Halling6

HJÆLP! Gifte kvinder! Fotograf til den store dag

17 posts in this topic

Hej Alle i Giftes kvinder/damer og piger :D

Jeg står i et lille eller måske stort dilemma.. Vi ved simpelthen ikke om vi vil have fotograf til vores bryllup.

Vil i dele jeres erfaringer med mig?

Er det værd at forlade festen/receptionen for at få taget billeder?

Er det nok at bruge gæsterne billeder til at forevige den store dag?

Jeg synes bare ikke der er tid til at forlade selvskabet for at få taget billeder...

HJÆLP!

0

Annonce ♥

Umiddelbart vil jeg nok fraråde Jer en fotograf, da jeg synes, at man skal brænde lidt mere for det, for at de 5000 - 7500kr er pengene værd. Blot min mening.

Øh sådan kan man vist ikke lige gøre det op. Naturligvis kan man stille spørgsmålstegn ved det ene eller det andets berettigelse uden dermed at blive taget til indtægt for "at man ikke ønsker sig det nok". Det behøver absolut ikke at have noget med manglende engagement at gøre eller ønsker i forhold til det at få en fotograf ud. Det handler nok i højere grad om usikkerhed fordi de står overfor noget som de aldrig har prøvet før :)

En eller flere gæster vil aldrig kunne tage lige så gode billeder som en god fotograf. Èt er at der kan være gæster som er ganske habile fotografer men de er der som gæster og kan dermed ikke konstant have fokus på at skyde de rette øjeblikke og situationer.

Hvis vi taler om en reception hvor der også kommer receptionsgæster som ikke skal med til festen kan der faktisk være ganske god ide i at I forlader receptionen på et tidspunkt for så er det også oplagt at bryde op med dem der ikke skal med til festen. Gæsterne kan så slappe lidt af imens.

Taler vi om en "reception" hvor der kun er gæster som også skal med til festen om aftenen kan I med fordel tage ud og blive fotograferet lige efter vielsen imens gæsterne mingler og ser frem til brudeparrets ankomst.

I begge situationer giver det såvel jer som gæsterne en slags pusterum. Det er i hvert fald hvad jeg oplever når jeg ankommer til feststederne. Gæsterne hygger sig, mingler, småsnakker i en meget afslappet atmosfære. Det samme med jer. Det er også godt for jer at være lidt på egen hånd uden en masse gæster omkring jer.

0

Vi havde fotograf fra Kl 10 om morgenen til kl 2 om natten! Synes absolut det var alle penge værd! Men det var også en vigtig post for os og noget der blev prioriteret højt. Det var meget vigtigt for os at dagen blev dokumenteret, da det er dyrebare minder, vi nu har resten af vores liv - ikke bare i hukommelsen, men også "sort på Hvidt". Dagen går så hurtigt og man kan være så overvældet af indtryk, at det kan være helt svært at huske detaljer. ELSKER at kigge vores billeder fra dagen igennem og genopleve det hele - plus at fotografen har fanget mange øjeblikke, som vi ikke selv så.

En af mine veninder, der blev gift en måned før os, valgte at have en fotograf til bare kirke og reception. Han var ikke bryllupsfotograf, men det var en hun kendte. De fik ikke taget "location billeder", på baggrund af en anbefaling fra en af hendes veninder, der blev gift året inden, der sagde de havde været ærgerlige over at forlade festen (men ved ikke om de alligevel synes det var det værd, i forhold til at have billederne, eller om de vitterligt fortrød det..). Min veninde var dog selv meget ked af det bagefter over at de ikke havde nogen "ordentlige" billeder af dem selv og at meget af festen ikke var foreviget. Der gik 4 mdr før vi fik takkekort, og tror til dels det var fordi hun var ked af at de ikke at have et godt billede at sende ud..

Vi brugte app'en weddingpics, som fungerede helt vildt godt. Allerede dagen efter brylluppet, havde vi 200 billeder som gæsterne havde taget. Men de er stort set alle taget med mobil-kamera og er grumsede, utydelige og tilføjet diverse filtre ;) De er sjove og dejlige at have, men der er nok ikke nogen af dem jeg vil få fremkaldt til et fotoalbum eller til at putte i ramme. Jeg mindes kun der var to af vores gæster, der havde et rigtigt kamera med (selvom jeg har mange foto-glade familie medlemmer), men vi havde jo heller ikke bedt nogen om at have et med.

Når man læser "hvad fortryder jeg" tråde her på BK synes jeg den med fotografen ofte er en genganger. Enten fortryder folk slet ikke at have haft en fotograf eller også fortryder de, at de kun havde en i kirken og til location-billeder.

Hvis i vælger at lade gæsterne stå for billederne, synes jeg i skal mærke godt efter om i ville være helt cool med, at der måske er nogle situationer, der ikke vil være billeder af, eller kun grumsede/uskarpe billeder. I princippet kan i risikere at der slet ikke er et ordentlig billede af jer i hel figur (som i min venindes tilfælde), af brudebuketten, af oppyntningen, af jeres første kys som ægtefolk, af tårnene i øjenkrogene under talerne, af brudekagen, af brudevalsen osv (ja, jeg er vist ret meget fortaler for en fotograf :lol: ) Selv hvis i har en bestemt gæst, der er god til at tage billeder og som i vil betro opgaven, kan det være den gæst glemmer opgaven lidt fordi han/hun har det sjovt eller der bare ganske enkelt er situationer, der ikke bliver fanget. Omvendt kan det også være den gæst ender med at forlade sin plads hele aftenen og ikke rigtig selv "har en fest"..

Vi fik taget billeder mellem reception og velkomstdrink og igen 15 min i skumringstimen.. Det passede fint ind i programmet for os. Man behøver jo heller ikke tage halvanden time i streg, man kan netop tage 15 min her og 15 min der, hvis det passer én og tidsplanen bedre.

I sidste ende kan jeg og andre jo give nok så mange råd, men det er ikke sikkert det er det rigtige for jer. Jeg kunne slet ikke forestille mig at spare på den post og vi prilriterede det højt. Men vi elsker også selv at tage billeder og have billeder som minder fra rejser og begivenheder. Hvis det generelt ikke er så vigtigt for jer med billeder og i ikke plejer at tage tonsvis af billeder på ferier f.eks eller nogen sinde kigge på dem igen, jamen så er det måske helt fint for jer at det bare er noget gæsterne står for. Der er jo mange her inde, der har lavet forskellige lege (kan ikke lige huske hvad man kalder dem) for at få folk til at tage billeder af situationer, det var særlig vigtigt for brudeparret at få dokumenteret..

0

Tusind for alle jeres svar.

Nu har jeg virklig noget at tænke over....

VI havde tænkt at bestille en fotograf til kirken og receptionen som så skulle tag billeder af alle gæsterne par vis - så vi kunne få lavet et smukt foto album :huh:

Men fotograferne fraråder det og synes vi skal bruge pengene på at få taget billeder af os selv :D

0

Annonce ♥

Vi havde en fotograf til før, under og efter vielsen samt billeder af os selv.

For at få nogle billeder i løbet af dagen/ aftenen havde vi en app, som alle gæsterne kunne hente også. Det fungere lige som hvis du havde en masse engangskamera.

Tjek evt appen ud Bryllup.dk.

Så kan alle ligge billeder ind de får taget i løbet af aftenen. Vi fik en masse billeder af vores gæster som vi ikke havde fået uden.

Alle har jo næsten en iPhone eller smartphone som kan tage billeder. Så det bare at opfordre til at dele dem med jer.

0

Du favner jo meget bredt, og har åbenbart en anden mening. Fint og helt ok. Jeg kan jo kun henvise til, at jeg næsten altid deltager fra forberedelsen om formiddagen til brudevalsen. Og jeg får da henvendelser, hvor jeg oprigtigt og ærligt foreslår et kommende brudepar at spare fotografen (mig) efter en god snak. Et bryllup er da dyrt nok i forvejen.

Nu skal der jo ikke gå diskussion i den . :) Så lad os lade den hvile. Min eneste tilføjelse er at det jo er lidt det samme for vores vedkommende når vi taler om bryllupsfester. At vi som regel er med fra middagen starter og helt frem til slut. Det giver for mig mere helhed i det produkt jeg leverer. At man kan bygge op og lave en hvad jeg kalder rød tråd samtidig med at man (som regel) kan overbevise evt. tvivlere i den ældre del af forsamlingen om at en DJ har sin berettigelse. Men laver da også enkelte af og til hvor jeg først er på efter middagen. Der fraråder vi da også nogle gange folk at bruge en DJ eller rettere sagt os, fordi vores priser er bygget sådan op at vi er dyrere (set pr. time) hvis man kun bruger os 3-5 timer. Det er der andre som kan gøre billigere og lige så godt, fordi de kører med en anden prisopbygning. Ja nogle laver slet ikke dinnermusik eller er det gerne foruden.

Det var et sidespring. Hvorvidt at man skal have en fotograf, musik, whatever eller ej vil jeg slet ikke gå ind i for der er mange andre ting (poster der spiller ind). Ofte er det jo et prioriteringsspørgsmål for brudeparrene.

0

Vi har også talt meget frem og tilbage angående fotograf, men har besluttet at få "den lille pakke", som er den billigste. Vi får nogle billeder fra kirke og lykønskning bagefter, samt portrætbilleder og lidt sjove billeder. For 5000,- kr.

Ja, det er en del penge, men jeg tror simpelthen, vi fortryder det, hvis nu ingen af gæsterne har fået "skudt" det rigtige foto. Dagen kan jo ikke gøres om, og jeg ved godt, man ikke ligefrem tager fotoalbummet frem hver eneste dag, men alligevel.

Da vi har et budget, vi VIL overholde, har vi valgt at spare lidt andre steder; fx fandt jeg min kjole på udsalg til kun 1875,- og den er så absolut det smukkeste jeg nogensinde har ejet. Så hvis man jongelerer lidt med budgettet, er der sikkert plads til det hele. ;-)

Og en proff fotograf tænker bare på detaljer, vi andre ikke har begreb om

0

Det er en dag du aldrig får lov til at opleve igen. Bestil nu en god fotograf til dagen. Du kan KUN fortryde ikke at have fotograf med på dagen.

Det er rådet jeg fik af min veninde som blev gift i 2011 og havde ikke fotograf til sin bryllupsdag fordi de gerne vil spare penge, og de fortryder det så meget. De har kun en håndfuld gode billeder at vise frem, og nu har de en datter på 2 år, og når hun bliver større, så har de altså kun de håndfulde billeder at vise hende fordi de var for nærige til at betale for fotografer. Tænk hvor nederen det vil være at sige det til jeres børn i fremtiden.

Vi syntes også at vi havde betalt MANGE PENGE til vores fotografer (vi fik 2 fotografer til prisen) men det hele er absolut pengene værd!! Vi havde Martin og Louise (www.martinoglouise.com) Vi blev gift den 4. juli så du kan se vores billeder på deres hjemmeside. Vi er SÅ tilfredse med vores billeder og vores gæster er ellevilde. 2 af dem har endda brugt deres billeder fra vores bryllup som deres profil billeder på FB :-p

Hvis du synes at det er dyrt, så tænke sådan her: Penge kan man altid tjene igen, men gode billeder fra ens bryllupsdage kan man altså ikke få igen.
Edited by Inkyway
0

Annonce ♥

Vi havde Martin og Louise (www.martinoglouise.com) Vi blev gift den 4. juli så du kan se vores billeder på deres hjemmeside. Vi er SÅ tilfredse med vores billeder og vores gæster er ellevilde. 2 af dem har endda brugt deres billeder fra vores bryllup som deres profil billeder på FB :-p

Fedt at I er tilfredse. For en leverandør er der intet bedre end tilfredse kunder . :) Det jeg så ikke forstår er, at du skriver at man kan se jeres billeder på deres hjemmeside. Det betyder jo at I og jeres gæster bliver "udstillet" for alt og alle. Èn ting er at I har det fint med det, men hvad med gæsterne ? Som jeg ser det svarer det lidt til hvis man - eksempelvis vi - lagde billeder af gæster m.v. fra private bryllupsfester ud på nettet, hvad vi aldrig kunne drømme om at gøre. I mine øjne tilhører et bryllup privatlivets fred set som leverandør. . :)

0

Jeg ville aldrig spare en fotograf væk heller. Jeg syntes, at det er så fantastisk at sidde og kigge en serie igennem fra en hel dag, som Jesper også skriver, for hele dagen bliver bare levende igen.

Men det kommer jo an på hvad man går op i. Vi vidste fra starten af at vi ville have en dygtig fortograf, og startede med det skulle være halv dag. Så blev det til hel dag, og kort forinden også med brudens forberedelse. Det er jeg så glad for. Jo jeg kan da godt lide vores locationsbilleder, men det er alle detaljerne i løbet af dagen, der stadig giver tårer i øjene.

Men det er jo ikke alle der har det sådan, og så skal man jo ikke gøre det.

0

Vi var også i tvivl - ikke om at vi ville have en fotograf, men om det skulle være halvdags eller heldagsfotograf. Vi fik anbefalet en relativt nystartet bryllupsfotograf (www.mijofoto.dk/bryllup) fra nogle bekendte der var meget tilfredse med hans billeder fra deres bryllup. Han kører med tilbudspriser resten af 2015, dvs det koster 3999 for heldagsfotografering inkl alle billeder elektronisk. Synes det er meget billigt. Men ok, han er jo heller ikke en af dem med meget erfaring. Men ham har vi bestilt, og føler os meget trygge ved det. Og så har vi forhørt os hos flere gæster om de vil tage kamera med. Min kusine var meget overrasket over hvor få der tog billeder ved hendes bryllup, hun ville gerne have haft nogle flere billeder.

0

@diskobil:

Nej da, vores gæster er slet ikke udstillet på nettet. De billeder Martin og Louise har lagt op på deres hjemmeside er hovedsagligt billeder af os. Der er nogle få hvor man kan se vores gæster i baggrund, men det kan da ikke undgås. Prøv selv at gå derind og kigge. Vi (som kunde) har fået en seperat link til alle billeder som vi kan dele til dem vi gerne vil dele med (ie de gæster som var med til brylluppet)

0

Annonce ♥

Jeg er så glad for vores billeder.... Jeg blev som så mange andre noget overrasket over hvad fotograferne på bryllupsmessen havde som helt almindelige listepriser så vi gik i gang med at lede efter en dygtig amatør, men endte op med en professionel freelance fotograf der tog nogen fantastiske billeder og til en pris hvor vi synes vi kunne være med.... Så se evt lidt ud over dem der lige står som bryllupsfotografer på papiret....

Når man bruger 120-130.000 på den ene dag så er fotografen en lille del af budgettet, men billederne en stor del af det du har med bagefter

0

Jeg er så glad for vores billeder.... Jeg blev som så mange andre noget overrasket over hvad fotograferne på bryllupsmessen havde som helt almindelige listepriser så vi gik i gang med at lede efter en dygtig amatør, men endte op med en professionel freelance fotograf der tog nogen fantastiske billeder og til en pris hvor vi synes vi kunne være med....

Priser er meget tricky. Jeg udregnede, at en stand på bryllupsmessen sidste år ville koste mig omkring 20000kr+moms eller næsten 1000kr oveni hvert bryllup UDEN at kunden selvfølgelig ville få mere for pengene. Og der kan jo være meget andet markedsføring. Og uhm, det generer mig lidt at så uendelig lidt går til reelle produktionsomkostninger, når vi køber tøj. Men vi bliver jo forblændet af kostbar markedsføring ....

Det er absolut ikke billigt at deltage på de forskellige messer, men som brudepar giver det jo som du selv siger ingen merværdi så for os var det ihvertfald absolut en fordel at se efter alternativer.....

0

Alm. praksis. Og har ikke en eneste gang gennem mange år oplevet noget som helst problem i den forbindelse. Derimod er det åbenbart et problem, at der findes diskoteker, der ikke betaler korrekt for musikken, mener min gode advokatven, der arbejder for KODA.

Det er korrekt Søren. Der er masser der henter deres musik fra Youtube, Soundcloud, Spotify etc. og ikke betaler for musikken. Der er endda også nogle som gør det på deres "jobs" så de er lidt lost hvis der ikke er netværk.Der taler vi typisk om nystartere etc. men Koda og AGP foretager sig intet. Vi og de kolleger som har været i gamet i mange år kender godt spillereglerne. Vi ved også at lovgivningen er forældet for os der betaler hvad Koda også anerkender. Rent faktisk er det sådan at musik som købes eksempelvis på Itunes kun må bruges til privat formål og det er ikke privat formål når det bruges kommercielt. Her er der mange inkl. os selv som ikke overholder lovgivningen for den er ikke fuldt med tiden, hvad Koda og AGP som sagt også anerkender.

Men nu var det ikke så meget juraen vedrørende rettighederne jeg sigtede til men "privatlivets fred" og den er til fulde efterlevet med ovenstående

0

Annonce ♥

Nu var det jo mig der bragte den med offentliggørelse af billeder på banen og nej jeg tænker ikke på juraen men heller ikke på persondataloven. Jeg tænkte udelukkende i moralske og etiske (som til fulde er opfyldt her) . :) Men lad det ligge.

0