Sign in to follow this  
Followers 0
SaschaBrinch

Salmer/sange til kirken

10 posts in this topic

Hej allesammen, 

Jeg mangler lidt inspiration til salmer, der skal synges i kirken. Vi har ligeledes tænkt at foreslå præsten, at synge en eller to sange, der ikke umiddelbart står i salmebogen - her har vi bl.a. tænkt på 'Livstræet'. 

Jeg vil derfor ligeledes høre, om nogen af jer har valgt sange der ikke står i salmebogen? Og hvis i så fald, hvilke har I så valgt? 

På forhånd mange tak :)

0

Annonce ♥

Vi har valgt to engelske salmer, som  også findes på dansk, men  ikke forefindes i salmebogen.

Vores præst har godkendt dem uden problem. 

Det er Thine be the glory ( din, din er æren) samt How great though art ( O store Gud)

0

Hvis I vælger sange/salmer, som ikke står i Den Danske Salmebog, så skal I være opmærksomme på, at det kan komme til at koste ekstra, da organist og sanger(e) som regel ikke er forpligtet til at kunne andet end de salmer, som står i DDS. Så de skal øve sig og det kan koste ekstra og menighedsrådet kan kræve, at det er brudeparret, som betaler denne udgift.

Men en salme a la "Livstræet" kunne være "Du, som gi´r os liv og gør os glade". Den står i DDS, det er nummer 369: http://dendanskesalmebogonline.dk/salme/369.

Jeg kan komme med flere forslag, hvis du/I ønsker det :)

0

Annonce ♥

Hej Sascha.

Vi har valgt disse 4 salmer:

1. Op! Al den ting som Gud har gjort.

2. I blev skabt som mand og kvinde.

3. Det dufter lysegrønt af græs.

4. Du, om har tændt millioner af stjerner.

Mvh, Stine.

0

Vi har ikke fundet en præst til vores vielse endnu og han eller hun skal jo også have lov at give sit besyv med vedr. salmer.
Vi har flere idéer til salmer og musik - vi skal jo finde salmer som i sin beskrivelse af kærligheden er kønsneutral, så en salme som fx: "I blev skabt som mand og kvinde" er jo udelukket for os.

Fællessalmer vi overvejer:
DDS  15:  Op, al den ting, som Gud har gjort

DDS 402: Den signede dag

DDS 749: I østen siger solen op

DDS  13:  Måne og sol

DDS 703: Det er så yndigt at følges ad for to (Egentlig kønsneutral, selvom flere præster siger nej)

DDS 365: Guds kærlighed ej grænse ved

DDS 122: Den yndigste rose er funden

DDS 275: Uforsagt, vær på vagt! (Nok ikke så kønsneutral, da den handler om de ti brudejomfruer, men dejligt at den kan synges på mel. til Glade Jul)

DDS 121: Dejlig er Jorden

Præludier vi overvejer:

Jeremiah Clarke: Trumpet Voluntary Prince of Denmark's March (Prins Jørgens march)

Koralpræludium af Jørgen Erichsen efter A. P. Berggreens melodi; Vær velkommen Herrens år

Postludie vi overvejer:

Marc-Antoine Charpentier: Te Deum

Interludier vi overvejer:

Sang-solist: Monnot / Piaf: Hymn à l'amour

Sang-solist: Piaf: La Vie en Rose

Orgel: Orgelkoral af Jørgen Erichsen efter 1500tal melodi til Den yndigste rose (hvis den ikke indgår som fællessalme)

Edited by kesa
0

Vi har valgt 4 salmer:
- Det dufter lysegrønt af græs
- Det er så yndigt at følges ad
- Spænd over os dit himmelsejl
- Nu titte til hinanden

Er også ret vild med "Hil dig frelser og forsoner" og "I blev skabt som mand og kvinde"

0

Annonce ♥

On 26/1/2017 at 4:18 PM, kesa said:

Vi har ikke fundet en præst til vores vielse endnu og han eller hun skal jo også have lov at give sit besyv med vedr. salmer.
Vi har flere idéer til salmer og musik - vi skal jo finde salmer som i sin beskrivelse af kærligheden er kønsneutral, så en salme som fx: "I blev skabt som mand og kvinde" er jo udelukket for os.

Fællessalmer vi overvejer:
DDS  15:  Op, al den ting, som Gud har gjort

DDS 402: Den signede dag

DDS 749: I østen siger solen op

DDS  13:  Måne og sol

DDS 703: Det er så yndigt at følges ad for to (Egentlig kønsneutral, selvom flere præster siger nej)

DDS 365: Guds kærlighed ej grænse ved

DDS 122: Den yndigste rose er funden

DDS 275: Uforsagt, vær på vagt! (Nok ikke så kønsneutral, da den handler om de ti brudejomfruer, men dejligt at den kan synges på mel. til Glade Jul)

DDS 121: Dejlig er Jorden

Præludier vi overvejer:

Jeremiah Clarke: Trumpet Voluntary Prince of Denmark's March (Prins Jørgens march)

Koralpræludium af Jørgen Erichsen efter A. P. Berggreens melodi; Vær velkommen Herrens år

Postludie vi overvejer:

Marc-Antoine Charpentier: Te Deum

Interludier vi overvejer:

Sang-solist: Monnot / Piaf: Hymn à l'amour

Sang-solist: Piaf: La Vie en Rose

Orgel: Orgelkoral af Jørgen Erichsen efter 1500tal melodi til Den yndigste rose (hvis den ikke indgår som fællessalme)

Jeg kan ikke huske, om jeg har nævnt det, men sangen "Du kom med alt det, der var dig" er faktisk en kærlighedserklæring fra en mand til en mand :)

0

On ‎16‎-‎03‎-‎2017 at 10:06 PM, GoldRumble said:

Jeg kan ikke huske, om jeg har nævnt det, men sangen "Du kom med alt det, der var dig" er faktisk en kærlighedserklæring fra en mand til en mand :)

Det har du ikke nævnt... :)
Jeg holder meget af den sang, men jeg ved ikke om jeg er så vild med idéen om at bruge en sang i kirken i stedet for en salme.

0