Oktober92

2 x bryllup eller vente

12 posts in this topic

Sagen er den at min kæreste og jeg købte hus for et lille halvt års tid siden. En veninde der er jurist har gennemgået vores papier (vi havde også en advokat) og på baggrund af vores planer om børn inden for en nærmere fremtid, syntes hun det vil være uforsvarligt ikke at være gift mht. hvis en går bort osv. 

Vi vil ikke have mulighed for at kunne spare op til det bryllup vi drømmer om med de ting vi gerne vil have skal indgå før om et år eller halvandet og til den tid håber vi jeg enten er gravid eller vi står med en lille bebs. Jeg er måske lidt kræsen, men vil helst ikke være hverken gravid eller stå med en lille baby til brylluppet. Så problemet er nu om vi skal vente med med bryllup til om 2-3 år, spare op og få vores drømmebryllup eller holde et mindre bryllup inden for det næste år, kun med forældre, bedsteforældre og søskende på rådhuset og ud at spise (tænker ca. 6000-7000 med mad og ringe) og så holde en velsignelse med det store bryllup om nogle år og altså blive gift 2 gange, hvis man kan sige det sådan? 

Puha er simpelthen sådan i tvivl og vi kan ikke rigtigt blive enige om hvad vi skal gøre :(

0

Annonce ♥

Det du nævner der har jeg oplevet rigtig mange af vores kunder gøre: De er tidligere blevet gift lovformeligt uden de store dikkedarer ud fra nogle rent praktiske og juridiske grunde og henvender sig så senere til os da de nu skal kirkeligt velsignet holde fest m.v.  Der er nogle som har holdt det helt hemmeligt at de er blevet gift tidligere og så er der nogle som har spillet med åbne kort.  

0

Jeg har en veninde, som venter sit 2. barn med sin kæreste i nærmeste fremtid. For at sikre deres børn har de valgt at at blive gift på rådhuset inden fødslen. De vælger at holde det rimelig hemmeligt, fravælger ringe og inviterer kun den aller nærmeste familie, som de spiser frokost med efterfølgende. De har også frabedt sig gaver osv, og ser det mest som et jura-bryllup. Om et par år holder de så drømmebrylluppet. :-)  

Nu kender jeg jo ikke jeres situation, men hvis I vil vente med brylluppet kan I måske overveje bare at få lavet nogle juridiske dokumenter til at sikre hinanden, hvis det er jeres bekymring? Det må din veninde kunne vejlede dig om :-) 

0

Idag kan man sikre hinanden bedre igennem en advokat end ved almindeligt giftermål, så hvis I ønsker at sikre hinanden nu, men vente med stort bryllup, så afsted til advokaten og lav et testamente og evt. Særeje.

0

Annonce ♥

Det er jo hvad man har lyst til der skal afgøre det :) Vi vil også gerne sikre hinanden, men da det ser ud til at barn måske kommer før bryllup, så vælger jeg altså stadig at arrangere bryllup ud for det. Men vi har heller ikke andre børn end det fælles barn vi måske får, og så mener jeg det er sikret nok, de få måneder der går. Det var noget andet i tilfælde af vi hver havde andre børn, så synes jeg man bør reagere hurtigt i f.eks. huskøb :):) Men altså, om I to og to vidnere tager ind på rådhuset en formiddag og dernæst ud og spiser hyggeligt og så har en almindelig dag bagefter er jo bare jeres hemmelighed ellert offentligt hvis I vil :P Det handler om hvad I vil, og hvad I ikke vil

0

Tusind tak for alle jeres svar! :) Min veninde siger også at vi ikke kan sikre os lige så godt med juridiske papier som ved ægteskab og ærligt talt ville jeg også syntes det er sjovere at blive gift :b Især fordi vi gerne vil have børn inden for nogle år og det kunne være dejligt med et fælles efternavn alle sammen :) Men nu må vi se. Han har ikke engang været nede på knæ endnu, og selvom vi ofte snakker om ægteskab og bryllup og begge ved at det kommer til at ske, har jeg givet udtryk for at der skal ring på fingeren inden der kan aftales så meget nærmere :floejt:

0

5 hours ago, Oktober92 said:

Tusind tak for alle jeres svar! :) Min veninde siger også at vi ikke kan sikre os lige så godt med juridiske papier som ved ægteskab

Det er også fuldstændig korrekt. Man kan tijlstræbe at lave noget der kommer derhen af men er I ikke gifte i jurdisk henseende så vil der altid være nogle ting som ikke kan opnås. Det lyder også som den rigtige beslutning. Man gifter sig jo heller ikke med det ene formål at kunne holde en stor fest. Det er vel ønsket om at blive gift (herunder at sikre hinanden og børn juridisk) der er det bærende og det andet er så en slags "tillægsgevinst". .)  

0

Annonce ♥

Det kommer lidt an på hvilken situation man står i, hvad der er bedst. For vores vedkommende er vi bedre sikret, hvis vi har en advokat ind over, men vi har så også noget 'bagage' med fra tidligere forhold. Det er helt sikker nemmest at sikre sig juridisk ved at blive gift, men så skal man også bare være opmærksom på evt. ulemper ved efterfølgende skilsmisse/dødsfald - det er ikke sjovt, har været der. Nu er det heldigvis få der er ude for det jeg har stået i, så i langt de fleste tilfælde vil ægteskab være en god måde at sikre sin familie på.

0

On 19. maj 2017 at 7:11 PM, diskobil said:

Det er også fuldstændig korrekt. Man kan tijlstræbe at lave noget der kommer derhen af men er I ikke gifte i jurdisk henseende så vil der altid være nogle ting som ikke kan opnås. Det lyder også som den rigtige beslutning. Man gifter sig jo heller ikke med det ene formål at kunne holde en stor fest. Det er vel ønsket om at blive gift (herunder at sikre hinanden og børn juridisk) der er det bærende og det andet er så en slags "tillægsgevinst". .)  

Ja lige præcis. Og egentligt vil jeg sige at man kun skal gifte sig  pga. kærlighed og fordi man ved, at man skal være sammen resten af livet, men lige i dette her tilfælde er det jo af begge årsager, for havde vi pengene lige her og nu skulle vi helt klart også have det store kærlighedsbryllup med det samme :)

0

On 21. maj 2017 at 6:45 AM, enkenoguniformen said:

Det kommer lidt an på hvilken situation man står i, hvad der er bedst. For vores vedkommende er vi bedre sikret, hvis vi har en advokat ind over, men vi har så også noget 'bagage' med fra tidligere forhold. Det er helt sikker nemmest at sikre sig juridisk ved at blive gift, men så skal man også bare være opmærksom på evt. ulemper ved efterfølgende skilsmisse/dødsfald - det er ikke sjovt, har været der. Nu er det heldigvis få der er ude for det jeg har stået i, så i langt de fleste tilfælde vil ægteskab være en god måde at sikre sin familie på.

Ja det er vidst noget med, at har man været gift før, har børn fra tidligere ægteskaber eller noget ligende så gælder der andre regler og det er endnu vigtigere hvis man har delebørn + børn sammen så alle arver ligeligt. 

Jeg er rigtigt ked af din situation jeg kan gætte mig til ud fra dit indlæg og brugernavn, håber al lykke til jer :) 

0

Annonce ♥