kesa

Hvad kalder man et brudepar uden brud?

15 indlæg i dette emne

Vi var til konfirmation i dag og endnu en gang var der nogle der snublede lidt over ordene... For hvad kalder man egentlig et ens kønnet par som bliver viet? Brudepar går jo ikke, når der er tale om to mænd.
Det bedste jeg kan komme op med, er at man i nogle tilfælde vil kunne omtale parret som 'De nygifte'.

Hvad ville I sige?

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Da min veninde blev gift med sin ekskone tror jeg vi alle bare kaldte dem brudepar, helt ukritiskt :huh: Jeg synes det er dækkende nok, det er jo stadig et par, uden "brud" I er jo stadig et kærestepar.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites
On ‎24‎-‎04‎-‎2017 at 8:03 AM, Luffegås said:

Da min veninde blev gift med sin ekskone tror jeg vi alle bare kaldte dem brudepar, helt ukritiskt :huh: Jeg synes det er dækkende nok, det er jo stadig et par, uden "brud" I er jo stadig et kærestepar.


Helt enig.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for jeres input, alle sammen :) 
Det er ikke så ligetil at finde på et nyt ord, så vi tænker også at 'de nygifte' og 'ægteparret' må være mest dækkende. Man kan godt sige: "De nygifte længe leve! Hurra!" og det giver også mening f.eks. at skrive Ægteparret eller De Nygifte uden på telegrammerne

 

Alle konstellationer med stavelsen BRUD er udelukket for os. Hverken min mand eller jeg skal stå brud, så det giver absolut ingen mening for os. Jeg synes det giver god menig hvis der er tale om en Mand-Kvinde eller Kvinde-Kvinde vielse, men ikke med to mænd. Derfor kalder vi os heller ikke BRUDgomme, vi danser ikke BRUDevals, vi har ingen BRUDepiger, heller ingen BRUDebuket, vi skal ikke sove i BRUDesuiten, vi går ikke ind til BRUDemarchen og vi springer også BRUDeslør over, både i form af tyl i bilantennerne og den hvide blomst :) 

 

 

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er enig med Bent, at det giver god mening I springer brud- i alle sammenhæng- over :) 

De nygifte eller ægteparret er to rigtige gode bud og netop nogle som man kan sige "De nygifte længe leve! Hurra!" 

som du selv nævner Kalle :) 

 

1

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

19 hours ago, diskobil said:

Enig. Kalle bryder sig bare ikke om at "brud" og brude" indgår :) Det forstår man vel egentlig godt hvis man skal prøve at sætte sig i hans/deres sted.  

både og... det hedde jo brud og brudgom ,  selve ordet brud bruges til begge køn , så hvorfor lave om på et godt Dansk ord der faktisk  er nutidigt og dækkende..

 

men  i bund og grund kan man da kalde det hvad man vil, det bestemmer man da selv

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hvad med "bryllupsparret" hvis I vil kalde jer noget i invitationer og på hjemmeside osv. inden selve vielsen? Det synes jeg da sagtens man kan sige.. Ellers kan man selvfølgelig altid kalde jer "Det kommende ægtepar" :) 

 

Og jeg forstår virkelig godt, at I gerne vil undgå ordet "brude"

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites
On 5/16/2017 at 4:12 PM, denmodne said:

Man kalder dem vel Brudepar, for om de er to brude eller to brudgomme så er de er brude og et par :cheerleader3:

 

 

Jeg kan slet ikke med ordet brudepar i sammenhængen med to mænd. 

En mand der bliver gift med en anden mand er jo heller ikke en brudgom, men vel blot en gom eller en gomgom. Der er jo ingen brud han kan være gom til. 

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER

Annonce ♥


Annoncer