Sign in to follow this  
Followers 0
ARye

Hjælp en Toastmaster ang. diverse overvejelser!

5 posts in this topic

Hej Kære mennesker.

Jeg har fået den fornøjelse at skulle være toastmaster til min søster og kommende svogers fortstående bryllup.
Dette er ikke noget jeg har erfaring med - og for, at være ganske ærlig - har jeg i det hele taget ikke deltaget til mange bryllupper. Det er først nu det begynder at vinde frem i min omgangskreds...
Men, når det er sagt, er det en opgave jeg ser meget frem til. Jeg elsker at sørge for, at folk har det godt, og glæder mig til at bidrage til at skabe en god, festlig og struktureret dag.
Jeg forsøger selvfølgeligt, at sikre mig et skarp program i samarbejde med køkkenpersonalet, således at vi holder en god tidsplan.

Brylluppet står på om 3 uger, og der er endnu ikke nogen der har givet tilbagemeldinger om hvorvidt de bidrager med et indslag. 

Mine overvejelser (som jeg gerne vil bede jer om at reflektere over) går på:
- Er det okay at komme med indslag på dagen? Hvordan skal man som toastmaster forholde sig til dette?

- Min kommende svoger har ikke friet til min søster. Han er ellers en meget "traditionsrig" mand (han er landmand, ikke at det siger noget - men han er noget konservativ til tider. På en fin måde) 
Jeg tænker derfor, at sparke festen igang med et lille frieri, der tager 1-2 min, hvor jeg har købt en ring (badering, hønsering, eller anden sjov ring), samt et lille underlag (så der ikke er nogen undskyldning for ikke at gå på knæ) her tænker jeg så, at forberede 3-4-5 kort, med små sætninger a la: "Kære XX. Dig som altid er der fordi...." - her kunne man indsætte sjov sætninger om hvorfor de skal giftes.. Har i nogle ideer her? Og er dette i det hele taget en god ide, eller er det et ømt område at komme ind på?

- Derudover tænker jeg at komme med en sjov anekdote fra polterabend, eks. om stripperen (der kom selvfølgeligt aldrig en stripper. Derfor det er sjovt)
- Derudover har jeg fundet en sjov lyserød (børne) trompet, der skal være klokken. De er lige blevet nybagte forældre for 6 måneder siden - dagen er også en barnedåb.
- Derudover tænker jeg, at komme med et kort digt om kærlighed inden jeg præsenterer hvert indslag. (Her tænker jeg et digt på 2-3 linjer) så det ikke på den måder tager tid.
- Når festen er "omme", opsummerer jeg de forskellige taler _kort_

- Skal jeg præsentere alle gæsterne? Og hvordan? Skal hver enkelt præsenteres, eller blot "bordene"?

Har i andre ideer her på falderebet?
Jeg har så lidt erfaring med det, men vil gerne gøre det så godt uden at blive for dominerende (eller gøre andre utilpas e i form af platte jokes)
Gæsterne er temmelig rummelige, og ikke særligt fisefornemme. Så vil mene der er god plads til lidt humoristiske indslag)

Tusind tak!

0

Annonce ♥

Jeg er stensikker på at du nok skal løse den opgave perfekt. Jeg oplever (og taler med) mange toastmastere i forbindelse med de bryllupsfester jeg spiller ti og det er en del. Uden at jeg vil forgøgle og undervurdere betydningen af erfaring så er det ofte de "nye" toastmastere som brænder mest igennem fordi man kan mærke at det er en opgave de tager meget alvorligt og har gjort meget ud af det hvorimod den mere garvede toastmaster ofte vil køre det mere på rutinen.

Har af og til når jeg har været ude blandt brudepar som jeg kender rimeligt godt også fået gommen til at fri lige inden brudevalsen hvis det har været en "intern joke" at det aldrig er sket. Normalt vil toastmasteren ved starten af middagen formulere sig kortfattet og fokusere på de praktiske ting men du skal vælge din helt egen stil og den med frieriet kan sagtens passes ind fra start. Men jeg ville nok lade de øvrige ting vente til senere. Enten i forbindelse med præsentation af andre indslag eller til din afsluttende tale for lige efter velkomsten skal der serveres forret og der er dels et hensyn til personalet at tage men også et sultent selskab. :)

Der er feststeder som ikke vil have at der er taler/indslag under eksempelvis hovedretten hvilket man måske kan forstå men jeg har også oplevet personale på feststeder som er meget dikterende på andre punkter og som nogle gange glemmer at det er brudeparrets og ikke deres fest. Der er det vigtigt at man som toastmaster kan sætte sig igennem. Andre steder har brudeparret hyret nogle piger til at stå for servering m.v. og der er det måske det stikmodsatte. At de ikke rigtig har nogen erfaring med bryllupsfester og også der skal man som toastmaster kunne sætte sig igennem og tage styring.      

Jeg vil mene at det er ok at komme med indslag på dagen inden middagen og man kan også til nød acceptere meldinger der kommer undervejs og flette det ind. Husk at spørg ind til varighed da nogle indslag varer længere end andre. Inden middagen gennemgår du så listen med personalet og til de bryllupsfester jeg er inde over plejer jeg også lige at lytte med eller tale med toastmaster så jeg har en ide om omfanget (og tiden). 

Du kan sagtens indlede hver præsentation med eks. et digt. Igen skal man følge sig selv. Der er også de toastmastere som ikke præsenterer indslag og det er også helt fint. Blot sørg for at præsentationerne ikke bliver for lange (og ensformige) for så kommer det nemt til at virke slavisk. Men et kort digt vil være fint. 

Jeg mener ikke du skal præsentere gæsterne eller bordene. Det er umiddelbart ikke toastmasterens opgave og det bliver også nemt langtrukkent. Jeg ved heller ikke om jeg ville opsummere alle talerne ved middagens afslutning men nogle gør det. Hvis du (og din søster/nye svoger) syntes det er en god ide så er det bare at gøre det. Alfa og omega er at du er dig selv og kan styre begivenhederne og ikke mindst tiden, derunder sørge for at indslag kommer løbende i pauser og fordeles så der ikke kommer 3-4 indslag lige i rap. Det er synd for dem som afholder dem fordi gæsterne og ikke mindst brudeparret ikke når at fordøje indtrykkene m.v. efterfølgende. Vær også opmærksom på at der holdes mange pauser, hvad enten det så er rygepauser eller bare strække ben pauser. Nogle vælger at annoncere pauser. Andre henter bare folk ind når det er tid. Det er i høj grad også et spørgsmål om hvor omfattende programmet er.   

0

Hejsa

Tillykke med "jobbet" som toastmaster. Har du læst vores artikel omkring toastmaster? Ellers kan du læse den HER, der er et par ting du måske kan få glæde af.

Jeg synes du skal passe på med det omkring frieriet. Hvis du har en mistanke om at det kunne være et ømt punkt, så ville jeg lade være at rippe op i det. Men hvis du kender dem godt nok til at vide, at de ville synes det var super sjovt, så er det bare at gøre det. Men tag lige pulsen på det emne, inden du bestemmer dig.

Det med at opsummere til sidst, det vil jeg sige nok afhænger af flere ting. Er I pressede tidsmæssigt ifht. brudevalsen kl. 24 så drop det.

Hvis der har været et hav af sange og taler så drop det, da folk så i forvejen måske er lidt trætte af taler og det vil tage for lang tid at skulle summere det hele op.

Det vil også kræve meget ekstra arbejde fra dig side at skulle summere op til slut, du ville skulle tage noter undervejs af alle indslag for ikke at glemme nogen og ikke komme til at sige noget forkert.

Held og lykke med det :)

0

Hej begge.
Tak for konstruktive forslag og "kritik".
Jeg håber selvfølgeligt jeg kommer til at gøre det godt - det vigtigste er at brudeparret får en dejlig fest(fest med godt humør og god humor)

Jeg tror jeg er kommet fra den ide med digtene - det er ikke helt mig. Derimod tager jeg lidt spas på det hele med et par Emma Gad citater undervejs (om det moderne bryllup - eller "modsatte")

Særligt tanken om frieriet som et ømt punkt fylder netop meget. De er generelt set meget humoristiske, og specielt ikke særligt fisefornemme - men jeg har svært ved at beslutte mig for hvorvidt de kan rumme det på dagen.. Så måske skal jeg bare undlade det? :-/

0

Annonce ♥

Ud fra det du siger om dem, deres gæster og dig selv (de har jo valgt dig) så tror jeg faktisk godt det ville kunne gå. :)

0