madloteilime

Udendørs vielse - hvordan?

7 posts in this topic

Hej alle sammen!

Jeg står jo i den heldige situation at jeg skal giftes den 5. august i år og planen er at det skal ske i Silkeborg Oasekirke som vi er tilknyttet. Dog drømmer jeg nu stadig om en udendørs vielse, selvom vi har droppet dén idé, fordi det simpelthen er for besværligt med fx lyd (mikrofon til præst og lyd til musik). Men så kom jeg lige i tanke om, at jeg vist ikke har spurgt herinde - det bør jo være det første man gør :thumbsupsmileyanim:

Så, jer der har holdt vielse i det fri og jer der planlægger at gøre det; hvordan gør I?

0

Annonce ♥

Vi har lavet musik (og lyd) til udendørs vielser flere gange :) Den største udfordring er nok at finde et sted (hvis det ikke er jeres egen have) og strøm. Sidst jeg lavede det var der 50 meter til nærmeste strømudtag så der skulle nogle kabeltromler i brug og andre gange skal der en egentlig generator til fordi der ikke er strøm (det er så der vi typisk siger fra men det kan lade sig gøre). Mindes faktisk aldrig at det har været nødvendigt med mikrofon til præsten men det kommer meget an på forholdene herunder støjgener. I givet fald er det mest oplagte nok et headset (egentlige clipsmikrofoner er ikke gode når vi snakker udendørs brug). Ved nogle af vielserne har folk stået op (og der har så været enkelte stole til gangbesværede m.v.). Andre gange er der sat stole eller bænke op så alle kunne sidde ned. Mange laver en slags repos hvorfra vielsen foregår og har lagt røde løbere men der er også dem hvor det er mere "primitivt" eks. et tilfælde hvor bruden kom i bare tæer :) Det kan man gøre helt som man selv vil.

Derudover er det selvfølgelig et spørgsmål om man kan finde en kirke og en præst der vil medvirke til udendørs vielse og vielse udenfor kirken i det hele taget. Ved ikke om Oasekirken som du nævner er en slags frikirke o.l. hvor det er muligt. Flere af dem jeg nævner ovenfor har været borgerlige vielser. Der findes "giftefirmaer" som gør sig i at vie folk og ikke er tilknyttet kirken (og heller ikke har nogen egentlig bemyndigelse til det) men om det er noget er nok meget individuelt :)

Derudover skal man selvfølgelig have en plan B i tilfælde af regn :)

0

Jeg blev viet udenfor. Vi holdt brylluppet i Kongens have i København på en restaurant. Og de havde en hestesko formet terrasse, som var perfekt til vielsesritualet.

Vi havde ingen mikrofon, jeg har ikke hørt, at der var nogen der ikke kunne høre, hvad der blev sagt under vielsen. Plan B var at restauranten ville stille store parasoller op på terassen i tilfælde af regn, men det var aldrig aktuelt heldigvis.

0

Vi skal vies udenfor :)

Vores præst behøver ikke en mikrofon. Vi får en guitarist og en sangerinde til at hjælpe med indgang- og udgangsmusik + salmerne. De vil gerne have, at der er trukket strøm. Da der er forholdsvist langt, skal vi have trukket nogle kabeltromler ud til vielsen fra huset, det holdes ved - men det kan sagtens lade sig gøre.

Det sværeste har været at finde en sangerinde til vielsen + overvejelser om, hvordan vi skulle have gæsterne til at sidde osv. :)

0

Annonce ♥

Mange tak for jeres svar. Vi må se hvad det ender med for vores vedkommende :)

0

17 hours ago, SilleMy said:

Da der er forholdsvist langt, skal vi have trukket nogle kabeltromler ud til vielsen fra huset, det holdes ved - men det kan sagtens lade sig gøre.

Husk at rulle kabeltromlerne helt ud uanset om der er behov for den fulde længde eller ej. Jeg har selv nogle gange undladt at gøre det (senest da jeg lavede lyd for Gasbox ved en privat fødselsdagsfest her for nylig) uden problemer men det har også været indendørs (og et par dj's/elektrikere har efterfølgende sagt til mig at jeg skulle have rullet dem ud alligevel). Det handler om induktion.

Derudover så brug kun tromler (og stikudtag) med jord (tre ben)

0

On 5/31/2017 at 10:38 AM, diskobil said:

Husk at rulle kabeltromlerne helt ud uanset om der er behov for den fulde længde eller ej. Jeg har selv nogle gange undladt at gøre det (senest da jeg lavede lyd for Gasbox ved en privat fødselsdagsfest her for nylig) uden problemer men det har også været indendørs (og et par dj's/elektrikere har efterfølgende sagt til mig at jeg skulle have rullet dem ud alligevel). Det handler om induktion.

Derudover så brug kun tromler (og stikudtag) med jord (tre ben)

Mange tak for tippet :) 

0