Laura-Ida

Vielse hvor? (Ej kirke eller Rådhus)

8 indlæg i dette emne

Hej Bryllupsklar

 

Jeg er i vildrede, vi har i mange år snakket om at blive gift, vi er forlovet og har to børn sammen. 
 

Nu er jeg nået dertil at det skal være nu eller aldrig. Manden er slet ikke afvisende, men vi strander hver gang ved hvor vi skal giftes - ja det virker virkelig dumt for det handler om at sige ja til hinanden, ikke til omgivelserne, alligevel kan jeg mærke det betyder noget.

 

Jeg kan godt slæbe manden med i kirke hvis det er det jeg vil, men udfordringen er at vi ikke får hans familie med i kirken (forskellige troesretninger) og jeg vil virkelig gerne have hans familie med. 
 

Så er der rådhuset, men jeg føler mig ubekvemmelig i at skulle i stor brudekjole møde op på et angivet tidspunk på rådhuset, føler det upersonlig og malplaceret. (Sorry det er virkelig ikke for at træde nogen over tæerne). 
 

Overvejer om man så skal vælge en “mindre fin” kjole, eller hvad pokker man så gør. Slår jeg op på kommunens hjemmeside omkring vielser så står det meget kort at der kun forefindes vielser på rådhuset i det og det tidsrum på hverdage.

Man kan dog giftes om lørdagen på et givent tidspunkt.  
 

Præsten holdt en smuk tale til min søsters bryllup, og jeg kunne virkelig godt lide det personlige, at hun havde sat sig ind i de to personer der stod foran hende. På rådhuset kommer man til at føle sig som et nummer i en kø.

 

Så kære Bryllupsklar er der andre alternativer? Hjælp! 

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi havde ca. samme problem. Vi er ateister så det kunne ikke være i kirken og vi syntes ikke lige vi ville på rådhuset (også pga. det med kjolen).

Vi har derfor skrevet til et lokalt byrådsmedlem og spurgt om han ville komme hjem til os i vores baggård i indre Odense og det ville han heldigvis godt. 

Alle byrådsmedlemmer kan vie folk, så det er bare med at skrive og spørge høfligt (vi lokkede med kage og champagne). Man kan finde deres kontaktoplysninger på kommunens hjemmeside.

Håber I finder en løsning, der er lige jer :) 

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites
5 hours ago, sha said:

Vi havde ca. samme problem. Vi er ateister så det kunne ikke være i kirken og vi syntes ikke lige vi ville på rådhuset (også pga. det med kjolen).

Vi har derfor skrevet til et lokalt byrådsmedlem og spurgt om han ville komme hjem til os i vores baggård i indre Odense og det ville han heldigvis godt. 

Alle byrådsmedlemmer kan vie folk, så det er bare med at skrive og spørge høfligt (vi lokkede med kage og champagne). Man kan finde deres kontaktoplysninger på kommunens hjemmeside.

Håber I finder en løsning, der er lige jer :) 


Tusind tak for svar :balloons:
Det er meget nyttigt at vide, og dejligt at høre jeg ikke er den eneste der har det på den måde med kjolen og rådhuset ()()

 

Er nærmest helt lettet, synes det er ærgerligt kommunen ikke har den info stående, men de er nok bange for at blive kimet ned :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg er norsk (men skal giftes i Danmark med en dansk mann). 

I Norge kan human-etisk forbund vie ektepar i hele Norge, og gjerne i andre lokaler enn bryllup og kirke, man skal blot ha betalt for medlemskab. Måske finnes det sådan også i Danmark? Så kan i eks. pynte til et orangeri, eller annet hyggelig lokale, eller låne en eng af en bonde og stille opp med stoler og noget enkel pen pynt :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Humanistisk selvskab i Danmark kan ikke foretage den juridiske del af vielsen.

 

Man man kan gøre næsten som man vil hvis man får et byrådsmedlem til at foretage vielsen.

Man kan henvende sig på kommunen der hvor I gerne vil giftes og spørge. Nogen gange kan man lave aftale igennem dem. Andre gange kan de have regler der gør det ret besværligt. Det er forskelligt fra kommune til kommune, det er også forskelligt om det er gratis, eller de tager et gebyr.

Hvis kommunekontoret ikke kan hjælpe med en løsning der passer jer, så kan man i stedet selv kontakte et byrådsmedlem og spørge om han/hun vil vie jer. De fleste synes det er en sjov opgave, så jeg har indtryk af at det er ret nemt af finde nogen der vil.

 

1

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites
2 hours ago, Frigga said:

Humanistisk selvskab i Danmark kan ikke foretage den juridiske del af vielsen.

 

Man man kan gøre næsten som man vil hvis man får et byrådsmedlem til at foretage vielsen.

Man kan henvende sig på kommunen der hvor I gerne vil giftes og spørge. Nogen gange kan man lave aftale igennem dem. Andre gange kan de have regler der gør det ret besværligt. Det er forskelligt fra kommune til kommune, det er også forskelligt om det er gratis, eller de tager et gebyr.

Hvis kommunekontoret ikke kan hjælpe med en løsning der passer jer, så kan man i stedet selv kontakte et byrådsmedlem og spørge om han/hun vil vie jer. De fleste synes det er en sjov opgave, så jeg har indtryk af at det er ret nemt af finde nogen der vil.

 

 

 Tak for svar.

 

det giver virkelig ro i maven :) (savner mine mobil emojies) :p 

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Min mand og jeg blev viet af den daværende sundhedsminister, vi ringede og spurgte om han ville komme ud og gøre det og han sagde ja. Vi holdt fest på en restaurant med en stor terrasse og vielsen foregik der.

 

Så hvis du kan få et byrådsmedlem ud, så er der frit slag for location, flere feststeder har location som egner sig som vielses sted også :) 

 

Held og lykke med det

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites
3 hours ago, Ki Schou said:

Min mand og jeg blev viet af den daværende sundhedsminister, vi ringede og spurgte om han ville komme ud og gøre det og han sagde ja. Vi holdt fest på en restaurant med en stor terrasse og vielsen foregik der.

 

Så hvis du kan få et byrådsmedlem ud, så er der frit slag for location, flere feststeder har location som egner sig som vielses sted også :) 

 

Held og lykke med det


tak for det :) 

 

Jeg er meget fortrøstningfuld i forhold til alle jeres forslag (klap klap) 

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER

Annonce ♥


Annoncer