kesa

♡ Kalle & Mads' vielse 9.7. 2017 ♡ Beretning og fotos.

397 posts in this topic

Hvor ser det ud til at være en charmerende kirke! Ifht. præst kunne i så ikke evt. spørge i den kirke i skulle være viet om i kunne 'låne' en præst? Jeg har ikke styr på hvor fleksibelt folkekirken er på det punkt, men når nu de har meldt ud at der ikke er plads til jer ved dem, kunne det være de kunne være lidt hjælpsomme på den måde?

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

17 minutes ago, Lisevb said:

Hvor ser det ud til at være en charmerende kirke! Ifht. præst kunne i så ikke evt. spørge i den kirke i skulle være viet om i kunne 'låne' en præst? Jeg har ikke styr på hvor fleksibelt folkekirken er på det punkt, men når nu de har meldt ud at der ikke er plads til jer ved dem, kunne det være de kunne være lidt hjælpsomme på den måde?

 

Ja, det er en dejlig kirke.

De er fire præster fra fire sogne, som har et pastorat-samarbejde og afløser for hinanden, så det var netop meningen, at præsten vi havde valgt og truffet aftale med, skulle have "fulgt med" uanset om det var blevet den første, den anden eller den tredje kirke, men hun skal nu have ferie på det tidspunkt. De tre resterende præster har enten ferie, er sygemeldt eller vil ikke vie homoseksuelle. Vi er blevet bedt om selv at finde en præst (selvom det lovgivningsmæssigt faktisk er provsten, der skulle gøre det).

0

Share this post


Link to post
Share on other sites
38 minutes ago, Kastberg said:

 

Håber virkelig for jer at I finder ud af det! Hvad er det for noget pjat at han/hun ikke vil vie jer fordi I er homoseksuelle. Om det er en mand og en dame, eller to mænd kan da ikke være så forskelligt...

Takker - det håber vi også.
Ja, jeg synes jo også det er noget pjat, men lovgivningen siger at præster kan nægte at vie fraskilte og / eller homoseksuelle, hvis det strider mod deres overbevisning. Men de kan ikke nægte at vie mordere eller pædofile.

0

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 hours ago, kesa said:

Takker - det håber vi også.
Ja, jeg synes jo også det er noget pjat, men lovgivningen siger at præster kan nægte at vie fraskilte og / eller homoseksuelle, hvis det strider mod deres overbevisning. Men de kan ikke nægte at vie mordere eller pædofile.

 

Fordi det giver jo også vildt meget mening... :shooter:

1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

4 hours ago, Kastberg said:

 

Håber virkelig for jer at I finder ud af det! Hvad er det for noget pjat at han/hun ikke vil vie jer fordi I er homoseksuelle. Om det er en mand og en dame, eller to mænd kan da ikke være så forskelligt...


Det er et ømtåleligt emne og noget jeg tit har diskuteret med Gold Rumble herinde som læser teologi og har været kirkesanger i mange år. Der er måske fordi jeg ikke er specielt kristen, men jeg forstår ganske enkelt ikke hvordan præster kan nægte at vie homoseksuelle. Når det nu er en lovsikret ret man - gudskelov - har fået. Hvad ville der ikke ske hvis vi  andre så flot på hvad lovene siger.

0

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 hours ago, diskobil said:


Det er et ømtåleligt emne og noget jeg tit har diskuteret med Gold Rumble herinde som læser teologi og har været kirkesanger i mange år. Der er måske fordi jeg ikke er specielt kristen, men jeg forstår ganske enkelt ikke hvordan præster kan nægte at vie homoseksuelle. Når det nu er en lovsikret ret man - gudskelov - har fået. Hvad ville der ikke ske hvis vi  andre så flot på hvad lovene siger.

 

Det er et ømtåleligt emne. Jeg er tilhænger af, at homoseksuelle vielser kan foregå i folkekirken, men jeg synes egentligt, at det er forkert, at det blev Christiansborg som bestemte det ved lov. Det skulle have været et ønske fra kirken selv. Jeg synes så også at en statskirke, som er en FOLKEkirke for folket, af folket og med folket, skal være lige så rummelig som folket er. Og ikke mindst langt mere næstekærlig.

Men loven tillader præster at nægte at vie homoseksuelle, hvis det krænker deres overbevisning og det respekterer jeg. Lovgivningsmæssigt er det så op til provsten at finde en præst, som vil og det "glemte" man at oplyse os om - jeg gætter på, at forglemmelsen skyldes, at man enten var bange for at provsten så måske ikke ville godkende præsternes ferieplan (det skal han nemlig gøre) eller at man troede, at vi så bare ville vælge, at blive viet i vores hjemsogn eller måske borgerligt.


Heldigvis er loven sådan at selvom præsten nægter at vie et par, kan han ikke nægte at vielsen finder sted i "hans" kirke, hvis parret har stærk nok tilknytning der til. Og det er så den bestemmelse vi "udnytter" idet sognet er Mads' fødesogn, han er døbt og konfirmeret i kirken og hans mor bor stadig i sognet.

Edited by kesa
0

Share this post


Link to post
Share on other sites
18 hours ago, diskobil said:

OK var ikke klar over at de kunne nægte det lovmæssigt. Det ved du helt sikkert mere om end jeg gør :)

 

Jo, præster kan nægte at vie fraskilte og homoseksuelle, hvis det er imod deres overbevisning. 

Jeg har tidligere været ansat i folkekirken i næsten 20 år, så lidt viden hænger da ved... :-) 

Edited by kesa
0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor bliver jeg bare ked af at høre det med præsten.. Øv altså! Jeg håber, at I kan finde en anden løsning snarest :) 

 

Glæder mig til at følge med i jeres pynt-projekt. Vi skal godt nok holde det ude på et hotel, men jeg vil meget gerne selv bestemme lidt over pynten alligevel. Desværre er jeg ikke så kreativ anlagt, så det er bare så fedt, at der er så mange herinde, som er :thumbsupsmileyanim:

0

Share this post


Link to post
Share on other sites
53 minutes ago, LouisaB said:

Hvor bliver jeg bare ked af at høre det med præsten.. Øv altså! Jeg håber, at I kan finde en anden løsning snarest :) 

 

Glæder mig til at følge med i jeres pynt-projekt. Vi skal godt nok holde det ude på et hotel, men jeg vil meget gerne selv bestemme lidt over pynten alligevel. Desværre er jeg ikke så kreativ anlagt, så det er bare så fedt, at der er så mange herinde, som er :thumbsupsmileyanim:

 

Vi finder forhåbentlig snart en løsning. Som sagt, håber vi meget at min nevø når at blive ordineret inden vores bryllup så han kan vie os. 

Det er det skønne med  forummet her - jeg har simpelthen fået så mange gode ideer til oppyntning. 

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Salmer.

 

Vi har ikke fundet en præst til vores vielse endnu og han eller hun skal jo også have lov at give sit besyv med vedr. salmer.
Vi har flere idéer til salmer og musik - vi skal jo finde salmer som i sin beskrivelse af kærligheden er kønsneutral, så en salme som fx: "I blev skabt som mand og kvinde" er jo udelukket for os.


Fællessalmer vi overvejer:
DDS  15:  Op, al den ting, som Gud har gjort

DDS 402: Den signede dag

DDS 749: I østen siger solen op

DDS  13:  Måne og sol

DDS 703: Det er så yndigt at følges ad for to (Egentlig kønsneutral, selvom flere præster siger nej)

DDS 365: Guds kærlighed ej grænse ved

DDS 122: Den yndigste rose er funden

DDS 275: Uforsagt, vær på vagt! (Nok ikke så kønsneutral, da den handler om de ti brudejomfruer, men dejligt at den kan synges på mel. til Glade Jul)

DDS 121: Dejlig er Jorden

 

Præludier vi overvejer:

Jeremiah Clarke: Trumpet Voluntary Prince of Denmark's March (Prins Jørgens march)

Koralpræludium af Jørgen Erichsen efter A. P. Berggreens melodi; Vær velkommen Herrens år

 

Postludie vi overvejer:

Marc-Antoine Charpentier: Te Deum

 

Interludier vi overvejer:

Sang-solist: Monnot / Piaf: Hymn à l'amour

Sang-solist: Piaf: La Vie en Rose

Orgel: Orgelkoral af Jørgen Erichsen efter 1500tal melodi til Den yndigste rose (hvis den ikke indgår som fællessalme)

 

(Jeg har kopieret indlægget her fra et opslag jeg lavede i en tråd under "Bryllupstraditioner" - jeg synes også det skulle med her)

Edited by kesa
0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

2 hours ago, Trumpf said:

Hvis det er, så tænker jeg at du/I skal give provsten et kald - så må han finde en præst :)

 

Og ellers velkommen til 

 

Tusind tak :-)

Ja, det vil vi også gøre - min nevø skal til jobsamtale om en præstestilling i morgen, så vi venter lige og ser om han får den, for så er problemet jo løst.

0

Share this post


Link to post
Share on other sites
On ‎01‎-‎02‎-‎2017 at 6:28 AM, enkenoguniformen said:

Vi venter i spænding: Fik din nevø mon stillingen? Jeg krydser tommelfingre...

 

Hvor er det sødt af dig...

Vi ved ikke noget endnu - der er oveni købet en meget omstændig procedure omkring præsteansøgning. Den samtale han var til imandags,  var kun en indledende samtale, derefter følger en prøveprædiken og til slut en egentlig jobsamtale.

0

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, kesa said:

 

Hvor er det sødt af dig...

Vi ved ikke noget endnu - der er oveni købet en meget omstændig procedure omkring præsteansøgning. Den samtale han var til imandags,  var kun en indledende samtale, derefter følger en prøveprædiken og til slut en egentlig jobsamtale.

Åh ja, det er en større omgang - held og lykke med ham :)

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Wauw, jeg anede ikke, at det ville være så stor en omgang, men det giver jo egentlig ret god mening, da det jo er en stilling, hvor ansvaret er meget stort. Jeg bliver bare ved med at krydse tommelfingre så :wink::lol:

0

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 minutes ago, Kastberg said:

Håber virkelig det lykkes med din nevø :) Krydser fingre herfra!

5 hours ago, enkenoguniformen said:

Wauw, jeg anede ikke, at det ville være så stor en omgang, men det giver jo egentlig ret god mening, da det jo er en stilling, hvor ansvaret er meget stort. Jeg bliver bare ved med at krydse tommelfingre så :wink::lol:

 

Hvor dejligt, der krydses fingre i hele landet :thumbsupsmileyanim: Tak. I bliver de første, der får besked, når vi ved noget :)

Edited by kesa
0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vores bryllupsfest bliver lidt anerledes end flertallets, da det er en kombination af reception, middag og fest.

Så vores program ser sådan ud:

 

Program

12.30: Vielse i Jetsmark Kirke

ca. 13.45: Middag for indbudte i Ingstrup Forsamlingshus

- forhåbentlig med taler, indslag og festsange m.m.

  • Tallerkenserveret forret
  • Buffet med 3 slags kød m.m.
  • Dessert- og kagebord (m. bl.a. den flotte bryllupskage)

ca. 19.00: Aftensmad (Natmad eller "Skub a' mad," som vi siger i Nordjylland)

Herefter "fri leg" og hygge, for dem, der bliver hængende...

og eventuel gaveudpakning.

 

Vi er dog lidt i tvivl om der vil blive spist for lidt af bryllupskagen, når den serveres sammen med en del andre lækre kager og desserter.

Hvad tænker I?

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej Kesa. 

 

Når bryllupsdagen ER desserten, sammen med andre kager, vil den nok være 'hovedattraktionen' på Dessert bordet, så mon ikke folk tager godt fra lige af den? Det er nok mere de andre kager I skal holde lidt igen med. Generelt er min oplevelse, at folk spiser mindre dessert end man forventer. Jeg tænker at de fleste nok tager det der svarer til et, pænt stort stykke og så lidt 'knas' ved siden af.

 

 

0

Share this post


Link to post
Share on other sites
16 hours ago, enkenoguniformen said:

Hej Kesa. 

 

Når bryllupsdagen ER desserten, sammen med andre kager, vil den nok være 'hovedattraktionen' på Dessert bordet, så mon ikke folk tager godt fra lige af den? Det er nok mere de andre kager I skal holde lidt igen med. Generelt er min oplevelse, at folk spiser m7indre dessert end man forventer. Jeg tænker at de fleste nok tager det der svarer til et, pænt stort stykke og så lidt 'knas' ved siden af.

 

 

 

Det giver god mening. Vi vil nemlig helst at dessert og kaffe er slået sammen, da det vil virke lidt mærkeligt at gå fra kagebord som dessert til bryllupskage og kaffe. 

Selvom du har ret, tror jeg vores kagekone får svært ved at begrænse sig og jeg er et kæmpe "kage-øre" så 2 -3 kager er for lidt til mig :)

Edited by kesa
0

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 hours ago, kesa said:

 

Det giver god mening. Vi vil nemlig helst at dessert og kaffe er slået sammen, da det vil virke lidt mærkeligt at gå fra kagebord som dessert til bryllupskage og kaffe. 

Selvom du har ret, tror jeg vores kagekone får svært ved at begrænse sig og jeg er et kæmpe "kage-øre" så 2 -3 kager er for lidt til mig :)

 

He he, nå jamen så er vi da i samme båd. Elsker kage! :metteholm

Da mine piger blev døbt, lavede vi sønderjysk kaffebord.... nom nom nom!

0

Share this post


Link to post
Share on other sites
On ‎05‎-‎02‎-‎2017 at 9:11 AM, enkenoguniformen said:

 

He he, nå jamen så er vi da i samme båd. Elsker kage! :metteholm

Da mine piger blev døbt, lavede vi sønderjysk kaffebord.... nom nom nom!

 

Åh sønderjysk kagebord.... nu er du skyld i at jeg blev nødt til at bage en kage... :) 
 

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now

Annonce ♥


Annoncer