Sign in to follow this  
Followers 0
enkenoguniformen

Gæsteliste - det er svært!

5 posts in this topic

Hej alle sammen.

Jeg har brug for jeres input vedr. gæstelisten, som vi har virkelig vanskeligt ved at kringle.

Sagen er svær på flere niveauer:

Familie: Både min kommende mand og jeg har været gift tidligere. Han er fraskilt, jeg er enke.

Det er klart, at vores forældre, søskende med påhæng og evt. børn skal med, men jeg er meget i tvivl om mine x-svigerforældre: de er skilt med partnere gennem mange år. Lad os kalde dem par A og par B. Jeg har et tæt forhold til par A, selvom jeg jo af naturlige årsager ikke længere er gift med deres søn. Jeg vil gå så langt som til at sige, at de næsten er at betragte som mine "nummer to forældre", og dem vil jeg meget gerne have med til brylluppet. Jeg ved dog, at det med at jeg skal giftes igen er rigtig svært for dem - jeg tænker her, at de får buddet, og så må de afgøre,om de har lyst til at deltage eller ej, jeg forstår fuldt og helt, hvis de ikke har lyst, og dette vil blive accepteret med no hard feelings fra mig. Par B er mere tvivlsomt. Jeg vil sådan set gerne se den ene part til brylluppet, ikke mindst for ikke at gøre forskel på mine x-svigerforældre, men har ikke lyst til at se partneren, som både jeg og resten af min familien har et anstrengt forhold til ....og det kan man bare ikke tillade sig, i mine øjne, eller hvad? Vi har ikke ret meget med dem at gøre, ses kun til mine børns fødselsdage, og så den ene part til jul/ved sjældne lejligheder. Denne part er meget åben omkring, at vedkommende er glad for at se, at jeg kommer videre, og så selvom det da er svært, osv. 

Hertil kommer så mine svogre og svigerinder... skal de med eller ej? Kan man sortere, eller er det et no go? Vi har 3 sæt, hvoraf vi kun ser det ene par sådan nogenlunde regelmæssigt, og det er primært igennem par A og børnene.

Så kommer turen til mandens 3 fætre: han har været med til alle deres bryllupper, jeg kun til et af dem... de to andre har jeg aldrig mødt. Det er jo god stil at gengælde en bryllupsinvitation, men vi kommer nok aldrig til at se dem/have noget med dem at gøre igen... hvad tænker I? Jeg tænker, at det par hvor jeg har været med til bryllup selvfølgelig skal med. Er i tvivl om de andre...

Venner: Vi inviterer flere vennepar med, men er helt vildt meget i tvivl om hvorvidt vi gider have ungerne med... især dem under 5 år... Vi har lejet et feststed med overnatning, og vil gerne have mulighed for at 'feste igennem' med vennerne, uden at de skal putte børn, osv.

Kan man undlade at invitere folk som var inviteret til ens sidste bryllup?

Kolleger/tidligere kolleger: Vi har nogle enkelte tidligere kolleger, som vi gerne vil have med - kan man invitere dem uden partenere, eller er det dårlig stil? Vi kender jo ikke vedhænget...

Vi er altså lidt på Herrens mark her, så kom meget gerne med jeres tanker.

Tak på forhånd.

0

Annonce ♥

Stort tillykke til jer begge, dejligt I har fundet kærligheden igen..

Ang. de tidligere svigerforældre, altså den syntes jeg er svær, for hvis det er nogen I ses med, så ville jeg nok invitere dem med og så lade dem selv om, at tag beslutningen om de vil deltage eller ej.  

Og ang. børn ja, så kan jeg ikke se noget forkert i at sige børn under en vis alder ikke er inviteret med, vi har selv besluttet at børn under 10 ikke bliver inviteret med, da vi netop gerne vil fest igennem med de voksne og ikke har lyst til en dag hvor ungerne "fylder" hvis det ikke lige går som de vil have eller at der kommer en dæmper på forældrene fordi de hele tiden skal se efter deres unger og putte dem senere på aftenen.

Og ang. gæsterne fra jeres tidligere bryllupper.. hvis I ikke ses med dem mere, så ser jeg ingen grund til at invitere dem, men er det nogen I ses ofte med så havde jeg nok inviteret dem med.. 

Jeg har været til bryllup hvor der kun var inviteret kollegaer uden partnere.. Det var lidt et sjovt bord, da det kun var stille it mænd, så folk kiggede vist lige lidt til at starte med, men ellers var det fint. 

Så hvis I aldrig kommer til at møde kollegaernes påhæng til hverken den ene eller anden firma komsammen så syntes jeg godt I kan undlade at invitere partnerne med, nogen ville måske bare vælge at sige nej tak, hvis det er uden partner, men det kommer vel også an på hvad typer kollegaer det er.. 

Der er mange aspekter i det med at invitere til et bryllup.. men alt i alt så syntes jeg man skal invitere dem man ses med og dem man gerne vil ses med i fremtiden.. 

Man kan ikke gøre alle glade, og hvis man skal, så bliver det da først en dyr omgang.

0

Par B skal med synes jeg, alternativt er at begge svigerforældre kun skal til globryllup hvis de vil, men det synes jeg måske også er hårdt nok.

Resten af alt det du skriver har jeg det lidt med, at nogen skal jo tage initiativet til at  ville ses, f.eks.  med hans fætre.

Udover det så har jeg det desværre sådan lidt, at man bliver nød til at vise sine venner den respekt at man acceptere de er i et voksen parforhold, og invitere magen med. Hvis ikke, så synes jeg ikke man er gode nok venner alligevel hvis man ikke er interresseret i vennens mage. Men man kan jo gøre som man lyster, jeg vil nok bare synes det var underligt at blive inviteret til bryllup, og min kæreste gennem mange år ikke måtte komme med. Så hellere også invitere dem til kirke kun, og ikke festen. Selvfølgelig skal man jo afgrænse sig og stoppe et  sted, men hvis penge ikke er et problem, så hellere gøre det.

0

Du kan ikke invitere den ene halvdel af par B, det er begge eller ingen.

Jeg ser ikke noget problem i at små børn eller børn overhovedet ikke bliver inviteret til selve festen.

Jeg er enig med luffegås, hvis kollegaerne/tidligere kollegaer er gode nok venner til at komme med til brylluppet, så ville jeg helt klart invitere deres anden halvdel med.

Den med fætrene - er du ligeglad med at I ikke kommer til at se dem igen? I så fald ville jeg ikke invitere nogen af dem, jeg synes ikke at det at du kun har været med til det ene bryllup er kriteriet, I skal vælge ud fra. Så må det være enten alle eller ingen af dem, når I ikke har noget sammen med nogen af dem.

Mht svogre og svigerinderne - så synes jeg her godt I kan sortere og kun invitere det par, som I omgåes med.

:)

0

Annonce ♥

Tak for svarene, dejligt med nogle friske øjne på sagen :) Nu kan vi få snakket lidt videre.

0