Karina73

Utraditionel bryllup

18 posts in this topic

Min kæreste og jeg, ( vi er begge kvinder ) , vi ønsker at blive gift men synes at 30000-50000 kr er meget at bruge, på en aften. Vi har tænkt hvordan kan vi få alle vores gæster med, ca. 50 personer og samtidig holde udgifter på et minimalt. Vi har tænkt således at gæsterne inviteres til kirken og bagefter til middag på restaurant , men de betaler selv for mad og drikke på restauranten og vi så senere slutter festen hjemme ved os selv med drikkevarer og natmad vi har købt. Vi ønsker os så ingen gaver, det er vigtigere gæsterne kommer og i og med de selv betaler for mad og drikke så kan vi samtidig holde udgifterne nede. 

Vi har brug for at vide om dette er helt hen i vejret ? Vores prioritet er at blive gift og vi vil gerne ud og rejse efter brylluppet, men vi kan ikke begge dele med at betale for hele festen og rejse, og det vigtigste for os er altså bare at blive gift og have en dejlig dag. 

Hvad tænker i og hvordan vil I udtrykke det pænt på en indbydelse ?

På forhånd tak

0

Annonce ♥

Tillykke med jeres kommende bryllup :) 

Hmm.. Jeg tænker jeg ville skrive noget lign. i invitationen, at "festen bliver på ...., her er der egen betaling.. Senere vil vi sørge for musik, drikkevarer og godt humør ... Ønskeliste skal I ikke tænke på, da vores ønske er jeres deltagelse" :)

Det er selvfølgelig lidt utraditionelt, hvis man må sige det, men det er jeres dag og hvordan rammerne bliver, er op til jer :)

0

Hej Lillelilje, tak for dit svar. Ja, og vi ved nogle måske vil blive forarget over de selv skal betale , men vi synes bare det er mange penge at bruge og tænker vi kan få et lige så dejligt og mindeværdigt bryllup på denne måde. Det er jo ikke gaverne der giver os en god dag, men de mennesker der deltager. Vores familie og venner er meget åbne og det ved også vi er anderledes.

0

Stort tillykke med det kommende bryllup.

Jeg synes, at det lyder som en rigtig fin måde at holde brylluppet på.

Personligt ville jeg aldrig blive forarget over, at blive inviteret til en fest eller bryllup på den måde. Jeg vil hygge og more mig lige så godt, som ved et tradionelt bryllup.

Håber I får en skøn dag!

0

Annonce ♥

3 hours ago, lillelilje said:

Det er selvfølgelig lidt utraditionelt, hvis man må sige det, men det er jeres dag og hvordan rammerne bliver, er op til jer :)

Utraditionelt ja men derved ikke være sagt at man ikke kan gøre det som du vel også siger :) Jeg er dog ikke sikker på at jeg ville kæde det direkte sammen med gaverne. Kan huske vi engang skulle holde en fest/sammenkomst i forbindelse med en fødselsdag og en af gæsterne ringer så og spørger til ønskeliste og får vi samtidig spurgt: Hvad skal vi have at spise ? (som om det havde noget at sige).  

Jeg har spille til et par bryllupsfester hvor de gjorde det at de inviterede de allernærmeste på middag (ved faktisk ikke hvordan med betaling) og efterfølgende har de så inviteret folk/gæster til fest. Husker at jeg ved det ene bryllup tænkte at der egentlig ikke var så meget der signalerede at det var et bryllup men jeg tror egentlig også det var det de ønskede.

Personligt ville jeg ikke have det godt med at "servere" sådan en invitation overfor gæsterne men tror det handler meget om hvor man er i livet. Ovenstående var studerende og det er I måske også, hvorved folk formentlig har nemmere ved at forstå det. Derudover er der jo ingen som siger at I nødvendigvis skal vælge en dyr gourmet restaurant.  

0

54 minutes ago, Denlillehavfrue said:

Personligt ville jeg aldrig blive forarget over, at blive inviteret til en fest eller bryllup på den måde. Jeg vil hygge og more mig lige så godt, som ved et tradionelt bryllup.

Håber I får en skøn dag!

0

Jeg ville synes det var super fint, så længe gaver ikke var forventet. Jeg ville slet ikke have noget imod at fejre på den måde.  Økonomisk går det nok omtrent lige op for folk :) , hvis i ellers ikke vælger michelin restaurant 

0

Hej Karina73.

Tillykke til jer med det kommende bryllup. Jeg ville, ligesom de andre, heller ikke blive forarget over at få en invitation til bryllup, hvor jeg selv skulle betale middagen, hvis det gik nogenlunde lige op med den gave, jeg ellers ville have medbragt. Om pengene bruges på det ene eller det andet er vel ligegyldigt. 

Måske kunne man skrive noget a la dette i invitationen:

"Kære..... Vores kærlighed får snart vinger, da vi har planer om at drage ud i verden sammen som ægtepar. Inden da skal vi dog lige giftes først, og derfor håber vi at se dig/Jer til vielse og middag )indsæt selv alle nødvendige info)... Vores ønske for dagen er, at du/I, istedet for at tage en gave med (de fylder så meget i kufferten), vil bidrage med kuvertprisen på middagen - så har vi nemlig til flybiletterne og første overnatning. De kærligste hilsner, ...."

:) Jeg glæder mig til at høre mere....

Mvh, Stine.

0

Annonce ♥

6 hours ago, Karina73 said:

Hej Lillelilje, tak for dit svar. Ja, og vi ved nogle måske vil blive forarget over de selv skal betale , men vi synes bare det er mange penge at bruge og tænker vi kan få et lige så dejligt og mindeværdigt bryllup på denne måde. Det er jo ikke gaverne der giver os en god dag, men de mennesker der deltager. Vores familie og venner er meget åbne og det ved også vi er anderledes.

Håber da ikke det vil skabe forargelse :) Man kan sige det "kun" er en middag de skal betale, og ikke en flybillet eller lign. dyrt. Omvendt er en gave til et bryllup (i min optik også dyr), så mon ikke det kan gå op :)

Du har ret, et bryllup kan være meget dyrt. Jeg er sikker på I får en fantastisk dag :)

0

Jeg synes godt nok den er svær. Selvfølgelig vil folk fejre jer, men hvis jeg som gæst f.eks. ikke brød mig om restaurenten, ville jeg helt ærligt nok sige til jer vi bare mødes senere hjemme på jeres adresse..
Der er også forskel på, om jeg ville have givet jer en gave til 2-300 kr. for mig og min kæreste, men at vi nu skal bruge 600+ for to på restaurent, men vi er også henholdvis studerende og arbejdsløs. 
Men du kender dine gæster bedst :) SÅ synes klart I to bare skal sige "nå, men det er det vi gør". 
Men FØR dagen burde I ringe til restaurenten og spørge om de ville kunne kappere 50 gæster hvor det er de enkelte par/personer der betaler eget forbrug, det kan være meget som restaurent lige at styre og holde øje med.
I kunne også skære gæstelisten ned? Min mor blev gift sidste år, og det blev kun 11.000 for fantastisk lækker mad man aldrig glemmer, og så drikkevare ad libitum for 11-13 mennesker,.. Men for hende var netop også det at give folk en god oplevelse det vigtigste, at hendes gæster skulle have det godt. I må finde ind til kernen af hvorfor vil I have folk ud og spise, hvorfor vil I giftes, og hvad skal være det vigtigste ved dagen :) 

Og jeg forstår ikke, hvis I har plads til 50 personer hjemme ved jer senere, hvorfor så ikke bare holde det hele hjemme ved jer, med noget alacarte/catering :)

Jeg forstår godt jeres dilemma, af samme grund er vi ved at belsutte vi nøjes med en lang og dejlig reception, med kage, brudevals, hygge, men lette anretninger der ikke er suppe-steg-is agtigt, og så regner vi med at vi måske rejser samme aften, eller slutter af et sted bare os to sammen hyggeligt. Men vi er også klar over, gift kan man sgu altid blive, det kan man blive i morgen, men det er hvad vil man egentligt huske dagen for, eller give sine gæster? 

Mht. til indbydelse, så er det nok bare at skrive det temmelig direkte så der ingen misforståelser er overhovedet. Jeg havde nok ringet til folk og inviteret dem, eller sagt det ansigt til ansigt for at det ikke kan misforståes, og for at man kan sige det med et smil :)

Men ellers: 
"Vi ønsker os ikke gaver, da vi intet mangler eller har behov for. I stedet vil vi hellere have en dejlig dag med jer. Derfor er det vores ønske at vi efter vielsen spiser på Restaurent ___________ til egenbetaling". 

0

On ‎04‎-‎03‎-‎2017 at 11:52 AM, Luffegås said:

Men FØR dagen burde I ringe til restaurenten og spørge om de ville kunne kappere 50 gæster hvor det er de enkelte par/personer der betaler eget forbrug, det kan være meget som restaurent lige at styre og holde øje med.
I kunne også skære gæstelisten ned? Min mor blev gift sidste år, og det blev kun 11.000 for fantastisk lækker mad man aldrig glemmer, og så drikkevare ad libitum for 11-13 mennesker,.. Men for hende var netop også det at give folk en god oplevelse det vigtigste, at hendes gæster skulle have det godt. I må finde ind til kernen af hvorfor vil I have folk ud og spise, hvorfor vil I giftes, og hvad skal være det vigtigste ved dagen :) 

Det med betalingen kunne måske organiseres på forhånd så alle betalte samme beløb ved overførsel til jer via mobilepay eller andet. Noget mere vigtigt er måske om I kan komme til at sidde sammen alle sammen uden at det involverer en masse andre gæster på restauranten. Det er som at "gassen går lidt af ballonen" hvis I kommer til at sidde i et stort rum hvor der også sidder andre gæster. Jeg har oplevet det til enkelte firmafester og der kan det gå men når vi taler om et bryllup er det i mine øjne noget andet.     

1

On 2/3/2017 at 4:18 PM, Denlillehavfrue said:

Håber I får en skøn dag!

0

Annonce ♥

Tak for alle jeres gode svar, fakta er vi skal giftes og ja nogle synes det virker nærigt at gæsterne selv skal betale, men vi har ikke brug for gaver - vi har de ting vi skal have og det vigtigste er at de mennesker vi holder af er der til at fejre vores bryllup. Vi er 43 og 45 år, har store børn og denne dag betyder alt for os. Vi har talt med en god restaurant som vi i forvejen kender og som til vant til store selskaber, vi fandt en buffet med meget lækkert og varieret mad til 229,- person som består af forskellige forretter, hovedretter og dessert med kaffe og te. Gæsterne får en seddel ved bordet , hvor serverings personalet krydser af hvad de drikker og til slut afregner hver gæst hver for sig. De dækker flot op og ja det er bare perfekt. Nemmere bliver det vist ikke og , hvis nogle gæster vælger at tage en gave med så er det deres eget valg, men ikke vores hensigt. Vi har ikke plads til 55 bespisende gæster i vores hjem, men hvis vejret arter sig og fordelt i hele huset kan vi rumme dem alle til en god fest senere i vores hjem. Vi glæder os til en fantastisk dag :-)

0

1 hour ago, Karina73 said:

Tak for alle jeres gode svar, fakta er vi skal giftes og ja nogle synes det virker nærigt at gæsterne selv skal betale, men vi har ikke brug for gaver - vi har de ting vi skal have og det vigtigste er at de mennesker vi holder af er der til at fejre vores bryllup. Vi er 43 og 45 år, har store børn og denne dag betyder alt for os. Vi har talt med en god restaurant som vi i forvejen kender og som til vant til store selskaber, vi fandt en buffet med meget lækkert og varieret mad til 229,- person som består af forskellige forretter, hovedretter og dessert med kaffe og te. Gæsterne får en seddel ved bordet , hvor serverings personalet krydser af hvad de drikker og til slut afregner hver gæst hver for sig. De dækker flot op og ja det er bare perfekt. Nemmere bliver det vist ikke og , hvis nogle gæster vælger at tage en gave med så er det deres eget valg, men ikke vores hensigt. Vi har ikke plads til 55 bespisende gæster i vores hjem, men hvis vejret arter sig og fordelt i hele huset kan vi rumme dem alle til en god fest senere i vores hjem. Vi glæder os til en fantastisk dag :-)

Det lyder som om I har godt styr på tingene :) Det skal helt sikkert nok blive en fantastisk dag. 

0

On 7/3/2017 at 1:39 PM, Karina73 said:

Jeg synes det lyder rigtig fint :) Det er I jeres ånd og som sagt, så er det jeres dag. Det skal helt sikkert nok blive en fantastisk dag :) 

0

Annonce ♥

On ‎07‎-‎03‎-‎2017 at 1:39 PM, Karina73 said:

Det lyder virkelig, virkelig godt - og jeg tror altså 229,- kr. pr. gæst, ligger i det prisleje, som de fleste, som minimum ville have købt gave for alligevel.
Jeg elsker utraditionelle vielser og har da været til et par stykker efterhånden. Til det ene bryllup var menuen frikadeller, kold kartoffelsalat og snobrød - det var alletiders fest.

Min kæreste og jeg (vi er to mænd) gør det også lidt anderledes til vores bryllup ved det at vi ikke holder aftenfest. Vi inviterer nemlig til kirke 12:30 og derefter middag kl. ca. 14 og natmad kl. ca. 19:00. Om gæsterne (93 pers.) tager hjem derefter eller bliver hængende til fri leg og hygge, er op til dem selv.

0

Jeg var nødt til at melde afbud til min venindes bryllup pga. penge da vi skulle netop flyve fra Danmark helt over til Las Vegas, tage fri fra arbejde/skole, betale overnatning, gave og det eneste de ville byde på var lidt kage og drikkelse. Ikke engang en middag var planlagt. Det var faktisk meningen vi skulle være med, men så rykkede de datoen med kort varsel ca. en måned senere, og så kunne det simpelthen ikke lade sig gøre. Når man skal bruge så mange penge på rejse, osv. er det mindste man kan gøre, at give middagen. Men i jeres tilfælde - synes jeg det lyder som en alletiders idé som restauranten er med på at gøre specielt for jer - og hvis alle gæsterne kommer fra området, så er det helt perfekt! :)

0