Plindstrup

Placering af far til festen - dilemma

6 indlæg i dette emne

Hej,

 

Vi skal sidde ved runde borde. 6-8 personer ved hvert bord.

 

Mit dilemma kræver en lille forhistorie:

 

Da jeg blev født, blev min far sparket ud og jeg så ham først da jeg var 7-8 år. De følgende år så jeg ham årligt, ofte omkring jul/nytår. Men han har været en dårlig far, hvad angår at holde kontakten og holde sine løfter. Han flyttede pludselig 10 år til Iran (hvor han oprindeligt er fra) og jeg hørte ikke fra ham i de 10 år. Nu er han, for et par år siden, flyttet tilbage til Danmark igen, med sin Iranske kone og de 3 børn han har med hende. Han bor i min naboby. Jeg har god kontakt til ham nu og især mine halvsøskende.

 

Selvfølgelig er både min far, mine halvsøskende og hans kone inviteret til brylluppet.

 

Mit dilemma er at jeg ikke aner hvor jeg skal placerer min far. 


Der er ingen tvivl om at jeg skal sidde med min kone og hendes forældre. Min mor skal selvfølgelig også sidde med os. Min mor har dog en kæreste (som hun har haft igennem mere end 10 år). Han har dog aldrig fungeret som en far for mig, da hun først fandt sammen med ham efter jeg flyttede hjemmefra. Men jeg tænker at han vel bør sidde sammen med min mor, samme med os? Yderligere tænker jeg at min forlover, som også skal være toastmaster, ligeledes skal sidde til bords med os.

 

I så fald, sidder vi:

Min kone

Mig

Svigermor

Svigerfar

Mor

Mors kæreste

Forlover

 

Det er 7. Så er der én plads tilbage.


Skal jeg droppe at have min mors kæreste siddende ved mit bord?

Kan jeg tillade mig at undlade at have min far siddende ved mit bord, set i lyset af at jeg måske egentlig synes at ikke fortjener en plads der?

Ville det normale være at bide det i sig og lade min far sidde med? Og skal min mors kæreste, igennem 10 år, så stadig sidde der, eller skal han flyttes til et andet bord?

Min forlover har en kone. Skal hun også sidde med ved bordet, eller placerer man hende et andet sted?

 

Jeg synes godt nok det er svært at få kabalen til at gå op. 

 

 

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hej! 

 

Sikke et træls dilemma, jeg kan sagtens forstå dine frustrationer.. men mit besyv vil være, at din mor og hendes kæreste sidder sammen med jer, og din far og hans kone sidder sammen et andet sted, og at din forlover får lov at sidde sammen med sin kone. 

1. det er mega surt at blive splittet fra sin partner til et bryllup...

2. det er mega surt at blive splittet fra sin partner til et bryllup, for så at skulle sidde med en eks-partner, man måske ikke har det godt med.. det giver dårlig stemning. 

3. Din far har jo ikke ligefrem brillieret igennem dit liv.. jeg ville give plads til dem som rent faktisk har været der igennem din tid.. Nogle gange er relationer stærkere end blod, i min optik :) 

Og din far vil sikkert også have det meget hyggeligere ved et andet bord, hvis alternativet er at hverken ham eller din mor får lov at sidde sammen med sin respektive partner :) 

 

Håber det kan hjælpe dig lidt :) 

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

I kunne også gå bort fra den traditionelle tankegang med at brudeparret absolut skal sidde sammen med forældrene, søskende m.v. Mange brudepar i dag vælger at sidde hvor de vil og af og til oplever man også at brudeparrene rokerer i pauser så de sidder 2-3 forskellige steder over en middag (kræver så at bordplanen indrettes derefter).     

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg kan godt se dit dilemma, og kan på sin vis godt følge dig i, at han måske ikke fortjener en plads ved hovedbordet. Men i og med at du alligevel vælger at invitere ham med, så ville jeg mene, at han skal sidde ved hovedbordet, han er din far og i har god kontakt nu jo.

 

Jeg ville flytte forlover og hans kone til et andet bord. Og så samle alle jeres forældre ved hovedbordet, tænk på at du kan risikere at gøre din far vældig forlegen ved ikke at prioritere ham så højt som de andre forældre, jeg synes at når man siger A og inviterer med så skal man ikke sige "men du er ikke helt så betydningsfuld som de andre derfor skal du ikke sidde ved hovedbordet som de andre forældre".

 

:) 

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Takt og tone siger at man ikke må skille gifte og forlovede par ad, så din far skal sidde med sin kone, og din forlover med sin kone. Din mor har været sammen med sin kæreste så længe at jeg også ville siddestille dem, med dem der er gift. Jeg holder på at din far skal sidde ved hovedbordet med sin nye kone, og så sidder forlover og hans kone et andet sted. Hvis din kone havde en brudepige/maid of honour, skulle denne så også sidde ved hovedbordet? Jeg syntes det bliver noget rod og din far vil føle sig overset. Som brudepar syntes jeg man må vise sig som "de store" og ikke lade småligheder i familien danne grobund for strid. Ægteskabet er starten på jeres fælles liv sammen og derfor inviterer I jo også mennesker som I gerne vil have er en del af dette.

 

Man siger at jo ældre gæst, jo finere skal denne placeres. Jeg vil derfor foreslå at I ved bordet ved siden af jeres eget ,placerer forlover (som jo er en repræsentant for jer) og kone, et par på omkring samme alder/samme interesser eller hvis I har en voksen brudepige, så denne og hendes mand/kæreste, og så nogle ældre familiemedlemmer, eksempelvis mormor der lige er blevet enke eller lig. På den måde syntes jeg mest at I imødekommer alle, når nu dine forældre ikke er gift længere :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER

Annonce ♥


Annoncer