ChristinaBM

Tale .. eller ej ?

18 indlæg i dette emne

Åhhhh.. Der er længe til vores bryllup, men går allerede og tænker på tale til min H2B.

Sagen er den, at jeg er *BIP* dårlig til sådan noget med taler.. Jeg bliver så rørt, at jeg begynder at tude - næsten inden jeg er begyndt.. Det holder ikke..

Overvejer at indspille min tale (hvis jeg holder en), så kan han få den på bånd :floejt:

Skal man holde tale? Hvad gør I andre?

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min oplevelse er at det er fifty fifty om bruden holder tale o.l. eller ej. For nogles vedkommende ved de faktisk ikke om de vil gøre det fra middagens start og andre får "overtalt" toastmasteren til at de kommer på som en af de første for derved at kunne nyde festen mere resten af tiden. Du kan gøre lige hvad du vil, vil jeg sige .:)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg sidder selv med samme overvejelse - jeg kunne rigtig godt tænke mig at overraske H2B ved at have forberedt en tale til ham, men jeg ved at jeg vil blive åndssvagt rørstrømsk og have svært ved at få ordene frem. Der er heldigvis også lang tid til at overveje og samle mod til sig for mit vedkommende, men jeg tror nu efterhånden at jeg er kommet frem til at folk er så vant til at jeg græder over alt, at de ikke ville tænke nærmere over det ved min tale :)

En veninde der blev gift sidste pr valgte istedet at skrive et brev til sin forlovede som han læste på bryllupsdagen om morgenen - det synes jeg også er en rigtig romantisk idé - så kan man få sagt alt det man gerne vil til ham i en privat/intim ramme og så slipper man for nerverne op til brylluppet

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg har aldrig holdt taler før og var også helt sikker på, at jeg ikke skulle holde en tale.. Men så fandt jeg et indlæg med Signe her på BK og så, at hun efterfølgende havde oprettet sin egen hjemmeside, hvor hun skriver taler som eventyr. Sådan en hoppede jeg ombord i og det blev supergodt. Min mand og alle gæsterne grinede med og syntes faktisk det var rigtigt godt..

Så det kan anbefales - og så gør det det måske mindre "formelt" at det er en historie du fortæller... Sådan var min oplevelse i hvert fald ;) (jeg ved ikke om jeg må skrive hendes webside, men jeg prøver og ellers må admin selvfølgelig gerne slette den igen, hvis det ikke er ok..) www.anderledes-festtaler.dk

Ellers vil jeg også sige, at du kun skal holde tale hvis du føler for det. Du kan også få spillet et stykke musik i kirken, få en til at synge eller som du selv er inde på, skrive et brev til din kommende mand ;) Pøj pøj med det..

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg er også meget sentimental og tuder som regel bare folk klirrer på glasset, allerede inden de er igang med talen😂😱 jeg holdte en kort tale til min mand, fik sagt alt det jeg ville sige. Jeg kom igennem den, uden alt alt for mange tårer. Er rigtig glad for at jeg valgte at gøre det. Folk kom bagefter og sagde at det var rigtig godt og at de også havde sidet med tårer i øjnene.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er også meget dårlig til at holde tale, derfor har jeg valgt at gøre det på en lidt anderledes måde, for selvfølgelig skal min kommende mand ikke snydes..

Jeg har reserveret parterapeuten her http://bambino-booking.dk/lykke-goerting/

i stedet for at holde talen

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg er også meget dårlig til at holde tale, derfor har jeg valgt at gøre det på en lidt anderledes måde, for selvfølgelig skal min kommende mand ikke snydes..

Jeg har reserveret parterapeuten her http://bambino-booking.dk/lykke-goerting/

i stedet for at holde talen

Det lyder sjovt :) hvad skal du give for det?
0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Der er Signe - som er "gammel" bruger herindefra - vidst nok noget billigere, men også noget helt andet. Der skal I lige være opmærksom på tidsfaktoren, da taler m.v. typisk holdes i pauser. En tale/indslag tager typisk 10 minutter, men indslag i stil med ovenstående kan nemt tage en halv time eller mere. Det er også fint nok hvis toastmaster er orienteret men det er vigtigt at personalet også er med på den så de ikke står og venter på at kunne servere tilberedt mad der skal serveres varmt. Der kunne man gøre det at man valgte at det kom på under desserten, hvor det umiddelbart passer bedre ind end mellem forret/hovedret.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Du skal ikke gøre det fordi du føler dig "forpligtet" til det. Som Bent er inde på, er det meget forskelligt om bruden holder tale for gommen.

Omvendt synes jeg heller ikke at du skal undlade talen fordi du bliver meget rørt. Jeg synes tvært imod at det er charmerende og ægte at man bliver rørt. Og tro mig - hele selskabet vil "føle" dig, hvilket i min verden gør en tale endnu mere fantastisk.

Lad dig ikke blive presset ud i noget, men lad dig heller ikke begrænse :)

PS: Jeg så lige det med parterapeuten. Fed løsning :wink:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg vil sige det sådan at med de mange brude jeg har mødt og talt med inden festen, hvor de har været meget i tvivl, nogle har som sagt også været i tvivl på selve dagen - der har man næsten kunnet læse på dem efterfølgende at de ikke har fortrudt det et øjeblik. Fordi det for dem er noget grænseoverskridende og noget som giver en stor personlig tilfredsstillelse. Beslutter du dig for at gøre det (der er god tid) så lav nogle stikord/et manus, hold dig til det og hold mange pauser, skålepauser m.v. Det gør at der er tid til at fatte sig i, samtidig med at det ikke kommer til at virke oplæst.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Den del med stikord/manuskript kan jeg kun tilslutte mig.

Det brugte jeg selve til mine kære forældres sølvbryllup for små ti år siden og til deres nyligt overståede fælles runde fødselsdagsfest. Jeg er bestemt ikke nogen stor taler, men via stikordene endte det faktisk med at gå super godt :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes ikke der er noget i vejen med at man bliver rørstrømsk og tuder - det er jo ens bryllups dag :-) Jeg ville ønske jeg havde sangstemme for jeg synes det er det mest romatiske der findes - at synge sine førelser ud. Men i mit tilfælde vil det nok bare ende med at være det mindst romantiske for det ville lyde som man hev en kat i halen. Kan godt se at folk synes det dermed kunne være en ide at få en sanger til at gøre det - men så synes jeg lidt det personlige går af. Lige som hvis man får en entertainer til at "holde talen".

Jeg kan ikke helt finde ud af om jeg sal holde tale - eller om jeg skal lave et diasshow med billeder af vores 9 år sammen akkompagneret af musik. Det sidste ville falde helt i tråd med min "daglige gang" for jeg arbejder meget med diasshow. Eneste ulemper er at en projektor larmer sådan - så det tager noget af det romantiske af det :-)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Netop derfor skulle du måske "bryde ud af de vante rammer" og gøre noget som folk og særligt gommen måske ikke forventer fra din side. Jeg har i øvrigt aldrig oplevet projektor larm som et problem. Hverken de gange hvor folk har brugt stedets eller én jeg har haft med. Husk på der kan også være støj fra andre ting; gæster, fadølsanlæg, air-condition mv.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER

Annonce ♥


Annoncer