Mariamalou

HJÆLP! Brudekjolefrustrationer!

30 indlæg i dette emne

Hej piger,

Jeg har desperat brug for et godt råd. Jeg har været igennem et mareridt med køb af brudekjole: den første kjole købte jeg selv sammen med min søster - men min mor kunne ikke lide den, primært fordi hun ikke havde været med til at vælge. Den blev returneret og jeg fik et tilgodebevis da butikken ikke ville give mig pengene retur på trods af kjolen havde hængt i butikken hele tiden, og de behandlede mig i det store hele rigtig skidt. Jeg ventede et par måneder og kom mig over oplevelsen og tog så min mor, tante, søster og en veninde med ind i butikken for at købe en ny kjole for tilgodebeviset. Det lykkedes da også. Desværre havde de ikke ret meget at vælge mellem for mig, og jeg endte med at tage den kjole ud af de 4 som jeg kunne passe, som jeg bedst kunne leve med. Den er super smuk og elegant, men slet ikke som jeg havde forestillet mig den kjole jeg skulle giftes i. Siden jeg gik ud af butikken har jeg været i tvivl om jeg har valgt rigtigt og har hver dag tænkt på, at det ikke er den kjole jeg ønskede mig.

Jeg har for nyligt fået tilbudt af en meget sød dame der har en brudekjolebutik, at jeg kan tage kjolen med til hende og så kan vi se om jeg kan bytte den til en anden/drømmekjolen evt. mod jeg betaler hende oveni. Det vil jeg naturligvis rigtig gerne, men hvad skal jeg sige til min mor!

Så jeg spørger altså jer om jeg skal lære leve med den kjole som jeg valgte sammen med familien, eller skal jeg bytte den til min drømmekjole og så enten lade som ingenting og lade familien se det på dagen, eller sige det på forhånd og risikere en stor konflikt. Der er kun 2 måneder til mit bryllup!

jeg håber desperat der er nogen der har været i samme situation, eller bare kan genkende noget af det eller i det mindste sætte sig ind i det, som har lyst til at give mig en feed back på, hvad jeg dog skal stille op.

Tanker fra en desperat bride-to-be

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Øv en kedelig situation for dig :(

Hvis det var mig, ville jeg tage ned og prøve begge kjoler igen og se, hvad du bedst kan lide - eller om det skal være en helt tredje.
Jeg ville altså bytte den. De koster mange penge, så derfor skal man også være glad for den!

Jeg ville dog stadig sige det til min mor, så der ikke kommer et kæmpe dramashow på dagen.

Jeg kan have en mor som dig, og nogle gange er det bedst for mig/hende, at jeg bare slår i bordet og siger "Sådan er det. Det er mit bryllup, og jeg er ikke tilfreds med kjolen, så jeg vil gerne bytte den og være glad for den.". Hun vil sikkert blive sur, men det skal nok gå over. Jeg tror, at det vil være meget værre at lade bomben falde på dagen (og så skal du gå og være nervøs for det hele tiden)!

Hvis du har lyst, kan du jo invitere din mor og søster med ned i butikken igen, men sige klart og tydeligt, at det er dit valg - de er med for at se, hvad du ender med at vælge.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hej begge to,

Tak for jeres svar til mig. Jeg føler helt klart mest for at købe en anden kjole - og jeg har kærestens fulde opbakning hertil (det er jo også en økonomisk udskrivning der kan mærkes i bryllupsbudgettet) - men jeg synes den er hård at skulle tage med min mor. Som du Charlotte sikkert kender, så er det mega svært at "slå i bordet" over for de mødre! Jeg synes du har ret i, at jeg nok bør sige det på forhånd. Men er så bange for hun bliver ked og skuffet og ærgerlig. Den må jeg lige tage tilløb til... Tak for jeres tanker.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det kender jeg godt, og man bliver SÅ ked af at skuffe sin egen mor! Men den må hun altså lære at forholde sig til - hun er et voksent menneske ligesom dig, og hun bestemmer bare ikke over dig mere.

Jeg havde selv en større konfrontation med min mor omkring nytår (så det handler altså ikke lige om bryllup), hvor vi havde misforstået hinanden, så min kæreste og jeg var ved at lave andre planer, og min mor troede vi kom til dem. Hun blev eddikesur, og ignorerede mine opkald og sms'er. Det var SÅ strengt, og jeg havde det rigtig dårligt over det, men jeg havde jo ikke gjort noget galt - det var bare en misforståelse. Og tro mig, hun blev hurtigt god igen :).

Så kan sagtens forstå, at du har brug for at tage tilløb, men du skal også lige huske, at dit bryllup er meget snart, så hvis du skal nå at finde en kjole, så skal du tage tilløb lidt hurtigt, hvis du ikke vil gøre det bag hendes ryg. Hvis det var mig og min mor, så havde jeg nok gjort som følgende:

1) Bestil tid i den brudebutik, hvor du gerne vil købe kjolen

2) Snak med din mor - fortæl at du er ked af dit kjolevalg, og at du gerne vil vælge om. Hvis hun afbryder dig, så bed hende om at vente med at snakke, til du er færdig og bare lytte, for det er lidt svært for dig at sige, fordi du er bange for at skuffe hende (det har en psykologisk virkning!). Hvis hun har lyst til at være med, så kunne det være dejligt, men du kan også godt forstå, hvis hun ikke vil. Det er ikke for at træde hende over tæerne på nogen måde, men simpelthen fordi du ikke vil være helt igennem glad på din bryllupsdag, som du fortjener at være det - det må hun også kunne forstå fra sit eget bryllup. Og når man skal bruge så mange penge på en kjole, så er det jo vigtigt, at man har en, som man er glad for.

3) Til sidst tror jeg, at jeg helt ærligt ville sige, hvordan jeg havde det, og at jeg ville blive SÅ ked af det, hvis min egen mor var sur og skuffet over mig på min bryllupsdag. Det tror jeg vil få hende til at tænke lidt mere over det.

4) Efter du har sagt alt det her, så bed om hendes mening og hør, hvad hun har at sige - måske og forhåbentlig vil du blive positivt overrasket!

Men jeg er helt med på, at det hverken bliver sjovt eller nemt at få det sagt. Men det skal altså siges, hvis du vælger at købe en anden kjole!

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hej begge to,

Tak for jeres svar til mig. Jeg føler helt klart mest for at købe en anden kjole - og jeg har kærestens fulde opbakning hertil (det er jo også en økonomisk udskrivning der kan mærkes i bryllupsbudgettet) - men jeg synes den er hård at skulle tage med min mor. Som du Charlotte sikkert kender, så er det mega svært at "slå i bordet" over for de mødre! Jeg synes du har ret i, at jeg nok bør sige det på forhånd. Men er så bange for hun bliver ked og skuffet og ærgerlig. Den må jeg lige tage tilløb til... Tak for jeres tanker.

Hej Maria.

årh hvor jeg føler med dig, jeg har det heller ikke altid lige let med min mor. desværre bliver min mor lidt ondskabsfuld når hun ikke får tingene som hun vil have det. og kan være sur i flere måneder og sådan har det været i mange år.

Jeg ville klart bytte den, og selvom det er mega svært så ville jeg nok også sige det inden brylluppet. men ville nok vente til jeg havde byttet den.

jeg står lidt i samme situation bortset fra min kjole ikke er købt endnu. jeg har valgt min mor ikke skal med mig ud og købe kjole, lidt af samme grund tror vi ville kunne blive meget uenige. så derfor skal hun ikke med, og derfor har jeg ikke fortalt hende hvornår jeg skal ud og kigge kjoler. derimod tager jeg min papmor med og min dejlige kusine (måske også svigerinde)

min mor får det først afvide bagefter. så må hun selv bestemme om hun vil bruge energi på at være sur. eller ej. men det er sku svært. for man vil jo hverken skuffe eller gøre nogen kede af det. men det er din dag og dig der skal føle dig tilpas.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg synes som de andre også, at du skal skynde dig at lave en aftale med den nye brudekjolebutik. Så kan du se deres udvalg og få en snak med hende om dine ønsker. Hvis du finder drømmekjolen, er det bare fint, og hvis ikke så skal du ikke længere gå og tænke hvad-nu-hvis...

Det er dit bryllup og dig, der skal føle sig på toppen hele dagen, så selvfølgelig er det vigtigt at du er godt tilpas og stråler i kjolen :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Tak for jeres tanker alle sammen. Jeg tager det til mig, og jeg har lavet en aftale med hende der har butikken på lørdag. Hvis jeg finder drømmekjolen, bliver den der hænger derhjemme byttet ud, og så må jeg tage en snak med min mor så snart jeg har mod til det. Jeg tror du har ret i, Charlotte, at jeg skal få hende til at lytte og se det fra min side. Det kan hun nok ikke rigtig, men hun tilgiver mig jo nok inden det bliver den store dag. Jeg tager ud i butikken alene lørdag, så valget bliver 100% mit eget og ikke det de andre synes er bedst for mig. De ved jo ikke hvad jeg har af drømme. Men hvor er jeg glad for I kommer med jeres input og bekræfter mig i at jeg gør det rigtige ved at undersøge mine muligheder for en anden kjole og står ved mine egne ønsker i stedet for at ligge så meget under for min mor. Og hvor er det også rart at høre, at jeg ikke er den eneste, der har en meget bestemmende mor! :) Tak piger!

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Rigtig meget held og lykke med prøvningen på lørdag! Det lyder som et godt valg for dig.
Jeg håber inderligt, at du får en rigtig god tur ud af det og finder en helt fantastisk kjole!

Du må meget gerne skrive inde i denne tråd efter på lørdag, hvordan det gik :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Tal med din mor, jeg går da ikke ud fra hun selv vil gå til en stor fest i noget hun ikke føler sig tilpas i ..... Ingen grund til at pakke det ind, det bliver kun værre hvis du ikke siger noget, muligt hun bliver små fornærmet men så må det være sådan, hun skal nok komme sig over det :-)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Først et stort kram..
Dernæst synes jeg at du skal bytte kjolen til din drømmekjole og så blæse på hvad andre siger og tænker.
Det er din store dag og du skal vælge præcis den kjolen, som er KJOLEN for dig. :loveshower:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis jeg talte med min datter, kunne jeg ALDRIG drømme om, at blande mig i hendes bryllup! Det er en dag, som hun og hendes forlovede planlægger i kærligt fællesskab, og INGEN andre skal blande sig, medmindre der bliver bedt om det.

Kære trådstarter, sig til din mor, at det er DIT og din FORLOVEDES bryllup, og har I brug for hjælp, skal I nok selv bede om den! Fatter ikke, hvorfor der er så mange familiemedlemmer rundt omkring, der IKKE bare kan glæde sig med brudeparret, og lade DEM planlægge og arrangere deres store dag uden indblanding og sabotageforsøg!

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Tak for din besvarelse Baremig. Min mor blander sig egentlig rimelig meget udenom brylluppet. Det er kun kjolen - som hun betalte for - hun egentlig har involveret sig i. Jeg har jo i bund og grund selv skabt problemet i og med, at jeg skulle have ladet være at købe en kjole den dag jeg var ude at prøve sammen med min mor og søster, tante og veninde, da ingen af de 5 kjoler de havde den dag rigtig var mig. Jeg valgte den jeg bedst kunne leve med, og de andre synes den var super smuk, hvilket den også ER, men den er bare ikke mig. Jeg skulle have sagt at der ikke var nogle af kjolerne der var den rigtige, og så komme tilbage en anden dag. Men det gjorde jeg ikke - mest af alt fordi jeg var bange for at min mor så havde syntes det var spild af tid og ville blive rigtig skuffet. Så jeg jeg valgte en fordi jeg følte, at det var jeg nødt til i situationen. Det er selvfølgelig helt misforstået af mig. Og nu står jeg altså med en kjole som har været dyr og som min mor har betalt, som jeg ikke vil have på til mit bryllup. Jeg er bange for hun bliver endnu mere skuffet over mig nu, hvis jeg vælger en anden, end hun ville have været hvis jeg slet ikke havde købt en den dag jeg var ude og prøve kjoler. Jeg har skabt problemet selv og er bange for at tage konsekvensen af det. Men jeg ved at jeg ikke skal giftes i den kjole der hænger derhjemme, for den passer slet ikke til mig. Og jeg er heldigvis blevet bekræftet af alle jer søde piger herinde i, at det er det rigtige at vælge en anden kjole, når jeg har det sådan...

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Håber at du finder en kjole du siger wauv det skal være denne.

Her kommer min mor, min søster og en veninde med næste gang jeg skal afsted og prøve. Jeg ved de siger deres ærlige mening, men lader det være op til mig hvilken det skal være. Nu betaler vi så også det hele selv.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hej piger. det lykkedes at finde en kjole i weekenden. Ikke i butikken, men hos en privat via dba hvor hun solgte sin brugte kjole nyrenset og den passede tilfældigvis perfekt i målene udover det selvfølgelig er drømmekjolen! Det er simpelthen så fantastisk og jeg er glad og lykkelig og glæder mig helt vildt til at have den kjole på ned at kirkegulvet. Jeg skal have sat den gamle til salg, og så skynde mig at glemme alt det rod der har været forbundet med den! Nu har jeg min drømmekjole hængende derhjemme og jeg ved det bliver en helt fantastisk dag! Tak for støtten alle sammen. Kram fra mig

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hej piger. det lykkedes at finde en kjole i weekenden. Ikke i butikken, men hos en privat via dba hvor hun solgte sin brugte kjole nyrenset og den passede tilfældigvis perfekt i målene udover det selvfølgelig er drømmekjolen! Det er simpelthen så fantastisk og jeg er glad og lykkelig og glæder mig helt vildt til at have den kjole på ned at kirkegulvet. Jeg skal have sat den gamle til salg, og så skynde mig at glemme alt det rod der har været forbundet med den! Nu har jeg min drømmekjole hængende derhjemme og jeg ved det bliver en helt fantastisk dag! Tak for støtten alle sammen. Kram fra mig

Tillykkkkkeeeeeee! :cheerleader3:

Dejligt at det hele alligevel flaskede sig og at du har fundet din drømmekjole :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nej det har jeg ikke fået gjort endnu. jeg venter til jeg er tættere på den 2. april, da jeg ikke vil give hende 2 fulde måneder at være sur i. Jeg har talt med min bedste veninde om det, og det var egentlig hende der anbefalede mig at vente. Hun kender min mor og ved hvordan hun er. Jeg ved godt det er unfair og jeg føler da også, at jeg er gået bag om ryggen på min mor og søster som også var med den dag jeg fik valgt den forkerte kjole. Men de er begge to nogle meget bestemte og dominerende damer. Jeg orker simpelthen ikke at de begge to er sure på mig de næste 8 uger.....

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Nej det har jeg ikke fået gjort endnu. jeg venter til jeg er tættere på den 2. april, da jeg ikke vil give hende 2 fulde måneder at være sur i. Jeg har talt med min bedste veninde om det, og det var egentlig hende der anbefalede mig at vente. Hun kender min mor og ved hvordan hun er. Jeg ved godt det er unfair og jeg føler da også, at jeg er gået bag om ryggen på min mor og søster som også var med den dag jeg fik valgt den forkerte kjole. Men de er begge to nogle meget bestemte og dominerende damer. Jeg orker simpelthen ikke at de begge to er sure på mig de næste 8 uger.....

Jeg håber, at de forstår - og ikke mindst respekterer din beslutning - det er jo trods alt din kjole og dit bryllup.

Selv 'besøgte' jeg min brudekjole igen forleden dag, og sikke en Wauw-følelse det gav at se den igen, røre ved stoffet osv. Sådan skal det helst være, ingen knuder i maven eller dårlige vibes :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Nu kender jeg dem ikke, men tror du virkelig, de vil gå og være sure i to måneder? Jeg tænker tværtimod, det var rarere at få det ud af verden snart, så "raseriet" er stilnet af op til brylluppet, i stedet for at det er en bombe, der lige er blevet smidt relativt tæt på.

Men jeg kender dem jo selvfølgelig ikke :wink:

Redigeret af Soon2bemrsH
0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hvis du siger, de er slemme til at bære nag, så ville jeg nok særligt få det ud nu. Bare fortæl det som det er. Det er jo ikke for at såre dem, men nu er det jo altså dit bryllup og din dag, og hvis ikke de kan unde dig, at du får en kjole på, som du har det bedre med, så skal de da være velkomne til at være sure.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER

Annonce ♥


Annoncer