10 vigtigste råd omkring bryllup

Kære nye medlem – som lovet får du her de 10 vigtigste råd omkring brylluppet. Nedenstående 10 råd er de råd, som vores gifte medlemmer oftest har peget på, når de skulle komme med de absolut bedste råd og anbefalinger i forbindelse med deres eget bryllup.

Så det er råd, der er givet af erfarne brude og bryllupsplanlæggere.

Rigtig god fornøjelse!

Bryllupsklar.dk,
Ki Schou

Afstem forventningerne til jeres bryllup med det samme

Det er en god idé at afstemme jeres forventninger til brylluppet med hinanden, så I begge har den samme opfattelse af, hvordan jeres bryllupsfest skal forløbe.

Herunder hvad jeres budget ligger på, og hvem der skal inviteres, det er meget vigtigt at få afklaret dette så tidligt i planlægningsforløbet som muligt.

Find også ud af hvem der evt. skal hjælpe jer med planlægningen. På den måde minimerer I muligheden for at blive uenige eller uvenner senere hen.

Vælg de rigtige nøglepersoner

Vælg jeres nøglepersoner (toastmaster, bestman, brudepige og andre hjælpere) ud fra evne og ikke ud fra hvad venner, familie og øvrige omgivelser forventer.

Toastmasteren er super vigtig, da han eller hun spiller en central rolle under hele bryllupsmiddage. Så vælg jeres toastmaster med ekstra stor omhu og vælg en person, der kan styre en fest og tage de rigtige beslutninger undervejs.

Toastmasteren må også gerne være en person med glimt i øjet, som har god humor og en glad personlighed – læs med fordel hele vores artikel om toastmasteren.

Bestman og brudepige er brud og goms vigtigste hjælpere som igennem hele dagen hjælper til både praktisk og moralsk, når det kræves. Tøv ikke med at uddelegere opgaver til dem, der er udvalgt til at hjælpe jer.

Det er vigtigt, at I selv nyder jeres bryllupsfest og lader andre løse de småting, der måtte komme i løbet af festen.

Og husk at fortælle jeres nøglepersoner hvor meget I værdsætter deres hjælp og køb gerne en lille ting til dem for at understrege, hvor meget I sætter pris på deres hjælp og engagement.

Få alle aftaler på plads hurtigst muligt

Sørg for at få alle aftaler med leverandører på plads i rigtig god tid, så I har den sidste tid inden brylluppet til at slappe af og nyde hinanden. God tid kan sagtens være et år eller mere i forvejen.

Visse brancher som bryllupsfotografer, feststeder og musik er ofte bookede langt ud i fremtiden. Husk at få alle aftaler på skift indeholdende alle de aftalte detaljer.

Fx: Musikken skal spille 3 sæt af 45 minutter, og musikken starter omkring 00.30 – der skal være mulighed for at booke ekstra 45 minutter for 2.000 kr., hvis brudeparret ønsker dette.

Få en professionel fotograf til at tage jeres bryllupsbilleder

Igennem alle de år vi har drevet Bryllupsklar.dk, har vi hørt om mange skuffede og ærgerlige medlemmer, som har benyttet en ven eller onkel med “forstand på foto” til at tage bryllupsbillederne.

Hvis bryllupsbillederne ikke betyder så meget for jer, så kan I godt lade en onkel lege fotograf for en aften, selvom han sikkert egentlig hellere vil være med til festen på lige fod med de andre gæster og slippe for at rende rundt hele aftenen og knipse løs.

MEN hvis I vil have super flotte bryllupsbilleder, som skaber glade minder i mange år frem, så gør jer selv en tjeneste. Vælg en professionel bryllupsfotograf. Jeres bryllup er once in a lifetime, det kan ikke gøres om så find jeres fotograf her tjek under Danmarks bedste bryllupsfotografer.

Mange siger også, at de ærgrer sig over, at de ikke har fået taget et gruppebillede af hele bryllupsselskabet, det man også kalder et kongebillede. Samt parbilleder af alle gæsterne fra brylluppet.

Husk at aftale dette med fotografen på forhånd, hvis I vil have dette, så han eller hun kan skabe plads rent tidsmæssigt til dette. Hav altid aftalt en plan B med fotografen i tilfælde af regn, hvis I skal fotograferes ude på en location.

Lækkert lingeri under brudekjolen

Tænk på at det lingeri du har på under brudekjolen skal sidde godt og være behageligt at have på i 12-16 timer til et måske meget varmt sommerbryllup. Tænk også på at det ikke skal kunne ses igennem brudekjolen. Tag derfor dit brudelingeri på, når du prøver brudekjole, så farveforskellen og gennemsigtigheden bliver afprøvet.

Vælg evt. lingeri som er beige eller hudfarvet og helt glat. Det er nemlig surt, hvis dit brudelingeri kan ses igennem brudekjolen, og du først opdager det på alle bryllupsbillederne.

Husk at du altid kan tage et hurtigt bad og skifte til noget mere lækkert lingeri inden bryllupsnatten.

Gå langsomt ind og ud af kirken

Hvis I bliver viet i kirke så tænk på at gå langsomt ind og ud af kirken. Mange af vores medlemmer har været kede af, at de gik alt for hurtigt og ikke nåede at nyde turen op og ned af kirkegulvet.

På vej ud af kirken kan I evt. indlægge en kunstpause eller et stop, hvor I lige stopper op og smiler til alle gæsterne, før I går videre ud af kirken. Dette giver også mulighed for nogle gode billeder.

Pak gaverne ud dagen efter brylluppet

Bryllupsfesten går desværre meget hurtigere, end I regner med. Derfor anbefaler vi, at I venter med at udpakke bryllupsgaverne til dagen efter brylluppet.

Nyd jeres bryllup og brug tiden til at tale med jeres søde gæster i stedet for at bruge 2 timer på gaveudpakning. Sig tak for alle gaverne når I går til bords eller i en tale og fortæl gæsterne, at I har valgt at åbne gaver dagen efter for at have mere tid sammen med gæsterne. Det vil alle kunne forstå.

Hvis I holder festen med overnatning for gæsterne, så kan I evt. åbne gaverne dagen derpå under morgenmaden, det er også meget brugt. Læs også emnet udpakning af bryllupsgaverne i vores bryllupsforum, der er nævnt flere forskellige forslag til, hvordan brudeparrene håndterer gaveudpakningen.

Spis bryllupskagen som dessert

Mange brudepar ærgrer sig over, at bryllupskagen næsten ikke blev spist om aftenen. Hvis I ikke spiser kagen til receptionen, så kan I med fordel serevere kagen som dessert. Folk orker som regel ikke mere efter at have spist sig igennem en lang middag. Vi har utallige gange hørt, at næsten hele bryllupskager bliver efterladt, fordi folk bare ikke kan spise mere, og det er jo surt.

Undgå at betale for ydelser på dagen

Sørg for at have betalt alle jeres ydelser inden bryllupsfesten. Det vil være meget mere afslappende for jer ikke at skulle håndtere business midt i jeres bryllupsfest. Så slipper I for at skulle have mange kontanter med, og I slipper for at stå med evt. misforståelser angående aftalte priser eller forhandling om pris på den glade dag.

Sørg for at have alle betalinger afklaret i forvejen. Husk at få en kvittering med en udspecificering for de ydelser, I betaler for, hvis I senere skulle klage over dårlig eller manglende service.

Slap af og nyd jeres bryllup

Sidst men ikke mindst: Når I nu har brugt så lang tid og så mange kræfter på jeres bryllupsplanlægning, så kan det være svært at slippe kontrollen. Men gør det. Slip tøjlerne og kontrollen på bryllupsdagen. Lad andre (forældre, toastmaster, bestman, brudepige) om at ordne de mindre misforståelser og situationer, som der uden tvivl vil opstå nogle af i løbet af en hel festdag. Nyd det, nyd det, nyd det – det er jeres store dag.

Vi håber selvfølgelig, at I får et helt vidunderligt bryllup. Vi på Bryllupsklar.dk vil gøre vores til, at du bliver fodret med nyttige informationer, tips og gode idéer.

Kig endelig ind i vores bryllupsforum. Der er tonsvis af god inspiration. Et “must see” er hel klart vores fantastiske samling af brudenes egne planlægningstråde, som oser af gode idéer. Husk at du skal være logget ind for at se planlægningstrådene.

Mange venlige hilsner
Bryllupsklar.dk

Ki Schou