Sofiean

Mit bryllup - og alt det andet - Hos skrædderen

42 posts in this topic

Så blev jeg for nysgerrig og måtte oprette min egen profil for at kunne se andres planlægningstråde. Og det er vildt.
Jeg synes, at der er så mange vilde, fantastiske, smukke bryllupper og detaljer til bryllupper, at jeg nu er en smule intimideret. Så derfor min egen planlægningstråd.

Lidt om os:
Jeg hedder Sofie og er 27 år. Jeg skal giftes med A, der er 29 (fylder 30 til december). Vi bor pt. I lejlighed, men har købt et hus i Gladsaxe, hvor vi skal flytte ind til april. Huset skal gennemmoderniseres indvendigt (det er sidst gjort i slut 60'erne) og af prishensyn (plus at A elsker det), så gør vi det meste selv. Derfor går hver weekend (medmindre jeg undtagelsesvist får fri til brudekjoleprøvning) ude i det nye hus, hvor vi har: revet cigarkassetræ af væggene, fjernet tapet, fjernet flamingoplader fra væggene, har fræset huller i muren til indfræsede ledninger, har muret ledninger inde igen, har spartlet huller, har slebet vægge, har fjernet linoliumsgulve (der var sømmet fast med et søm per 5-10 cm gulv). Vi mangler stadig at: sætte filt på væggene, male væggene, rive ad indmad ud af 1. Salen samt al finish. Derudover skal vi have fundet håndværkere og have helt styr på hvilket nyt køkken, vi vil have sat ind.
Det var en ordentlig smøre om ikke bryllupsrelaterde ting - og det er netop det: jeg (eller vi, men let's face it, nok mest mig) skal oveni i det have planlagt et bryllup til sommer. Så jeg føler mig en smule presset.

Lidt om hvad vi ved om brylluppet:
Dato: 2. Juli 2016
Kirke: Frederiksborg Slotskirke
Reception: I mine forældres have
Fest: Festlokale på Østerbro
Bryllupskage: Står svigermor for ( vi mangler dog at bestemme hvilken)
Invitationer: Er indkøbt og tekst skrevet, så skal "bare" samles og forhåbentlig ud i januar er sendt :cheerleader3:

Kjolen (og slør): Er bestilt. Se billede her http://silkandlace.de/envira/modell-nr-615/ er nu hos skrædderen - se billede i post fra 3. juni

Budget: Max. 100.000 kr. - grundet renovering af hus vil vi meget gerne end markant under dette

Gæsteliste: 59 inviterede (inkl. os selv) heraf to, der ikke kan være der samtidig 52 deltager (inkl. os selv)

Og hvad vi mangler:

Mad til fest

Drikkevarer til fest (delvist)

Mad til reception

Drikkevarer til reception (delvist - og halvt min mors opgave)

Toastmaster

Brudepiger

Ringe er bestilt

Bryllupsrejse

Ønskeliste

Tøj til A. mangler skjorte samt sko

Sko til S.

Undertøj til S.

Tilpasning af kjole havde 1. skræddertid 3. juni

Udfylde ægteskabserklæring (tidligst 2. marts) og sende prøvelsesattest til kirken Kirkekontoret har bekræftet, at de har modtaget den. Nu mangler bare vidner (det havde jeg overhovedet ikke fanget at man også skulle bruge til kirkebryllup)

Blomster

Fotograf (vi har en forespørgsel ude hos nogle fra min fars arbejde, der tager billeder til bryllupper mv.)

Serveringspersonale

Pynt til festlokale

Pynt til reception

Telt? til reception

Navneændring

Forlover (A. har vidst nok bestemt sig for T., men har endnu ikke spurgt)

Holde møde med præst (mellem 1 måned før og 2 uger før): Booket omend kun 5 dage før - håber hun vil vie os alligevel :floejt:

Bordkort

Bordplan

Lære at danse brudevals

Og sikkert 117 andre ting, som vi endnu ikke har husket

Edited by Sofiean
0

Annonce ♥

:balloons: velkommen til og tillykke med brylluppet, din planlægningstråd og købet af nyt hus.....

glæder mig til at følge jer frem til jeres store dag, og hvis i skal nå at ha indbydelser ud her i januar, så har i da lidt travlt, når der ikke er mange dage tilbage :wink: men ja kan godt forstå i synes der mangler meget endnu, men mon ikke i når det hele

0

:balloons: velkommen til og tillykke med brylluppet, din planlægningstråd og købet af nyt hus.....

glæder mig til at følge jer frem til jeres store dag, og hvis i skal nå at ha indbydelser ud her i januar, så har i da lidt travlt, når der ikke er mange dage tilbage :wink: men ja kan godt forstå i synes der mangler meget endnu, men mon ikke i når det hele

Vores invitationer er heldigvis ret simple (da vi har valgt at alt info skal stå på en hjemmeside i stedet for i invitationen), så regner med at kunne lave 5-10 stykker på en aften. Med 32 invitationer burde det kunne lave sig gøre inden januar er slut - men det må vi se (vores deadlines har det med at blive skubbet, indtil de ikke kan skubbes længere)

0

Vores invitationer er heldigvis ret simple (da vi har valgt at alt info skal stå på en hjemmeside i stedet for i invitationen), så regner med at kunne lave 5-10 stykker på en aften. Med 32 invitationer burde det kunne lave sig gøre inden januar er slut - men det må vi se (vores deadlines har det med at blive skubbet, indtil de ikke kan skubbes længere)

Og tak selvfølgelig :biggrin:

0

Annonce ♥

Frieriet

A og jeg har været sammen i snart 8 år (til maj). Vi har tidligere snakket om bryllup, men A har fastholdt, at han ikke vidste, om han ville giftes. Jeg vidste, at jeg gerne ville giftes - og hvis jeg skulle giftes, skulle det være, inden jeg fik børn. Så det fik jeg til sidst fortalt ham, hvortil han svarede, at så måtte han jo se at tage stilling (jep er zilla og en smule en dum kælling).

I oktober var vi i Wien på en lille forlænget weekend. I lufthavnen insisterer han på at gå over i en anden securitykø, end den jeg står i. Jeg tænkte, at det var fjollet, men ham om det. Da vi når Wien, regner det, og jeg begynder at rode i hans håndbagage for at finde taskeparaplyen. Jeg finder så noget skrald og roder derfor videre for at få ryddet op i tasken. Så kommer A springende og siger meget bestemt, at jeg ikke må rode i hans taske, og at vi skal videre. Jeg tænker, at han er mærkelig.

Dagen efter tager vi ud til Schönbrunn Schloss, og sidst på eftermiddagen går vi op på en bakke med rigtig god udsigt over slottet. Jeg plaprer løs om alt muligt, og vi ser en kirke i det fjerne, som jeg straks må finde ud af hvad er for en. Jeg bladrer derfor febrilsk i guidebogen, mens A bliver mere og mere utålmodig. Til sidst får han sagt, at jeg skal lægge guidebogen væk. Jeg forstår ikke, hvorfor han er så sur. Så holder han om mig og vi står og nyder udsigten. Han ryster. Han begynder så at snakke om hvor glad han er for mig, og at vi er ved at bygge vores liv sammen og købe hus - og vupti så er han nede på knæ og hiver en ring frem.

Jeg bliver fuldkommen paf, da jeg overhovedet ikke havde forventet det (før han begyndte at ryste altså), men får da kastet mig om halsen på ham og sagt ja.

Det viser sig, at han har planlagt det for længe siden og købt ringen en måned før - med hjælp fra min veninde, som er virkelig god til at holde kæft. Og derfor skulle jeg være væk fra ham, hvis han blev taget i security og skulle bestemt ikke rode i hans taske :)

0

Datoen:

Efter jeg havde sundet mig ovenpå frieriet og fået tilpasset min ring til den rigtige størrelse, var tiden kommet til at vi skulle sætte en dato. Vi er nu nået til slut oktober/start november. Vi ville helst ikke have et vinterbryllup, og jeg har meget travlt på arbejde i månederne marts, april, maj, august og september, så vores muligheder var juni, juli og oktober. Mit umiddelbare bud (uden at jeg vidste såå meget om bryllupsplanlægning - er den første i min vennekreds, der skal giftes (omend en af mine veninder blev friet til i marts 2015, men skal også først giftes til juli)) var, at der var for kort tid til sommeren 2016 til, at vi kunne nå det, så at det nok skulle være i 2017 bryllup. A er dog efterhånden ved at være skruk, så kunne ikke helt overskue at skulle vente til 2017 med at starte med projekt baby. Så 2016 måtte det være, og så måtte vi jo se hvad der kunne lade sig gøre.

Jeg havde sagt til A (for mange år siden - og igen og igen), at hvis jeg skulle giftes i kirke, skulle det være i Frederiksborg Slotskirke - men at vi også sagtens kunne blive viet på rådhuset. A kan dog godt lide tanken om kirkebryllup, og da han ikke selv har et forhold til en kirke, så blev det Frederiksborg Slotskirke.

Vi havde ikke noget forhold til nogle sommerdatoer - men vi var allerede inviteret til bryllupper på to andre lørdage i juni og juli - samt at en tredje lørdag var booket pga. ferie i forlængelse af det ene bryllup (der afholdes i Italien). Vi havde derfor ikke såå mange datoer at vælge imellem, men kirken var fri på stort set alle datoer, så det afhang af lokale.

Efter at have kigget på lokaler læænge (synes jeg) og skiftet mening fra "sted med overnatning" til "sted i nærheden af kirke" til "man skal kunne gå udenfor - men det skal være i Kbh" til "man kan ikke få lokaler i Kbh, hvor man kan gå udenfor, men det skal stadig være Kbh", fandt vi et sted, der heller ikke var så booket, og så satte vi datoen ud fra, at så kunne vi også nå bryllupsrejse, inden jeg fik travlt på arbejde.

Vores lokale er et festlokale på Østerbro (kan ikke huske hvad det hedder), men ligger på Nygårdsvej.

0

1. kjoleprøvning

Jeg har følt mig lidt presset over både hus, job og bryllup på en gang - og især kjolen har stresset mig lidt. Jeg har kunnet læse mig til, at kjolen helst skal være i hus omkring 6 måneder før brylluppet, hvilket pressede mig lidt mere, da vi først fik sat en dato i starten af december (og så var der lige nogle julegaver og fødselsdagsgaver til A der skulle købes + at vi overtog huset 1. december og skulle i gang med den vilde nedrivning). Så jeg kunne ikke rigtig overskue projektet. Que C - min gode veninde, der kan holde kæft. Hun sagde, at hun nok skulle stå for at kontakte kjolebutikker mv., hvis vi bare lige satte os ned en aften og fandt ud af, hvad det var, jeg ville have. Det skulle hun ikke sige to gange, så vi sad et par timer bøjet over en ipad, og fandt omkring 20 mulige kjoler hos 4 forhandlere. Der blev oprettet en doodle til "brudekjoleholdet" bestående af C, min mor og min søster. Der var præcis 4 datoer, hvor vi alle kunne (eller 5, men lørdage i januar kan man ikke få lov at prøve brudekjoler, hvis man først kontakter butikken i slut december), og dem fik C parret med de 4 butikker. Jeg er så taknemmelig over, at hun tog den opgave på sig - da jeg synes det virkede helt uoverskueligt.

Men 1. kjoleprøvning var så torsdag eftermiddag hos Lilly. "Det ender altid med en Lilly model", og min konfirmationskjole var da også fra Lilly. Jeg var dog lidt skeptisk omkring det og tænkte, at det var nok ikke lige mig. Vi fik rigtig, rigtig god betjening og fandt op til flere kjoler, der bestemt var muligheder. En klassiker er åbenbart, at man ofte får købt den første kjole, man prøver. Jeg har endnu ikke købt, men favoritten er fortsat blondekjolen, der var den første, jeg prøvede. Men af princip (og fordi jeg helst ikke ville lade mig rive med af stemningen) ville jeg ud og prøve kjoler andre steder, før jeg købte noget. (og der presser jeg nok mig selv en lille smule, da Lilly giver gratis brudesko med, hvis man køber i januar - hvilket ville være rigtig godt i forhold til budgettet)

Så derfor...

2. kjoleprøvning

I dag var vi så et helt andet sted (vil ikke nævne navnet, da ejeren var ret irriterende, men har ikke lyst til at hænge dem ud). Vi fik fin betjening af hende, der hjalp mig i kjolerne, men ejeren/designeren kom hele tiden ind og havde en mening om, hvad jeg havde på, og jeg kunne da nok forstå, at hun havde fuldkommen ret om den kjole, jeg stod i. Nærmest alle deres kjoler havde alt for meget "bling" i forhold til min smag. "Dem kan man jo pille af" sagde designeren. Ja, det kan man godt, men jeg gider da ikke give flere tusind kroner for en kjole, hvor jeg efterfølgende selv skal pille 2000 perler og palietter af. Ydermere ville hun meget gerne have mig i en A-kjole, da det gjorde gode ting for min talje. Det havde hun bestemt ret i - det gjorde bare også lidt for gode ting ved min barm, hvor jeg synes, at den blev meget voldsom.

Så det var ikke en super god oplevelse, men føler mig mere bekræftet i, hvad jeg ikke skal have (og hvorfor jeg godt må købe kjolen hos Lilly).

0

Tillykke med det kommende bryllup :biggrin: og velkommen til! Kan godt forstå at, du har lidt stress over alt det du skal nå, men tro mig det kan sagtens lade sig gøre. Jeg har nået, at planlægge mange ting her i Januar, fordi jeg ikke har tid før Juni måned igen (Eller ihvertfald ikke ret meget tid). Men i har jo allerede styr på grundtingene, så det skal nok gå :) ..

0

Annonce ♥

Tillykke med det kommende bryllup :biggrin: og velkommen til! Kan godt forstå at, du har lidt stress over alt det du skal nå, men tro mig det kan sagtens lade sig gøre. Jeg har nået, at planlægge mange ting her i Januar, fordi jeg ikke har tid før Juni måned igen (Eller ihvertfald ikke ret meget tid). Men i har jo allerede styr på grundtingene, så det skal nok gå :) ..

Mange tak :-)

Det hjælper at høre, at det godt kan nås på kort tid!

0

Stort tillykke med frieriet og huset og din planlægningstråd :):loveboard:

Lyder spændende med din kjoleprøvning og en super indsats af din veninde med at koordinere og 'samle tropperne'. Du må meget gerne flashe billeder af kjolerne, hvis du har lyst. Vi elsker billeder herinde :)

0

Det kunne godt lyde som "Ego selskabslokaler" .:)

0

Stort tillykke med frieriet og huset og din planlægningstråd :):loveboard:

Lyder spændende med din kjoleprøvning og en super indsats af din veninde med at koordinere og 'samle tropperne'. Du må meget gerne flashe billeder af kjolerne, hvis du har lyst. Vi elsker billeder herinde :)

Mange tak :-)

Det er dog min søster, der har stort set alle billederne, så I må nøjes med et enkelt af favoritten fra Lilly

post-82343-0-85210900-1453927340_thumb.j

0

Annonce ♥

3. kjoleprøvning

I går var vi så hos Casa Lezar til 3. kjoleprøvning. De var rigtig søde, og sørme om min søster og veninde ikke fandt en kjole, de synes, jeg skulle prøve (man måtte ikke tage billeder, så ingen billeder af denne). Den var rigtig, rigtig fin og sad lige så godt som Lilly kjolen. Så nu er der to favoritter...

Imellemtiden er jeg så kommet i tvivl om hvorvidt jeg overhovedet vil bruge så mange penge på en kjole. Det er indenfor budgettet, men det er bare virkelig absurd mange penge for en kjole, som jeg kun forventer at skulle have på en enkelt dag af mit liv...

Så nu tager vi 4. kjoleprøvning med og ser om jeg kan finde noget billigere, som stadig sidder godt og er pænt...

0

Er færdig med invitationerne - til par. Vi havde glemt, at der ikke skal stå "I" og "jer" i invitationerne til singler. Så de sidste tekster skal lige printes igen - denne gang rettet så det giver mening. Har bestilt porto, så invitationerne kan sendes snarest (altså dem, der ikke bliver håndafleveret - porto er dyrt!).

Så jeg nåede det i januar :7himmel: (med nød og næppe)

0

Er færdig med invitationerne - til par. Vi havde glemt, at der ikke skal stå "I" og "jer" i invitationerne til singler. Så de sidste tekster skal lige printes igen - denne gang rettet så det giver mening. Har bestilt porto, så invitationerne kan sendes snarest (altså dem, der ikke bliver håndafleveret - porto er dyrt!).

Så jeg nåede det i januar :7himmel: (med nød og næppe)

øv at man opdager sådan en fejl, men jaaaiii i når at få dem ud i januar :cheerleader3: og ja portoen er sindsyg dyr

0

Kjolen er i hus og invitationerne er i posten.

I fredags var jeg til kjoleprøvning hos Nicolai. De havde ikke rigtig nogle kjoler som jeg faldt for. De havde dog også Lilly kjolen, som jeg fik lov at prøve igen. Efter at have prøvet den igen blev jeg enig med mig selv (og "holdet") om, at det ikke skulle være den. Det skulle i stedet være casa lezar kjolen. Så i dag har jeg lagt et svimlende beløb for en kjole (inkl. slør). Til gengæld fik jeg nu navnet på designeren, så der kunne googles billeder
Tadaa :toot:http://silkandlace.de/envira/modell-nr-615/

Jeg har også fået lavet de resterende invitationer, og dem, der skulle sendes, er nu i posten.

In other news er vi begyndt at sætte filt på væggene i huset, hvilket betyder, at væggene begynder at være hvide (fremfor en mærkelig grågul farve med sorte spartelpletter), så man begynder at kunne se det for sig.

Edited by Sofiean
0

Annonce ♥

hvor er det en fin kjole du har fundet dig :loveshower:

0

Sikke en flot kjole :loveshower:

0

Super flot kjole! Må jeg være så fræk at spørge, hvad du måtte slippe for den? :)

Hov, og jeg opdagede lige at vi kommer til at dele bryllupsdag :cheerleader3: Vi sender først invitationer ud i marts, men vi har preppet gæsterne med Save-the-Date, så håber at de fleste har sat kryds i kalenderen allerede :)

0

Stort tillykke med det kommende bryllup :cheerleader3:

Rigtig fin kjole! :c166:

0

Annonce ♥

Super flot kjole! Må jeg være så fræk at spørge, hvad du måtte slippe for den? :)

Hov, og jeg opdagede lige at vi kommer til at dele bryllupsdag :cheerleader3: Vi sender først invitationer ud i marts, men vi har preppet gæsterne med Save-the-Date, så håber at de fleste har sat kryds i kalenderen allerede :)

Mange tak alle sammen - jeg er også glad for mit valg :7himmel:

Det er mit dankort dog nok ikke... Måtte give 10.900 kr for den :oops: - så fik jeg dog et slør oveni gratis.

Girl_beat - så kan vi følges ad :help: grunden til, at vi sendte invitationer ud nu, var at jeg synes det var fjollet at sende STD's ud, når vi nu først blev enige om tidspunkt i starten af december. Jeg synes der ville være for kort imellem STD og invitationerne (og givet at vi er ved at renovere hus, var det fint ikke at skulle bruge tid på begge dele)

0

Mange tak alle sammen - jeg er også glad for mit valg :7himmel:

Det er mit dankort dog nok ikke... Måtte give 10.900 kr for den :oops: - så fik jeg dog et slør oveni gratis.

Girl_beat - så kan vi følges ad :help: grunden til, at vi sendte invitationer ud nu, var at jeg synes det var fjollet at sende STD's ud, når vi nu først blev enige om tidspunkt i starten af december. Jeg synes der ville være for kort imellem STD og invitationerne (og givet at vi er ved at renovere hus, var det fint ikke at skulle bruge tid på begge dele)

God stil af butikken at give dig et slør med i prisen - så lyder det nu ikke så galt :)

Det giver fint mening med invitationerne :) Vi sendte elektroniske STD's ud i oktober/november og følger op med invitation om en måneds tid, så vores bliver lidt mere spredt.

0

Husprojektet skrider planmæssigt fremad. Der er nu filt i to rum og vi bliver nok færdige med det sidste rum i næste uge :-D

Til gengæld sker der ikke rigtigt noget med brylluppet - bortset fra at vi er ved at have uddelt invitationer (og vi har fået vores første rsvp yeai!).

Jeg føler mig en smule presset med huset, flytning og bryllup samt ikke ligefrem stille på arbejdet.

Nu er min mor så gået i stressmode over brylluppet. Receptionen skal være i mine forældres have, og hun vil meget gerne vide - lige nu - hvad for noget mad der skal serveres til receptionen, fordi det er på et frokosttidspunkt. Det har vi ikke taget stilling til, fordi der skulle bestilles hvidevarer til huset, og brylluppet altså er fem måneder væk. Men nu vil hun vide det, og formåede at skælde ud på både min far, søster og mig, da jeg påpegede, at hun altså ikke skulle stresse over det, og at ellers måtte vi jo flytte receptionen. Jeg synes ikke lige jeg har tid og overskud til at hun skal flippe ud lige nu. Er der nogen, der har nogen gode råd til at håndtere mødre, der vil planlægge i et andet tempo end en selv?

0

Hvis det var min mor, så ville jeg bede hende lave et forslag til, hvad hun ville servere. Så kan I tage den derfra :)

Edited by GoldRumble
0

En lille status - og brug for hjælp:

Der er sket meget siden sidst - og så alligevel ikke.

Huset skrider planmæssigt fremad, og vi skal flytte 1. April.

Til gengæld er der ikke rigtig sket noget med brylluppet (også foranlediget af at jeg lige har ligget syg i en uge).

Det eneste, der er sket, er at vi har fået nogle prøvekager fra svigermor, der skal lave vores bryllupskage. Og nu kommer mit problem, som jeg Har brug for lidt hjælp til.

Hvad er en bryllupskage?

Svigermor laver åbenbart normalt bryllupskage som en mazarinkage med "smag" og så "overhældt" med marcipan pynt. Jeg synes det er rigtig fedt, at hun vil lave kagen for os, både fordi det er billigere og fordi det så er en ting, man ikke behøver bekymre sig om, og fordi så er hun også inde over.

Men jeg synes altså at en mazarinkage som bryllupskage (og så kan den være nok så fint pyntet, hvilket jeg dog ikke synes den jeg så billeder af var) er for kedeligt. På en eller anden måde synes jeg at kagen bliver for "tør".

Min kæreste forstår mig overhovedet ikke.

Det er ikke fordi jeg partou vil have en moussekage eller en lagkage, men jeg synes mazarin bliver for kedeligt (og så fantastisk synes jeg altså ikke at mazarinkage er).

Kan I følge mig? Og er der nogen af jer, der har gode ideer til en bryllupskage, som ikke er lagkage eller moussekage (fordi det er åbenbart "ikke den slags" kage svigermor bager)? (Er ikke vild med kransekage, så vil heller ikke have det som bryllupskagen)

Eller er jeg bare fuldstændig umulig og skal bare tage den kage jeg bliver tilbudt?

0