Sign in to follow this  
Followers 0
Dennervøsetoastmaster

Hjælp en førstegangstoastmaster

7 posts in this topic

Hej folkens

 

Om et par uger skal jeg være toastmaster og er nu for alvor begyndt min planlægning, da der denne uge er frist for at melde indslag ind (og så ellers krydse fingre for der ikke kommer alt for mange på dagen). 

Jeg er begyndt at lægge en grund tidsplan og det er her jeg begynder at komme i tvivl. Hvornår går de første talere på? Er det omkring 15 min. tid efter forretten er serveret, så folk har en chance for at spise før talen? Og dette princip formoder jeg man forsøger at følge ved de resterende retter også? Jeg skal selvfølgelig også have koordineret med køkkenet, men i første omgang prøver jeg at danne mig et overblik og tidsplan til mig selv, som jeg så kan justere på. 

 

Hvad er den realistiske længde på de forskellige taler? 

Jeg tænker at sætte 20 min. af til brudens far, brudgommens far og brudgommen. Så er der også tid til skål/klapsalver m.v. 

Venner/søskende/tanter m.v. vil jeg sætte 15 min. af til. 

 

Kan man tillade sig at køre to taler lige i rap? Eller skal der være 5-10 min. i mellem? 

 

Jeg vil så gerne gøre det godt, men kan mærke nervøsiteten stige - og håber virkelig at en grund tidsplan og lidt tip til afvikling mv. kan hjælpe med at give mig ro.

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Længden af taler kan jo variere meget, det længste jeg har oplevet var brudens far, der talte i 45 minutter. Det var overdrevet lang tid og aldeles upassende at tale så længe efter min mening. Jeg synes du skal spørge dem der melder indslag ind, hvor lang tid de forventer at have ordet. Det er den eneste måde du kan lægge en ordentlig plan på, det er jo ret afgørende, hvor længe folk har tænkt sig at tale. Når man skal holde en tale, så ved man godt nogenlunde, hvor lang tid det vil tage så derfor vil de godt kunne give dig et svar på det, og det er ikke underligt at du spørger så du kan få et overblik.

 

10 max 15 minutter inde i forretten synes jeg er fint at præsentere aftenens første taler, brudens far eller mor, hvis det er moren der skal holde talen. Og så laver du ellers en tidsplan og giver den til køkkenet så I kan stemme af i forhold til maden.

 

God fornøjelse med det, er sikker på at du kommer til at klare det fint :) 

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tak for tips :) Det er ret nervepirrende. 

 

Nu har brudens stedfar også lige meldt ind. Hvor ville I placere denne? 

 

Jeg tænker en rækkefølge der er noget i stil med: 

 

- Velkomst

- Toastmaster

- Brudens far

- Gommens far (han har ønsket være nummer 2 og brudeparret har ikke nogen særlige ønsker, så tænker at opfylde dette)

- Gommen

- Bruden

- Brudens stedfar

- Gommens søstre

- Gommens tante

- Ven af gommen

 

Vil dette være nogenlunde ok at placere stedfaren der? Tænker jo ikke det er blodlinje.

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0

Annonce ♥


Annoncer