kamille

Fordele og ulemper ved færdigpakke

15 indlæg i dette emne

Hej alle

Hvad ser i som fordel ved at holde festen på hotel/ selskabslokaler i forhold til f.eks forsamlingshus hvor man selv står for alt??

Og hvorfor har i valgt som i gør?

Jeg ved ikke helt selv hvad vi skal...

Ville elske at gæsterne havde overnatningsmulighed på stedet, er sikker på festen ville blive bedre! Og dejligt ikke at skulle tænke på så meget på selve dagen. -men tilgengæld betaler man jo også for det, og der er ofte et sluttid på festen. men også fedt hvis folk sover der og man spiser morgenmad sammen dagen efter.

hvis vi holder i et forsamlingshus eller lign. er der flere penge at lege med. En masse forberedelser (som jeg egentlig godt kan lide), men er bange for at man selv skal lave en masse på dagen og måske dagen efter... Og det sted jeg har i tankerne er ret kedelige lokaler, som man jo kan pynte pænt op -men det koster igen tid og kræfter på dagen eller dagen før...

Synes det er lidt svært og føler vi snart skal finde ud af noget så vi kan få booket det ene eller det andet. Vil gerne holde festen i foråret 2016...

Håber i vil komme med lidt input og evt gode ideer til billige løsninger, vi har ikke så mange penge til festen.

KH Kamilla

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hejsa.

Det er også rigtig svært, for som du selv er inde på, så er der fordele og ulemper. For os var overnatning til gæsterne og det personlige vigtigt. Vi har valgt et forsamlingshus lige på den anden side af gaden med 8 dobbeltværelser på 1 sal. Det er perfekt til os. Der er også rengøring med i prisen, så det er jo en fordel.

Ulempen er jo, at vi skal stå for alt selv. Eller arrangere det i hvert fald, men den pris vil vi gerne betale for det personlige. Men det ville man måske også sagtens kunne gøre det på et hotel eller lignede.

Jeg tror ikke, at jeg har gjort dig meget klogere, men det er i hvert fald vores valg 😊

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Min kæreste arbejder på et hotel, så egentlig var det oplagt at holde det der med hele pakken, og billig overnatning til vores gæster. Det føltes bare ikke rigtigt. For mig er forberedelserne en kæmpe del af brylluppet. Jeg nyder at arbejde med at finde farvetema, lave invitationer, designe blomsterdekorationer, designe bordopdækning osv osv osv. Meget af det ville jeg ikke komme til på et hotel.. Vi har fundet et fantastisk idyllisk lokale 12 km fra hvor vi bor. Det er et vandrehjem, som for et par år siden har renoveret en sidebygning til festlokale. Vi giver 2000 for leje af lokalet hele weekenden, så vi dække op fredag, og rydde op søndag. Vi betaler for slutrengøring, så vi "kun" skal rydde op. Ved at det er på et vandrehjem er der også overnatningsmuligheder til vores gæster. Det er ikke de mest glamourøse værelser, men de er der og de er billige, og så er det jo heller ikke der de skal bruge tiden.

Vi hyrer en kok og tjenere, som min kæreste kender gennem arbejdet, så vi ikke selv skal røre en finger på selve dagen.

Jeg er rigtig glad for den løsning :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg syntes ikke man kan inddrage overnatning i sammenligningen. Fordi der som bekendt er masser af feststeder hvor der ikke er overnatningsmuligheder ligesom der er mange - desværre ikke så mange lokaler man kan leje hvor der også er overnatningsmuligheder. Men står man overfor et valg mellem to bestemte steder skal overnatningsmulighederne selvfølgelig inddrages

For os som udøvere er den største forskel på de to løsninger- overnatning eller ej at festerne som regel holder længst på de ubemandede steder. Dvs. de steder som brudeparret selv har lejet og hvor personalet er folk de er hyret ind og som typisk er gået efter natmaden. Det gælder uanset om gæsterne overnatter på stedet eller ej. Årsagen er at uanset om at feststed har et fast sluttidspunkt, et tidspunkt der kan forlænges mod merbetaling eller det hedder sig at der ikke er noget fast sluttidspunkt så får man sjældent lov at fortsætte en fest efter kl. 3 hvis der kun er 10-20 personer tilbage. Det kan man gøre når man "er herre i eget hus". Når det så er sagt er det ikke nogen skam at slutte festen mens den er på toppen :)

Der vil altid være mere arbejde i selv at stå for det hele fremfor hvis man køber en festpakke, men der kan også være fordele ved det. Fordi I kan vide jer sikre på at festen holdes på jeres præmisser. Som regel er personalet på feststederne flinke og imødekommende. Men nogle gange kan der være en tendens til at "det er deres sted" og "sådan har vi altid gjort". Hvad enten det så er om brudeparret skal gå ind først (ikke alle brudepar der vil det), om der skal være lys tændt efter brudevalsen, om der må være taler og sange i naturlige pauser under hovedretten etc. Der er man af og til ude for nogle situationer hvor man tænker "hvem er de der egentlig for" men det skal siges at det er meget få situationer vi taler om og i de få situationer er det næppe noget brudepar og gæster bemærker. Men som regel er personalet på feststederne gode til at læse brudeparrenes ønsker og samtidig også lydhøre.

Så er der selvfølgelig økonomien. Først og fremmest er det ikke helt ligegyldigt hvor i landet vi taler om og hvor stort et selskab vi taler om. I storbyerne vil forskellen på en festpakke og en gør det selv løsning typisk være størst hvorimod man ude i provinserne ofte kan finde små hyggelige feststeder til priser som kommer tæt på en færdigløsning. Den økonomiske fordel ved gør det selv løsning vil også altid være størst når vi taler om større selskaber. her tænker jeg 60-100 personer. Fordi der kun er én lokaleleje at betale ved en gør det selv løsning uanset hvor mange der kommer og udgifterne til mad, drikkevarer m.v. er som regel lavere pr. person end når vi taler om kuvertpriser på et feststed.

Det sidste er selvfølgelig arbejdet som er forbundet med at lave en "gør det selv løsning". Det er jo individuelt hvad man er til og hvor god man er til at give slip og uddelegere., men vil man så kan selv de mest kedelige selskabslokaler gøres festlige og indbydende :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

vi har valgt selskabslokale/forsamlingshus da vi gerne ville gøre vores fest personlig og være inde over det hele ( kontrolfreak = mig) vi synes det er mere os end at være på et slot/hotel.

vi har heldigvis gode venner og familie der gerne vil hjælpe, vi har også betalt os fra nogle ting så vi ikke ( læs igen mig) står i køkkenet hele dagen, og har folk på som vi ved der har styr på tingene så vi ikke skal bekymre os.

rengøringen har vi også betalt os fra igennem lejen af vores lokaler og overnatning for vores gæster der er ca 5- 7 min gågang fra hvor vi holder festen

Redigeret af Marie E
0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

tak for svar :-)

KMW: Det er da bare det perfekte komprommis! Det er vist en lign. løsning jeg skal finde, hvor ligger "jeres" sted henne? Ryger straks på google og skriver vandrehjem :cheerleader3:

Andre fifs modtages gerne, skal giftes i nærheden af Køge, så det må gerne være på midtsjælland...

KH Kamilla

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi har booket skelby vandrehjem. Det hedder også depotet. http://depotet-susaa.dk/

Det ligger mellem Næstved og Sorø.

Man kan booke hele vandrehjemmet for 5000, men vi har valgt kun at betale depositum for værelserne så vores gæster selv betaler overnatningen, men vi er sikret at der ikke kommer nogen 'ude fra' og overnatter.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi prioriterede ikke at skulle stå med alt det praktiske både før og efter festen, og valgte derfor en pakkeløsning i et lækkert selskabslokale. Der er ingen sluttidspunkt og samtidig kan jeg komme med alt det DIY jeg har lyst til - bordpynt, skilte, toiletkurve m.m. Stedet sætte det hele op efter vores anvisninger og vi skal ikke røre en finger på dagen eller efter - win win!!

Stedet hedder Højelse Vinkælder og Selskabslokale og ligger ved Højelse lige udenfor Køge, så det er jo i jeres område :)

post-62798-0-54716600-1437734069_thumb.j

1

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Højelse Vinkælder kan klart anbefales. Jeg har spillet der flere gange og det er et suverænt sted. Her står I ikke med noget selv men er samtidig som Chrich siger ikke underlagt restriktioner i form af at festen skal slutte på et bestemt tidspunkt og det er heller ikke sådan at de står og prikker én på ryggen selvom det er sent .:) Man kan mærke at Lena og Aage der har stedet brænder for det de laver. De fleste af de bryllupsfester jeg/vi har haft deroppe er typisk sluttet ved 4 tiden fordi folk og ikke mindst brudepar ikke kunne mere:)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Har man et stort netværk, som stiller op med hjælp ved forberedelse og klargøring af lejede lokaler, er man klar over, at efter gæsterne er gået, er der et stort oprydningsarbejde der skal klares inden man tager hjem, eventuelt skal man også tilbage til lokalet dagen efter for at blive helt færdig med oprydningen, så er det en god ide med et forsamlingshus eller andre lejede lokaler.

Har man derimod ikke et stort netværk, der kan hjælpe med ovenstående, så er mit bedste råd at finde en kro, som til en rimelig pris kan sørge for, at festen bliver præcis, som I ønsker som brudepar.

Efter kobberbryllupsfest i et forsamlingshus i marts i år, er min mand og jeg blevet enige om, at vi ALDRIG mere giver os i kast med at holde fest i et forsamlingshus - aldrig, aldrig mere!

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi valgte sidste år at holde det på hotel med betalt overnatning for alle vores gæster og det var den bedste beslutning ever. Vi havde et fantastisk samarbejde med feststedet, jeg kunne alligevel lave de DIY projekter jeg ville og det var en befrielse at jeg kunne nyde dagen med indre ro og viden om at evt problemer ville blive løst uden at jeg skulle tage stilling til en masse....

Receptionen holdt vi selv i lejede lokaler og det var rigeligt at sætte op til det (de søde piger der hjalp til havde simpelthen klaret 95 pct af oprydningen før de tog derfra)

1

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi overvejer stadig men hælder mest til den komplette pakkeløsning :) Det giver mig ro i maven at vide, vi bare kan slappe af og nyde den store dag sammen med gæsterne, og at personalet har håndteret den slags arrangementer tusind gange før. Vi har ikke det store netværk af hjælpere, der kan holde fri i dagene op til og lave en masse praktisk, så pakkeløsningen er helt klart dén, der tiltaler os mest :)

1

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Følg jeres mavefornemmelse. For nogle er den rigtige løsning en pakkeløsning. Andre vil hellere selv. Men uanset hvor fleksible feststederne så måtte være så vil man aldrig på et feststed kunne få en fest der suverænt er på ens egne præmisser. Der vil som sagt tidligere altid være nogle rammer og noget personale at tage hensyn til, hvad enten det så er i forhold til afviklingen af selve middagen, eller sluttidspunkt for festen. Det er ikke uden grund at de fester som trækker længst ud for vores vedkommende er dem som holdes i forsamlingshuse m.v. fordi der ikke er nogle begrænsninger overhovedet. Der kan også være nogle begrænsninger i forhold til hvor meget man kan bruge sine kreative udsmykningsevner. Nogle vil også føle en større tilfredshed ved selv at have stablet det hele på benene fremfor at købe en pakkeløsning.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi havde en færdigpakke - egentlig mest fordi vi vandt den i en auktion, men vi var virkelig også glade for det.

Vi skulle selvfølgelig stadig fortælle, at vi ville den slags blomster, bryllupskage osv., men det med at arrangere - det havde vi folk til :)

Det gjorde, at vi ikke havde stress over planlægningen - heller ikke i dagene op til. Det var virkelig rart at kunne nyde hinanden i stedet.

Jeg ved heller ikke, hvordan vi overhovedet skulle have nået at arrangere det hele selv med min skole og mit arbejde.

For nogle brude betyder det meget at have en masse DIY projekter, men det var ikke vigtigt for os, så for os var en pakke helt klart den rigtige løsning.

(måske man kan have en masse dIY projekter, selvom man køber en pakke?)

Samtidig har jeg også hørt, at det kan være billigere med en pakke end at finde det hele selv, fordi man skal ud og leje det hele selv.

Yderligere var vores festkoordinator virkelig god til at trylle med priserne.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER

Annonce ♥


Annoncer