Frigga

Mest muligt for mindst muligt

105 posts in this topic

OBS: Jeg redigerer mine opslag efterhånden som jeg finder rellevante tilføjelser til samme emne,  da dette mest er en huskeliste til mig selv.

Nå så besluttede jeg mig alligevel for at oprette min egen tråd herinde. 

Egentlig er det lidt snyd for jeg har hverken en dato eller er forlovet. 

Min skønne kæreste og jeg har boet sammen i snart 3 år og om et par måneder er det 2 år siden vi overtog vores helt fantastiske nedlagte landbrug, som vi ligeså stille er ved at forme "i vores eget billede".

Og så må jeg sige at jeg er helt og aldeles bryllupsskruk!!!  Desværre gør jeg det ikke ligefrem nemmere for mig selv for først og fremmest så ville det betyde så uendeligt meget for mig hvis han ville fri til mig - ikke at han behøvede at gøre det helt vildt romantisk eller falde på knæ - det der betyder noget for mig ville være at det kom fra HAM. Faktisk er jeg der at,  bryllupsskruk eller ej,  så kan det hele være ligemeget hvis ikke det kommer fra ham. 

For det andet så er jeg pt langtidssygemeldt og i dagens Danmark betyder det at man ikke kan vide sig sikker på ikke at havne i en situation hvor man havner på kontanthjælp og hvis vi var gift ville det for os betyde at jeg ville stå helt uden indkomst. Og godt nok ligger vores "landsted" langt ude på landet, men billigt er ikke gratis,  så det ville vores fælles økonomi ikke kunne bære. 

Så alt ialt ligger en bryllupsdato nok ikke lige om hjørnet. 

Men det har jeg besluttet ikke skal forhindre mig i at bruge min (lige for tiden)  alt for meget tid på at få gode ideer.... 

Edited by Frigga
0

Annonce ♥

Mit største ønske for et bryllup er først og fremmest at det er gennemført. (Udover selvfølgelig som tidligere nævnt at initiativet til det helst skulle komme fra min kæreste)  Hvordan vi end vælger at gøre det så skal det gøres ordentligt indenfor de rammer vi ville vælge at stille  op. Dvs ikke nødvendigvis det helt store slotsbryllup. Men f.eks.  en gennemført temafest. Eller en gennemført suppe-steg-is i forsamlingshuset med orgeltamper og 80er marengskjole. 

Nå de ovenstående eksempler ville vi nok ikke lande på men jeg kunne godt forestille mig følgende:

At vi simpelthen tog på rådhuset med vores børn som vidner (alle voksne særbørn) og ud at spise på Chinahouse. 

At vi laver surprisebryllup. Inviterer bare de nærmeste til "fødselsdag" hjemme i stuen som vi plejer. Det skal lige siges at de nærmeste dvs vores forældre, søskende og børn med påhæng løber op i 25-30 personer alt afhængigt af de unges partnersituation. Og når de ankommer så tager vi til den lokale kirke eller foretter vielsen i haven. Fodre af som vi plejer og så en (hjemmelavet) bryllupskage til dessert. (Budget)

At vi inviterer bredt og tager dem med på picnik. I nærheden har vi en offentlig shelterplads med bålplads og grillrist. Et rigtigt toilet og nogle borde under tag. Og en fantastisk udsigt og en dejlig gåtur lige ved. Så ville jeg bede gæsterne i stedet for gave at medbringe mad til tagselvbord,  eget service og evt klapstole eller tæpper at side på. Og så ville vi sørge for et et telt med bord til maden,  bryllupskage, drikkevarer og pølser m brød til dem der vil blive til aftenhygge. (Budget)

Og hvis jeg havde penge ville jeg leje en spejderlejr og invitere alle til en hel hyggeweekend. Men ikke blot koster selve lejren,  men der skal så også betales flere måltider,  selvom andre ting så kunne tages lidt lettere. (Budget)

Edited by Frigga
0

Men det som denne tråd primært kommer til at handle om er den helt store fest afholdt her hjemme hos os selv. For face it, hvornår andet end til ens bryllup er der anledning til SÅ stor en fest. 

Altså et brag af en fest for mange gæster for et minimum af cool cash... Heraf overskriften til tråden. 

Gæsteliste: 80-100 mennesker

Budget: så lidt som muligt. 

Tema: Vintage - som i første halvdel af 1900-tallet. 

Location: Vielse i vores lille lokale kirke eller måske hjemme i haven. Efterfølgende hjemme hos os selv. 

Musik i kirken

Kjole

Blomster

Reception: i haven og stuen. 

Stemning som en blanding af victoriansk gardenparty og engelsk strandpromenade/funfair. 

Mimosabar

Slikbuffet

Bryllupskage

Pynt

Aktiviteter

Middag: opdækning i stalden.

Downton Abbey stemning. 

Service 

Menu

Efterfølgende fest : 20er natclub i laden. 

Cocktailbar

Musik

Overnatning: i telt, campingvogn og i alle hjørner af stuehuset. 

Edited by Frigga
0

Hvis jeg skulle holde bryllup en hel weekend med overnatning ville disse steder være på min ønskeliste:

Hvad kunne være mere romantisk end at leje en hel ø:

Juulsborg på Møgelø

Et skønt sted tæt på hjemme, der dog skal reserveres i megagod tid:

Over Koen

Ikke særligt luksuriøst men dejlig tæt på:

Lejrgården i Dollerup

Og hvis der var penge nok så skulle man da være et skarn hvis man ikke brød sig om

Ømborgen eller Bakkegåden Vesløs

0

Annonce ♥

Tanker omkring budget.... 

De fleste råd omkring budget går ud på at finde ud af hvor mange penge man vil bruge på et bryllup. Den slags ligger slet ikke til mig. Jeg vil meget hellere gå den modsatte vej og finde ud af hvad man kan lave det for - og når jeg så har en ide om hvad man får for pengene kan jeg tage stilling til om jeg er villig til (eller kan)  betale det. Men udgangspunktet er at vi ikke har råd til stort bryllup, så på forhånd ved jeg godt det er de billige løsninger der skal undersøges. 

Næste råd til at holde budgettet nede er at begrænse gæstelisten. Det er desværre ikke en mulighed (som kan komme på tale)  skal vi have stor fest, så vil det uværgerligt betyde at min kærestes store familie og den vennegruppe der næsten betyder mere for mig at have med end familien vil få gæstelisten til at løbe op. Der bliver kun meget lidt mulighed på at skrue på det punkt. 

Endnu et råd går på at udnytte sit netværk - og DET kommer jeg helt sikkert til!!! 

Og så går jeg naturligvis efter at udnytte at vi har masser af plads, så vi kan spare udgiften til lokaler

Samlet budget

(ved 100 gæster): 40.285 

Hold da op det løber op - det ene med det andet. :floejt: Men der selvfølgelig stadig langt til rettesnoren om 1.000 kr/gæst :thumbsupsmileyanim:

Tøj/personligt udstyr: 4.600

Bruden (Kjole) : 2000 

Makeup: 600

Gommen: 2000

Ingen ringe: 0

Brudebuket: 0

Diverse: 14.950

Kørsel: 0

Køkkenhjælp: 1.500

Papirvarer (her og her): 750

Morgenmad til overnattende: 1.000

Øl: 600

Sodavand: 500

Vin: 5.000 (mængder her)

Papkrus, sugerør mm. : 100

Fotografering: 4.500

Fotobog: 1.000

Reception: 4150

Bryllupskage: 1.000

Mimosabar: 1.100

Slikbuffet: 1.450

Sandwich/snacks 300

Engangstallerkner: 300

Middag: 10.785

Hjemmelavet buffet: 6.000

Køkkendame med overblik: 1.000

Opvaskehjælp: se under diverse

(Buffet udefra: 16.400)

Drikkevarer: se under diverse

Duge: 600

Stofservietter: 750 (sælges -500)

Leje af glas: 885

Borde og stole: 1.530

Sølvlysestager: 520

Blomster: 0

Aftenfest: 5.800

Cocktails: 2600

Natmad/snacks: 1.000

Glasindkøb: 200

Oppyntning og indretning: 2.000

Nice to have (udenfor budget):

Dj: 6.000

Live jazz ell. a. optræden fra 3.000

Fotobooth: ?

Avis: 5-600

Softicemaskine: ?

Rød løber: 25-35kr/m) 

Leje kagegafler og skeer: 200

Leje isasietter: 225

Efterfølgende salg: 

Stofservietter: 500

Duge måske

Vægbannere måske

Forventer at evt brugte hvidevarer kan sælges til det de er købt for. 

Edited by Frigga
0

Logistik ved at holde det hjemme:

Alt skal se ordentlig ud - over det hele,  både ude og inde (ikke nogen lille opgave) 

100 gæster,  to toiletter og hjemmebygget pissoir i haven - gad vide om det går?  Måske skulle man se om den årlige tømning af septitank kan lægges lige inden... 

Kølekapacitet: vi har selv et ekstra køleskab og svoger har et par stykker man nok kunne få lov at låne, så den del går nok. 

Frys: med isterninger, frossen præfabrineret ditten og datten kommer vores normale fryser hurtigt til kort. Måske skulle man købe en billig brugt fryser og sælge den igen bagefter? 

Ovn: alm standardovn,  selv suppleret af den bordovn jeg i forevejen har tænkt mig at anskaffe til brug ved de flerårlige familiemiddage,  kommer man ikke langt til 100 mennesker. Så selvom jeg egentlig helst ville stå for maden selv så er det vist urealistisk og det må blive mad udefra. 

Opvask: alm opvaskemaskine. Selv med et program der vasker ordentligt rent på en time er det godt nok i underkanten. Her kunne også købes en brugt maskine og indstallere den i bryggerset og sælge den videre bagefter. Men fungerende opvaskemaskiner er sjældent billigt til salg. 

Borde og stole: vi har selv de første 30 pladser uden at skulle ribbe stuen og terrasserne. Svoger har gildessal så der kan vi vel låne den næste gode portion (det bliver godt nok en større omgang kørsel da han bor næsten en time væk- til gengæld har han vist også en trailer der er endnu større end vores egen temmelig store) Og så bor vi jo i et område hvor halvdelen af naboerne har gildessal - nogen af dem skal nok alligevel inviteres med. 

Så vi ender nok med forskellige borde der ikke lige kan stilles pænt i forlængelse af hinanden - det var da heldigt jeg ikke drømmer om en hestesko! 

Jeg vil helst have mindre borde for jeg synes man snakker bedre ved dem. Og så er der lige brudeparets placering. Jeg tænker på et "højbord" hvor vi sidder alene, men med ekstra stole så gæsterne på skift kan komme og slå sig ned. Tænker det kan fungere når det alligevel er buffet - især hvis vi placere højbordet så man kommer forbi på vej til maden (mon det kan lade sig gøre uden at sidde med ryggen direkte op i maden? )

Stolene bliver endnu værre med blandet udseende - der arbejder jeg lidt med nogle ideer til billige stolecovers...

Hmmm måske er det alligevel værd at overveje leje af borde og stole her. Det ville spare meget logistik og stolecovers bliver irrellevant! 

Edited by Frigga
0

Ens service til så mange?  Så skulle man nok leje det eller leje et sted der havde. 

Skulle man så gå efter at låne hvide tallerkner?  Nej sikken et umuligt sorteringsarbejde når de rigtige tallerkner skulle tilbage de de rigtige ejere... 

Jamen så er vi ved de mønstrede/blomstrede tallerkner. Selv har jeg både tallerkner og kaffekopper til ca 40 fordelt på 4-5 forskellige stel, min datter har til 12 og svigermor er jeg sikker på har til mere end nogle få. Så mon ikke det vil være realistik at kunne låne nok? I stedet for at dække hvert bord med hvert sit stel, så vil jeg hellere blande dem mest muligt. Det kræver selvfølgelig at stelene passer nogenlunde sammen i udtryk. 

Edit: jeg har været ved at tælle op. Jeg har nok forretstallerkner! Middagstallerkner ser det lidt værre ud, der har jeg kun halvdelen...og helt skidt ser det ud med kaffekopperne, der har jeg kun 36 - altså hvis jeg ikke tæller de kedelige hvide med! :sm:

Bestik tænker jeg nogenlunde det samme blot skal bestikket være ens for hver enkelt person. Og så er bestikket nødt til at være temmeligt karakteristisk af hensyn til sortering når det skal hjem igen. 

Med hensyn til glas,  er jeg helt vild med denne ide med forskellige glas med den hvide (eller guld!) bladagtige bemaling, men i genbrugsbutikker koster vinglas mindst 5 og ofte 10 kr/stk. Og så skal de både samles,  sprittes og males... 

IKEAs serie af glas der hedder  Svalka koster 29 kr for 6 stk altså 5 kr/stk. Det er der andre, både til bryllupper og konfirmationer, der også har fundet ud af. Derfor er der ind imellem større partier af lige netop de glas til salg på Den Blå Avis o. lign. Så tanken var at holde udkik efter dem når først der er sat en dato. Supplere med nye fra IKEA og så sætte dem til salg igen bagefter. 

Hvis det skulle ligne Downton Abbey skulle der selvfølgelig dækkes op med 4-5 forskellige glas ved hver kuvert,  men nu må der tages hensyn til både pengepung og opvaskemuligheder,  så jeg vil skære helt ind til benet. Et Svalka rødvinsglas og et Behændig 30cl glas (25 kr for 6stk) ved hver kuvert. Så må man drikke sin hvidvin inden man går til rødvinen og det andet glas kan bruges til enten vand,  sodavand eller øl. Det sidste har vi nok en del der vil vælge. Og jeg ved i øvrigt at de glas kan tåle at blive brugt til Irish Coffie hvis det skulle blive aktuelt senere på aftenen. 

Så må dessertvinglassene stilles frem sammen med vinen - så kan vi bruge de forskellige vi har. 

Og så selvfølgelig Svalka champangeglas til mimosabaren. 

Et sammenrend af glas til cocktailbaren. 

Og supplering med stribede papkrus fra Fleggaard - de fåes i flere farver og er lidt pænnere end hvad jeg ellers har set. At de så også er billige (men dog ikke billigst) gør jo ikke noget. 

Sværger til duge i nervøs velour. Billigt og nemt at have med at gøre - skal f.eks aldrig stryges. Det eneste der ikke dur er en hvid velourdug,  den vil altid i mine øjne ligne en dårlig efterligning af en pæn hvid dug... 

Skal nok lige huske Jyskpartivarer.dk

Til gengæld kunne jeg godt tænke mig rigtige hvide stofservietter. F.eks.  herfra. De kan vel også sælges bagefter hvis ellers pletterne kan vaskes af. 

Ville rigtig gerne have flerarmede lysestager på bordene. Har kun to selv - gad vide om det kunne lykkes mig at låne mig frem til nok?  Desværre er de normalt forholdsvis dyre - også som genbrug. 

Edit: Hvis man lejede glassene og lod dem stå for opvasken af dem, kommer man noget længere med en enkelt opvaskemaskine uden det bliver ret meget dyrere end at købe glas til 5 kr/stk og sælge dem til 3.... De har også sølvlysestager til overkommelig pris. 

Tror lige jeg retter budgettet til efter at leje 2 vinglas (nu skal der jo ikke tænkes på opvask af dem), 1 ølglas og 1 champagneglas pr mand.... 

glas-maling-porcelaen-tusch-bryllup-borddaekning-fest-inspiration-genbrug-redesign-billig-pynt-goer-det-selv-blog-frkhansen2-1024x767.jpg

Edited by Frigga
0

Mimosabaren beskrevet her på siden er lige min stil. Så selvfølgelig skal vi da have det som "velkomstdrink" til receptionen. 

Patentflasker med:

Hjemmelavet gransaft (Med lidt grøn frugtfarve) 

Hjemmelavet rababersaft (lyserød) 

Appelsinjuice (gul) 

Ananasjuice med bacilikum (gul) 

Kirsebærjuice/saft (mørkerød) 

Manillamærker bundet på med silkebånd eller evt blondebånd

Skåle med frossen frugt:

Granatæblekerner, jordbær og brombær (fås frossen) 

Grønne vindruer og ananas (dåse) (skal selv fryse) 

Fylde de frosne frugter op ofte (opgaven uddellegeret til en af gæsterne) 

Danskvand og en eller anden billig champange (må jo se hvad man kan få, normalt ville jeg købe Verdi eller asti, men det synes jeg ikke passer her, den skal vist ikke være så sød) 

Hvide vasketøjskurve (måske pyntet med lidt tyl) med frosne vandballoner til at holde flaskerne kolde. Vandballonerne farvesorteret så det bliver lidt elegant. 

Skilt med fremgangsmåde - helst med pictogrammer/billeder. 

Champangeglas. Og papkrus for resten. 

Derudover øl og sodavand. Også på vandballonkøl. (Opfyldning en gæsteopgave) 

Budget:

2 glas pr gæst, halvt bobler halvt juice. Normalt 6 glas pr flaske.

Altså til 100 gæster:

17 flasker "champange" 850 kr

15 l juice/hjemmelavet saft 150 kr

Danskvand 4 l 20 kr

Frugt 80-100 kr

Ialt 1100 kr

Edited by Frigga
0

Annonce ♥

Vil rigtig gerne servere cocktails efter maden, men at leje en bartender er udelukket, så må finde en løsning der egner sig til tagselv. 

Jeg har 4 drikkevaredispensere på hver 4 liter. De må være oplagte til dinks uden brus. 

Så en anden herinde der foreslog at kalde drinksene for "somthing old", "something new", "something borrowed", "something blue". Det ville da være oplagt. 

Singspore sling kunne være old (den er opfundet i 1915 da det endnu ikke var almindeligt for kvinder at drikke cocktails)

Cosmopolitan kunne være new. 

Moonlight magarithas må være oplagt til blue. 

Og så noget borrowed - måske Maitai?  

Og så tænker jeg at man kunne lave et par stykker med en præfabrikeret mix i patentflasker der toppes op med sodavand/danskvand. 

Ville rigtig gerne servere mojetos, men kan ikke rigtig finde ud af om den kan laves på forhånd. 

Fandt en drink der hedder purple viking :lol::tunge:- den ville være perfekt af årsager jeg ikke vil komme ind på her.

Desværre kræver en del af drinksene indkøb af særlige likører og lign. Måske skal jeg holde udkik efter noget simplere - men så bliver det jo netop lige det - simpelt! 

Drinkskort så man kan se mulighederne og om det er en af dem der bare skal tappes eller det er 2 ting der skal blandes. 

Masser af sjove glas - cocktailglas, higball, lowball i alle mulige afskygninger. Tænker de kan sorteres på forskellige bakker og et forslag til glas som et bakkenr på cocktailen. 

Og selvfølgelig skal der være glas med saltkant til margariterne. 

Glassene tænker jeg kan findes som en blanding af hvad jeg selv har i skabene (faktisk en del) og hvad der kan findes hos svigermor og genbrug. Jeg ved at fakta coop de sidste par år har haft champangeskåle til 5 kr/stk efter nytår - perfekte til cosmopolitan og margaritha... 

Opdatering:

Har været ved at beregne. Ved ca 30 af hver af de 4 cocktails,  hvoraf de 2 er longdrinks og de 2 er stærkere og i mindre glas. Og 4-5 flasker blandet sprut og tilhørende juice/sodavand at blande med derudover. 

Så bliver det ca 2.600kr for lidt over 200 drinks. Det må være nok - så må jeg lave en mojito til mig selv på et andet tidspunkt. 

Med det der er regnet med vil der kunne skrives flg på drinkskortet:

G&T
Cuba libre
Dark'n stormy
Skrewdriver
Tequila sunrise
Brandbil
Mjølner (øl m mjød - brygger selv) 

Edited by Frigga
0

Elsker tanken om en slikbuffet. Husker tydeligt hvordan det var at komme ind i slikbuttikken henne om hjørnet. At stå og kikke på alle glassene (de var jo nok af plastic, men endnu ikke de flade firkantede plastikbøtter) og beslutte sig for 50 øre af de gule, 50 øre af frøerne og en krone af de stærke... 

Og derfor skal jeg ikke have farvekoordineret slik det skal være farvestrålende! 

Men den gammeldags romantiske stemning,  den vil jeg gerne ramme. 

Havde egentlig set mig varm på de victorianske slikglas i plastik man kan få fra england via ebay, men når det kommer til stykket så har jeg faktisk 3 store glas,  masser af sjove skåle (kunne godt finde på at bruge en sovseskål eller to) en etagere til flødeboller og så har IKEA mellemstore bolcheglas til kun 12 kr (lågene er lidt grimme,  med de kunne jo fjernes når "butikken" er åben) og så er det nok smartere at spare de 250 kr de victorianske ville løbe op i (mange bække små!) 

Tænker det vigtigste er at få det stillet op på en "trappe" så glasene mere står på hylder end fladt på bordet. 

Men slikposer skal der til. De fåes i mange udgaver på ebay til ca 50 øre stykket. Allerhelst vil jeg gerne have dem med røde diagonalstriber, men de er ikke altid til at finde, så måske skulle man i stedet vælge nogle forskellige stribede poser der passer til farvetemaet (masser af poser med lodrette eller vandrette striber). 

Og så tænker jeg det måske var smart med mulighed for at tage slik i en lille kop/skål i stedet for at skulle dybt ned i en pose. Måske skulle det bare være de stribede papkrus, men nu faldt jeg over de sødeste små papbægre på ebay det lige ville passe ind i receptionstemaet... 

Det har været svært at finde råd om hvor meget man skal beregner pr person til slikbuffet - det jeg har fundet svinger fra 150g til 300g eller ganske simpelt "til det ser ud af noget". Men jeg fandt en amerikansk forum hvor et proffecionelt firma gav deres bud på 200 g pr person hvilket jeg nok vil gå efter. Dvs til 100 gæster bliver det 20 kg :o:floejt:

Det kræver naturligvis en tur til tyskland, hvor quality street helt klart skal være en del af det - farverne på det viser lidt om hvordan jeg gerne vil have det til at se ud. 

Og flødebollerne skal købes i Rema, hvor man kan få 9 blandede topper til 25 kr, hvor der både er med og uden kokos, hvide og med hindbærskum. 

Er på udkik efter hvor man kan få flotte gammeldags slikkepinde og en eller anden form for stænger.... 

Ha, kom til at tænke på at datteren laver bolsjer - så laver vi bare slikkepindene selv, så kan farverne laves ligesom jeg vil have det og det må være meget billigere (gammeldags slikkepinde er temmelig dyre) 

Masser af inspiration her

Diy slikautomat

Dispenser

Budget:

18 kg slik I tyskland 900

Flødeboller 150

Andet slik 200

Poser, glas, skeer, tænger 200 

Ialt 1.450

s-l400 (1).jpg

s-l400.jpg

Edited by Frigga
0

Har været ved at kigge efter billeder af andre der har mixet forskellige stel, men er ikke rigtigt lykkedes med det, men det vedhæftede fanger lidt af den stemning jeg gerne vil have - dog med en del ændringer alligevel:

Farvet dug formodentlig en støvet blå/petroleum. 

Større lysestager. Helst flerarmede sølv eller messing. 

Mindre blomster langs midten. Nu må vi se årstiden, men jeg tænker efeuranker og enten små vaser til få blomster eller syrenklaser direkte på bordet. 

Hvide foldede stofservietter. 

Og så de  blandede blomstrede/mønstrede tallerkner jeg nu lige kan skaffe.

Julebord-opdækning-med-blomster-og-messing-1030x687.jpg

Edited by Frigga
0

Revurdering af madsituationen:

100 mennesker er mange at lave mad til og oprindeligt havde jeg derfor afskrevet det som en mulighed. 

Så egentlig var jeg bare gået udfra den billigst mulige løsning på 3-retters-buffet som jeg også ved har et ordentligt ry,  til 164 kr/pers (Sønderup Landkøkken - jeg anbefaler dem gerne) 

MEN nu kom jeg til at regne på det og blev så bidt af det at jeg fik lavet et ret nøjagtigt buget for hjemmelavet mad, og jeg kom frem til en kuvertpris for 3-retters-buffet på,  hold nu fast,  55-60 kr/pers. Hvis der skal spares så er det da her! 

Jeg står gerne i køkkenet hele dagen før - bare ikke på selve dagen(jeg har en hvis erfaring med at lave mad til mange.. Så det vil blive nødvendigt med en køkkenvandt voksen (ud over de unge mennesker jeg havde tænkt til opvaskehjælp) til at styre færdiglavningen at det jeg selv har forberedt. Men 6.000+1.000(5tx200kr) =7.000kr er også en anden pris end 16.400kr!!! 

Jeg fandt en beregning af festmad hos Arla og til fødselsdagen forleden tjekkede jeg og den passede på 17 pers på hovedretten selvom vi ikke fik forret:

Forret: 150-250 g pr. person.
Hovedret: Ca. 175 g kød uden ben. 200-300 g kartofler og grønsager tilsammen. 3/4-1 dl sauce pr. person.
Ost til mellemret eller dessert: 25-50 g pr. person.
Dessert/kage (ikke ost): 100-250 g pr. person.

Men det kan selvfølgelig ikke være hvad som helst hvis det skal fungere i køkkenet:

Foret:

Tunmousse og lakseroulader lavet dagen før. 

Rejer anrettet på stor fade i striber med aspages, ærter og rødpeber i tern(peber skæres dagen før) 

Brød (hmm - mangler ovnplads til at lune..) og dressing (dagen før) 

Hovedret:

Mørbrad med baconsvøb (3 pladerfulde i varmluftsovn - skal have længere tid og evt lidt grill. Svøbes dagen før. 

Hamburgerryg - kan koges så de ikke optager ovnplads. 

Oksefillet (som vi nok ville få af/fra svigerforældrenes kødkvæg,  men ellers så jeg 2,5 kg i Bilka til 299kr - og jeg har alligevel kun regnet med 5kg i budgettet) skulle tilberes i grill eller ekstern ovn. 

Kogte hvide kartofler (der er grænser for hvor mange kg kartofler man kan koge på alm komfur! 

Kolde små nye kartofler vendt i pesto (kan koges dagen før) 

Pastaskruer -kan koges løbende så de er varme og man ikke skal have for meget i gryden af gangen. 

Svampesovs med friske og tørrede svampe - kan laves lang tid i forvejen og fryses. 

Færdig bernaise der bare skal varmes. 

Coleslaw - snittes dagen før,  blandes med dressing på dagen. 

Spidskålssalat - snittes dagen før,  men blandes først på dagen med frisksnittede æbler. 

Simpel salat - iceberg og tomater snittes på dagen,  resten dagen før. 

Brocolisalat gøres klar dagen før,  blandes på dagen. 

Dessert:

Brownies - ønskes som gave fra gæster der kan medbringe på dagen (altså regnet uden udgift) 

Vanillieis (den billige blok fordi jeg gerne vil have skiver! Men Vebbestups vil blive overvejet til en merpris) 

Hvidvinssyltede pærer (bare jeg ved det sommeren før kan jeg sagtens lave nok) 

Lun chokoladesovs

Denne menu burde kunne lade sig gøre - og den vil jeg godt være bekendt! 

Og med over 8.000 sparet i forhold til lign.  mad udefra,  tror jeg også det er bøvlet værd. 

Edited by Frigga
0

Annonce ♥

Bryllupskagen vil jeg allerhelst lave selv. Hvis det ender med et af de simple bryllupper vil jeg også gøre det,  men hvis det bliver den store fest her, så får jeg jo ikke tid. 

Godt jeg så har en svigerinde der er bager! I så fald vil jeg lave sukkerblomsterne til pyntning som hun bare skal sætte på - så har jeg alligevel en finger med i spillet. 

Jeg har købt nogle plasticsøjler på ebay engang jeg faldt over dem og de var så billige at de blev købt bare for sjov...

Så jeg forestiller mig en rektangulær kage med et mindre rektangel ovenpå på søjler og ovenpå i den ene side en lille rund kage på søjler med topfigur på (jeg elsker asymetri). Topkagen er naturligvis til at fryse til et-års bryllupsdagen. 

Skal nok lige konfererer med svigerinden hvor langt en kage rækker...

Hovedkagen behøver ikke være så stor, så hellere supplere med flere mindre kager i et lag, men samme pynt. Under alle omstændighedder er jeg nødt til at have en allergikerkage ved siden af. 

Jeg tænker marzipanfarvet, ikke hvidt, overtræk (forhåbentlig kan jeg få noget der smager af mazipan og ikke fondant)  med et væld af hvide og lyserøde sukker pæoner - noget i retning af billedet. 

Med cirkus/tivolitemaet skal det jo nok være røde - ikke lyserøde - blomster. Det må jeg jo så se om jeg kan lave så det ikke ser for kunstigt ud - vil altså hellere have pæoner end roser. 

Tænker umiddelbart at bruge denne opskrift som udgangspunkt. Måske skal der tilføjes nogle valnødder og et lag baileysmousse. Men måske vil det være dumt at tilføje et ekstra lag,  både af hensyn til smagen og arbejdsgangen....

Muligvis skal der ikke være topfigur. Hvis ikke jeg skal have hvid kjole så falder det ligesom lidt til jorden. Faldt dog lige over en der havde brugt en lille souvenir-porcelænsfigur - kunne måske godt blive fristet til at gøre det samme... 

Faldt da lige over en lidt abstrakt topfigur Her

Har svært ved at vurdere hvad materialerne koster til sådan en kage. Overtræksmarzipanen bliver nok den største post. Men jeg kan da trods alt regne med kun at betale råvarene. 

peony-drape-650x958.jpg

topfigur.jpg

Edited by Frigga
0

Hvor ville det være fedt med en fed veteranbil eller en karet fra kirken - meen det sparer vi lige væk. 

Så må vi nøjes med vores egen nyvaskede. 

Eller måske kunne vi låne af en bekendt som har en flot koboltblå amerikanerflyder (man kan vist godt høre jeg ikke har forstand på biler) men jeg ved ikke helt om jeg synes den er vintage nok til temaet. 

Hov faldt da lige over ham her, hvis han stadig er på når det engang skal være, så var det måske en mulighed - hvis jeg altså kan være i den.... :thumbsupsmileyanim:

Edited by Frigga
0

Receptionen skal primært holdes i haven med et lidt vintage-pastel-tivoli tema. 

Fandt lige lidt billeder af brug af balloner. Billed 3 viser den farvesammensætning jeg havde tænkt. 

Og en video om at lave en ballonbue.

Hvis den skal bruges ude skal den dog nok have nogle større vægte og måske et par barduner... 

Skulle nok også lige lave en prøve på hvor længe ballonerne holder luft. 

Og den bedste video om at lave ballonguirlande her.

Og hvordan man laver et balonhjerte her

Til bryllupskagen vil jeg for nemheds skyld bruge enganstallerkner,  men ville gerne finde et eller andet der er bare lidt pænere end alm hvide. Det kunne være guldtallerkner, pastelfarvede eller blomstrede. Fandt nogle fra Duni der hedder Laura og Dunis til oktoberfest - men de fåes ikke ret mange steder. Jeg må vel bare holde udkig når det bliver aktuelt, Netto har et par gange haft nogle med muselmalet-efterligning...

Dem jeg allerhelst ville have bliver i hvert fald for dyre. 

Man kunne overveje disse pølsebakker med "blondekant"

balloon-wedding-decoration-ideas-for-dessert-table.jpg

1.600x600.jpg

51C3YthqWOL._AC_SL1500_.jpg

duni_teller_laminiert_pappe_22_cm_laura.jpg

paptallerken_duni_oktoberfest_-min-t.jpg

poelsebakker-xtr912.jpg

Edited by Frigga
0

Jeg synes det er en fin tråd og gode overvejelser :) 

Men jeg tænker at budget er svært at lave på eks. mad så længe du ikke har en konkret dato :) Der kan ske meget med priserne på bare et år :) 

Sønderup som du læner dig lidt op af, har haft en prisstigning på 16 kr pr kuvert på buffeten på godt et år :) 

Det er ikke for at tage modet fra dig, men bare noget der vil være godt at have i tankerne :) 

1

Annonce ♥

5 hours ago, FrøkenPedersen said:

En ting mere :) Selv om du laver maden selv skal du budgettere med folk i køkkenet. Der skal være nogen til at tage ud, fylde op og ikke mindst rydde til side og vaske op :) 

Selv med mad udefra skal der bugetteres med folk i køkkenet - der skal stadig stilles frem og vaskes op. I begge tilfælde er det allerede med i overvejelserne. 

Edited by Frigga
1

Blomster bliver hjemme fra haven. Hvis det går helt galt så måske nogle bundter blomster fra supermarked eller Billigblomst bliver det nok snarere. 

Jeg håber på datoen vil komme til at ligge i syrensæsonen, da de er min absolutte favorit. Men det er jo sådan set bare at beslutte at det skal den... Det vil også passe fint ind i både mit og min kærestes foreningsliv - der er ikke så travlt lige på det tidspunkt. :thumbsupsmileyanim:

Brudebukketten vil jeg gerne binde selv. Og som det eneste vil jeg gerne gøre det om formiddagen. Den slags vigtige beslutninger kan sandelig da ikke overlades til gommen. Jeg elsker traditioner,  men på rette tid og sted :tunge:

Om at plukke Syrener.

DIY cascading buquet

blogs-aisle-say-lilac-wedding-bouquets-5.jpg

TML_Home_WEDDING_Bouquet_Lilac_Spring17_film-1000x1334.jpg

IMG_20190313_154640.jpg

Edited by Frigga
0

Drikkevarer - hold da op det er svært at beregne. 

Der vil være mange svagtdrikkende, en del alm drikkende og nogle ganske få der tager fra. 

Øl og sodavand købes i Tyskland - Slots og Harboe (primært) det er det vi drikker selv, så må det også være godt nok til vores gæster. 

Vin og måske bobler til mimosabar købes et sted hvor vi kan levere det overskydende tilbage da rester af det ikke er noget vi får drukket.

Et foreløbigt bud er:

12 rammer øl 2,8 stk/pers

Ca 600
12 rammer sodavand 2,8 stk /pers

Ca 500

30 fl hvidvin 2,1 glas/pers
20 fl rose 1,2 glas/pers
60 fl rødvin 4,2 glas/pers

Ca 5.000
+cocktailbar 2 drinks/pers
+mimosabar 2 glas/pers

Desuden hjemmebrygget mjød til desserten. 

Måske skal der lidt flere øl til da jeg tror vi nok har lidt flere der vil vælge øl i stedet for vin. Hvem ved det kan også være at gommen gerne vil have prioriteret fadøl. 

Edited by Frigga
0

Annonce ♥

Fandt lige de fineste vers til toiletkurvene på Kastbergs tråd

Og fik dem skrevet sammen til et:

Er neglen knækket? - strømpen løbet? 
Hovedpine? oven i købet, 
dårlig ånde og andre gener. 
Tygge og gummi, her du finder, 
og "det" til kvinder, 
Neglefil, piller og andet her ligger
Kig i kurven og hjælpen er sikker. 

Skal også lige huske mig selv på en anden her inde der havde lavet små pakker lommeletter med teksten "Høfeber eller rørstrømsk"

Og en genial måde at lave kirkehæfter her

Så et forslag til gæstebog: en coffietable-bog hvor gæsterne skriver en hilsen i margin på en side der taler til dem. Det kræver selvfølgelig en bog med en hvis mængde "blanke steder".

Men ellers var min plan at udvikle lidt på "fill in the blank" fra denne tråd. Og nogle gode billeder af samme her.

Jeg ville ikke lave den som gæstebog,  men som a5 og eller a6 kort der kan udfyldes og scannes og indsættes i fotobogen fra bryllupsfesten imellem billederne. 

Fotobogen - eller bøgerne bliver det jo nok - vil formodentlig blive lavet igennem Photobox.com. Den har jeg brugt adskillige gange og jeg er godt tilfreds med kvaliteten. (Jeg har ikke brug for læderindbinding og den slags)  Og jeg ved at de jævnligt kommer med tilbud omkring 1/2 pris. Det er bare at vente til det rigtige tidspunkt med at bestille. 

Jeg plejer at bruge en af A4 udgaverne og så skal man regne med 2-2,5 billede pr side hvis den skal sættes pænt op, så har man en bog med 1-4 billeder på hver side. 

Jeg vil nyde at lave fotobøgene bagefter og genleve brylluppet imens. 

Jeg er tosset med disse bordkort med påfugl, men jeg ved ikke rigtig om der overhovedet er nok plads til at skrive navnet. 

s-l400.jpg

Edited by Frigga
0

Og så må jeg da lige have et sted med salmeideer. For "Det er så yndigt" er ikke mig - ikke før sølvbrylluppet! 

Den nye bryllupssalme her

Du kom med alt det der var dig

Lyset engel

Det dufter lysegrønt af græs

Sorrig og glæde de vandre til hobe

Spænd over os dit himmelsejl

Nu takker alle gud

Hvad er det,  min Marie (!!!)

Idag jeg siger,  ja,  til dig (Her)

Forslag til ind- og udgangsmusik her

Ville elske at gå op af kirkegulvet til Griegs "bryllupsdag på troldhøj" både pga musikken, men også titlen har betydning for mig, bl.a. er der en langdysse på kirkegården, så det ville næsten blive bryllup på troldhøj! 

Som udgangsmusik vil "rondeau" af Mouret være fantastisk,  her for orgel,  men endnu mere fantastisk hvis man kendte en der kan spille trompet. 

Jeg har altid haft en svaghed for  Ava Maria af Shubert og denne udgave (hvis man kan finde den uden klapsalver) kunne jeg godt forestille mig at se min mand dybt i øjnene til lige efter selve vielsen. 

Her er teksten. 

Her er en liste fra en brud herinde, der lige gjorde mig opmærksom på:

Ode to joy af Bethowen

Overturen til Figaros bryllup

Der kommer nok flere forslag hen ad vejen.... Og så kunne jeg godt forestille mig at her ville der blive stillet nogle krav fra gommen. 

Edited by Frigga
0

:lol::lol::lol:

Fandt lige en skør ide på denne side:

I stedet for kysseklokker (eller at slå på glasset)  så skulle gæsterne komme ud på gulvet og slå med en kæmpeterning. Halvdelen af slagene resulterer i at brudeparet kysser - den anden at gæsten i stedet skal kysse "nogen".

Edited by Frigga
0

Egentlig er det med traditioner jo noget underligt noget. 

Jeg elsker traditioner og elsker at kende historien for dem og normalt vil jeg også nyde at følge dem. Men lige netop i dette tilfælde - i forbindelse med bryllup som om noget er sprængfyldt med traditioner - så vil jeg helst bryde med de fleste af dem. Måske er det netop fordi der er så mange at det er lettere at bryde med nogen af dem og stadig følge nogen andre... 

Jeg vil gerne have han frier til mig,  men det er ikke fordi det er tradition at det gør manden, men fordi det kort sagt er "hans tur".

Jeg vil ikke have ring - jeg kan ikke fordrage at gå med ring. 

Man siger gommen ikke må se bruden før i kirken og selvom jeg nok vil holde på han ikke skal se det fulde skrud inden, så vil jeg vågne sammen med min elskede på den store dag - dagen efter skal vi jo bare op til oprydningen. 

Jeg kunne også godt finde på at bede ham tage med ud og vælge kjole - han har overaskende meget kjoleviden af en bondedreng at være, men der er åbenbart hængt noget ved da hans tilskære uddannede mor syede hjemme ved spisebordet. 

Jeg vil ikke nødvendigvis have en hvid brudekjole.

Det siges at bringe uheld at sy sin egen brudekjole - det skulle ikke genere mig at gøre det alligevel. 

Jeg har samlet kobbermønter, men der forsvandt en del da 25 øren udgik,  så der er nok ikke nok - og de kan i øvrigt ikke bruges hvis skoene skal købes på nettet. 

Jeg vil måske, måske ikke have slør,  men hvis jeg skal, bliver det et der er for fint til at klippes. 

Jeg har et smykke fra min oldemor som jeg har vist siden hun døde skulle med mig op af kirkegulvet. Så noget gammelt får jeg med mig,  så mon ikke jeg også finder noget blåt. 

Traditionen siger manden sørger for brudebuketten - det vil jeg da ikke overlade til ham - han giver mig ikke blomster i andre anledninger så behøver han heller ikke her. Jeg har i øvrigt planer om at binde den selv,  selvom det er en af de ting bruden traditionelt ikke må. 

Det samme gælder for bryllupskagen,  som jeg også helst ville stå for selv. 

Jeg vil helst yndgå "here comes the bride" og bryllupsmarchen, men jeg vil ikke undvære brudevalsen (til trods for at hverken jeg eller min kæreste kan danse overhovedet) 

Selvom min far stadig lever og jeg har et godt forhold til ham så har jeg altid tænkt at jeg gerne ville have min bror til at følge mig op. 

Den formelle placering ved bordet og talerækken kommer ikke til at give nogen som helst mening. 

Så alt ialt kommer jeg til at bryde med flere traditioner end jeg kommer til at følge. 

Altså hvis ikke min kæreste har andre ønsker,  for hele denne tråd handler jo foreløbig kun om hvad jeg kunne tænke mig! 

Bliver det aktuelt, så kan hele bøtten jo blive vendt på hovedet når vi skal finde ud af hvad VI gerne vil. 

Meen langt hen af vejen vil han synes det er fint ikke at skulle være med til at træffe en masse beslutninger han egentlig er ligeglad med. 

Kunsten bliver at få ham til at komme ud med det der rent faktisk betyder noget for ham. 

Edited by Frigga
0

Har kigget bryllupsaviser. Men kan ikke rigtigt finde eksempler på tekster - masser af billeder af forsiden,  men ikke hvad man kunne finde på at skrive. 

Og hvis den skal laves skal den være gennemført! Så jeg er usikker på om jeg kan lave noget jeg vil være tilfreds med. 

Under alle omstændigheder vil jeg gerne lave en form for hvem er hvem da der, som ved de fleste bryllupper, vil være mange der ikke kender hinanden. Det ville være oplagt at lade dette være en del af avisen. Jeg kunne godt tænke mig at skrive en icebracker ved hver person,  gerne med et humoristisk tvist. Og jeg ved jeg kan gøre det for en stor del af gæsterne. Men hvad nu med de sidste jeg bare ikke har noget fornuftigt at sige om? Hvad gør man så? 

Personerne kunne præsenteres omkring en artikkel. Familien omkring artiklen om os selvfølgelig med kendis-tone. Vennerne falder  i tre grupper som der sagtens kan spindes en ende over med et tvist i forhold til temaet. 

Derudover kan der være:

Fra Lokalhistorisk arkiv - ejendommens historie. 

Kulturstof : om kirken

Brevkasse som om der kommer fra brudeparet (vores stående vits er at vi aldrig er hjemme i weekenden samtiddigt det var jo et oplagt emne) 

Tips en 13er om brudeparet. 

Evt livemusik annonceres som reklame

Personlige: Hjertelig tak for hjælpen
Reklamer:

Festpakke fra "lokal kro" (overordnet menu) 
Nyåbnet natklub
Fotostudie der henviser til fotoboth
Jobannonce - græsslåning 

Slikbutikk
Fiskemanden der flår og fjerne hoveder pr telefon (en annonce der kører på facebook) 
Ægte gamle reklamer (på samvirke classic kan man finde reklamer helt tilbage fra 1928)

Og så kunne jeg godt tænke mig et ekstra nyhedstillæg med billeder fra festen. Hvis selve avisen bliver lavet på foldet A3 og udleveres til receptionen. Så kunne nyhedstillæget laves på A4 der er printet på den ene side på forhånd. Den anden side skrives færdig på forhånd mem mangler at indsætte 3-4 billeder et af brudevalsen og et par stykker af nogle af gæsterne) som indsættes straks efter brudevalsen og den sidste side printes og udleveres inden alt for mange går hjem.  Jeg er sikker på min bror ville påtage sig denne opgave uden at føle han går glip af noget. 

Den forprintede bagside kunne have:

Svaret til tips en 13er

Tak for deltagelsen ved vores bryllup (skal ikke erstatte takkekort) 
Udtalelse fra præsten til eller om brudeparet,  som om han er blevet interweuet på dagen. 

il_340x270.1216970902_d4wu.jpg

Edited by Frigga
0