Den Lystige Brud

Vielsesring: Karat VS nikkelallergi

4 posts in this topic

Hej:)

Vi har kigget lidt rundt på vielsesringe. Og vi havde egentlig lagt os fast på en 8 karat guldring. Vi synes at prisen for 14 karat ikke er dét værd - vi vil hellere have råd til den hverdag vi skal have sammen bagefter:)

Men så læste jeg lidt på nettet i går, og kunne forstå, at nikkel er et af de fyldmetaller, som bruges i guld. Og at der selvfølgelig er mere nikkel i en 8 karat ring end i en 14 karat. Jeg har nikkelallergi og blev lidt bekymret. Så jeg tænkte, om der er nogen allergikere her i forummet, som har erfaring med vielsesringes guldkarat og nikkelallergi? Jeg går selv til dagligt med et løst 8 karat guldarmbånd, som jeg aldrig har slået ud på. Til gengæld slår jeg oftere ud på sølv og jeg kan slet ikke have metal lynlåse eller metalknapper tæt på kroppen uden at slå ud, da de altid er fyldt med nikkel.

Jeg håber at I vil dele jeres erfaringer med mig:)

Edited by Den Lystige Brud
0

Annonce ♥

5 hours ago, Den Lystige Brud said:

Hej:)

Vi har kigget lidt rundt på vielsesringe. Og vi havde egentlig lagt os fast på en 8 karat guldring. Vi synes at prisen for 14 karat ikke er dét værd - vi vil hellere have råd til den hverdag vi skal have sammen bagefter:)

Men så læste jeg lidt på nettet i går, og kunne forstå, at nikkel er et af de fyldmetaller, som bruges i guld. Og at der selvfølgelig er mere nikkel i en 8 karat ring end i en 14 karat. Jeg har nikkelallergi og blev lidt bekymret. Så jeg tænkte, om der er nogen allergikere her i forummet, som har erfaring med vielsesringes guldkarat og nikkelallergi? Jeg går selv til dagligt med et løst 8 karat guldarmbånd, som jeg aldrig har slået ud på. Til gengæld slår jeg oftere ud på sølv og jeg kan slet ikke have metal lynlåse eller metalknapper tæt på kroppen uden at slå ud, da de altid er fyldt med nikkel.

Jeg håber at I vil dele jeres erfaringer med mig:)

Hejsa ..Jeg er nikkelallergisk ganske som dig, og jeg tåler heller ikke ret godt sølv. Jeg har en 8 k. guldring, som jeg går med 24/7, uden problemer :)

0

Der bør ikke være nikkel i dansk producerede smykker. I almindelig gult guld - 8k, 14k eller 18k - er der ikke nikkel i overhovedet. Men nogle steder anvendes der legeringer med nikkel i hvidguld, men det bør man ikke gøre. Man kan fint lave hvidguld med en palladium legering - så er der ikke nikkel i. Og så betyder det ikke noget, hvilken karat man vælger.

I 8k er 333/1000 dele guld og 777/1000 dele legering - i 14k er 585/1000 dele guld og 415/1000 dele legering - 18k er 750/1000 dele guld og 350/1000 dele legering.

Jeg kan selvfølgelig kun tale for mig selv, men der skal ikke være nikkel i smykker.

ege art

0

Annonce ♥