10 bedste råd til bryllups dj

I denne artikel får du 10 gode råd til når du skal booke din bryllups DJ. Musikken er en meget vigtig ingrediens i et godt bryllup, så det er vigtigt, at I har gjort jer de rigtige overvejelser inden festen, for det kan ikke gøres om, når først I står til bryllupsfesten.

MusikDJ afvikler omkring 150-bryllupper om året. Vi har bedt Mads fra MusikDJ komme med sine bedste råd til dig baseret på hans store erfaring med at spille til bryllupper.

Forventning til DJ

DJ og mobildiskotek kan generelt være en utrolig svær vare at sælge, da det ikke er ”hylde-vare”. Bryllups-DJ’s skal indordne sig efter mange forskellige ønsker, drømme og behov, hvorfor det er så vanvittigt vigtigt, at I taler om de forventninger, I har til bryllupsfesten.

Annonce ♥

Vores erfaring er, at selvom det en stor dag i mange menneskers liv, så er der vidt forskellige forventninger til kvalitet, pris, lysshow, anlæg og type af DJ.

Og selvom det er en stor dag, kan forventningen til DJ og musik godt variere rigtig meget. Nogle af vores brudepar ønsker blot at der bliver spillet noget musik, de har ikke de store drømme til konkrete genrer, sange, DJ-type og anlæg.

Andre vil gerne have den store pakke med stemningsbelysning, DJ under maden, mikrofon til taler, kendt DJ til at spille en times tid og meget mere. Pointen er, at der mange individuelle behov og ønsker, hvorfor det er super vigtigt, at I derhjemme sætter jer og taler forventninger til musik, DJ, anlæg og lys igennem.

Bar og dansegulv

I festfagbogen – hvis sådan én findes – må den første regel være ikke at skille dansegulv og bar ad. Det er virkelig vigtigt for en god bryllupsfest, at baren og DJ/dansegulv er i samme lokale og gerne så tæt som muligt.

Nogen gæster er ikke meget for at danse, nogen ønsker at hænge i baren, nogen vil drikke kaffen færdig bagerst i lokalet andre vil bare i gang med at danse. Vores erfaring siger, at 70% af gæsterne starter med at gå i baren, når brudevalsen er danset.

Hvis så baren er adskilt fra dansegulvet, så vil det virke meget tomt og “frygtindgydende” at gå i gang med at danse. Selvfølgelig er det nogle gange fysisk umuligt at holde bar og DJ sammen, da der kan være udfordringer med pladsen men prøv så vidt muligt at få det til at hænge sammen.

Glade mænd til bryllup

DJ under middagen eller kun til festen

Vi bliver ofte spurgt om råd angående musik under middagen: Er det en god idé? Er det nødvendigt? Giver det god stemning? Der er ikke noget rigtigt eller forkert svar, det kommer jo meget an på, hvad I har af ønsker og hvor nemt det vil være for “menig mand” at opfylde disse ønsker.

Eksempel: Vi var ude til et lille bryllup med 35 gæster. Brudeparret ønskede musik på 4 lokationer. Udenfor til vielsen hvor der også skulle være mikrofon, til receptionen, til middagen og til dansen. Her er svaret helt klart, at det er nødvendigt med en DJ, som er med og kan styre musikken.

En fordel I som brudepar kan få hos os er, at I kan høre musik over vores anlæg under middagen. Vi tilbyder en tidlig opsætning, hvor vi kommer og sætter udstyr op og lægger et kabel klar til jer, så I kan koble smartphone, tablet eller computer til anlægget.

Vi kan også hjælpe med musikken under middagen via 1 langt nummer på 4-6 timer, der kan køre i baggrunden, så I ikke skal tænke på at skifte numre og lave playlister, så skal der kun skrues ned, når der er taler og indslag.

Bureau eller enkeltmands-DJ

Ofte har man hørt om en god DJ eller været til et andet bryllup eller en fest og hørt en DJ, du kan lide. Her vil det klart give mest mening, at du henvender dig direkte og booker vedkommende.

Dog er det vigtigt, at du aftaler med DJ’en’en, hvad der sker hvis han/hun bliver syg eller på anden måde ikke kan spille til jeres bryllup.

Annonce ♥

Fordelen ved et bureau er, at de har et stort netværk at trække på i hele landet. Omvendt skal et bureau have et koordineringshonorer for den service bureauet udbyder, hvilket kan give en lille prisforskel fra enkeltmands-DJ’en.

Opsætning før eller efter gæsternes ankomst

Nogle gange skal middag og fest holdes i forskellige lokaler, og så er det fint nok, at DJ’en bare ankommer og sætter op lidt inden spillestart.

Men andre gange er middag og fest i samme lokale, og her er det bedst at sætte udstyret op inden gæsterne kommer, så det ikke forstyrrer middagen, fordi der fx skal rykkes rundt på borde og stole for at få plads.

Det kan også være, at middag og dans skal foregå i samme lokale, men at kaffe og kage bliver serveret i tilstødende lokale. Det tager som regel 30-45 minutter med kaffen, hvilket er tids nok for at en DJ kan komme ind og sætte udstyr, lys og lyd pænt op.

DJ til bryllup spiller musik

Vær ikke bange for løbende at justere

Hos MusikDJ siger vi ofte til kunderne, at de ikke skal være ”bange” for at justere, hvis musikken tager en drejning, som ikke efter forventningerne. Nogen gange kan man som DJ sporadisk godt komme til at køre ud af en retning, hvis der bliver reageret positivt på det fra publikums side.

Derfor er det vigtigt, at du som som har booket musikken ikke er bekymret for at sige til DJ’en, at det måske ikke lige var intentionen med den type musikstil og genre.

Kan gæster ønske sange

Det er vores opfattelse, at DJ’en er til for skabe en god fest for de gæster, som er tilstede til festen. Derfor er det altid muligt at ønske musiknumre. Men som DJ kan man selvfølgelig ikke spille et musikønske, hvis det ligger meget langt fra brudeparrets oprindelige ønsker til musikken.

Annonce ♥

Skal valsen sættes ned i tempo

Nogle får måske ikke øvet brudevalsen igennem, så den sidder lige i skabet. Ofte bliver man overrasket over, hvor hurtig sangen er, og hvis man samtidig er påvirket af følelser og gæsters opmærksomhed, kan fokus på de rigtige skridt i valsen blive svært.

Her kan det være en mulighed at få sat brudevalsen ned i tempo. Det kan være 10%, 20% eller helt op til 30% ned i tempo for at det bliver lettere at udføre de forskellige danseskridt.

Brudepar der danser

Første nummer efter valsen

Personlig synes jeg, at bryllupper er noget af det fedeste at spille til. Fordi når brudevalsen er spillet og gommen har fået klippet sokkerne, så er alle gæster jo på dansegulvet. Stemningen er i top, hvilket er et essentielt moment til at kick-starte dansegulvet.

Derfor er det en god idé at vælge en specifik sang, som er den første, der skal spilles efter brudevalsen. Måske har I en speciel sang eller et nummer, som rammer bredt hos venner og familie. Vores råd er i hvert fald at spille et festligt nummer, som kan tænde op i gæsterne med det samme.

Forbered DJ på udvalgte musik numre

Det er næsten et must, at I som brudepar sætter jeg ned og laver en liste med musikønsker, som inspiration til DJ’en. Det er enormt vigtigt, at DJ’en har en idé om, hvor I er rent genre mæssigt.

Vi kender jo hverken jer eller gæsterne, så det er godt for DJ’en at vide en smule om den musikstil, der er forventet. Er det 80’er musik, der lægges mest vægt på eller et helt andet område.

Hos MusikDJ opfordrer vi derfor altid vores brudepar til at lave en liste på 15-25 musiknumre. Den taler vi igennem med jer, så alles forventninger er afstemt. Vi kan hurtigt spotte, om et nummer vil fungere eller ikke, hvilket vi heller ikke er bange for at rådgive omkring.

Vi siger stort tak til Mads for disse gode råd. Du kan læse mere om MusikDJ og finde deres kontaktoplysninger på musikdj.dk

Få vores gratis e-bog + nyheder om bryllup