LJN

Skal jeg flytte datoen?

15 indlæg i dette emne

Vi er lige blevet forlovet og det første man gør er selvfølgelig at sætte en dato. Valget er faldet på 5. november, som vi begge synes er tilpas ude i fremtiden, men ikke for langt væk. Samtidig synes vi ikke lige der er nogle datoer i 2017 der giver mening for os, og familien har også sagt ok til datoen.

MEN nu har min bedste veninde lige annonceret at hun er gravid og sat til 14/9. Så hun vil sandsynligvis ikke kunne komme da baby kun er knap 2 måneder på det tidspunkt, og hun vil helt sikkert ikke kunne deltage i polterabend. Jeg havde også håbet at hun kunne være brudepige og hjælpe med diverse ting da hendes organisatoriske gen er helt fantastisk, men det kan hun selvfølgelig heller ikke med en nyfødt.

Så nu er spørgsmålet: Skal vi flytte datoen?

Vi synes ikke lige der er nogen dato der er god i de efterfølgende par måneder, og at rykke det hen før fødslen bliver for presset.

På den anden side vil jeg jo gerne have min bedste veninde med, og da jeg ikke selv har børn, aner jeg ikke om det vitterligt er helt urealistisk at deltage i bryllup når man har en baby på knap to måneder.

Så hvad ville i gøre. Alle input og gode råd modtages med kyshånd, for jeg er virkelig i vildrede.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har talt med min veninde om det og det er hende der mener at hun ikke vil kunne komme. Hun er førstegangsfødende, så hun ved det jo heller ikke, og samtidig er det jo heller ikke til at sige om hun får en "nem" eller "svær" baby.

Hun er fortaler for at vi flytter det til maj 2017 fordi hun rigtig gerne vil med, men har også forståelse fir hvis vi gerne vil beholde den dato vi har lagt.

Det sjal lige siges, at intet er booket endnu, så på den måde er det stadig uproblematisk at flytte datoen.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

OK, det var bare det, som jeg ville høre, for man kan jo gå og gøre sig en masse bekymringer og når man så får talt med vedkommende, så er det ikke nogen udfordring. Men du har talt med din veninde, så det er ikke dine tanker/bekymringer.

Hmm, jeg ville nok flytte det, hvad med februar 2017? Det er ikke såååååå langt fremme i tiden, som maj 2017 i forhold til november 2016.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min søde veninde venter også sit første barn, og har termin 1½ måned før vores bryllup - og hun har meddelt at går fødslen efter planen, og baby og hende er sunde og raske, så kommer de til brylluppet. Blot jeg lige sørger for at der er et sted hvor hun kan gå hen og amme i ro og fred.
Min anden kollega har termin 2 uger før brylluppet, hun har dog meldt fra, men kommer til vielsen og vores reception.

Så jeg synes måske at du skal tage dig endnu en snak med din veninde? :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg var til bryllup i sommers, hvor de var to mødre - begge med tre uger gamle babyer. Så det kan godt lade sig gøre, men det handler selvfølgelig både om mor og baby. Hvis hun siger, at hun ikke kan deltage, hvis det bliver til november, så er det jo op til dig at vurdere hvor meget du vil have hende med - om det er nok til at du vil flytte brylluppet.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg var selv til bryllup i sommers med en lille en på knap 3 måneder. Det kræver lidt planlægning, f.eks en kjole man kan amme i, et sted til barnevogn og en god babyalarm, og hvis det holdes et sted hvor der er hotel værelser, er det rart at mor kan gå derhenne og amme, putte baby med alarmen osv. Men, jeg var også meget væk da han ikke vil sove om aftenen og vil kun amme, så min mad blev lidt kold osv. Men vi valgte at tage med alligevel og det var en god dag.

Men jeg kan godt forstå hvis du også forventer at hun er "på" og skal hjælpe dig med alt muligt, så ville jeg også sige nej tak. Der er for meget med en nyfødt, ikke mindst manglende søvn.

Jeg har også deltaget i en polterabend som gravid og også været til en hvor bruden var gravid. Det er heller ikke noget problem, hvis ikke man gør det til et problem. Hvis man kun regner med at drikke sig fuld, så er det nok no go, men man kan sagtens have en god polterabend uden at hun behøver at drikke sig fuld og springe faldskærm.

Så jeg vil måske uanset hvad give hende plads til at være førstegangsmor og ikke planlægge mit bryllup omkring hvornår hun kan hjælpe til. Hvis du virkelig vil have hende med, så må du også gøre det på hendes præmisser. Hun kan måske godt tage med til kjole prøvning osv., komme med input osv. Men forvent ikke det store wedding planner.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Enig med de øvrige og jeg ville ikke flytte det :) Har været ude til bryllupsfester hvor der har stået 3-6 barnevogne udenfor festlokalet, hvor spædbørnene ligger og sover roligt (og måske lige skal gå's en tur med en gang imellem undervejs). Så nej det er ikke urealistisk men hvordan hun vil have det med det, ved hun først når hun/de står i det med babyen. I november 2016 vil de have en baby (håber vi da på). Det har de også om 1/2 år, 1 år etc. Det at få et barn er noget som ændrer deres liv afgørende og hvad det kommer til at betyde er ikke til at sige på forhånd. Det vil ikke være specielt sjovt for jer at have flyttet et bryllup hvis de alligevel ikke vil komme Prøv at tænke frem: Flytter I det til maj 2017 vil babyen være 8-9 måneder gammel. Hvor meget ændrer det og hvad gør I så hvis andre af gæsterne - måske de nærmeste - bliver gravide i mellemtiden. .:)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kan da lige dele mine egne erfaringer som nybagt mor til bryllup - vi har nemlig været til to styks af slagsen, hvor baby var med og var knap 2,5 og 3 måneder gammel. Vi prøvede to måder at gøre det på:

Det første bryllup havde vi baby med os hele dagen og aftenen. Han opførte sig rigtig pænt hele dagen, hvor han mest bare lå i vores arme og kiggede rundt. Til middagen var vi placeret tæt på en udgang, så vi nemt kunne gå ud med baby, hvis der var noget, eller hvis han lå i barnevogn uden for og babyalarmen vibrerede. Der var tilmed et baglokale, hvor jeg nemt kunne tage baby med ud at amme i, så der var ikke noget, der manglede. Det var faktisk placeret bag scenen i forsamlingshuset, så når jeg havde ammet, og hvis baby var ved at falde i søvn, kunne jeg åbne døren ud til scenen og faktisk lytte stille og roligt med på taler - det var faktisk super fedt, så jeg stadig var lidt med i festen alligevel :-)

Dog vil jeg sige, at efter en hel dag, hvor man bare har ligget og kigget, så vil man som baby formentlig gerne aktiveres.. Det ville vores i hvert fald og i løbet af aftenen var der ikke meget ro til at nyde den gode mad og selskabet. Set i bakspejlet var jeg egentlig lidt ked af, at særligt baby ikke fik 100 % opmærksomhed og blev ordentligt aktiveret.

Det andet bryllup var med overnatningsmulighed (og i øvrigt med babyforbud), så her stod valget mellem ikke at komme eller også måtte vi tænke kreativt. Et hold af bedsteforældrene tilbød at tage med og mandsopdække baby på værelset, som lå 2 minutters gang fra feststedet fra når vi gik til bordet. Og hold da op, det var en helt anden oplevelse at være til fest! Det var simpelthen så dejligt at vide, at baby blev underholdt, mens vi samtidig kunne nyde maden, selskabet og indslagene, samtidig med at vi ikke var langt væk. Jeg holdt bare øje med min telefon og fik så en sms, når baby var ved at være sulten for så at gå derover i ro og mag og amme. Efter endt amning gik jeg retur igen.

Efter den første fest var vi (eller jeg) mest bombet, så vi forlod festen umiddelbart efter brudevalsen. Efter den anden fest havde vi faktisk lyst til at feste videre, hvis ikke det var fordi bedsteforældrene selv skulle hjem.

Så ud fra mine oplevelser vil jeg helt sikkert anbefale noget lignende det andet bryllup, vi var til, hvis det er muligt :-)

I forhold til polterabend, så var jeg kun med til det ene, og der må jeg indrømme, at jeg faktisk ikke havde lyst til at tage med. Jeg havde lyst til at være sammen med min baby (på ca. 2 måneder), men vi fik det arrangeret det sådan, så jeg stødte til til aftensmaden og tog hjem igen, da selskabet havde kurs mod nattelivet. Min mand leverede og hentede mig sammen med baby, og han kiggede forbi med baby, når baby skulle ammes, så det var sådan, vi løste det.

Jeg vil sige: Læg brylluppet på det tidspunkt, I synes - hvis ikke, det er det ene, der kommer i vejen, er det måske noget andet. Men når det nu er bedsteveninden, så prøv at få det bedste ud af det, fx som vi gjorde det ved bryllup nr. 2 med baby. Det vil hun formentlig sætte rigtig stor pris på, for I er pludselig oppe "imod" nybagt-mor-hormoner-og-følelser. Hvis ikke, der er muligheder for, at baby kan være med, så er alternativet, at hun slet ikke kommer, og det er jo ærgerligt. Vi var selv lige ved at melde afbud, hvis ikke bedsterne havde meldt sig på banen. Et andet par til netop det bryllup valgte at splitte sig op - de havde en nyfødt på 2-3 uger (endda født lidt for tidligt), og sådan et barn overlader de færreste til pasning, hvis man ikke selv er i nærheden. Jeg ville ikke selv gøre det med et 2-3 måneder gammelt barn heller.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Til vores bryllup har vi 4 der har født inden for et halvt år.

den første føder her i midten af marts, 2 føder i juni og 1 i juli.

Hende der føder i maj har allerede givet udtryk for at deres barn skal passes, i forhold til de andre, aner jeg det virkelig ikke.

Børnene er forventet til ikke at være i festsalen, der er mulighed for at de kan have barnevognene uden for lokalet, men under halvtag. I forhold til at amme osv, der er har de mulighed for at sidde inde, men forhåbentligt er det så godt vejr, at de sagtens kan sidde udenfor.

I forhold til polterabend, ved jeg det virkelig ikke. De er velkomne til at tage med til aktiviteterne og det hele selvfølgelig, men jeg synes absolut heller ikke at det skal have en indflydelse på min polterabend at der er børn med. Så vil jeg hellere have at de ikke kommer.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Personligt havde jeg valgt at få Leonora passet, men hun er heller ikke ammebarn og jeg har intet problem med at f.eks. bedstemødrene passer hende, sådan er det bestemt ikke alle mødre der har det...

Mht at hun skal stå for en masse ting og være organisator.... Dårlig ide, de første måneder får man meget lidt søvn og det er et kæmpejob at få en alm hverdag til at fungere og så er bryllupsplanlægning ikke øverst på prioriteringslisten, hun kan måske tage med til kjoleprøvning i et par timer, men forvent ikke en masse og respekter at hun måske må melde afbud i sidste øjeblik hvis det er en dårlig dag....

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mange tak for alle jeres gode svar. Vi er blevet enige om at holde fast i datoen, og så må vi se når baby kommer hvordan det ser ud. For vores skyld må hun gerne have baby med, og jeg synes løsningen med at have et værelse hvor evt. bedsteforældre kunne være er en idé vi helt sikkert vil overveje. Hun er klart ned på kjoleprævninf som vi meget gerne skulle være overstået inden fødslen. Og så finder jeg nogle andre at læne mig op af i forhold til planlægningen :-)

Men det er rigtig rart at høre at det ikke er helt umuligt at have spædbørn med til bryllup :-)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Men det er rigtig rart at høre at det ikke er helt umuligt at have spædbørn med til bryllup :-)

Det er absolut ikke umuligt (hvis det er ok med brudeparret) og i mine øjne nemmere end hvis vi taler om et barn på 2-6 år. I forhold til polterabend som bliver nævnt ovenfor der er børn umiddelbart no go (medmindre vi "kun" taler om en hyggelig middag), men det er også mere "legalt" for hende at sige fra i forhold til polterabend (og fuldt forståeligt).

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER

Annonce ♥


Annoncer