man lige overvejer løsningerne og hører venner og familie ad, hvad de har af ting og sager og muligheder ^^

Håber du får et fantastisk bryllup :)

EDIT: så lige at du havde holdt det ^^

Redigeret af Sandie Lind
0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi har et budget på 40.000 kr til 62 gæster :)

Vores budget er ikke overskredet og vi har endda 2.800kr tilbage :)

Vi blir gift på Frederiksborg slot og holder festen i et stort selvskabslokale i hillerød hvor der er plads til 100 mennesker :)

Vi har gudskelov en masse kontakter som gør at de dyreste poster enden er gratis eller meget meget billigere :)

Vi blir blandt andet hentet i 2 amerikaner biler efter brylluppet, vi er gode venner med en konditor som laver vores bryllupskage, vi kender fotografen som skal lave billederne etc.

Så sørg for at bruge alle kontakter og andre ting i kan trække på under brylluppet :)

Og køb tingene løbende og ikke alt på en gang så spare man penge på den måde :)

Feks. Den slags dug vi skal ha koster normalt 150kr for 3 meter, og så kom det på tilbud black friday til 35 kr :) så der er noget at spare :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er nemlig rigtig benyt de kontakter man har og hold øje med udsalg eller dage som black friday , for der er virkelig penge at spare

vi har fx. købt lagner i IKEA til bordene til receptionen men de kan godt være lidt gennemsigtig, så derfor kommer der en blonde hen over lagnet.

der er så ting vi har prioriteret og ikke at spare på, og hvor andre poster er der sparet helt vildt, men i sidste ende får vi den dag vi ønsker

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER

Annonce ♥


Annoncer