Snas

Dilemma om afholdelse af bryllup

11 posts in this topic

Jeg er lidt i et dilemma ang. bryllup.

Jeg har altid troet at jeg ville have et 100% tradionelt bryllup med kirke, hvid kjole, hestevogn, stor fest, en masse gæster med taler, underholdning osv.

Men synes på en måde det er mærkeligt at tage i kirke når man ellers aldrig kommer der. Og at være midtpunkt til en fest med bl.a. taler er nok egentlig ikke nogen af os. Derudover kan jeg slet ikke forestille mig festens forløb og det største problem er nok at vi ikke har hverken ret meget familie vi ser, eller en specielt stor vennekreds. Min kærestes familie bor på Fyn og min på Bornholm, vi bor selv i København og har venner lidt alle 3 steder. Jeg tror vi ville kunne skrabe 25-30 personer sammen, som så både er familie og venner.

Så selvom jeg troede jeg havde denne drøm op et kæmpe bryllup, må jeg nok erkende at det ikke er sådan det skal være. 

Men hvad skal man så?

Vi elsker at rejse, så måske en vielse i udlandet var noget. Men jeg kan simpelthen ikke blive gift uden min far og mor er med.. Så at holde bryllup i fuldstændig hemmelighed er ikke en mulighed. 

Jeg fylder 30 til sommer, måske man skulle kombinere og så bare invitere til fødselsdag. Den tanke kan jeg faktisk godt lide, pyt med fødselsdagen. Men så er vi lidt inde på at holde en fest igen jo og hvor skulle man så holde den henne? Det bliver pludselig lidt omstændigt når folk kommer langvejsfra. Mange vil måske slet ikke komme.

Hvordan har I andre gjort, med små, måske lidt kedelige familier? Og hvad kan I foreslå her i mit tilfælde?

0

Annonce ♥

Min mor blev gift her i august, kl. 10 på rådhuset, dernæst tog vi hjem i hendes have hvor lidt ekstra gæster kom forbi og fik lidt at drikke, og lidt ost og tapas. Derefter tog familie +2 venner (I alt var vi måske 12 personer) på fin restaurent hvor vi fik læææækker mad, så fik vi restaurenten til at spille brudevals for dem ved 17-tiden, så tog familie hjem, og så var vi ellers rundt og drikke øl og feste i byen, og hende og hendes mand tog hjem ved 22-tiden så de kunne have deres nat for dem selv :) Og det kunne ikke have været bedre for dem.

Jeg har selv følelsen som du har nu.. Man finder pludselig ud af hvad man vil have, fordi man vil have det, og ikke fordi "det er det man gør og bør".

Vi har  ingen venner, så vi kan få ca. 40 familiemedlemmer med og det er inklusiv børn. Tilgengæld har vi begge den mening der skal krræses hårdt for de 40, det skal være et fedt tema, der skal ske nogen ting, indbydelserne skal være fede, og den skal bare have så vi ikke bagefter siger "eeej gid vi havde gjort det". Nej, vi får næppe de 40 ud på dansegulvet, så bigband vil være spildt, men så finder vi noget andet underholdning der gør vores bryllup anderledes. For det skal være unikt, personligt, og "os", og ikke bare det nemmeste, hurtigste og billigste. Vi har intet i mod at være "midtpunkt" for grunden til vi bliver gift er jo alt det med at vise sin kærlighed, vise vi har valgt hinanden og hinandens familier. Så vi er alle midtpunkt den dag, sådan er det, det må man affinde sig med, uanset hvad tiltrækker man jo opmærksomhed, også ved bare at blive 30 ;) 

Jeg har så mange drømmebryllupper.. Jeg drømmer om at blive gift i en lysning i skoven, jeg drømmer om et stort vinterbryllup med hvid over det hele, slotsbryllup, eventyrhaven i Odense, Vegasbryllup, strandbryllup i Thailand. Men man må skære ind til benet, vælge et af dem, eller finde fællestræk ved dem alle, og så få lidt af det hele. Det vigtigste er bare man ikke undervurdere sig selv, og gør noget man vil fortryde senere. Det er 1 dag :) En dag man ikke får igen. Så kan man altid fornye sine løfter på hawaii hvis man synes, men den rigtige bryllupsdag, skulle gerne være den man med stolthed fortæller alle der spørger om, og ens børnebørn :)

0

Der er mange måde at holde bryllup på. Der er ingen som siger at man skal giftes i kirken eller vies kristent, men omvendt  er det du nævner med kirken som et sted I ikke rigtig kommer noget som gør sig gældende for størstedelen af dem der vælger at lade sig gifte i kirken. Der er heller ingen som siger at et bryllup skal være efterfulgt af fest og dans til langt ud på natten. Det er - bortset fra enkelte receptioner og "dinnerjobs" - de bryllupsfester vi oplever (og har spillet til fester ned til 15 personer) men en bryllupsfest kan også være en god og hyggelig middag for de allernærmeste eller for den sags skyld en picnic-tur. Man kan gøre lige hvad man vil og hvad man har lyst til. Det kunne også være en hyggelig weekend i et luksus-sommerhus. Der ligger flere på netop Fyn.  

0

Der er ingen regler for hvordan man skal holde bryllup. Det værste der kan ske er hvis nogle i familien får ondt i håret over at man ikke følger traditionerne. Men så er der kun én ting at sige til det; det er ikke deres liv.

Det er jer der bestemmer og strikker noget sammen som passer til jer. Livet er fuldt af mennesker som mener at vide hvad der er bedst for andre. Men dem skal man ikke lytte til :-)

0

Annonce ♥

Jeg kan godt følge dig - og jeg havde det også lidt på samme måde, da min kæreste friede til mig og bryllupstankerne for alvor gik igang. Den ene bryllupstanke var kæmpe fest med det hele og i kirke og den anden tanke var det helt modsatte - nemlig på rådhuset med de nærmeste. Men jeg kunne simpelthen ikke forene mig med kun at skulle dele dagen med kun vores forældre og søskende (og så tror jeg i øvrigt også, at vores resterende familier ville være skuffede, hvis jeg skal være ærlig).Men økonomien havde altså også noget at skulle sige. Men jeg har altid gerne vil giftes i kirken, men jeg tænkte ærlig talt, at det var sørgeligt at skulle gå ned af gulvet i en halvtom kirke - lige indtil den dag jeg læste en, hvor de var 14 og hun synes, at det var så hyggeligt. Der er ingenting sørgeligt over, at man kun er 30-40 stykker - jeg tror, at vi inviterer ca. 35 og det er helt fint for mig (nu). Og planen er for øvrigt, at vi skal giftes på rådhuset - for jeg synes egentlig, at byen rådhus er super smukt (og alle de gange jeg går forbi, vil jeg smile). Men tænk ud af normerne og find ud af, hvordan jeres dag skal være :)

Jeg ville gerne fejre dagen med både venner og familie - og her efter tre måneder er vi endelig kommet skridtet videre, hvad VI vil. En af grundene til at vi først kommer i gang nu er så også, at vi blev forældre 14. oktober og der skal også planlægges barnedåb, som vi ikke vil slå sammen med brylluppet og julens travlhed.

Vi skal ud at se et sted næste fredag og jeg har en god fornemmelse for stedet - det bliver treretters og "totalfest" til omkring 500 kr. pr. person. 

0

On ‎02‎-‎01‎-‎2017 at 8:59 PM, givensang.dk said:

Hvis du tænker på at fravælge kirken, men godt kan lide tanken om ritualet, kan du tjekke www.livsceremonier.dk ud.

De kan stå for at afholde ceremonien, med en prædiken/tale uden at det bliver religiøst.

Det har jeg så oplevet flere kommunale byrådsmedlemmer som også kan til de vielser jeg har lagt lyd og musik til. Jeg har faktisk ikke oplevet nogle som ikke gjorde det personligt.   

0

Vi blev i 2015 gift på Mauritius da min mand på ingen måde er til kirkelige handlinger.

Vi havde ej haft en ferie i lang tid og valgte derfor at blive gift i udlandet. Det krævede lidt papirarbejde på forhånd og vi bookede gennem Profil Rejser som jeg i DEN grad kan anbefale at bruge ift bryllup. De har styr på det. Vi bestilte rejse og ankom til hotellet hvor vi dagen aften blev hentet af privatchauffør og kørt til hovedstaden hvor vi skulle få de endelige papirer på plads ift bryllup sådan at det også var anderkendt i DK (Det krævede blot en tur på til borgerservice bagefter i DK og så var vi gyldigt gift)

Da vi kom tilbage på hotellet mødte vi med en bryllupskoordinator og vi bestilte blomster, menu mm og vi fik overdraget alle de ting af pynt mm som jeg havde med hjemmefra (servietter i farver, bordkort mm) Det var ikke nødvendigt da de står for alt men jeg havde ønsker til det som jeg dermed fik brugt.

Det var grænseoverskridende at vente til 2 dage før bryllup med de praktiske ting men det var et vidunderligt bryllup. Vi holdt det ikke hemmeligt for familie og venner og begge sæt forældre valgte uden tøven selv at betale for at flyve derned og deltage i bryllup. Derudover kom min onkel og min mands kusine samt min bedste veninde som valgte at komme derned for at se mig blive gift - uanset om hun var inviteret eller ej. (så hun fik da selvfølgelig en invitation). Det var egentlig kun forventningen at det var min onkel der ville have mulighed for at komme med, men vi endte med at være 10 i alt med vores søn inklusiv. Ham fik vi en professionel barnepige til at sørge for at han havde alt hvad han havde brug for hele dagen til den nette sum af 35 kr i timen.  Det var det bedste af det hele og hun sørgede for at han var omkring os ved vielsen og var glad og tilfreds og passede på ham ved sandstranden mens han legede og sørgede for han kom tidligt i seng.

Du kan se vores video her som varer 4 min

0

1 hour ago, Svanemor said:

Vi blev i 2015 gift på Mauritius da min mand på ingen måde er til kirkelige handlinger.

Vi havde ej haft en ferie i lang tid og valgte derfor at blive gift i udlandet. Det krævede lidt papirarbejde på forhånd og vi bookede gennem Profil Rejser som jeg i DEN grad kan anbefale at bruge ift bryllup. De har styr på det. Vi bestilte rejse og ankom til hotellet hvor vi dagen aften blev hentet af privatchauffør og kørt til hovedstaden hvor vi skulle få de endelige papirer på plads ift bryllup sådan at det også var anderkendt i DK (Det krævede blot en tur på til borgerservice bagefter i DK og så var vi gyldigt gift)

Da vi kom tilbage på hotellet mødte vi med en bryllupskoordinator og vi bestilte blomster, menu mm og vi fik overdraget alle de ting af pynt mm som jeg havde med hjemmefra (servietter i farver, bordkort mm) Det var ikke nødvendigt da de står for alt men jeg havde ønsker til det som jeg dermed fik brugt.

Det var grænseoverskridende at vente til 2 dage før bryllup med de praktiske ting men det var et vidunderligt bryllup. Vi holdt det ikke hemmeligt for familie og venner og begge sæt forældre valgte uden tøven selv at betale for at flyve derned og deltage i bryllup. Derudover kom min onkel og min mands kusine samt min bedste veninde som valgte at komme derned for at se mig blive gift - uanset om hun var inviteret eller ej. (så hun fik da selvfølgelig en invitation). Det var egentlig kun forventningen at det var min onkel der ville have mulighed for at komme med, men vi endte med at være 10 i alt med vores søn inklusiv. Ham fik vi en professionel barnepige til at sørge for at han havde alt hvad han havde brug for hele dagen til den nette sum af 35 kr i timen.  Det var det bedste af det hele og hun sørgede for at han var omkring os ved vielsen og var glad og tilfreds og passede på ham ved sandstranden mens han legede og sørgede for han kom tidligt i seng.

Du kan se vores video her som varer 4 min

Lyder skønt. Har lige lidt spørgsmål. Hvad måtte i give en planlægger? Og for hele brylluppet? Og kan de tilbyde en planlægger til alle deres destinationer?

0

Annonce ♥

2 hours ago, maria p said:

Vi var afsted i 12 overnatninger 3 mennesker (2 voksne og et barn) på et rigtig lækkert hotel (Le Victoria). Jeg mener det var omkring 40.000 kr, som inkluderede pakken med bryllupsplanlægger mm. Vi tilvalgte at spise væk fra restauranten for os selv og med en opgraderet menu - så jeg vil tro en 5-10.000 kr røg der vel nok oveni med drikkevarer mm og blomster men det var slet ikke dyrt.  Det der var dyrt var at vi tilkøbte en fotograf (Backlight studios) som både tog billeder og video.

Jeg vil skyde på med tøj, kjole, mad, rejsen, ekstra ture vi tog på, fotograf og videograf, fly og hotel mm så endte vi vist på ca. 90-100.000 for bryllup og 2 ugers ferie. Vi fik så ca. 21.000 retur fra AirFrance da de forsinkede os 14 timer undervejs så det vi pungede ud var nærmere 70-80.000. 

Jeg mener at de på flere af profilrejsers destinationer tilbyder bryllupspakker hvor en planlægger er inklusiv og der er flere destinationer hvor de har gjort det til en særlig ting at tilbyde dette. Mauritius er en af dem og er billigere end f.eks Seychelle Island som er lige så flot men den er dyrere. Le Victoria valgte vi fordi det samtidigt også var et børnevenligt hotel. Og wow - de var SÅ gode til børn.

Det var Charlotte Buhl som vi havde kontakt med i Profil rejser så overvejer man en tur sydpå til bryllup så giv da endelig hende et kald

Charlotte, Rejsekonsulent
Email: chbu@profilrejser.dk
Tlf: 77 33 55 17

Edited by Svanemor
0

1000 tak for svar. Det lyder skønt. Vi har nemlig overvejet Thailand eller Vietnam hvor de af vores venner og familie, der vil komme kan gøre det. Vi vil så rejse rundt med vores børn efterfølgende i et par måneder. Så kan vi få to drømme på samme tid. Men der står aldrig hvad priserne ca er, så syntes det er lidt svært at finde rundt i. 

0

31 minutes ago, maria p said:

1000 tak for svar. Det lyder skønt. Vi har nemlig overvejet Thailand eller Vietnam hvor de af vores venner og familie, der vil komme kan gøre det. Vi vil så rejse rundt med vores børn efterfølgende i et par måneder. Så kan vi få to drømme på samme tid. Men der står aldrig hvad priserne ca er, så syntes det er lidt svært at finde rundt i. 

Det i skal være obs på er om hvilke papirer du skal bruge  og om brylluppet kan anerkendes i DK. Det er nemlig ikke alle steder det kan ske automatisk.

Jeg ville klart vælge et rejsebureau som har er erfaringer med det og kan stå inde for det.

0