SarahH

Hård spiritus

12 posts in this topic

Min kommende mand og jeg har fået besluttet, at vi ønsker at blive gift her til august. 

Vi er begge tyve år gammel, og har aldrig rigtig været til et bryllup selv. Min forlovede har været til hans søster vielse til en enkel havefest, og jeg har arbejdet som tjener til et bryllup en gang, men ærlig talt, så ved vi ikke så meget om hvad der hører til og ikke hører til. Jeg har spurgt ind til hvad mine forældre gjorde til deres bryllup i forhold til hård spiritus, og de svarede, at de ikke selv serverede noget men, at det også var en anden tid, og at de var ældre end os. 

Jeg bliver student her til sommer, og vores tætteste venner ligger også lige omkring den alder, og nyder at drikke sig forholdsvis berusede. Den ældre del af flokken er mere til at drikke sig plørede i rødvin og øl, eller også så rør de slet ikke spiritus.

Er det upassende at købe shots til et bryllup? Jeg tænker, at det passer på vores vennekreds, men ikke så meget til vores familie. Vi regner med, at vores bryllup i forvejen bliver relativt alternativt i og med, at vi begge er under uddannelse og ikke har så mange penge at gøre med. Vores fokus er på, at vi får en virkelig sjov og mindeværdig aften fremfor, at det er dyre vine og en limo fra rådhuset, da vores budget ligger et sted mellem 15.000 og 25.000. Skal vi købe shots? Gjorde i og hvor meget fandt i passende at købe til jeres gæstemængde?

0

Annonce ♥

Jeg kan jo læse ud af dit opslag at du allerede har tænkt på at der er forskel på hvad de ældre gæster og jeres yngre venner vil sætte pris på. Så selvfølgelig skal I da købe shots, hvis det er det I gerne vil.

Heldigvis er det sådan at "det der høre sig til ved et bryllup" er lige netop det man selv prioriterer. Der er så mange ting man kan vælge at gøre, men hvis man vil det hele så løber det op.

Med det budget I har vil I komme til at træffe nogle valg og så skal I selvfølgelig prioritere det I selv vægter højest ved festen. Det er vist ikke unormalt at man måske prioriterer familien lidt højere først på dagen og vennerne senere på aftenen, hvis man synes det er svært at forene over hele dagen.

1

Vi holder festen i Odense Zoo, så der bliver ikke shots involveret - det hører ikke hjemme ved et bryllup, hvis du spørger mig.

Vil dog sige, at jeg synes en på 20 er alt for ung til at blive gift. Hvad hvis du og din forlovede kommer ind på videregående uddannelser i hver sin ende af landet, en af jer vil læse i udlandet, at I om to år er vokset fra hinanden og skal skilles, fordi I alligevel ikke passede sammen? Synes I skal bruge pengene på et brag af en studenterfest, højskoleophold eller en tur ud i verdenen i stedet, når corona er overstået.

0

Just now, JL140821 said:

Vi holder festen i Odense Zoo, så der bliver ikke shots involveret - det hører ikke hjemme ved et bryllup, hvis du spørger mig.

Vil dog sige, at jeg synes en på 20 er alt for ung til at blive gift. Hvad hvis du og din forlovede kommer ind på videregående uddannelser i hver sin ende af landet, en af jer vil læse i udlandet, at I om to år er vokset fra hinanden og skal skilles, fordi I alligevel ikke passede sammen? Synes I skal bruge pengene på et brag af en studenterfest, højskoleophold eller en tur ud i verdenen i stedet, når corona er overstået.

Nu var det jo sådan set ikke det jeg efterspurgte en holdning til. Hvis du passer dit kommede ægteskab, så passer jeg mit.

0

Annonce ♥

9 hours ago, JL140821 said:

Kære JL

Det kan godt være du synes shots er upassende til et bryllup og det er meget passende at du besvarer et spørgsmål om det!

Men det er da mega upassende at du på et bryllupsforum udtaler dig om menneser du ikke kender skal gifte sig eller ej. Hvis der er brug for den slags råd, så er det vel forbeholdt dem der er tæt på de involverede, der kender lidt mere til hele situationen. 

Personligt synes jeg ikke giftermål er så afskrækkende selvom man er ung. Der er da en smuk tanke at ville forpligtige sig overfor hinanden. Og går det helt galt, så er skilsmisse jo en mulighed. Derimod har jeg mere frygtet at mine døtre skulle vælge at få børn for tidligt, for der er ingen fortrydelsesret overhovedet.

(Undskyld Sarah, at din tråd om shots blev til en diskussion om bryllupsalder)

1

On 8.3.2021 at 10:11 PM, JL140821 said:

Ved du hvad? Jeg synes du skal blande dig udenom hvad folk gør og ikke gør. Du kender ikke trådstarter, og folk som dig er med til at ødelægge unge menneskers drømme om at få et langt og smukt liv sammen. Din kommentar er i særdeleshed upassende og utroligt giftig!!!! Bare fordi du ikke var så heldig at finde din udkårne i nogen særlig ung alder, og har dine commitment issues, er det ikke ensbetydende med at andre har. Hvad med dig selv, tænk hvis din kommende mand går på bordel og er dig utro, eller bliver træt af dig og finder en yngre model? Så bliver du selv skilt, og så kan alle tale om at I ikke passede sammen! 

Og hvad så hvis trådstarter bliver gift ung? Eller får børn efter 1 år? Så kan trådstarter allerede i en alder af 40 år, være stolt af at have været sammen med sin elskede i 20 år, og stadig være en forholdsvis "ung" mor i en alder af 40, mens resten nærmer sig de 50-60 før deres børn er teenagere.

Er du overhovedet klar over at man sagtens kan blive gamle sammen, selvom man fandt hinanden da man var ung? Tydeligvis ikke! 

Pas dit eget ægteskab før det går galt for dig selv. 

Til dig søde trådstarter: Jeg synes at det er en god idé med at servere shots, når nu jeres vennegruppe er til det. Det er jeres bryllup, så I må også gerne indføre de traditioner og lignende, som passer til jer og jeres omgangskreds. Husk at et bryllup er en fejring af kærligheden til hinanden, og dermed brudeparrets fest. :)<3

Men Frigga har ret, ift. det kan løbe op, så jeg ville nok se hvordan det kunne lade sig gøre uden at løbe for meget op. Held og lykke med brylluppet! <3 

1

0

Min mormor blev gravid med min mor i den alder, og min mor har hele sin barndom skulle høre for at hun ødelagde min mormors liv og mulighed for at få en uddannelse... Så sorry, men jeg ved faktisk lidt om hvor galt det kan gå, inden du dømmer mig for commitment issues (som du jo ikke ved om jeg har, for du kender jo mig lige så lidt som jeg kender trådstarter). 

0

Annonce ♥

2 minutes ago, JL140821 said:

Min mormor blev gravid med min mor i den alder, og min mor har hele sin barndom skulle høre for at hun ødelagde min mormors liv og mulighed for at få en uddannelse... Så sorry, men jeg ved faktisk lidt om hvor galt det kan gå, inden du dømmer mig for commitment issues (som du jo ikke ved om jeg har, for du kender jo mig lige så lidt som jeg kender trådstarter). 

Nej men nu er jeg ikke din mormor. Din mormors graviditet har intet med mit liv at gøre, og du får intet ud af at være så ekstremt generaliserende. Du ved ikke alt, og bare fordi, at noget skete for din mormor og din mor, så betyder det ikke, at det sker for mig. Desuden, så er det et utroligt dårligt argument at bruge, da jeg aldrig har nævnt noget om at få børn. Jeg efterspurgte ikke din holdningen til vores alder, og derfor ville det være passende ikke at kommentere på dette. 

God dag til dig, og tak til jer andre

1

13 minutes ago, JL140821 said:

Så fordi du selv har dårlige erfaringer, skal du ud og fortælle andre at det kun kan være sådan? 

Er sgu ked af, at din mor og du har måttet høre for det, men det betyder jo ikke at det er sådan for alle. Jeg ved ikke helt hvad du mener med "hvor galt det kan gå", men du har ret i at jeg hverken kender dig, trådstarter eller omvendt. Derfor synes jeg også man skal passe på med at generalisere som du netop gør. 

0

SarahH: Jeg har været til mange bryllupper. Der har været shots til nogle og ikke til andre. Jeg synes ikke at man kan sige, at shots gør hverken fra eller til. Forstået på den måde, at hvis det er der, så er der helt sikkert nogle, der vil tage nogle shots. Men er der ikke shots, så drikker folk noget andet, og der er ikke nogen der vil tænke bagefter, at det var en fesen fest fordi I ikke havde shots :)

Man behøver ikke tænke på, at alt man serverer skal passe tiI alle. I serverer jo sikkert også kaffe om aftenen, det vil de ældre nok mere sætte pris på end de unge ;) 

Jeg synes det er dejligt at I har fundet hinanden og på trods af jeres unge alder har valgt at gifte jer. Der er aldrig nogen garantier for om der sker ting der gør, at det havde været mere praktisk at vente, har man lysten begge to så er det bare med at få det ført ud i livet <3 Jeg ønsker jer alverdens held med både planlægning, bryllup og jeres fremtid sammen.

1

3 hours ago, JL140821 said:

Sorry, det giver dig stadig ikke ret til at fraråde andre du ikke kender at blive gift. Jeg fik mit første barn som 21årig og de (jeg fik en mere 22 mdr senere) har ikke ødelagt min ungdom eller forhindret mig i at få en uddannelse. Så det er jo helt individuelt - hvilket er grunden til at man ikke blander sig i den slags hvis ikke man bliver spurgt eller er meget tæt på vedkommende.

1

Annonce ♥