frk_norgaard

4,5 år til bryllup - hvornår skal vi igang?

24 indlæg i dette emne

Jeg er helt ny på dette forum, men har fulgt med på sidelinien et stykke tid.

Min kæreste var på knæ nytårsaften. Men da han lige er startet på uddannelse nr 2, vil det tage os noget tid at spare sammen til den slags bryllup som vi (jeg) gerne vil have. Og samtidig vil han også gerne vente lidt endnu med brylluppet... Derfor er vi nået frem til en dato der hedder 06.06.2020 - altså om ca 4,5 år :happy:

Datoen er derfor fast. Jeg vil helst ikke rykke den. Den er valgt på bagrund af en masse talsymbolik. Vi blev kærester i (jan) 2010, og han friede (dec) 2015. Og vi har månedsdag/årsdag den 6. 06.06.2020 ligger, meget belegeligt, på en lørdag.

Budgettet ligger på ca 100.000 (måske 115.000 inkl bryllupsrejse - kørselv ferie til italien, veneto + noget badeferie)

Gæster: ca 50 til fest

Vi skal giftes i Vor Frue Kirke, Kalundborg, hvor jeg både er døbt og konfirmeret.

Men feststedet kan jeg allerede se nu bliver rigtig svært at finde... Vi (igen måske mest mig på dette tidlige stadie) har et par ønkser:

- ikke det IMØ 'kedelige' lavloftede forsamlingshus

- Et sted med noget charme og hygge

- Måske telst (med gennemsigtig tag og vægge) - Men hvor stiller man lige sådan et op henne?

- Måske noget 'herregård/slot' - Man er vel en prinsesse :rolleyes:

- Der må meget gerne være mulighed overnatning, enten på stedet eller tæt ved.

- Maks 1 times kørsel fra kirken

- Evt et sted hvor vi selv kan medbringe kok - Svigerfar er kok og har formodeligt nogle kontakter

- Hvis det er en pakkeløsning, så vil vi selv kunne være en del med inde over - specielt i forhold til pynt

Jeg er ret forelsket i sonderrupgårds 1800tals lade. Men den er udelukket på prisen, det er simpelthen en for stor post i vores budget. Pt er jeg også ret vild med Herterdahlen (pavillonen)

Nå men nok om det - nu til mit sprøgsmål, hvis der da er nogle der er fulgt med helt her ned..

Hvornår vil i mene at vi skal kontakte kirke, og vælge feststed? Er 2 år i forvejen nok?

Kh frk-nørgaard

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Først og fremmest tillykke med frieriet og det kommende bryllup

jeg startede 2½ år før dagen og nu har vi snart kun 7 mdr tilbage :loveshower: jeg har på ingen måder fortrudt at vi var i så god tid, da vi kunne indhente mange tilbud mv, og får det til de priser vi mente var de rigtige til vores budget....

nu har i 4.5 år til, så tænker der er i hvertfald et godt styk tid før i skal begynde at planlægge for alvor, men man kan altid snuse rundt , få ideer mv. dog skal man være obs på man skifter mening 100 gange i løbet af planlægningen :oops:

Al held og lykke med planlægning af jeres smukke bryllup

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hvis I er helt sikre på datoen så book da kirken, så den ikke bliver snuppet af et andet par. Hvis man altså kan booke så langt ude i fremtiden?

2 år før burde jo som regel være tids nok til feststedet, men på de store bryllupsdage på de populære feststeder skal man altså være ude i god tid.

Så der kan være booket lige præcis på det sted, I tænker jer.

Men jeg ville som Marie skriver så småt gå i gang med at finde ud af, hvad I vil. Jeg ville ikke booke noget feststed allerede nu, I kan nå at skifte mening mange gange.

Jeg ville heller ikke købe brudekjole eller andet men brug en masse tid på at finde ud af, hvad der lige er jer - I har ikke travlt.

:)

Held og lykke med det

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Der er rigtig mange gode feststeder i Holbæk, Kalundborg og omegn. Hotel Strandparken, som nævnt ovenfor (der ikke bare er meget ok), Hørby Færgekro, Den Blå Ged, Restaurant Suri m.v. hvortil kommer rigtig mange gode forsamlingshuse og lokaliteter som man kan leje, hvor flere af stederne også har overnatningsfaciliteter. :)

Den med at booke tidligt ud fra en forventning om stigende priser tror jeg ikke på når vi taler om feststeder. For vores eget vedkommende er der ikke nogle forbehold på den pris som aftales og fremgår af ordrebekræftelsen, men jeg ved at der er rigtig mange feststeder hvor der prismæssigt er taget forbehold for stigninger. Man kan jo også anskue det omvendt. Hvis man booker et arrangement på et feststed 2-3 år før, er de næppe indstillet på at yde væsentlige rabatter, men booker man et halvt år før (ikke at jeg vil anbefale det) og deres kalender er tom er de nok mere til at tale med :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor er det fedt med så mange svar! Tak skal i have :thanks:

Det bekrævter mig i mine egne tanker om at 2 år før, bør det var muligt at det sted vi ende med at finde har plads i kalenderen.

Dog overvejer jeg som Ki Shou skriver, at booke kirken allere - bare for en sikkerheds skyld - fordi jeg rigtig gerne vil have dén dato og dén kirke.

Hvordan forholder mig sig hvis man har booket noget, og man så - lad os sige 1,5 år før - finder ud af man vil noget andet istedet. Er der så store depositum man mister eller hvordan?

Jeg er gået igang med så småt at hente et par tilbud hjem på hvad det koster henholdsvis at holde det et sted hvor de har styr på alt, eller leje et forsamlingshus (med overnatning) hvor vi selv kommer med alt, men omgivelserne er der. Og så på hvad det koster at leje stort telt med borde stole og service...

Så tænker jeg vi har lidt at forholde os i forhold til, hvilken type at fest vi ønsker...

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hvordan forholder mig sig hvis man har booket noget, og man så - lad os sige 1,5 år før - finder ud af man vil noget andet istedet. Er der så store depositum man mister eller hvordan?

Det er et rigtigt godt spørgsmål . :) Jeg syntes ikke at have set det så meget de sidste par år men jeg kan huske at der var et tidspunkt hvor der var mange som skrev at de havde fortrudt deres valg af sted og var i gang med at lede efter noget andet og det åbentstående spørgsmål hos mig var så: Kan man bare det ?

Svaret på spørgsmålet er at det er meget individuelt. Vi har selv problemstilingen vedrørende afbestilling derhjemme (ganske sjældent). Når det sker plejer vi at foretage en konkret vurdering. Er der tale om en fest som udskydes (hvor kunden så kan godskrives depositum "næste gang" (hvis der er opkrævet depositum), taler vi alvorlig sygdom/dødsfald, eller er der blot tale om at man har fortrudt/fundet noget andet. Derudover henses der til om det er noget som sker i meget god tid før eller lige op til. Når det sker er det noget som giver anledning til mange overvejelser. Ikke mindst fordi det som sagt er noget vi oplever sjældent og derved ikke har haft behov for at formulere faste retningslinjer for.

Der har de fleste egentlige feststeder nok en mere hård kurs og mere faste retningslinjer. Har man betalt et depositum kan man nok godt regne med at man ikke får det refunderet fuldt ud, men om det er det hele der ryger eller en mindre del er som sagt individuelt. Nogle steder kan man måske også få dækket det ind hvis man finder andre som er villige til at overtage det. Der kan det kun anbefales at læse betingelserne grundigt. Hvis der står noget om aflysning og vilkår ved aflysning vil de i 99% af tilfældene nok fastholde dem. I andre situationer er det et forhandlingsspørgsmål, og et spørgsmål om stedets velvilje for de har retten på sin side (hvad vi også har ovenfor) :)

Jeg kunne have en teori om at man nok er mere liberale når vi taler om forsamlingshuse (og mindre feststeder i provinsen) men det kan kun blive en teori og en formodning. Uanset hvad kan det naturligvis ikke anbefales at man bringer sig i den situation og der er i privilegeret ved at I er ude i - ikke bare - rigtig god tid. Rådet kunne være at indhente et tilbud, så man er sikker på ikke at gå forgæves senere når man har besluttet sig. Det holder hos os men det er nok anderledes her. Får man et tilbud fra et feststed er det enten gjort tidsbegrænset eller også er det mere et overslag. Der hører man tit om folk som går forgæves selvom de har fået et tilbud pr. skrift eller har været i dialog med stedet og reagerer indenfor den fastsatte frist.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hvordan forholder mig sig hvis man har booket noget, og man så - lad os sige 1,5 år før - finder ud af man vil noget andet istedet. Er der så store depositum man mister eller hvordan?

Jeg oplever ca et afbud årligt ud af 25-30 bryllupper. I de fleste tilfælde skriver parret, at de er gået fra hinanden. Det plejer at være efter julefrokosttid :-(

Jeg tager 20% i forskud, men jeg har da også hørt om fotografer, der opkræver hele beløbet på forhånd.

What ? Ja afbudsprocenten passer meget godt men det andet kan jeg slet ikke nikke genkendende til og i givet fald havde jeg nok ikke skrevet det. .:) Har faktisk oplevet at spille kobberbryllup for par hvis bryllup jeg også spillede til.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg er helt ny på dette forum, men har fulgt med på sidelinien et stykke tid.

Min kæreste var på knæ nytårsaften. Men da han lige er startet på uddannelse nr 2, vil det tage os noget tid at spare sammen til den slags bryllup som vi (jeg) gerne vil have. Og samtidig vil han også gerne vente lidt endnu med brylluppet... Derfor er vi nået frem til en dato der hedder 06.06.2020 - altså om ca 4,5 år :happy:

Datoen er derfor fast. Jeg vil helst ikke rykke den. Den er valgt på bagrund af en masse talsymbolik. Vi blev kærester i (jan) 2010, og han friede (dec) 2015. Og vi har månedsdag/årsdag den 6. 06.06.2020 ligger, meget belegeligt, på en lørdag.

Budgettet ligger på ca 100.000 (måske 115.000 inkl bryllupsrejse - kørselv ferie til italien, veneto + noget badeferie)

Gæster: ca 50 til fest

Vi skal giftes i Vor Frue Kirke, Kalundborg, hvor jeg både er døbt og konfirmeret.

Men feststedet kan jeg allerede se nu bliver rigtig svært at finde... Vi (igen måske mest mig på dette tidlige stadie) har et par ønkser:

- ikke det IMØ 'kedelige' lavloftede forsamlingshus

- Et sted med noget charme og hygge

- Måske telst (med gennemsigtig tag og vægge) - Men hvor stiller man lige sådan et op henne?

- Måske noget 'herregård/slot' - Man er vel en prinsesse :rolleyes:

- Der må meget gerne være mulighed overnatning, enten på stedet eller tæt ved.

- Maks 1 times kørsel fra kirken

- Evt et sted hvor vi selv kan medbringe kok - Svigerfar er kok og har formodeligt nogle kontakter

- Hvis det er en pakkeløsning, så vil vi selv kunne være en del med inde over - specielt i forhold til pynt

Jeg er ret forelsket i sonderrupgårds 1800tals lade. Men den er udelukket på prisen, det er simpelthen en for stor post i vores budget. Pt er jeg også ret vild med Herterdahlen (pavillonen)

Nå men nok om det - nu til mit sprøgsmål, hvis der da er nogle der er fulgt med helt her ned..

Hvornår vil i mene at vi skal kontakte kirke, og vælge feststed? Er 2 år i forvejen nok?

Kh frk-nørgaard

Laden på Sonnerupgaard Gods lyder til at leve op til alle de krav du har opstillet. Så det ville jeg tage et kig på. Vi har selv lige holdt bryllup der, d. 19. december. Det er hårdt arbejde at man skal sørge for alting selv, men når I har så god tid, bør det nok kunne lade sig gøre. Og så giver det i højere grad fleksibilitet og gør det hele lidt billigere.

Redigeret af krede21
0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu skriver Frk. Norgaard jo netop at laden er udelukket på grund af pris. Jeg vil så også sige at Laden er alt for stor til et selskab på 50 personer, og det er baseret på at jeg har spillet der adskillige gange. Der ville de være meget bedre tjent med Festfløjen eller hovedbygningen som er mindre lokaliteter men heller ikke er rustikke på samme måde.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg synes at det kan give rigtigt god mening at følge nogle af de "tjeklister" der er lavet.

Som Ki er inde på - se at få booket kirken med det samme. Begynd så at tage rundt og få set på lokaliteter det næste års tid - tag billeder, indhent tilbud mv. - og når I har følelsen "det her er stedet" kan I sætte jeres søgen på hold, og så se om I har samme følelse mht stedet et halvt års tid efter. Er det stadigvæk den rigtige følelse, så book det. :)

Både fotograf og musik kan I godt vente med at booke til et lille år til halvandet før. Vi har bookinger for 2017 og en enkelt for 2018, men de fleste booker ca. 6-10 måneder før.

Kjolen ville jeg nok skubbe så langt frem jeg kunne, da moden indenfor det er meget foranderlig.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg fik kontaktet kirken, og de kan ikke booke før 1 år før. Så det vil sige at vi først kan booke kirken om 3,5 år.

Jeg er så 'bange' for at de lige pludselig har booket, fordi der sidder forskellige folk med forskellige egne regler, eller andet :blink:

Men det er der jo ikke rigtig noget at gøre ved.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg fik kontaktet kirken, og de kan ikke booke før 1 år før. Så det vil sige at vi først kan booke kirken om 3,5 år.

Jeg er så 'bange' for at de lige pludselig har booket, fordi der sidder forskellige folk med forskellige egne regler, eller andet :blink:

Men det er der jo ikke rigtig noget at gøre ved.

Puha. Det kan jeg satme godt forstå.

Specielt med en smuk og populær kirke som den femtårnede. Du må sidde klar når kirkekontoret åbner på dagen hvor der er et år til :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg fik kontaktet kirken, og de kan ikke booke før 1 år før. Så det vil sige at vi først kan booke kirken om 3,5 år.

Jeg er så 'bange' for at de lige pludselig har booket, fordi der sidder forskellige folk med forskellige egne regler, eller andet :blink:

Men det er der jo ikke rigtig noget at gøre ved.

I de store bykirker plejer de forskellige kordegne at være enige om reglerne. Så ro på :)

Men jeg ville da for en sikkerheds skyld lave en kalenderpåmindelse til mig selv 5 minutter før der skal ringes op om 3,5 år :)

Redigeret af GoldRumble
0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Pyhhh, nu er jeg glad for, at vores kobberbryllupsfest er vel overstået.

Først: Tillykke med det kommende bryllup, I er i god tid, men jeg holder stadig rekorden, som vist bliver helt umulig at slå: 7 (!) år før gik min mand og jeg i gang med at forberede vores kobberbryllupsvelsignelsesfest - og tro mig: Man når at skifte mening op til MANGE gange, før man har præcis den skabelon, som sidder lige i skabet!

Vi bookede DISKOBIL, yderligere præsentation er vist unødvendig, allerede 7 år før som det allerførste, gik videre til feststed nr. 1, derefter feststed nr. 2,3 og 4 inden vi endte på feststed nr. 5, som var forsamlingshuset, der meget belejligt ligger over for "vores" kirke - præsten blev også booket 7 år før, men bad os dog om at vende tilbage ca. 1,5 år før - men SÅ blev han også officielt booket.

Du er mere end velkommen til at tage en rejse i min planlægning, men jeg advarer dig: Der blev ændret op til flere gange som nævnt :-D

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER

Annonce ♥


Annoncer