Frk Jørgensen

Forbud mod fotografering... hvordan siger jeg det bedst?

7 indlæg i dette emne

Lige siden jeg var teenager - længe før smartphones og instagram - har jeg vidst at jeg ville blive forfærdelig ked af der, hvis folk begyndte at sidde og fotografere når jeg gik ind i kirken som brud. 

 

Jeg ville virkeligt syntes det var upersonligt at komme ind og så blive mødt af en skov af kameraer/smartphones fremfor, at kunne se folk i øjnene. Det samme gælder under festen, særligt under taler og indslag, hvor jeg gerne vil have at folk skal holde en inderlig tale i vished om at de deler den med os i lokalet og ikke være opmærksom på de måske bliver filmet. Og så ville jeg blive rigtig ærgelig over, hvis folk begyndte at lægge billeder på fb, instagram eller lign allerede før festen er slut. 

 

Allerhelst så jeg at folk slet ikke tog smartphone eller kamera med,  men hvis de gerne vil tage en selfie eller 3 efter kirken eller på mere uhøjtidelige tidspunkter er det nu ok. 

 

Jeg ved mange går i den modsatte retning med bryllupshashtags, wedbox etc så selvom det i mine øjne er en selvfølge ikke at hive en tlf frem i hverken kirke eller under taler, tænker jeg, at gæsterne skal have lidt hjælp. 

 

Men hvordan? De nærmeste ved det naturligvis. Jeg havde overvejet at skrive det pænt i invitationen. Men vi tænker at sprede budskabet om at alle, der holder af os er velkomne til globryllup i kirken og så får de jo ingen invitation. Jeg overvejer også at trykke små 'visitkort'/programmer/salmeløsblade til kirken og så skrive det der. Men synes også det er sådan lidt negativt at komme til et bryllup og blive mødt af forbud... også selvom det meget mere handler om ønsket om nærvær end noget andet.

 

Vi har ikke andre ting vi frabeder os til brylluppet (jo... gommen vil ikke have klippet sokker, men det gør vi nu ikke et stort nummer ud af. det fortæller han bare sine venner inden). Hvad ville I gøre? Vi tænker et relativt stort bryllup så måske 120-150 i kirken.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville skrive det i både invitation (hvis ikke det ødelægger en helt simpel invitation) og kirkehæfte. 

At bruge formuleringen:" vi vil gerne frabede os... " synes jeg er meget pæn og giver ikke fornemmelsen af forbud. 

Hvis I har fotograf på kan man jo også skrive lidt om at mobilfotografier er unødvendige. Og at I gerne vil opleve dagen sammen med jeres gæster med nærvær uden at det sker igennem et mobilkamera. (Det sidste var ikke den bedste formulering - har set bedre,  men kan ikke huske hvor) 

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Lav en stor ramme til at stille i våbenhuset, så alle der kommer ind ser det :) 

 

Vi vil gerne frabede os fotografering i kirken. 

 

I vores kirke har menighedsrådet bestemt at det slet ikke er tilladt at fotografere under den kirkelige handling og det står på døren :) Så for os var det let :) 

 

Ang de inviterede sagde jeg til vores søskende at de skulle lade det sive at det ikke var tilladt i vores kirke :) 

Enkelt og nemt 

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

I kan også lave lidt sjov med det. Stil en stor spand eller kasse ved indgangen til kirken med et skilt, som ikke kan overses.

 

Så kan I skrive noget i stil med:

 

"I gamle dage indsamlede man kirkegængernes våben her. Til alle jer gæster der havde tænkt jer at skyde med jeres mobil under vielsen: Læg venligst mobilen her i spanden, læn jer godt tilbage og nyd forestillingen i stedet for".

 

Husk en smiley :) 

 

Det kommer jo meget an på jeres gæster, men jeg ville godt kunne lave sådan et skilt til min fest, og så ville mine venner forstå, at det er skrevet med et stort glimt i øjet, men at jeg mener det, at jeg frabeder mig at der bliver taget billeder/film.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

On ‎22‎-‎08‎-‎2019 at 4:19 PM, Brian Larsen said:

"- og hav venligst mobiltelefonerne slukket hele dagen, så vi alle er en del af den samme fest :)"

 

 

 

 


Det er nok det sidste man bør gøre for mig at se. Fordi det er de færreste gæster der vil bryde sig om at blive behandlet som børn. En ting er i kirken hvor man sagtens kan lave lidt sjov med det som Ki er inde på eller på anden måde frabede sig brug af mobiltelefoner men der kan være gæster som har barnepige på eller pga. andre særlige forhold som gør at de skal være disponible :) Selvfølgelig er det ikke smart når en gæst råber "yeah Liverpool har scoret" midt i en tale men det hører absolut til undtagelserne. Generelt kan de fleste godt "styre deres telefoner" under en fest og at folk af og til tager nogle billeder under festen er det også de færreste der vil have noget imod (der kan så være noget med de sociale medier) :)        

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi har skrevet det i inviationerne. 

 

"Vi har en fotograf til stede under vielsen, hvorfor vi gerne vil have, at I lader jeres telefon/kamera blive liggende i lommen". 

 

Det løser selvfølgelig kun problemet til vielsen, men måske det kan give lidt inspiration ift. formulering :-) Vi ønsker i hvert fald heller ikke at blive mødt af en mur af mobiltelefoner, og vi vil gerne have, at vores gæster er til stede - både for deres og vores skyld. 

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER

Annonce ♥


Annoncer