SilleMy

Borgerlig vielse udenfor rådhuset? (Aalborg Kommune)

14 posts in this topic

Det her spørgsmål er sikkert stillet mange gange. Men kan nogen herinde give en idé om, hvor man starter, hvis man gerne vil vies udenfor rådhuset? Jeg har læst nogle gamle tråde rundt omkring, hvor det ser ud som om, at Aalborg Kommune sjældent tager ud og vier folk andre steder end rådhuset. Vi står i en situation, hvor gæsterne vil være samlet i en hel weekend et stykke fra selve Aalborg. Derfor vil det være lidt træls, hvis vi skal til at forlade stedet og ikke kan inddrage alle gæster i vielsen.

Men hvor begynder vi? Er der nogen, der kender nogen, der kan hjælpe? :help:

På forhånd tusind tak for enhver hjælp!

0

Annonce ♥

Altså byrådsmedlemmer må vie folk så prøv evt. At skriv rundt til dem, eller hvis i kender en der må vie folk :)

0

Okay, vil prøve at kontakte byrådsmedlemmer så i hvert fald - tak! :)

Hvis nogen har specifikke erfaringer fra Aalborg Kommune hører jeg meget gerne fra jer.

0

Hejsa :-)

Der bliver KUN viet på rådhuset i Aalborg. Desværre.

Vi ville nemlig have haft en ude i haven fra Aalborg Kommune, men desværre.

Heldigvis kunne en fra MariagerFjord KOmmune få tilladelse til at vie i Aalborg kommune. Måske det var en ide??? der er jeg så ikke lige så up to date mht steder det må lade sig gøre.

Held og lykke....

0

Annonce ♥

Ih æv, det er så ærgeligt, at det skal være sådan. Hvordan fik I sat det op med én fra Mariagerfjord så? Var det, fordi I kendte én?

0

Nu ved jeg ikke, om det skal være en borgerlig vielse. Men vi har fået en præst fra Hadsund til at vie os udenfor i Mariager. Så det er endda uden for hans sogn også :wink: Så det er da også en mulighed? Så får man stadig den lidt "uformelle" fornemmelse :)

0

Tak for svar! :) Vi er begyndt at tænke, at vi måske skal spørge en præst i stedet for. Skal I så have en helt traditionel vielse stadigvæk, eller bliver det anderledes, nu hvor det er udenfor?

0

Jeg tror, vi kører rimelig traditionelt :)

0

Annonce ♥

Vi er kirkelig viet uden for og selve vielsen var som i kirken, de enste afvigelser var intet orgel, ingen hjælper til præsten. Man skal lige vide en udedørs vigelse kan kræve en del mere arbejde. Men uden tvivl det vær.

0

Der er en prøveperiode og udendørs veleser med en præst, så der en del som skal overholdes. Men der er glædeligt at det nu kan lade sig gøre. Så det er bare at komme i gang i god tid. Jeg er også glad for at det nu er muligt for præsterne.

På Sonnerupgaard har vi dog aldrig haft problem med Lejre kommune - de kommer hver gang.

0

Vores præst medbringer orgel, organist og kirkesanger, så det er ikke så forfærdeligt anderledes. Man skal dog være opmærksom på at stedet skal være godkendt til kirkelig vielse 😊

0

Hej :)

Min kæreste og jeg skal giftes på Lolland. Vi skal vies af en af mine bedste veninder. Hun er byrådsmedlem i Herlev Kommune og har fået tilladelse af borgmesteren i Herlev Kommune til at vie os i Lolland Kommune.

Der er kommet en ny regel for et halvt års tid siden, hvor byrådsmedlemmer må vie i andre kommuner, som også er med i den ordning. Det kunne måske derfor også være en mulighed, at byrådsmedlemmer fra andre kommuner kan vie jer, hvis man må det i Aalborg Kommune? :)

0

Annonce ♥

Tak for alle jeres kommentarer :) Det er en borgerlig vielse, vi er ude efter, hvis det kan lade sig gøre. Jeg prøver at kontakte byrådsmedlemmerne for at finde ud af, om det kan lade sig gøre!

0

Vielseskontoret på rådhuset er normalt første indgang til en borgerlig vielse i det fri :-)

Hvis kommunens generelle retningslinjer siger at de ikke vier folk ude af huset, kunne I jo prøve at kontakte de enkelte vielsesforrettere i kommunen (det kan være både byrådsmedlemmer og ansatte på rådhuset), og spørge om en af dem vil være med alligevel.

Held og lykke med det :-)

0