JSR

Hvor meget skal man tage hensyn til gæsterne

23 posts in this topic

Vi er i havnet i et dilemma...

Vi har mange gode ideer(synes vi selv) for vores store dag, men vi dropper dem tit pga. Nervøsitet for om gæsterne synes det er godt nok, og om de synes vi har været for sparsommelige.

Vi har brugt en hel del penge på maden så nogle steder skal vi spare.

Lang historie kort, hvor meget hensyn skal man tage til gæsterne?

-Vi drikker ikke rødvin og vil faktisk gerne lave en hvidvins vinmenu kan man det? Gommens far er meget glad for rødvin, så glad han ikke kan stoppe trods han har fået mere end nok, dette gør os en smule nervøs.

- Kan man lade være med at servere sodavand i form af cola, fanta osv. Og i stedet servere økologisk lemonade/andet økologisk ikke alkohol drinks.

Vi drikker ikke selv sodavand, og det passer heller ikke ind i vores tema for dagen og maden. 

Og vi går meget op i økologi. Men det er der ikke mange andre af gæsterne der gør og jeg ved de fleste drikker sodavand.

Sikke et langt indlæg, håber I vil dele jeres tanker og evt. Forslag

0

Annonce ♥

Efter min mening, kan I gøre lige præcis det som I gerne vil... Hvis I gerne vil servere økologisk lemonade, så serverer I økologisk lemonade! Hvis I gerne vil undgå rødvin, så dropper I bare rødvin! Jeg drikker slet ikke alkohol, og vil helst undgå en masse fulde mennesker til vores bryllup, så ved os kommer der "kun" vin og øl.. Ikke noget alkohol til drinks/shots osv. 

Det er den eneste fest på den eneste dag hvor det 100% er JER der bestemmer :) 

0

Jeg er enig - det er jeres bryllup, så I skal da bare gøre som I synes! :)

Jeg synes det lyder rigtig godt.

Mvh, Stine. 

0

Okay nu er jeg bare 100% ærlig og bramfri :) Men for mig drejer et bryllup sig også om at man er vært for sine gæster, og gerne vil have DE også har det godt. Ellers er der ingen grund til at holde bryllup hvis ALT bare handler om mig, mig, mig.. Sådan har jeg det med brylluper og runde fødselsdage, og generelt alle fester. Og der synes jeg nu altså godt der må være et udvalg der er til at vælge imellem. Selvfølgelig skal alle fester ikke være ens, og klart, en saft-bar er en rigtig god idé, mange laver mimosaer. Og det synes jeg også er fint i stedet for sodavand. Men ingen rødvin? Det synes jeg måske er lige vildt nok, men det er bare MIN mening :) Der ville jeg nok ikke mene det var værd at spare, eller gå på kompromis med. 

0

Annonce ♥

Jeg tror, jeg er lidt splittet her. Selvfølgelig skal I gøre det, som I synes er rigtigt; det er jo jeres bryllup! På den anden side synes jeg også man skal overveje sine kampe. :-)

Langt de fleste mennesker nyder et glas rødvin, og hvis I skal have noget oksekød passer det nok også klart bedst til maden (Hvis I skal have fisk, så bare gå med hvidvinen!). Jeg synes det ville være ærgerligt for alle jeres andre gæster, hvis I træffer en beslutning på baggrund af gommens far. Selvom jeg godt forstår, at I ikke vil have jeres dag ødelagt, så er han et voksent menneske. Hvis I synes det er et problem, kunne I jo overveje at snakke med jeres toastmaster, og bede ham eller hende hjælpe med at "cutte ham off", hvis det går over gevind. Ellers, hvis I selv køber mængderne ind af alkohol, kan I jo beregne det, så der kun er til 1-2 glas pr. voksen. Når det hele er drukket er det jo bare ærgerligt :-)

Mht. til sodavanden: I kan jo overveje at købe nogle økologiske sodavand ind. Man kan bl.a. få nogle virkelig lækre nogle fra Ribe, som jeg har set i Irma. Hvis I ikke vil have sodavand, synes jeg egentlig bare I skal lave nogle gode alternativer. Til vores eget bryllup laver vi hjemmelavet lemonade, hjemmelavet iste og noget postevand med mynte og citrus i til receptionen, som vi putter i de store 6-liters drinks dispensere. Det tænker vi bliver et fint og festligt indslag. :-)  

1

Ærligt sagt så er jeg også 100% enig med Luffegås her :) Havde det nu været rammerne for festen, måden den blev holdt på, lokationen, buffet/tallerkenanrettet mad m.v. så ville jeg sige at man kan og skal gøre lige hvad man vil. Det samme hvis det kun havde været et spørgsmål om hvorvidt der skulle serveres spiritus eller ej, men at gå videre end det er i mine øjne lidt "grænseoverskridende"  :) I kan naturligvis gøre det da det er jeres fest, men det er ikke sikkert at det falder i god jord. Nu drikker jeg stort set aldrig selv alkohol i kraft af "mit fag" men jeg ville gå kold hvis jeg skulle drikke økologisk saft og most en hel aften/nat :) 

0

Tak for svar og tanker

Vi vil ikke spare på mad og drikke, da det er en stor del af festen

Vi har besluttet at holde fast i rødvin, og så spørge om hjælp til lige at huske ham på at tage et glas vand i mellem.

Vi spiser ikke rødt kød, men rødvin kan også gå godt til alligevel tænker jeg? :)

Vi vil dog ikke servere sodavand, men i stedet finde andet læskedrik der passer til maden og temaet for dagen, måske en med en let brus.

Der vil være mulighed for at blande lidt drinks, så der vil der komme cola og sportsvand til.

0

For mig vil det absolut ikke være et problem, at der ikke serveres sodavand til maden. Jeg synes personligt, det er en uskik, når voksne sidder og drikker flydende dessert (læs: Coca Cola) til en lækker og veltillavet menu. Jeg drikker ikke så ofte selv vin, men jeg prøver at vælge noget, der er mere neutral end sodavand, at drikke til maden, så jeg ikke ødelægger smagsoplevelsen.

0

Annonce ♥

2 hours ago, kesa said:

For mig vil det absolut ikke være et problem, at der ikke serveres sodavand til maden. Jeg synes personligt, det er en uskik, når voksne sidder og drikker flydende dessert (læs: Coca Cola) til en lækker og veltillavet menu. Jeg drikker ikke så ofte selv vin, men jeg prøver at vælge noget, der er mere neutral end sodavand, at drikke til maden, så jeg ikke ødelægger smagsoplevelsen.

For én gangs skyld er vi så ikke enige Kesa :) Jo jeg syntes det er en uskik hvis de sidder og drikker Coca Cola Zero (men det er fordi jeg selv bliver syg af det) :):) Jeg vil give dig ret så langt at hvis de drikker dem af dåser, flasker o.l. så er det en uskik ja men kan slet ikke se problemet i at de drikker det af glas for om man ødelægger smagsoplevelsen eller er ej er en individuel sag :) I så fald ville det også være en uskik at ryge i pauserne da det tager lidt af smagsoplevelsen :)  

0

I skal altså også huske på at der er nogen der bare ikke bryder sig om vin, hvor sodavanden svarer til det for dem. Jeg kender det fra mig selv, der ikke er særlig vild med vin/meget kræsen med hvilke jeg vil drikke eller lemonade for den sags skyld. Selvom jeg får en rigtig god mørbrad eller andet, der er oftest det bedste jeg ved en iskold cola :) 

Der er ikke noget værre end at være tvunget til at drikke et eller andet der undskyld sproget, smager af sur rævepis, hvilket mange vine og lemonader gør når man ikke er vant til at drikke det eller ikke kan li det. Personligt ville jeg også selv være træt af at være nødt til at drikke vand hele aftenen, fordi der ikke er andet man kan li.

0

7 hours ago, diskobil said:

For én gangs skyld er vi så ikke enige Kesa :) Jo jeg syntes det er en uskik hvis de sidder og drikker Coca Cola Zero (men det er fordi jeg selv bliver syg af det) :):) Jeg vil give dig ret så langt at hvis de drikker dem af dåser, flasker o.l. så er det en uskik ja men kan slet ikke se problemet i at de drikker det af glas for om man ødelægger smagsoplevelsen eller er ej er en individuel sag :) I så fald ville det også være en uskik at ryge i pauserne da det tager lidt af smagsoplevelsen :)  

Vi bliver ikke helt enige her... 

Jeg skal lige høre: Er det også en individuel sag om man spiser / serverer tomatketchup til pølser? Eller kan det kaldes en uskik? :)

Edited by kesa
0

:):):):) Det er nok kun i min (og sønnens) optik og talemåde at det kan kaldes en uskik :)  Lidt på samme med de mange feststeder hvor de kun serverer Pepsi. Jeg kalder det en uskik men det er naturligvis helt ok. Kastberg: Vi drikker en cola i 2020 :) (hvis jeg selv kører derover).

0

Annonce ♥

39 minutes ago, diskobil said:

:):):):) Det er nok kun i min (og sønnens) optik og talemåde at det kan kaldes en uskik :)  Lidt på samme med de mange feststeder hvor de kun serverer Pepsi. Jeg kalder det en uskik men det er naturligvis helt ok. Kastberg: Vi drikker en cola i 2020 :) (hvis jeg selv kører derover).

Regner med i får en kasse eller to Tysklands Coca cola og nogle flaskevand i en køleting nede ved jer når i spiller, men ja så kan vi tage en cola der :)

0

:):) Så meget drikker jeg godt nok ikke i løbet af en bryllupsfest :) 

Men vi må vidst hellere komme tilbage til emnet :) Jeg  tror det er en god beslutning I har taget JSR. Den med vinen ville måske lige være at stramme den lidt men det andet med most og økologiske drikke bør være ok for de fleste. Det er sundt at blive "udfordret" og gøre/prøve noget andet end det man plejer.

0

Jeg synes faktisk I kan gøre hvad I har lyst til. Ja, I er værter, men ingen tager skade af forskellighed.. 

0

vi har præcis samme overvejelser og er også kommet frem til at det er vores dag og i sidste ende er det os der skal kunne se på tilbage på det hele og sige at vi fik en dag præcis som vi ønskede.

vi kommer heller ikke til at servere sodavand, kun hjemmelavet saftevand og så skal vi have indisk mad. det har vi allerede fået lidt kommentarer på, men det er det vi helst vil også selvom det måske er lidt utraditionelt.

så mit råd er også bare: gør lige præcis det i føler er bedst for jer, gæsterne skal nok få en god aften alligevel! :)

Edited by planetpigen
0

Annonce ♥

14 hours ago, planetpigen said:

vi har præcis samme overvejelser og er også kommet frem til at det er vores dag og i sidste ende er det os der skal kunne se på tilbage på det hele og sige at vi fik en dag præcis som vi ønskede.

vi kommer heller ikke til at servere sodavand, kun hjemmelavet saftevand og så skal vi have indisk mad. det har vi allerede fået lidt kommentarer på, men det er det vi helst vil også selvom det måske er lidt utraditionelt.

så mit råd er også bare: gør lige præcis det i føler er bedst for jer, gæsterne skal nok få en god aften alligevel! :)

Jeg forstår simpelthen ikke hvorfor folk synes, det er ok at komme med negativt ladede kommentarer om menuen til andres bryllup?? Det er virkelig dårlig stil :td:

0

4 hours ago, Ki Schou said:

Jeg forstår simpelthen ikke hvorfor folk synes, det er ok at komme med negativt ladede kommentarer om menuen til andres bryllup?? Det er virkelig dårlig stil :td:

Jeg er helt enig. Hvorfor vælger folk ikke bare at tage det som en oplevelse at der ikke altid serveres suppe, steg og is? 

Ved en af de bedste bryllupsfester jeg har været gæst ved, var menuen frikadeller og kold kartoffelsalat med snobrød til dessert. 

Tag da ja-hatten på, også selvom der ikke er fx Coca Cola, ketchup eller vin - det ku' jo være det blev en god fest alligevel, selvom man ikke får det, man selv ville have valgt :-) 

Edited by kesa
0

Også fuldstændigt enig. Det er deres fest og den skal holdes på deres præmisser. Personligt syntes jeg kun det er fedt når man kommer ud til bryllupsfester hvor det ikke er det traditionelle sejge røde kød, men noget anderledes og hvad indisk mad angår vil de fleste udbydere også lave noget der er mildt.

0

On 21/4/2017 at 1:15 PM, diskobil said:

Også fuldstændigt enig. Det er deres fest og den skal holdes på deres præmisser. Personligt syntes jeg kun det er fedt når man kommer ud til bryllupsfester hvor det ikke er det traditionelle sejge røde kød, men noget anderledes og hvad indisk mad angår vil de fleste udbydere også lave noget der er mildt.

Det forstår jeg ikke? Når det gælder drikkevarer, så skal festen ikke være på deres egne præmisser, men når det gælder mad så er det fedt at det er utraditionelt? 

0

Annonce ♥

Jeg syntes det lydder rigtig lækkert at lave en hvidvins menu. Ligeledes at i vælger alternativer til den traditionelle sodavand. Det er som mange skriver jeres fest og noget i nyder i vælger at dele med jeres gæster. Jeg syntes netop det er fint at få lov til at mærke sjæl og passionen af dem jeg er til fest ved, og så kan jeg drikke min Cola en anden dag hvis jeg vil. Jeg tænker i skal være tro mod jeres egne værdier, hvilket jeres gæster formentlig også vil kunne mærke. Kh

0

13 hours ago, little miss phoenix said:

Det forstår jeg ikke? Når det gælder drikkevarer, så skal festen ikke være på deres egne præmisser, men når det gælder mad så er det fedt at det er utraditionelt? 

:):) Forståeligt nok for det kan måske virke selvmodsigende :) Men det skal ses i sammenhæng med det sidste jeg skrev (nedenfor). En ting er at jeg ville syntes det var lidt underligt men det bør som skrevet være ok for de fleste. Men jeg holder fast i at den med vinen vil være at stramme den lidt. Medmindre vi taler om eksempelvis stegt pattegris m.v. hvor vin umiddelbart ikke hører sig til. Også der ville jeg dog nok sørge for at der var et par flasker vin så ikke-øldrikkere kun var henvist til at drikke sodavand (eller økologiske drikke/most).  Man oplever jo ofte også folk der drikker øl under middagen selvom menuen ikke ligger op til det.

On ‎20‎-‎04‎-‎2017 at 9:55 AM, diskobil said:

Jeg  tror det er en god beslutning I har taget JSR. Den med vinen ville måske lige være at stramme den lidt men det andet med most og økologiske drikke bør være ok for de fleste. Det er sundt at blive "udfordret" og gøre/prøve noget andet end det man plejer.

0

Jeg synes, det lyder rigtig fedt med hvidvinsmenuen! Men jeg drikker så heller ikke rødvin ;-)

Jeg synes, det er rigtig spændende - som andre også siger - når der udfordres på maden. Jeg har været til et bryllup, hvor vi fik sushi til forret, and til hovedret og hvid chokoladebrownie til dessert. Meget speciel og personlig menu, kunne man godt fornemme - og virkelig noget, vi husker fra det bryllup her efterfølgende.

Nu siger jeg lige noget: Gæsterne skal nok indrette sig efter det, der er - og specielt det, som ikke er der. Nogle laver bland-selv-drinks-bar, mens andre overhovedet ikke mangler det, hvis ikke, det er der (altså efter maden).

Personligt synes jeg, det hører med til bryllup at der er rødvin, selvom jeg ikke selv drikker det, men det er selvfølgelig fordi man ved, at de fleste gerne vil nyde et glas eller to til maden. Måske kan I lave en kompromisløsning, hvor I personliggør meget af menuen og drikkevarerne, og stiller det frem på bordene som en "smag lige det her til maden - det er lige os", men at der stadig er mulighed for at hente det "klassiske" rødvin på et drikkevarebord?

0