enkenoguniformen

Stine og Kim 18.08.18

11 indlæg i dette emne

Efter 2 års planlægning, vil jeg nu skrive beretningen fra vores vidunderlige bryllup - forhåbentlig til inspiration for jer andre. Jeg har lagt billeder ind undervejs-  alle viste under lørdag d.18 er taget af fotograf Søren Friberg, som vi kun kan give vores varmeste anbefalinger.

 

Beretningen starter nogle dage før brylluppet:

 

 

Tirsdag d.14.august 2018:

Efter arbejde drønede jeg til Fashion Cut Intercoiffure i Middelfart for at tale med Karin, som skulle sætte mit hår om lørdagen. Jeg havde et ønske om noget flet og en stor knold med noget snirkel-værk ovenpå, og sløret ud over knolden, samt mit hårsmykke fra Gadegaard Design på siden. Vi fik rimelig hurtigt talt os frem til en løsning, og jeg lovede Karin, at jeg aftenen inden brylluppet ville vaske håret og føne det godt ud, da der er en del bevægelse i mit hår. Hun ville så til gengæld finde nogle hårekstensions, så min knold kunne få mere fylde.

 

Da jeg kom hjem, blev der arbejdet videre på de meget udførlige lister, som jeg har lavet over forløbet for hele weekenden. ALLE opgaver blev skrevet på i kronologisk rækkefølge, så toastmaster fik det bedst mulige overblik. Det til trods sov jeg ikke vildt godt eller længe- jeg var SÅ bange for at have glemt et eller andet.

 

Screenshot_20180814-171600.png  Screenshot_20180814-171614.png

 

 

Onsdag d.15.august 2018:

Jeg havde taget fri de sidste dage op til brylluppet, og fra morgenstunden skulle jeg til Tønder for at hente min vidunderligt smukke kjole hos Askepot og Valentino. Jeg kørte dog lige forbi mine forældre i Haderslev først, for en af vores gæster, Clive, var ankommet fra England, og han boede hos de gamle.

 

Nå, men til Tønder med mig. Jeg var godt spændt, og kjolen var bare blevet HELT perfekt. Den sad fantastisk, kunne snøres flot ind, og alle knapper lukkes uden problemer. De sidste detaljer blev lige rettet på slæbet, og så betalte jeg for tilretningen, og kørte den hjem.

Resten af dagen tullede jeg bare lidt rundt, og så fik jeg købt det meste ind til bryllupskagen. Usaltet smør var dog ikke til at skaffe, så det måtte jeg på jagt efter om torsdagen.

 

Screenshot_20180815-092212.jpg  

 

Screenshot_20180815-214156.png

 

Screenshot_20180815-214209.png

 

Screenshot_20180815-214231.png

 

 

Torsdag d.16.august 2018:

 

Jeg startede dagen i hhv. Meny og Kvickly, hvor jeg endelig fik fat i de rå mængder af usaltet smør, som skulle bruges til bryllupskagen. Derefter tog jeg hen til By Gaebler i Haderslev, hvor jeg fik en diamantpeeling og lashextensions. Det blev bare lavet RIGTIG flot, og jeg nød mit nye bambi-look.

 

Screenshot_20180816-145139.jpg

 

Egentlig var planen, at jeg også skulle have haft en spraytan, men det droppede jeg simpelthen- jeg magtede ikke at få kjolen smurt ind i brunt snask. Desuden var min kulør faktisk stadig helt ok efter den gode sommer vi har haft.

 

Da jeg kom hjem, rørte jeg dejen til bryllupskagen sammen. Min Kenwood kom på virkelig hårdt arbejde, men den fejler aldrig- jeg er SÅ begejstret for den maskine! En 8-dobbelt portion chokoladekagedej, rørt over 2 omgange, skulle kunne dække behovet til en fireetagers kage. Først bagte jeg den største bund, som er 40 cm Ø. Det gik helt fantastisk, og den var skideflot. Da den så var kommet ud af ovnen, begyndte den at sætte sig lidt, og den faldt desværre lidt sammen på midten, med det resultat, at da jeg ville flytte på den, så flækkede bunden på tværs i formen… I kan sikkert godt forestille jer mig, stående foran ovnen, midt i køkkenet, hoppende op og ned, stampende i gulvet, mens jeg råbte ”PIS! PIS! PIIIIIIIIIS!!”

Både Kim og vores toastmaster var i huset, for de skulle til Tyskland efter alle vores bestilte varer, og de skyndte sig at give mig et klem, og forsøgte på bedste vis lige at berolige mig lidt, for derefter at fortrække. Det gjorde de nok klogt i, for jeg sparkede lidt til køkkenlågerne, med kagen ud og begyndte så forfra.

 

rw4fug.jpg

 

Da de kom hjem, en del timer senere, var alle kagerne i orden, og Stine var rolig igen. Ingen af de andre kager havde sat sig, og jeg lod dem stå til fredag før jeg løsnede dem fra formene, så de kunne nå at køle HELT af, inden jeg forsøgte at flytte på dem igen. Klogt valg!

 

33eikpu.jpg

 

Da drengene kom hjem, havde jeg desuden ryddet det meste af køkkenet, og lavet mad til os. Toastmaster fik alle mine sindssyge lister, og vi gennemgik weekenden slavisk, så han vidste NØJAGTIGT, hvad der skulle ske. Vi gennemgik også talerækkefølgen, planen for borddækning og opstilling, og så aftalte vi procedurer for aflønning af videofotograf og køkkenpersonale- de eneste, som skulle afregnes kontant.

Kim og tostmaster pakkede køletraileren, som Kim havde hentet om formiddagen, og campingvognen blev gjort klar til afrejse.

 

2mp09di.jpg

 

 

Fredag d.17.august 2018:

Meget søvn blev det heller ikke til denne nat. 4 timer- pling- så var jeg LYSVÅGEN! Min morgen startede inde ved Miss Divae i Haderslev, hvor jeg fik pedicure med franske negle, og acrylnegle med fransk kant, så jeg kunne være fin i åbne sandaler, og klar til ringen.

 

21cdnk4.jpg

 

Da jeg kom hjem, kom Kims forældre og toastmaster, og vi fik pakket det sidste og hentet blomster til bordene ved blomsterhandleren, samt en flaske champagne. Kl. 16 kørte vi fra Christiansfeld med køletrailer, campingvogn og alt vores habengut, for så at sidde i meget tæt trafik på vej mod Fyn. Undervejs derover ringer Lars, vores ven og kontakt fra Mikrobryggeriet Kongebryg i Næstved, at han er fremme ved Skovgården, hvor vi skal holde festen, og at han allerede er ved at blive vist rundt af lejrchefen, og at fadøllen nok skal være kold og klar til at gå ombord i, når vi ankommer- Fantastisk!

 

Vi ankom til Skovgården kl. 17.05, og fik ret hurtigt sagt velkommen til de fremmødte og fordelt værelser. Herefter tog tostmaster bare over, og uddelegerede opgaver, og folk var sindssygt gode til at tage fat, samtidig med at der bare var en enormt god, afslappet og hyggelig stemning.

Vores fædre fik en fadøl, tændte op i grillen, og stod for al kødet. Min mor, tante, Kims faster og flere af vores gæster gik i køkkenet og snittede salat og lavede pastasalat, mange gik i gang med oppyntning af gårdhaven med lanterner og lyskæder, nogle dækkede bord, mine veninder samlede alle hangover-kits og mine unger, min søster og hendes kæreste hang flagguirlander i loftet ned ad gangen hvor alle værelserne var.

 

2qu6auh.jpg

 

n1f4p1.jpg

 

jkxdmb.jpg

 

6onzf8.jpg

 

2iay537.jpg

 

Mine troldhasseltræer blev pyntet med glaskupler med lys i- det så vildt godt ud- og selv gik jeg i krig med borddækningen i festsalen. GUD ske lov for, at jeg havde fordelt pynten til hvert enkelt bord i separate kasser-det gjorde det vildt nemt at gå til, og opdækningen var ret nem, selvom det tog lang tid. Jeg nåede også lige i køkkenet og fik husblas opblødt og pisket i hhv. kaffenougat-blanding og passionsfrugtsirup, så det kunne køle, mens vi spiste.

 

2cn9ug3.jpg

 

2mffyiu.jpg

 

Så blev det spisetid, og flere gæster kom til. Alle fik en soveplads, og da vores fædre sagde kød klar (ved 20-tiden), samledes vi alle i den nu smukt oppyntede gårdhave, hvor vi hyggede os med at spise. Jeg kunne ikke have ret meget, for min kage-samling var nært forestående, og jeg sagde til vores gæster, at nu så de ikke ret meget mere til mig i dag, men at de kunne finde mig i køkkenet, hvis de ville mig noget. Kim, toastmaster og de andre gæster tullede lidt rundt, gik på rov i fadølsanlægget og lavede de sidste ting, mens jeg nu knoklede løs i køkkenet.

 

2vkwxm9.jpg

 

Husblassen i kaffenougatblandingen var ikke blevet helt som jeg ønskede, så jeg varmede det op endnu engang, så det blev helt udrørt. Så måtte det på køl igen- og den proces går ret langsomt. I mellemtiden fik jeg rørt en god smørcreme med masser af vanille og passionsfrugtsirup, og jeg overvejede  hvordan fanden jeg skulle få kagebundene delt i tre lag, uden at de flækkede og smuldrede væk.

 

28h1owk.jpg

 

Jeg blev enig med mig selv om, at den største kagebund på 40 cm Ø måske nok kunne deles i tre, men at hvert lag næsten umuligt kunne flyttes uden uheld, og så var det at jeg fandt på noget genialt (synes jeg selv): Jeg skar bunden op i kvarter, for derefter at flække hver kvarte i tre lag. Nu var den overskuelig at flytte rundt på, og det gik fuldstændigt uden uheld. Første lag kom i formen, fik en kant af smørcreme, og så gik jeg i køkkenet igen og piskede fløde meget hårdt op, og blandede den med den nu afkølede og halvstive kaffenougatmasse. Resultatet blev blødt og cremet, og kanten af smørcreme holdt fint på indholdet. Næste lag kage på, og samme procedure, dog nu med passionsfrugtmousse. Sidste lag kage på, næste kageplade på stativet, og forfra med lag 2, 3 og 4. Ind imellem satte jeg kagen på køl, for at stabilisere lagene, og det viste sig at være godt- kagen blev selvfølgelig lidt tungere, men intet flød ud eller lavede mærkelige ting.

 

slhcsz.jpg

 

63zszt.jpg

 

Da alle lag var på plads, fjernede jeg bageringene, lavede en ordentlig spandfuld smørcreme, og smurte hele kagen op. I mellemtiden kom Kims faster og vaskede op efter mig i køkkenet, så jeg ikke skulle tænke på det efterfølgende- hun var bare GULD, da klokken på det tidspunkt var blevet midnat!

 

f05guc.jpg

 

Klokken halv et var kagen smurt op, og manglede nu bare pynt. Jeg havde købt et glas spiselig guldstøv i Føtes, samt 3 glas guldflager, og jeg startede med at hælde guldstøv i låget, drysse og puste støvet ud over kagen. Det var et VÆRRE svineri, men blev rigtig godt. Der var LIGE PRÆCIS nok til alle fire kager, både på toppen og langs kanterne, og jeg sluttede af med at drysse guldflagerne ud over det hele, lidt efter gefühl.

Klokken var nu et og jeg var smaddertræt, men hele køkkenet, og jeg selv, var dækket af et fint lag guldstøv, og desuden havde jeg jo lovet min frisør at jeg ville vaske hår og føne det helt tørt inden sengetid, så jeg ryddede hurtigt op, og så i bad med mig. To gange hårvask uden balsam, og så føne-føne-føne. Et hurtigt kig på brudekjolen, et smil og godnat til mig kl. 01.30.

 

28kqbs4.jpg

 

xlccww.jpg

 

Lørdag d.18. august 2018:

Igen sov jeg ikke meget. Jeg vågnede kl. 05.30 til en HELT stille lejr, stod op, fik lige et par leggins og en skjorte på, og listede så rundt og tog billeder af det hele i morgengryet. Vejret var stille og fint, og solen var så småt ved at bryde frem.

 

2yxekn4.jpg

 

xqgdhl.jpg

 

Så ville jeg i bad, men blev mødt af Kims faster og min far, som også er morgen-menneske, og fik en snak med dem. Min far kørte til Middelfart efter de bestilte rundstykker, og så fik jeg mit bad.

 

10h4twi.jpg

 

Min søster (og også Maid of Honour) stod op, og så fik vi os et hurtigt rundstykke, inden vi skulle til frisøren. Resten af lejren begyndte så småt at røre på sig, og jeg nåede lige at kysse Kim, som havde sovet i campingvognen, inden vi kørte kl. 07.25. Jeg fik mit hårsmykke og slør, og så gik det afsted. Undervejs trak mørke skyer op, og det dryppede lidt, men jeg kunne simpelthen ikke være mere ligeglad.

 

qyv1p4.jpg

 

ddmlmu.jpg

 

rlatdd.jpg

 

Vi parkerede ved kulturøen (Havnefronten), og gik derefter i hver vores retning mod de frisører vi nu engang havde booket. Jeg blev taget rigtig godt imod, og der var bare rigtigt god stemning ved frisøren, som fortalte, at de ud over en enkelt klipning, kun havde bryllupsopsætninger den dag.

De næste knapt to timer sad jeg bare og blev nusset om, fik lagt makeup og hyggede med min søster, som var færdig efter en lille time- hun kom så og underholdt mig, inden vi kørte retur.

 

20j0c93.jpg

 

ncifjd.jpg

 

Frisøren tog billeder til sin Instagramprofil, og vi sendte et billede til Kim, hvor Karen holdt mig i sløret, for at vise, at jeg ikke rendte nogen steder. På vej til bilen kom Karen i tanke om, at hun manglede en cardigan, så i Only med os, det var sgu sjovt. De gloede godt nok noget, da jeg kom spadserende med slør og leggins… Jeg blev endda spurgt, om jeg skulle giftes… øh nej, jeg synes ligesom bare det er helt vildt sjovt at klæde mig ud, ik’?

 

Screenshot_20180826-211143.png

 

Da vi kom retur til Skovgården var klokken næsten halv elleve, og så begyndte vi at få lidt småtravlt. Pigerne blev flettet, og alle blomsterne, som havde stået i køletraileren siden fredag efter middag, skulle på bordene, og jeg klippede dem til, mens mine tanter, Kims faster, Kims mor, min mormor og mine kusiner satte dem på plads, og Karen hældte vand ved.

 

Screenshot_20180826-210107.png

 

Screenshot_20180826-205500.png

 

Screenshot_20180826-202428.png

 

Da det var gjort, var Kim og Dominic kommet i tøjet, og skulle snart afsted til kirken. Der blev lige sagt "Jeg elsker dig- vi ses":

 

Screenshot_20180826-205358.png

 

Screenshot_20180826-211003.png

 

Klokken var 12, og da de var blevet sendt afsted, tog jeg mig en truckervask og skulle så i kjolen.

En af vores gæster var lige inden Kims afgang til kirken ankommet med brudebuketten og knaphulsblomsterne, og jeg skyndte mig at gemme buketten af vejen, så Kim ikke nåede at se den. Den var SÅ smuk: En stramt bundet, dråbeformet buket med et væld af cremefarvede roser, klyngeroser i creme med pink midte, lyserøde pæoner, halvmodne brombær, russisk mandstro i blå, brudeslør og troldhassel. Den var tung som et ondt år, men al vægten værd!

 

8w010y.jpg

 

Screenshot_20180826-200203.jpg

 

Min far, toastmaster, min søster og pigerne ventede, og det gik overraskende godt med at komme i kjolen. Toastmaster kom lige for at tjekke, om vi nu også holdt tidsplanen, og det gjorde vi så rigeligt. Jeg fik lige et stort thumbs up da han så mig, og så smuttede han igen og overlod tøserierne til os piger.

Jeg fik sløret løsnet, så det faldt i sin fulde længde – det var sat op med et par nåle, så jeg lettere kunne bevæge mig rundt, og smykkerne kom på: Halskæde, ring til venstre hånd, armlænke og øreringe- alt sammen i guld med granater, et arvestykke jeg har fra min fars familie.

 

Screenshot_20180826-211216.png

 

25q8x7m.jpg

 

nvwgls.jpg

 

Vel i kjolen fik jeg lige et solidt sprøjt deo, og så var vi klar. Pigerne, min far og toastmaster ventede ude i forhallen, og Karen og jeg kom ud til dem, og min far var glad og rørt, og jeg fik et klem og fik at vide, at jeg var smuk.

 

Screenshot_20180826-210115.png

 

Inden afgangen til kirken havde Kim, Thomas og nogle af ungerne pyntet Thomas’ bil, og jeg siger jer: At se den store, fine Volvo med tyl, sløjfer og streamers hvor der stod ”Stine og Kim 18.08.18” var bare SÅ sjovt.

 

Screenshot_20180826-210014.png

 

Screenshot_20180826-203622.png

 

Toastmaster hjalp os alle i bilen, og så kom en af vores gæster, og sagde, at hun var blevet glemt af dem hun skulle køre med. HELDIGVIS er der plads til 7 personer i Volvoen, så ind med Annita, og så kørte vi stille og roligt mod kirken. Vi var i virkeligt god tid, 12.50, men hellere være der i god tid end for sent. Vi kørte langs strandvejen stille og roligt, og vejret holdt fortsat tørt. Da vi nåede Middelfart var vi i så god tid, at jeg fik toastmaster til at køre ned på havnen og vente lidt.

 

Vi havde bedt vores gæster være på plads i kirken 13.15, men 13.20 kunne vi stadigt se gæster komme gående der hvor vi holdt- så blev vi selvfølgelig bare lidt længere. Da tre sæt gæster havde passeret vurderede jeg, at nu ville jeg sådan set gerne op i våbenhuset for lige at blive klar, men da vi svinger ind på kirkepladsen, ser jeg stadig Kim og Thomas udenfor. De ser Volvoen og skynder sig ind, sammen med de gæster, der fortsat står udenfor.

 

Screenshot_20180826-200051.png

 

Screenshot_20180826-205228.png

 

Screenshot_20180826-203938.png

 

Toastmaster parkerer bilen, mens min søster og jeg går ind i våbenhuset med min far og pigerne.

 

Screenshot_20180826-211244.png

 

Screenshot_20180826-200103.png

 

Der bliver vi mødt af videofotografen, som fortæller, at han er blevet forbudt at optage (det vidste vi godt han ikke måtte under vielsen, men kirketjeneren ville overhovedet ikke have ham ind), og jeg sagde til ham, at så måtte vi undvære den del. Mens jeg står der og bliver klar, kommer endnu et sæt gæster ind- jeg må indrømme, at jeg sgu nok blev lidt stram i betrækket der.

 

Screenshot_20180826-195514.png

 

Screenshot_20180826-211112.png

 

Screenshot_20180826-210950.png

 

Klokken var 13.28, og det synes jeg sgu er dårlig stil. Nå, men kirketjeneren åbner døren, og så er der bare stille. Organisten får givet tegn til at spille, men der sker ikke noget. Tredje gang siger kirketjeneren ’spil’, og så bruser orgel og trompet bare imod os. Det var helt fantastisk.

 

Screenshot_20180826-205738.png

 

Screenshot_20180826-195353.png

 

Screenshot_20180826-201606.png

 

Pigerne gik ned til midtergangen, og herefter måtte jeg alene gennem døren, som var for smal til både mig og far. Jeg ventede lige et par trin nede, og da far kom ned, fattede han min arm, og så gik vi ellers hen til midtergangen og ventede, til pigerne var kommet op til Kim.

 

Screenshot_20180826-201729.png

 

Screenshot_20180826-210349.png

 

Ventetiden mens pigerne gik op ad gulvet gav mig tid til lige at nyde trompeten og orgelet, og synet af alle gæsterne, som bare stod og smilede imod mig. Jeg kiggede op på Kim, og så bare et glad smil og hvor flot han så ud, som han stod der i sin sorte selskabsuniform.

 

Screenshot_20180826-211015.png

 

Screenshot_20180826-204327.png

 

Screenshot_20180826-204117.png

 

Screenshot_20180826-211027.png

 

Turen op ad gulvet foregik relativt stille og roligt- jeg havde tid til at kigge lidt rundt og smile, og da vi kom op til Kim, fik han et kindkys- hvorefter jeg glemte ALT om at hilse på Thomas og ungerne, inden de satte sig ned på bænkerækkerne igen…

 

Screenshot_20180826-204203.png

 

Min far og jeg fik os placeret og sat, og så nød vi ellers den første salme ”Op! Al den ting, som Gud har gjort” med trompetakkompagnement. Min stemme er stadig ikke helt sig selv efter at jeg mistede den i sommerferien, så jeg kunne ikke synge så meget med- og min far havde glemt sine briller, men det gik da alligevel.

 

Screenshot_20180826-211103.png

 

Screenshot_20180826-195628.png

 

Screenshot_20180826-205611.png

 

Herefter fulgte præstens hilsen og den indledende bøn og læsning, og så sang vi ”I blev skabt som mand og kvinde”. En smuk salme, som jeg synes passer rigtig godt lige i forbindelse med vielsesritualet. Præsten holdt herefter sin tale, som havde døre som tema. Når en dør lukker sig, åbner der sig en ny- vi havde jo på forhånd talt meget om det at miste en kærlighed, for så at skulle åbne sig for noget nyt, og jeg synes den var så passende og understregede hvem vi var, rigtig godt.

 

Screenshot_20180826-200132.png

 

Efter talen fulgte tilspørgslen og erklæringen, og vi fik begge sagt tydeligt ja på de rigtige steder, hvorefter hun bad forbøn for os og sluttede med Fadervor. Så sang vi ”Det dufter lysegrønt af græs” og sluttede af med ”Du som har tændt millioner af stjerner”. Det lykkedes mig utroligt nok at undgå at spilde så meget som en tåre undervejs - jeg havde ellers troet, at jeg ville blive en værre tudemarie, men det skete altså ikke.

 

Screenshot_20180826-195533.png

 

Screenshot_20180826-210906.png

 

Screenshot_20180826-210651.png

 

Så lød tonerne af bryllupsmarchen, og vi glemte da ALT om at kysse ved toppen af alteret. Vi tog hinanden i hånden, og gik storsmilende ud, og til vores store overraskelse og glæde blev vi mødt af synet at syv uniformerede soldater med hvide bælter og handsker med sabler i espalier- det var vildt flot!

 

Screenshot_20180826-203429.png

 

Screenshot_20180826-195538.png

 

Screenshot_20180826-195321.png

 

Screenshot_20180826-201937.png

 

Screenshot_20180826-210544.png

 

Screenshot_20180826-210415.png

 

Screenshot_20180826-205222.png

 

 

Screenshot_20180826-210401.png

 

Vi gik igennem, og da vi nåede den yderste række og gik igennem, fik vi det traditionsrige klap i røven med sablen- det hører sig til i soldaterkredse, og var helt vildt sjovt.

 

Udenfor kirken stod soldaterne i espalier til alle gæster var kommet ud, og stakkels dem, for de sabler er altså jævnt tunge. En af de første, der kom ud, var min mor og Freya- og hun græd som PISKET. Jeg blev helt bekymret, og spurgte hende, hvad der dog var i vejen, hvortil hun svarede: ”Jeg er bare SÅ glad mor- TÆNK, at jeg har fået en rigtig far igen!”… Hooold nu kæft mand, der måtte mor her lige trække vejret lidt ekstra dybt for ikke at tude. Freya fik et ordentligt klem, og blev så overladt trygt i min søsters arme, da der jo var en del andre gæster at hilse på.

 

dwetk9.jpg

 

Screenshot_20180826-205910.png

 

Screenshot_20180826-204618.png

 

Udenfor kirken havde der også samlet sig en del andre tilskuere- nok lokket til at virvaret, bilen med streamers og soldaterne der stod så flot- de har da fået sig en på opleveren.

 

Screenshot_20180826-203616.png

 

110vm6f.jpg

 

Da vi havde hilst på alle, fik vi takket alle og budt til reception, men inden folk kørte, fik vi alle stillet op til et fællesbillede.

 

Screenshot_20180826-210501.png

 

Vi fik også taget nogle billeder af soldaterne og os- de var simpelthen så søde og glade.

 

Vi kørte derefter til Skovgården, og vejret holdt stadig tørt. Jeg skyndte mig i køkkenet og fik sat roser og topfigur på kagen, og fik derefter et par stærke mænd blandt gæsterne til at bære kagen ud.

 

Screenshot_20180826-195545.png

 

Screenshot_20180826-195611.png

 

Screenshot_20180826-205545.png

 

Køkkenpersonalet bar drinksdispenserne ud, og sandwiches blev båret ud på fade, så folk kunne forsyne sig.

 

Screenshot_20180826-203735.png

 

Screenshot_20180826-204321.png

 

Jeg blev mødt af Sangerinde Sørine Bager, som jeg havde hyret som en overraskelse til Kim.

 

Screenshot_20180826-204745.png

 

Screenshot_20180826-202929.png

 

Screenshot_20180826-202136.png

 

Vi skar kagen for og fodrede pænt hinanden med det første stykke, og herefter sang  Sørine så ”You raise me up”, mens vi bare stod og nød hendes fantastiske stemme.

 

Screenshot_20180826-210615.png

 

Screenshot_20180826-200140.png

 

Hun sang et par numre mere, mens vi minglede lidt, og så hev jeg fat i Kim igen, så vi sammen hørte Maries Keys ”Uden forsvar”, hvorefter vi sagde pænt farvel til gæsterne og instruerede dem i de aktiviteter vi havde planlagt, mens vi skulle til fotografering, hvorefter vi så kørte.

 

Her lidt billeder af de aktiviteter folk var udsat for:

 

2napvgh.jpg

 

98yp75.png

 

dxzcw6.jpg

 

Toastmaster båttede i hornet og fik folk sendt afsted, og vi tog Søren fotograf med i Volvoen og kørte først til Strib, hvor vi blev fotograferet ved kanonerne og på stranden. Blæsten havde taget godt fat, og sløret blafrede fint i vinden. Himlen bag os var faretruende mørk, og der var skum på vandet, men ikke en dråbe faldt.

 

Screenshot_20180826-195604.png

 

Screenshot_20180826-204233.png

 

Herefter kørte vi hen til Cafe Razz, og vi gik et stykke langs havnefronten og blev fotograferet med broerne i baggrunden. Hele cafeen ønskede os tillykke da vi gik forbi, det var superhyggeligt.

 

Screenshot_20180826-210756.png

 

Screenshot_20180826-202351.png

 

Screenshot_20180826-203720.png

 

Screenshot_20180826-205436.png

 

Screenshot_20180826-195929.png

 

Søren fik taget nogle portrætter af os, og vi gik hen til føllet foran Middelfart Sparekasse og fik også skudt lidt der, inden vi kørte videre ud til Hindsgavl for at få taget billeder i dyreparken.

 

Screenshot_20180826-195228.png

 

Screenshot_20180826-203308.png

 

Vinden tog fat i sløret igen og rev den ene ørering af (skrue), men vi fandt den heldigvis igen, og vi kunne drøne ned i parken bag slottet, hvor vi fik taget nogle billeder mens vi skålede i den medbragte champagne, for til sidst at slutte af med en opstilling foran slottet.

 

Screenshot_20180826-195336.png

 

Screenshot_20180826-210815.png

 

Screenshot_20180826-210442.png

 

Screenshot_20180826-210432.png

 

Screenshot_20180826-205947.png

 

Klokken var ved at være 17.30, så vi kørte tilbage til Skovgården, hvor vi lige var rundt og hilse, mens vi ventede på forretten. Vores DJ Rene havde stillet op i festsalen, og spillede lidt dæmpet musik under middagen, og han fyrede bare det ene fede nummer af efter det andet- selvfølgelig afdæmpet, så gæsterne kunne snakke sammen.

 

Klokken lidt i seks blev vi båttet til bords, og vi bød velkommen og overlod ordet til toastmaster, som herefter styrede slagets gang med militær grundighed og præcision. Han startede med at takke og minde folk om kyssereglerne og diverse, og så kom forretten ind:

 

 Canneloni med jomfruhummer og havtaske i en fars af laks på svamperisotto med masser af friskhøvlet trøffel og trøffelolie. Vi fik friskbagt brød til, og det smagte bare helt vildt godt. Til forretten fik vi en Riesling Imperial, let mousserende med gode mineraler, den var let og frisk, og passede rigtig godt til fisken.

 

Screenshot_20180826-203729.png

 

Screenshot_20180826-204059.png

 

Efter forretten holdt Kim sin tale. Han kom omkring rigtigt mange ting- fra vores første møde, til de ting vi elsker at lave sammen, vores nutid og fremtid, og den var bare så fin. Jeg ved, den havde voldt ham en del kvaler og tanker, men han klarede det supergodt.

 

Screenshot_20180826-195422.png

 

Screenshot_20180826-195716.png

 

Screenshot_20180826-170943.png

 

Efter Kims tale, fulgte min fars. Han talte om det jeg kom fra- også mit tidligere ægteskab, men i særdeleshed ulykken og situationen derefter, og til det at indgå i et nyt fællesskab, og hvor glad han er for, at jeg er kommet videre i mit liv.

 

Efter min fars tale rejste Kims far sig, og Kim var noget overrasket. Det plejer at være hans mor, der holder taler. Kims far talte meget ærligt om den tvivl Kim havde haft i starten af vores forhold omkring hvorvidt jeg ville have ham, og hvor ked af det han havde været, når han ringede hjem, men også om hvor glad han var for at vi havde fundet hinanden.

 

Undervejs blev alle kyssetraditioner holdt grundigt i hævd:

 

Screenshot_20180826-195458.png

 

Screenshot_20180826-195801.png

 

Screenshot_20180826-202625.png

 

Screenshot_20180826-203634.png

 

Freya, vores datter, sluttede første runde af med at holde en meget fin, lille tale på engelsk (til ære for vores engelske gæst) om hvor glad hun var for at have fået en far igen, og om hvor gode forældre vi er.

 

Screenshot_20180826-195452.png

 

Screenshot_20180826-203056.png

 

Screenshot_20180826-210934.png

 

Herefter fulgte hovedretten, og jeg var SÅ træt af, at jeg kun kunne spise en runde, for NØJ, det var godt. Grillet rosa Jersey-oksemørbrad med Pommes Anna, smørdampet grønt med en pure af græskar og toppet med kantarel og Sauce Amarone- MUMS!!!! Kødet var så mørt, at man kunne have skåret det igennem med en ske.

 

Screenshot_20180826-205143.png

 

Hovedretten blev budt rundt to gange, og igen må vi bare for vildt rose vores serveringspersonale, som bare var supereffektive og diskrete.

 

Efter hovedretten fulgte min tale, og den gik uden problemer, tårer eller fejl. Jeg talte meget om taknemmelighed og det at turde prøve, mod alle odds. Jeg citerede også Marie Keys ”Uden forsvar” som vi jo havde hørt under receptionen.

 

Screenshot_20180826-210920.png

 

Screenshot_20180826-202909.jpg

 

Screenshot_20180826-211321.png

 

Efter min tale kom der et indslag fra Kims bror, Thomas, som også er Kims forlover, og hans kone. De havde lavet en gammel kending, som ikke desto mindre vækker begejstring hver gang: De har klippet en masse røde hjerter, som folk skulle skrive en hilsen på. De bliver herefter lagt i en kuffert med en flaske champagne og låst med en hængelås, og den må først åbnes på vores 1 års bryllupsdag. Det glæder vi os til. Kender vi vores gæster ret, så har de fundet på noget værre noget at skrive, for der var godt gang i fadølsanlægget allerede der.

 

Screenshot_20180826-205634.png

 

Efter hovedretten var der et godt, langt slip indtil desserten, så toastmaster kastede endnu et indslag på bordet, fra mine tre tidligere kolleger, som altid bare er totalt kreative og hylesjove- og de skuffede ikke!

 

De holdt først en lille tale om, at det vigtigste i et ægteskab er kommunikation, og at man skal lære at afkode hinanden, og då fik vi ellers de der TUDEGRIMME åbne-mund-dimser proppet ind, I ved, dem man spiller med, hvor man kan se alle tænder blottet og helt ned i halsen. Vi skulle så hver især på skift sige en tildelt sætning, og den anden skulle oversætte for gæsterne (uden dimsen i)- jeg var så meget ved at tisse i bukserne af grin- jeg kunne slet ikke samle mig om at skulle have den i munden… nå, men vi var overraskende gode, og vandt da også præmier: Negerkys og nougathjerter. For h****** da, hvor var det sjovt!

 

Screenshot_20180826-201901.png

 

Screenshot_20180826-202524.png

 

Så kom desserten, og det var en tallerken med forskellige små desserter: En is på havtorn, pandekage med hindbærmousse, en lakridsmousse, en chokoladekage og en lille biscuit med noget chokolade. Det smagte rigtig godt, men jeg havde nået mæthedspunktet på det tidspunkt, og kunne ikke rigtigt få mere ned.

 

Screenshot_20180826-210227.png

 

Som traditionen foreskriver, blev der også vist både strømpebånd og underbukser:

 

Screenshot_20180826-203649.png

 

Screenshot_20180826-210604.png

 

Toastmaster sluttede middagen af med at minde folk om båthornet som, næsten gang det lød, ville kalde til brudevals, han mindede folk om hvad der måtte klippes i, og holdt så en tale for Kim og jeg, som bare var så rørende, blandt andet nævnte han, at vi er hans familie. Så bliver man sgu rørt.

 

Screenshot_20180826-203819.png

 

Efter middagen satte DJ Rene lidt mere fut i festen og enkelte dansede lidt, mens andre gik i fadølsanlægget, baren og candybaren. Der blev snakket lystigt rundt omkring ved bordene, og en del sad i gårdhaven og nød vejret.

 

Vi tullede bare lidt rundt, lykkelige, mætte, forventningsfulde og klar til party. Klokken ca. 23.15 båttede hornet igen, og vi stillede op til brudevalsen.

 

Folk slog kreds om os, og så dansede vi ellers som om vi aldrig havde bestilt andet. Kim afholdt sig fra at sparke mig, til gengæld fik jeg jokket lidt på ham, men det kunne ingen se, så skidt med det. Det forstyrrede ikke nogen. Vi blev danset helt tæt, og så blev der ellers klippet sokker og revet i sløret.

 

Screenshot_20180826-174930.jpg

 

Screenshot_20180826-195659.png

 

Screenshot_20180826-205814.png

 

Screenshot_20180826-203048.png

 

Screenshot_20180826-210407.png

 

Da de var færdige, samledes vi alle udenfor og tændte stjernekastere, og fotografen tog de afsluttende billeder, inden han tøffede af.

 

Screenshot_20180826-202858.png

 

Videofotografen takkede også af, og så gik festen ellers bare i gang. Der blev drukket og danset, sunget og snakket.

 

Screenshot_20180826-200251.png

 

Enkelte af de gæster, som kun skulle være med lørdag, begyndte at køre hjemad, mens en del blev hængende til natmaden, som bestod af pulled pork wraps med sprøde salater. Jeg var virkelig mæt, men SKULLE bare have en, og den smagte himmelsk. Mange af de yngre, som kun kunne være med lørdag, blev til ved tre-tiden inden de kørte. De fik selvfølgelig et Hangover Kit med:

 

Screenshot_20180826-195849.png

 

Ud på de små timer sad vi en flok tilbage i gårdhaven og snakkede og drak, og den blev halv seks, inden vi rykkede teltpælene op og gik ind til os selv. Jeg skrev lige en note i køkkenet, til den der vågnede først og mest ædru om at hente rundstykker i Middelfart, og så fik jeg min morgengave: En smuk halskæde i roseguld med zirkoner fra Pandora, som passer til min ring, og Kim fik først puslespillet med gavekortet til en motorcykel og derefter kalenderen med de halvfrække motorcykelbilleder- han blev SÅ glad at der var tårer i øjnene på ham, og gaven er bare det hele værd, når jeg nu her i dagene efter ser ham sidde foran computeren hver aften og kigge på motorcykler, som han gerne vil ud og prøve.

 

zkn0ol.jpg

 

2v8qudv.jpg

 

Vi var knapt kommet unde dynerne, før han blev lidt kærlig- jeg var vist mest bare træt, men så måtte søvnen da bare vente lidt, og vi fik da sovet 2 ½ time, før vi stod op og fik morgenmad.

 

Søndag d.19. august 2018:

Vi stod op kl. 8.30, og fik lige hoppet i noget tøj og taget en truckervask. Herefter samledes vi med vores gæster i kaffestuen til rundstykker, og da der skulle findes en vinder af tip en 13’er, som var en af aktiviteterne ved receptionen dagen i forvejen samlede vi svararkene, og min søster fandt vinderne med flest svar. De fik en Toms guldbarre, og var glade.

 

Efter morgenmaden åbnede vi gaver, og heldigvis havde de fleste efterkommet vores ønske om pengegaver, som skal bruges til en bryllupsrejse til USA i 2020/2021 med ungerne. Vi har selvfølgelig også fået vin, buketter og gavekort, men folk har været ret opfindsomme.

Vi fik sagt tak for gaverne til alle, og så begyndte oprydningen. Alle blomster blev samlet i buketter, som folk fik med hjem, lanternerne med blonde blev paket ned, en del smidt ud og lejrchefen havde forelsket sig i vores skilt, så vi tog navne og dato af, og så blev resten stående, sammen med pudecoverne og troldhasseltræerne- til gengæld slap vi for at betale leje af glas og noget rengøring… win-win!

 

Folk blev løbende sendt afsted, og da klokken blev ca. 13.30, sendte vi mine forældre hjem, og så tog Kims forældre og vi det sidste. Vi skulle være ude kl. 15, men kørte ved 14-tiden… kun for at nå ca. 700 m, hvorefter jeg kom til at tænke på, at jeg da ikke havde tjekket det værelse, som jeg havde sovet i fra fredag til lørdag…

 

Hvad tror I jeg havde glemt? Jeg nævner i flæng: Kims tablet, Freyas sko, min vægt, toilettaske, min taske, mine smykker og… min brudekjole!!!! Arhmen for H****** da! Nå, men os retur og hente det hele, og så lige få lagt maden på køl.

 

Så var det vi kiggede på hinanden og blev enige om at ringe rundt til alle vores lige så trætte og tømmermændsplagede naboer og høre, om de ikke kom til rester… så halvanden time senere sad vi 15 mand og spiste pulled pork og steg med salater i orangeriet… det var helt fantastisk!

Vi gik i seng kl.21 og sov lige til vækkeuret ringede mandag morgen.

 

2rzw0ew.jpg

 

35jmm2g.jpg

 

Mandag d.20. august 2018:

Mandag havde vi til alt held fri, så jeg stod op tidligt sammen med pigerne, som skulle i skole, fik morgenmad, og så kørte vi tøser forbi kirkegården og lagde min brudebuket hos Michael, min første mand. Den holdt sig stadig pæn, og jeg er glad for at han har fået den- hvilket Kim i øvrigt er helt ok med. Jeg satte så pigerne af ved skolen, og kørte ud på mit arbejde med en etage af bryllupskagen (staklerne skulle arbejde til kl. 17), og til mine søde elever havde jeg selvfølgelig også lidt godter med, hvilket de blev glade for.

 

mbthkw.jpg

 

Jeg kørte hjem til Kim, vi spiste morgenmad sammen og drønede så op med køletraileren, som skulle afleveres i Brørup. Herefter kørte vi til Middelfart og afleverede valk og hårextensions, og hentede resten af tingene fra kirken. Vi kørte til Kolding og spiste en dejlig frokost sammen, inden vi kom hjem og kiggede på hinanden- og blev enige om, at lade kasser være kasser, hvorefter vi fik en lur, og så fik flere gæster på restemad.

Nu venter en masse oprydning og sortering, men det tager vi en dag ad gangen…

 

Det har bare været et fuldstændigt magisk bryllup. ALT klappede bare, og de bittesmå detaljer der ikke gjorde, har været fuldstændigt ligegyldige. Det har været SÅ fedt at se, at alle de detaljer jeg har haft i hovedet så længe bare er gået op i en højere enhed, og er blevet som jeg havde ønsket og endda endnu bedre.

 

Jeg er lykkelig for vores beslutning om at strække festen over en hel weekend, da vi har følt at vi fik mere ud af det hele, og mange af vores gæster (og sågar fotografen, der ellers bare var en flue på vægge) nævnte, at der bare var en helt utroligt god og glad stemning uanset hvor man gik hen, og hvem man talte med.

 

Når ens bryllup får ord med på vejen som fantastisk, magisk og perfekt, så ved man bare, at det har været alt arbejdet værd. At jeg så under Forloverens tale endda blev tilbudt et job hos Volvo Danmark, og vores toastmaster siger til gæsterne, at han ikke engang i militæret har oplevet så velplanlagte missioner, er underordnet- jeg har bare gjort det jeg er god til, og det vigtigste for mig, har været at give Kim den bedst mulige bryllupsdag og vores gæster den bedst mulige fedt- og jeg er stolt og glad for, at det lykkedes.

 

I ønskes alle rigtig god vind fremover.

 

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hoooooooold nu op :) Der er vel nok overvældende alt det hele. Jeg sad med følelsen af at være til bryllup igen og snøftede over din datter har fået en rigtig far igen <3
Ihhhh altså :a1221:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

8 minutes ago, FrøkenPedersen said:

Hoooooooold nu op :) Der er vel nok overvældende alt det hele. Jeg sad med følelsen af at være til bryllup igen og snøftede over din datter har fået en rigtig far igen <3
Ihhhh altså :a1221:

 

Ja, det var virkelig en weekend med mange følelser. Vi er også stadig helt høje! :thumbsupsmileyanim:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Fedt. Ud fra den meget udførlige beretning og ikke mindst Sørens billeder lyder det som at I havde en rigtig god weekend. Også godt at høre at Rene leverede varen (plejer han også at gøre) og takker mange gange for anbefalingen på vores Facebook side :)  

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites
2 hours ago, diskobil said:

Fedt. Ud fra den meget udførlige beretning og ikke mindst Sørens billeder lyder det som at I havde en rigtig god weekend. Også godt at høre at Rene leverede varen (plejer han også at gøre) og takker mange gange for anbefalingen på vores Facebook side :)  

 

Vi havde den fedeste weekend. Og velbekomme- Rene gjorde det bare super, så selvfølgelig skal I have et skulderklap 

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

22 hours ago, little miss phoenix said:

Åhh Stine altså.... :a1221::boohoo::loveshower:

 

Hvor lyder det bare helt fantastisk magisk og smukt! 

 

Det var virkelig magisk. Vi flyver stadig her 2 uger efter. 

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Kæreste Stine - så fik jeg også læst mig igennem din fantastiske beretning <3

 

Nu har vi jo fulgt dig herinde så længe, at det er helt vemodigt, at brylluppet er overstået, men hvor er det dejligt at du har taget dig tid til at skrive så udførlig en beretning. Og hvor ser I bare godt ud dig og Kim ()()

Og jeg må ærligt tilstå at jeg sad og blev en smule stresset over, at du stod i køkkenet til efter midnat DAGEN FØR dit bryllup og lavede det sidste på kagen :lol:

 

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Det er virkelig en fantastisk beretning! Det lyder som i havde en helt i gennem fantastisk dag, for ikke at sige uge med dagene op til og efter :) Virkelig flot klaret med kagen! Hvor mange gæster var i til den at spise den? Især den del har jeg været vældig interesseret i, da jeg også selv vil prøve det når tiden kommer :) Vi skal prøve en med jordbær/mascarpone-creme og chokolade-creme, næste gang jeg kan finde en undskyldning til det :metteholm

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER

Annonce ♥


Annoncer